KONSERTTIARVIO
|
|
|
|
|
2.2.2017
|
|
Erja Lyytisen talviretki ampaisi Espoosta Loppuunmyyty Sellosali todisti Erjan ja uudistuneen bändikokoonpanon kiertuestarttia. Uusi levy tuo ohjelmistoon uudet käänteet.
Erja Lyytisen keskitalven kotimaankiertueet alkavat olla jo käsite. Moni muistaa Erjan ja Heikki Silvennoisen menestyskiertueen vuoden takaa ja Elmore James -tribuuttirundin vuodelta 2014. Nyt mennään uuden albumin "Stolen Hearts" merkeissä ympäri Suomea.
|
- Tehdään 24 keikkaa helmikuussa… montako päivää tässä kuukaudessa edes on? Kyllä sitä jaksaa, kun syön niin paljon vitamiineja. Jos joskus maksa poksahtaa, niin vitamiinien syömisestä, Erja vitsaili kiertueen avauskeikalla Sellosalissa, Espoon Leppävaarassa.
|
|
Erjan bändikokoonpano on elävää sorttia, ja taas löytyy vähän uusia kuvioita. Lyytisen kitara on nyt kiertueryhmän ainoa kuusikielinen, joten yhteispeli kosketinsoittaja Antti Ikolan kanssa korostuu. Rytmitandemina on Erjan ja Heikin yhteiskiertueen tapaan basisti Juha Verona - rumpali Kai Jokiaho.
Liput kaikkiaan 400 katsojaa vetävään Sellosaliin myytiin loppuun. Hillitty ja varttunut yleisö sai kuultavakseen tukun biisejä uudelta levyltä, klassikoita, väläyksen vanhempaa Lyytistä ja pari mojovaa ylläriäkin.
Lyytisen viimeisin studiolevy, Elmore James -tribuutti "The Sky Is Crying", sisälsi enimmäkseen bluesia. Uutuudella "Stolen Hearts" fokus siirtyy huomattavasti popimpaan suuntaan. Se ei ole mitenkään uutta; pop- ja juurimusiikin liitto on vallinnut niin kauan kuin Erja on levyttävänä artistina toiminut.
Jo pidemmän aikaa livetilanteessa testattu "Black Ocean" kuuluu uuden materiaalin vetävimpiin kappaleisiin. Se on jännä juurevan rockin, popin ja kevytprogen yhdistelmä, jonka keikkaversiossa Lyytisen kitara ja Ikolan kiipparit keskustelivat ajoittain oikein mehukkaasti keskenään.
Uusissa kappaleissa kuuluu pyrkimys hieman syvällisempään, tarinalliseen ilmaisuun. Levyn nimikappale "Stolen Hearts" on sen sijaan tarttuva ja vähän rokkaavampi pala. Kun Erja tiedusteli yleisöltä, moniko oli katsonut kappaleen videon (kyseessä on Erjan ensimmäinen 'virallinen' musiikkivideo), Sellosalin katsomossa käsiä nousi vain muutama.
|
|
|
Vaikka yleisö seurasi esitystä arki-iltaisen espoolaisesti, "Stolen Hearts" innosti hauskaan yhteislauluun – artistin tosin sellaiseen maaniteltua. Jos uutuuskiekon kappaleista joku kuuluu Lyytisen keikoilla 10 vuoden kuluttua, on se todennäköisimmin tämä.
"Rocking Chair" sekoittaa makeasti klassista stop-time-bluesia ja modernimpaa rockia. "Love Laboratory", jota on niin ikään kuultu keikoilla jo jonkin aikaa, funkaa kivasti, ja "Slowly Burning" henkii iisiä tunnelmaa.
|
Yhteistyössä Charlie Musselwhite: Helsinki ja Vaasa, Tampere-talo Erja Lyytinen kiertueella .
|
Yleisö reagoi varsin miedosti Lyytisen uuteen materiaaliin. Uuden matskun esitteleminen keikoilla on tietysti aina haasteellista – etenkin, kun kyseessä eivät ole mitkään bilerenkutukset. Erjan piti useampaan kertaan erikseen kysellä yleisöltä, mitä se kappaleista tykkäsi. Silloin vastaukseksi tulivat aina tuntuvat suosionosoitukset.
Kun Lyytinen ja bändi vaihtoivat välillä tutumpaan materiaaliin ja bluesin sykkeeseen, päiden nytke katsomossa lisääntyi oleellisesti. Elmore James -palan, klassikon "I'm a Woman" ja pitkän kitaraseikkailun sisältäneen biisin "Everything's Fine" tahtiin Sellosalissa päästiinkin tyypillisempään ja aktiivisempaan Erja-keikkamenoon.
|
|
|
Kahden setin jälkeen esiintyjien oli turha luulla pääsevänsä ilman encorea. Sellaisen kvartetti ilomielin heittikin. Vuoron sai "People Get Ready", Curtis Mayfieldin kynäilemä The Impressions -hitti 60-luvulta. Illan päätökseen saatiin pientä kujeilua, sillä vanha kunnon "Steamy Windows" käväisi Madonna-kipaleessa "Like a Virgin" taas palatakseen alkuperäisteemaan ja antaakseen illalle muikean finaalin.
|
|
|
Kiertueen avauskeikalla Sellosalissa Erja ja bändi soittivat hyvin yhteen ja kommunikoivat. Rundin vanhetessa tiimi varmasti hitsaantuu keikka keikalta. Lyytisen kitara (hän soitti yksinomaan sähkökitaroita) on luonnollisesti keskeisessä roolissa. Soitossa on aina vaan enemmän ideaa, sekä slide-putkella että ilman. Vibrakampi taisi saada nyt enemmän kyytiä kuin koskaan. Varsinaiseen shouting-tyyliin on Erjan turha mennä, mutta laulussa pyrkimys moniin erilaisiin klangeihin on hieno asia.
Ikolan kosketinlinjat henkivät coolia, ja soolohetken tullen konsteja löytyy. Jokiahon suhteellisen iso rumpusoundi ja Veronan tukeva basso rakentavat niin jämerän pohjan, että solistien kelpaa satsata finesseihin vaikka kuultua enemmänkin. Jokiahon rumpusoolo keikan lopulla sai espoolaisyleisön innostumaan.
Erja Lyytisen ja bändin kiertue kulkee kovalla tahdilla ja kattavasti. Keikkoja on luvassa idästä länteen ja etelästä aina Rovaniemelle asti.
Musiikissa ei saa olla miesten ja naisten sarjoja erikseen, mutta Erja on saanut huomiota nimenomaan siksi, että hän erottuu bluesin miesvaltaisella alalla. Sen ei pitäisi enää olla niin ihmeellistä. Meillä on juurimusiikissa upeita artisteja, kuten Erja, Marjo Leinonen ja Maria Hänninen sekä nuoria lupauksia Emilia Siscon, Ina Forsmanin ja Sara Leen tapaan. Kummastelu sikseen. Riemuitkaamme mieluummin siitä, kuinka lahjakkaista, rohkeista ja yleisöön menevistä artisteista saamme nauttia.
PASI TUOMINEN
Erja Lyytinen ja yhtye. Espoo, Sellosali 1.2.2017
Erja Lyytinen (kitara ja laulu), Juha Verona (basso ja taustalaulu), Kai Jokiaho (rummut), Antti Ikola (kosketinsoittimet ja taustalaulu)
Linkit: Erja Lyytisen verkkosivut, Sellosali
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2017 .
|
|