KONSERTTIARVIO
|
The Blasters – asennetta ja svengiä Hämeenlinnassa
|
|
|
15.2.2019 Kuvagalleria
Aulanko Areenalla villitsivät The Blasters, The Restless, Housewreckers ja The Beat from Palookaville. Amerikan musaa ja hyvää meininkiä iltamissa piisasi.
Hämeenlinnan Aulanko Areenalla järjestettiin helmikuun alkupuolella varsin korkeatasoiset rokkibileet nimikkeellä Hold Fast Goes RRnights. Illan esiintyjiä voi hyvällä syyllä kutsua pitkän linjan bändeiksi.
Neljästä ryhmästä kolme on juuri keski-iän kynnyksellä. Amerikkalainen The Blasters ja brittiläinen The Restless täyttivät kumpikin äskettäin 40 vuotta. Kotimaista billyosaamista hipoissa edustanut Housewreckers on pari, kolme vuotta nuorempi. Kepeän tuulahduksen länsinaapurista tuonut The Beat From Palookaville on kokoonpanona tuoreempi, mutta ei silläkään enää mitään lastentauteja vaivoinaan ole.
|
Etukäteen kuultiin huhuja Phil Alvinin heikosta tolasta. Oli kuulemma mies näyttänyt kovin huteralta saapuessaan hotelliin aiemmin päivällä. Vuonna 2012 Phil oli kuolla: hän lyyhistyi kesken kiertueen, ja muutaman minuutin ajan hänen luultiin olevan kuollut. Hän on toipunut hitaasti, mutta tapahtuma on jättänyt jälkensä. Esimerkiksi liikkuminen on verkkaista. Työnsipä Aulangollakin John Bazz hänelle leikkisästi selästä vauhtia, kun bändi illan päätteeksi palasi encoreen. Huhut pitivät paikkaansa.
Solistin ulkomuoto oli totta vie hauras, mutta mies näytti sisäisesti olevan voimissaan. Ekassa kappaleessa tuli jo selväksi, että persoonallisen vahva lauluääni on edelleen hämmästyttävän hyvässä kunnossa. Sitä paitsi ani harva artisti sitä kuolemansa jälkeen nousee edes lavalle.
”Long White Cadillac” on yksi The Blastersin yhä laajalti muisteltujen kulta-aikojen isoista
|
|
Phil Alvin
|
piiseistä. Hämeenlinnassa soi myös Roy Orbisonilta lainattu ”Go, Go, Go”, joka monien muiden artistien versiona tunnetaan nimellä ”Down the Line”. Sekin oli muistuma miltei neljän vuosikymmenen takaa. Blastersin versio nimittäin ilmestyi livelevyllä ”Over There” vuonna 1982.
Dave Alvin teki ennen lähtöään kuomilleen sen verran tuhdit eväät, että niiden turvin pötkisi pitkälle. Onneksi Blasters ei kuitenkaan pitäydy pelkässä vanhojen muistelussa ja kierrätyksessä. Tuoreimmilta julkaisuilta on valikoitunut uuttakin tarjontaa settiin. Komeasti svengaava ”Rock My Blues Away” ja kipakasti hölkkäävä ”Love Me With A Feeling” ovat poimintoja viimeisimmältä levyltä. Johnny Paycheckiltä lainattu reuhakka country ”Precious Memories (Only Hell My Mama Ever Raised)” puolestaan julkaistiin sen edeltäjällä.
Phil Alvinin kitaransoitto oli vaisua, viitteellistäkin, mutta se ei menoa haitannut. Hän näytti soittavan lähinnä itselleen. Keikan edetessä otteet tomeroituivat. Hän alkoi päästä vauhtiin. Keith Wyatt oli vauhdissa alusta alkaen. Hän soitti koko keikan peijakkaan komeasti. Erityisesti näissä kolmessa oman aikakautensa kappaleessa hän oli pitelemätön.
Bazzin ja Bill Batemanin yhteistyötä oli ilo seurata. Vuosien mukanaan tuoma saumattomuus piti kompit kulkemassa. Bazz nyhti bassonsa kieliä kahdella sormella saaden aikaan vahvasti kontrabassomaisen soundin. Siitä huolimatta joku kuului kritisoivan, että eihän niillä ole edes bassoa. Batemanin rummutuksessa soi rehvakkuuden rinnalla koko ajan kepeämpi svengi. Paiskomaan ei lähdetty, vaikka rokkia soitettiinkin.
Keikan loppupuoli Hämeenlinnassa mentiin vanhoissa tutuissa kuvioissa, eikä se todellakaan haitannut. Daven kynäilemien rokkien ”Border Radio” ja ”Trouble Bound” oheen tuli (Little Willie Johnilta Blastersin kakkoslevyllekin lainattu) ”I´m Shakin” – komeasti nytkyttelevä ja tärisyttävä kestosuosikki. ”Common Man” ja ”Dark Night” laajensivat tuttuun tyyliin elinpiiriä suuntaamalla pitkospuita pitkin suolle. Kourassa ollut kartta lienee hahmoteltu John Fogertyn ohjeiden mukaan. Creedencemäisesti riffittelevä kappalepari tarjosi Keith Wyattille hieman muusta setistä eroavaa soolomaisemaa. Sielläkin hän liikkui tottuneesti.
Phil Alvinin vanha keikkasuosikki ”Crying For My Baby” vei tunnelmaa piirun verran bluesimmaksi. Kitarasooloon haettiin vauhtia hiljaisemman fiilistelyn kautta. Oman kitaransa sivuun laittanut Alvin kaivoi huuliharpun taskustaan. Harppusoolosta saatiin luonteva siirtymä mainioon, keikan loppumista enteilleeseen menopalaan ”So Long Baby Goodbye”. Sitä seurannut ”Red Rose” ja bändin ohjelmajulistus ”American Music” viimeistelivät keikan napakalla otteella.
Encorena kuultiin rivakka luenta Leiber-Stoller-klassikosta ”One Bad Stud”. Wyatt osoitti itsekin olevansa varsinainen one bad stud soittaessaan kitaransa tyhjäksi. Pitkälti toistakymmentä säkeistöä kestänyt soolo lähti rivakoin ottein liikkeelle. Siitä huolimatta se vain paransi askellustaan koko ajan. Huikea päätös hienolle illalle!
Rockabillya, skata, show’ta ja meininkiä
Rokkifestareilla paalupaikka ei ole läheskään niin tavoiteltu kuin kilpa-ajoissa. Housewreckersin kontolle lankesi Aulangon-kemujen avaaminen heti iltakahdeksan jälkeen. Tömäkästi bändi illan avasikin. Johnny Kidd and the Piratesin ”Please Don´t Touch” täräyttää bileet kuin bileet käyntiin takuuvarmasti, niin nytkin. Eikä sykettä päästetty liiaksi laskemaan jatkossakaan. Kitaristi-laulaja Teukka Aalto latasi yhdessä basisti Janne Anttosen ja rumpali Hape Kunnaksen kanssa menemään kovalla intensiteetillä. Simon & Garfunkelin ”Mrs Robinson” toi heleämpää näkökulmaa raisumman rokkauksen vastapainoksi. Muistettiinpa myös Buddy Hollya ja hänen äskettäistä kuoleman vuosipäivää kappaleilla ”Tribute to Buddy Holly” ja ”Oh! Boy”.
The Beat from Palookaville ei jätä yleisöä kylmäksi. Illan toisena bändinä lavalle kavunnut ruotsalaisseptetti nosti Housewreckersin luomaa tunnelmaa entisestään. Bändin resepti on selkeä: se innostaa yleisön pitämään hauskaa. Skan, bluesin, rock and rollin välillä itämaisittainkin maustettu sekoitus nappaa kysymättä mukaansa. Huomaamattasi alat, jos nyt et jorata, niin ainakin varoivaisesti hytkyä musiikin tahtiin.
Bluesimpaan ilmaisuun keskittyneen Trickbagin keulilta tuttu Tommy Moberg on kertakaikkisen mainio laulaja ja showmies. Ilmeikkäästi kekkaloivasta lavahahmosta löytyy yhtä lailla Blues Brothersin Jakea kuin Benny Hilliäkin. Moberg hallitsee show’ta ja temmeltää vaivoja säästämättä. Myös muut soittajat ottavat välillä osaa hänen kohellukseensa. Kaikki tapahtuu näennäisen rennosti, mutta kurinalaisesti.
Myös yhteissoitto pysyy tiukassa paketissa. Jokainen hoitaa tonttinsa turhia sepeämättä, ottaa vuorollaan tarjotun tilan täyttääkseen ja tarjoaa muillekin soolorauhan. Instrumentaaliosuuksissa loistivat yhtä lailla kitaristi Anders Lewen, pianisti Fredrik von Werder kuin mainiot puhaltajat Tobbe Eliasson ja Johan Norin. Ubbe Hedin ja Christer Björklundin komppiryhmä loi tukevan pohjan esitykselle. Useissa Palookavillen lauluissa on kirsikkana kakussa jee- tai ooo-pohjaisia väliosia. Yleisön laulatus sujuu siis kielimuurin aiheuttamitta kommelluksitta. Kyllä jengi hoilasikin! Setin päätteeksi Moberg muisti vielä äskettäin kuollutta Matti Nykästä.
Rauhattomia edelleen
Palookavillen biitin jäljiltä ei ole kenenkään helppo kavuta lavalle. Nyt asialle joutui brittiläinen kulttibändi The Restless. Setin aloitus hieman kangerteli teknisten ongelmien vuoksi. Heti kun ehjät piuhat saatiin kytkettyä, alkoi tapahtua. Hieman näytti siltä. että Mark Harman kumppaneineen olisi koettanut kiriä omaa keikkaansa kiinni. Siinä määrin rivakasti toimeen tartuttiin. Hämeenlinnassa nähty kokoonpano oli Restlessin harvinainen kvartettimuoto. Se oli aktiivinen muutaman vuoden ajan kahdeksankymmentäluvulla ja saavutti suuren suosion. Suomeen tämä bändiversio ei aikoinaan ehtinyt. Parempi myöhään kuin ei silloinkaan… Nyt uudelleen kasattu ryhmä tuli. Jäivätpä he vielä Aulangon-bileiden jälkeen viikoksi levyäkin tekemään.
|
|
|
Basisti Jeff Baylylla ja rumpali Ben Cooperilla oli hyvä meno koko keikan. Harman kantoi lauluvastuun ja soitti väliin hyvinkin kipakoita sooloja ja fillejä. Kakkoskitaristi ja -laulaja Mick Malone jäi todellakin kakkoseksi. Hänen soittonsa hautautui vähän muun ryhmän jalkoihin. Ei Harmanin rinnalle toista kitaristia myöskään kaivannut, siinä määrin tottunut triosoittaja hän on. Ehkä uuden levyn ja uuden materiaalin myötä Malonen rooli täsmentyy ja korostuu. Hänkin nimittäin vaikutti tekijämieheltä. Nyt kahden kitaristin vahvuudet eivät tulleet täysin hyödynnetyiksi. Setin loppupuolella ”Baby Please Don´t Go” tarjosi soolopaikat jokaiselle musikantille. Harman esitti siinä myös mainiota, nelikätistä bassottelua Baylyn kanssa. Sikälihän se oli jopa luontevaa, että kontrabasso tunnetaan myös nimellä double bass...
Aikoinaan Housewreckers pääsi Mark Harmanin suosiollisella avustuksella kansainvälisiin kuvioihin. Jos nyt pitäisi kahta Aulangon bileiden rockabillybändiä verrata keskenään, niin Housewreckers veti pidemmän korren. He onnistuivat kääntämään aloitusaseman edukseen. The Restless oli jees, mutta tässä seurassa se ei riitä kuin hopealle.
Puuhakkaat yhdistykset
Aulangolla olivat puitteet kaikin osin kunnossa. Juomatiskille ei muodostunut jonoja, vaikka väkeä oli runsaasti. Palvelu pelasi. Lava oli yksinkertaisen näyttävä ledivaloineen ja taustakankaan virkaa toimittaneine lediseinineen.
Rokkibileet Aulangolla järjestivät yksissä tuumin, ensimmäisenä yhteisprojektinaan yhdistykset Hold Fast ja RRnights. Ensin mainittu on hämeenlinnalainen, erilaisiin billy-päätteisiin musiikkityyleihin erikoistunut ryhmittymä. Hyvinkäältä käsin toimiva RRnights on koko nimeltään Rock 'n' Roll Nights. Kummallakin yhdistyksellä on takanaan pitkä historia. Järjestelyjen toimivuudesta saattoikin arvata, etteivät ne olleet ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Mikäli perinteinen rock monine sävyineen kiinnostaa, kannattaa seurailla näiden toimijoiden ilmoittelua niin sosiaalisissa kuin perinteisissä ”epäsosisaalisissa” medioissakin.
MARKO AHO
Kuvagalleria
|
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2019 .
|
|