KONSERTTIARVIO
|
|
|
|
|
21.10.2016
|
|
Albert Lee valloitti yhtyeineen valikoituneen yleisön Tampere-talossa. Turha konserttimaisuus ja jäykistely vältettiin. Siksi ilta olikin loistava.
Brittiläinen Albert Lee on kiistatta yksi aikamme suurimpia countrykitaristeja. Hänellä on selkeästi oma soundi, jonka maallikkokin vaivatta tunnistaa. Leen tilille on vuosien saatossa kertynyt levytettyjä raitoja – kavereina kaikki Dolly Partonista Sakari Kuosmaseen – siinä määrin runsaasti, että tunnistettavaa myös piisaa.
Tasaiseen tahtiin vuodesta 1979 lähtien omia levyjäkin julkaissut ja aina ehtiessään ahkerasti keikkaillut Lee ei olemukseltaan täytä mahtailevan kitarasankarin määritelmää. Nöyrä ja hyväntuulinen soittoniekka ei kukkoile tai pidä itsestään turhaa meteliä. Tästä syystä hänet tunnetaankin paremmin soitostaan muiden levyillä. Kun toimii ”vain” kitaristina, joku muu hoitaa kehumisen, ja Lee voi omalta osaltaankin siirtää puhevastuun kuusikieliselle.
Albert Leen pitkä ura voidaan kätevästi jaksottaa enemmän huomiota saaneiden projektien mukaan. Seitsemänkymmentäluvun alkupuolella Heads, Hands & Feet nosti hänet suuremman yleisön tietoisuuteen. Silloinkaan hän ei ollut mikään eilisen teereen poika. Hän oli muun muassa ehtinyt tuurata Ritchie Blackmorea Jon Lordin albumilla ”Gemini Suite”. Olipa hän mukana myös Green Bullfrog - älppärillä, jonka tekemiseen Blackmorekin osallistui.
Head, Hands & Feetin jälkeinen etappi oli liittyminen Emmylou Harrisin Hot Bandiin vuonna 1976. Osuvasti nimetyssä countrymusiikin superkokoonpanossa Albert korvasi suuren suosikkinsa James Burtonin, tällä kun oli liiaksi kiireitä Elviksen soolokitaristin toimessa. Pari vuotta myöhemmin oli edessä hyppäys Eric Claptonin kelkkaan viideksi vuodeksi. Sen jälkeen alkoi parinkymmenen vuoden mittainen yhteistyö Everly Brothersin kanssa.
Lisäksi Albert Lee on alusta alkaen kuulunut mainioon Rhythm Kings - superkokoonpanoon, jonka Bill Wyman perusti vuonna 1997. Sen riveissä hän vieraili edellisen kerran Tampereellakin. Keikasta (niin kuin kaikesta nykyään) on jo yli kymmenen vuotta aikaa.
Turhia jäykistelemättä
Vaikka Albert Lee oli odotettu vieras Suomeen ja Tampereelle, kovinkaan sankoin joukoin yleisö ei hänen konserttiinsa löytänyt. Penkkejä jäi tyhjäksi harmillisen runsaasti. Kuulijoita olisi isoon saliin mahtunut saman verran lisää, eikä sittenkään olisi ahdistanut.
|
Blues-Finland.comin kanssa yhteistyössä Burlesque Expose Tampere-talossa 19. marraskuuta
|
Leen pitkäaikainen kokoonpano Hogan's Heroes laittoi pillit pussiin viime vuonna. Tampere-talossa esittäytyi täkäläisille faneille hänen konstailemattoman kompakti nykybändinsä. Sen muodostavat kosketinsoittaja JT Thomas, basisti Will McCregor ja rumpali Jason Smith. Nelikko soitti irtonaisen rennosti turhia jäykistelemättä. Hyvää meininkiä ei peitelty, ja keskinäinen ilonpito välittyi yleisöllekin. Esimerkiksi Thomas ei välillä meinannut innostukseltaan pysyä jakkaralla. Smith piti lennokkain ottein ja laajoin liikeradoin komppia yllä. Samalla hän näytti kirittävän McCregorinkin melkoiseen laukkaan.
Plussana pitää mainita myös se, että bändistä kaikki lauloivat. Erityisesti kööreissä urakoinut Smith osoittautui oivalliseksi taustalaulajaksi. Hänen äänensä oli kuin countryyn tehty ja sopi hyvin Leen pariksi. Eikä sovi unohtaa sitäkään, että Albert Lee itse on miellyttävä ja sielukasääninen tulkitsija. Joskus ominaisuus vaan jää hänen kitaransoittonsa varjoon.
Lainamateriaaliin nojaten
Albert Lee ei ole koskaan profiloitunut erityisen tuotteliaaksi lauluntekijäksi. Hän taitaa määrän sijaan panostaa laatuun. Levyille ja keikkasettiinkin on yleensä valikoitunut pääasiallisesti lainamateriaalia. Yksi oma piisi lienee kuitenkin esitetty hänen kaikilla keikoillaan viimeisen neljänkymmenen vuoden ajan. Leen tunnussävelmä, Heads, Hands & Feetin ajoista mukana kulkenut ”Country Boy”, kuultiin totta kai myös Tampereella. Kipakka menopala huipensi puolitoistatuntisen konsertin odotetusti.
Iltaan mahtui muitakin merkkipaaluja uran varrelta. ”Luxury Liner” oli aikoinaan ensimmäinen kappale, jonka Lee levytti Emmyloun kanssa. Everlyn veljesten suuntaan kumarsi ”No One Can Make My Sunshine Smile”. Samalta sylttytehtaalta lienee mukaan tarttunut myös Ray Charlesin kirjoittama ”Leave My Woman Alone”. Sitä bändi maustoi komein gospelkuoroin. Kappaleen loppuun oheistettiin Claptoniakin muutaman tahdin mittaisen ”Layla”-sitaatin verran.
Kappaleella ”I'm Ready” startannut keikka ei tarjonnut isoja yllätyksiä. Jokunen uudempi valinta oli mukaan päätynyt, mutta useimmat kappaleet ovat kuuluneet Leen ohjelmistoon jo pitkään. Illan aikana kuultiin tietysti nopeatempoisia country- ja rockabillykappaleita, joissa Leen tunnusomainen plektra- ja sormisoittoa yhdistelevä, banjomainen pikkaustekniikka pääsee oikeuksiinsa. Carl Perkinsin ”Restless” ja Richard Thompsonin ”Tear Stained Letter” ovat oivallisia esimerkkejä tästä osastosta. Niissäkään ei luiskahdettu sorminäppäryyden ryöstöviljelyn puolelle. Lee malttoi välillä kitaroida suoraviivaisemminkin.
Toisena ääripäänä mukaan mahtui hitaampaa tunteilua. ”Highwayman”, ”Till I Gain Control Again”, ”Wheels” ja ”Evangelina” ovat countryklassikoita kaikki. Niistä kahden ensin mainitun ajaksi Lee siirtyi pianon taakse. Puolitempoisempaa tarjontaa edustivat tuoreemmat lisäykset ”Runaway Train”, ”Two Step Too”, ” Spellbound” sekä toisen setin avannut vanha tuttu ”Pink Bedroom”.
|
|
Keikka kesti kokonaisuudessaan puolisentoista tuntia. ”Country Boyta” luontevasti seuranneen encoren aluksi Lee istahti jälleen pianon ääreen. Kuultiin Leen parin vuoden takaisella akustisella levylläänkin versioima Glen Campbellin ”A Better Place”. Koskettavan balladin päälle kuivattiin posket, ja ”Tear It Up” paketoi illan vauhdilla.
Illan päätteeksi kättelyt
Nykypäivänä on enemmän sääntö kuin poikkeus, että keikoilla myydään levyjä, paitoja ja krääsää. Albert Lee valitteli, että hänellä ei ole mitään myytävää mukana, mutta hän tulee kyllä keikan jälkeen aulaan juttelemaan halukkaiden kanssa.
Joviaalisti maalaispoika kuuntelikin kehut, kirjoitti nimmarit ja poseerasi valokuvissa samalla kun siemaili hyvin ansaitsemaansa punaviinilasillista. Konserttikansa jonotti tönimättä, ja homma sujui luonnikkaasti. Eräs maalaispoika oli porukan poikkeus. Hän ei malttanut jonottaa, vaan koukkasi takasektorin kautta jututtamaan illan tähteä ja kuviin poseeraamaan.
Ainoa miinus oli se, että ensimmäisen setin aikana livesoundissa oli hieman toivomisen varaa. Basso ja kitara eivät kaikin ajoin oikein erottuneet. Tässä tapauksessa se oli erityisen harmillista. Onneksi väliajan jälkeen ongelma oli korjattu. Kaiken kaikkiaan ilta oli loistava. Liika konserttimaisuus ei esitystä vaivannut, vaan fiilis oli kohdallaan.
MARKO AHO
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2016 .
|
|