KONSERTTIARVIO
|
|
|
Glenn Hughesin purpurit Deep Purplen mies pontevassa vireessä
|
|
|
6.12.2018
Deep Purplen 70-luvun kokoelmalevy ”Deepest Purple” toimi aikoinaan ensikohtaamisenani bändin kanssa – myöhäissyntyisyyttäni kun en tullut aiemmin asiaan perehtyneeksi.
Teksti ja kuvat: Marko Aho
Glenn Hughes, joka vaikutti Purplessa 70-luvulla, on kuluvana vuonna kiertänyt ahkerasti ympäri maailmaa Deep Purplen sävelaarteistoa esittäen. Kiertueen viimeisimmän osion päätösetappi oli Tampere-talo marraskuun lopulla. Keväämmällä karavaani starttaa uudelleen samalla teemalla.
Jos legendat Muddy Watersin ja Big Bill Broonzyn johdolla eivät olisi tehneet uraa uurtavia Britannian-kiertueitaan 50-luvulla, olisi moni klassikkobändi jäänyt syntymättä. Saarille rantautunut blues teki lähtemättömän vaikutuksen myös kavereihin, jotka Deep Purplen aikoinaan perustivat.
"Moni jutuistamme on syntynyt yksinkertaisista rakenteista. Varsinkin alkuaikoina opettelimme varsin paljon bluesia", laulaja Ian Gillan sanoi Herald Sun - sanomalehden haastattelussa. "Kun otin ensimmäisen kerran kitaran käteeni, harjoittelin E-sointua. Seuraavana päivänä opettelin A:n ja sitä seuraavana H7:n. Sitten osasinkin jo soittaa bluesia."
Pitkällä urallaan Deep Purple on näyttänyt bluesrockin mallia muun muassa kipaleillaan "Mistreated" ja "Junk Yard Blues". Ja onpa bändi tavannut versioida klassikkojakin, esimerkkeinä B.B. Kingin "Rock Me Baby" ja Freddie Kingin hitti "Goin' Down".
Hughes vaikutti Deep Purplen Mark III- ja IV-kokoonpanojen basistina sekä David Coverdalen rinnalla toisena laulajana vuosina 1973-1976. Merkityksellisin ajanjakso osui kolmoskokoonpanoon ja vuoteen 1974. Silloin ilmestyi kaksi levyä: helmikuussa "Burn" ja marraskuussa "Stormbringer". Niiden välissä bändi soitti myös jättimäisen, videonakin julkaistun keikan California Jam -festivaaleilla.
”Classic Deep Purple Live” -kiertueellaan Hughes esittää pääasiallisesti oman aikakautensa kappaleita. Se kieltämättä verottaa tarjonnan klassisuutta melko tavalla. Hughesin liittyessä bändiin oli nimittäin suurin osa klassikoista jo tehty. Varmasti Hughes itsekin tietää, että Purplen diipeimmät klassikot on tehnyt häntä edeltänyt kokoonpano. Kakkonen on siis ykkönen.
Parkkihallissa raikaa rokki
Tampere-talon aulassa oli hirvittävä tungos saapuessani vähän ennen iltaseitsemää. Yllätyin. Lipputiskillä kuulin enimmän osan ihmisistä olleen menossa isoon saliin katsomaan Dannyn loppuunmyytyä show’ta. Osittain heidän pukeutumisensakin kieli siitä, ettei Purple-jytä ollut mielessä. Minulla sen sijaan oli. Saapastelin kohti Sorsapuistosalia, jonka englanninkielinen nimi park hall jaksaa huvittaa pysäköintitalomaisuudellaan.
Autotallirokkia ei kuultu. ”Stormbringer” teki heti selväksi, että ”rockin ääneksikin” nimitetyllä Hughesilla virtaa piisaa edelleen. Äänivarat ovat säilyneet varsin pontevassa kunnossa. Luonteenomaista ylärekisterissä kikkailua hän ei todellakaan säästellyt. Sitä annosteltiin kuorrutukseksi runsaskätisesti. Niin sanotuista sukkahousuhevilaulajista Hughesin erottaa falsettien vahvat soulsävyt. Myös hänen bassokitaransa totteli jämeräotteista käskytystä hyvin.
Keikalla kuultiin ylivoimaisesti eniten poimintoja ”Burnilta”. Se onkin Glenn Hughesin Purple-uran levyistä menestynein. ”Stormbringeriltä” ei soitettavaksi päätynyt kuin nimiraita. ”Come Taste the Band”, jonka aikoihin Ritchie Blackmoren tilalle kitaristiksi oli vaihtunut Tommy Bolin, huomioitiin kahden kappaleen verran. Bolin oli ainoa Purplen soittajista, jonka Hughes mainitsi spiikeissä. Hän puhui ystävästään lämpimään sävyyn ja omisti tämän muistolle heidän yhdessä kirjoittamansa kappaleen ”Gettin’ Tighter”.
Ainoa ’pakollinen’ kakkoskokoonpanolta lainattu hitti oli setin päättänyt ”Smoke On the Water”. Sen tulkinnassa olin aistivinani läpiajon makua. Lopukkeekseen kappale sai - jo seitsemänkymmentäluvulla vallalla olleen tavan mukaisesti - venyttelevän tulkinnan aiheesta ”Georgia On My Mind”.
Sooloilua ja isoja saappaita
Hughes vieraili Suomessa nyt monikansallisen trion kanssa. Kitaraa soitti tanskalainen Sören Andersen, Hammond-urkuja yhdysvaltalainen Mike Mangan ja rumpuja britti Ash Sheehan. Keikan loppupuolella pitkäksi venähtänyt ”You Fool No One” tarjosi trion jokaiselle jäsenelle oman soolospotin. Sen aikana tavoiteltiin kuulemma California Jamin fiilinkiä.
Manganin aloitus osoitti, että säröinen urkusoundi kohentaa hieman vaatimattomatkin tarjoomukset asianmukaisiksi. Urkujen koputtelua ja rummutteluakin sisältäneestä soolosta oli löydettävissä ilahduttavan runsaasti viitteitä Jon Lordiin. Esimerkiksi ”Lazyn” riffiä kuultiin, samoin Straussin ”Also Sprach Zarahustraa”. Osuuteen sisältyi myös urkujen väärältä puolen soittamista ja perkussiivisia ’urkubongoja’. Silti soolon anti jäi hieman vaatimattomaksi. Manganin eduksi on kuitenkin muistettava Lordilta jääneen varsin isot saappaat. Ne hölskyisivät miltei kenen tahansa soittajan jaloissa – vaikka laittaisi parikin villasukkaa päällekkäin.
Andersenin tähtihetki korosti lähinnä sitä, että hän on sairaan nopee. Plekrtakäsi tikkasi tiheään. Vauhtia piisasi, fiilistä jäin kaipaamaan. Sheehanin rumpusoolo luiskahti viihdyttävästi show’n puolelle. Asianmukaisesti hän pyöritteli ja heitteli soittaessaan kapuloita, roikkuipa niistä toinen välillä nenästäkin. Rumpuja hän demppasi välillä soolon tiimellyksessä päästään nappaamalla lippalakilla. Lopuksi hän kaatoi virvelille pullovettä pärskymään iskujen tahtiin. Eikä soittokaan jäänyt kikkailun varjoon. Sheehan sisällytti sooloonsa muun muassa ällistyttävän nopeata yhden käden virvelipäristystä.
”You Fool No One” -kappaleen sisään leivottiin soolojen lisäksi lyhyt ”High Ball Shooter” -maistiainen ja muutakin kaikki mausteet -periaatteella. Sisältyipä siihen bluesosuuskin. Seuraavassa kappaleessa sinertäviä nuotteja tuli heti runsaasti lisää. Hidas, bluestyyppinen ”Mistreated” tulkittiin nimittäin isolla kädellä ja raskassoutuisesti. Hughes sai tuulettaa kitapurjeitaan huolella ja laitamiehet pääsivät sooloilemaan.
Ei ollut vaikea arvata, mitä on jälkkäriksi, koska ”Burn” ei ollut kuulunut keikan ’viralliseen’ osuuteen. Bändi palasi taputusten myötä sen riuhtaisemaan. Hughes äityi vielä lähtiäisiksi kiittelemään yleisöä vuolaasti. Hän oli tunteikkaalla päällä. Spiikeissä sivuttiin Bolinia, ja muistipa Hughes pariin otteeseen omaa raittiuttaankin käsitellä. Suomalaisten hyvää viinapäätä hän kertoi kadehtivansa, itselleen kun ei sellaista ole siunaantunut. Kahdeksankymmentäluvustakaan ei kuulemma jäänyt ainuttakaan muistikuvaa.
Purppuran monet sävyt
Väkisinkin keikkaa tuli verranneeksi vuoden takaiseen Deep Purplen vierailuun Helsingin jäähallissa. Vaikka Hughesin poppoo osasi asiansa, meikäläisen asteikolla Ian Gillan kumppaneineen veti pidemmän korren.
|
|
Tampere-talossa kuulin ohimennen kommentteja siitä, miten Hughes voittaa Gillanin miten vaan. Ehkä niin, jos rokki on todellakin voimalaji? Totta kai Hughesia tulee arvostaa siitä, että hän seitsemättäkymmenettä käydessään on yhä hyvässä kunnossa. Jokusen vuoden vanhempi Gillan tiedostaa kuitenkin kypsän iän tuomat rajoitteet: hän on laskenut hieman kierroksia. Mielestäni se on tyylikästä. Sitä paitsi hidas käynti luo arvokkaan vaikutelman, sanotaan sananlaskussakin.
Eräs tärkeä piirre Deep Purplen musiikissa on aina ollut soittajien monipuolisuus. Soitosta kuultavat läpi yhtä lailla blues, jazz kuin klassinenkin. Ilman niitä klassikoista tuskin olisi tullut klassikoita. Hughesin bändi soitti lähinnä rokkia rokisti, joten kokonaisuus jäi siltä osin tylsäksi.
MARKO AHO
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2018 .
|
|