GRAND BLUES FESTIVAL 2017, LAHTI - RAPORTTI JA KUVAT
|
|
|
|
|
10.4.2017 Kuvagalleria
|
Corey Dennison
|
Lahden onnistunut kevätblues Corey Dennison Band, Terry Hanck, Faarao Pirttikangas ja The Black Dukes takasivat tyyli- ja vaiherikkaan illan Grand Blues Festivalilla.
Corey Dennisonin tuleminen Grand Blues Festivalille alkoi muhia jokseenkin päivälleen vuosi sitten. Festivaalilla esiintynyt Gerry Hundt ojensi järjestävän seuran Lahden Blues Mafian puheenjohtajalle Pekka Haukijärvelle cd-levyllisen musiikkia. Kyseessä oli Chicagon klassikkomerkille Delmark Recordsille tehty kiekko, ytimekkäältä nimeltään ”Corey Dennison Band”.
Haukijärvi ihastui levyyn ikihyviksi. Niin voimakkaasti, että päätti matkata paikan päälle Tuuliseen kaupunkiin orkesteria tsekkaamaan. Maineikkaalla Kingston Mines -klubilla koetut keikat olivat viimeinen silaus: Corey Dennison oli saatava Suomeen bändeineen.
Dennison ja yhtye (Gerry Hundt, Joel Baer ja Nik Skilnik) ottivat alkulämmöt keikoilla Tampereella ja Helsingissä. Sairastelu hidasti hieman nokkamiehen touhuja, mutta Lahdessa hän alkoi olla jo oma itsensä. ”Olen ollut valitettavasti vähän kipeänä. Hikoilen vieläkin kuin sika, mutta alan palata kuntoon!” Corey julisti Lahden Seurahuoneen stagella.
Lava onkin vain osa Corey Dennisonin työmaata. Lahdessa pahaa aavistamaton blueskansa ei hoksannut, ettei miestä näkynyt lavalla, kun keikka oli jo kuulutettu avatuksi. Itse Dennison oli vielä omiensa, yleisön, joukossa. Ensimmäiset kitaran luritukset hän päästeli keskellä salia. Pian katseet kääntyivät pimeyteen, miksauspöydän suuntaan. Mies soitti ihmisten keskellä hyvän tovin, kunnes alkoi suunnata pikku hiljaa kohti lavaa.
Laulaja, lauluntekijä, kitaristi, showmies. Kaikkea tätä on Corey Dennison. Hän ei bändeineen pyri keksimään pyörää uudelleen, vaan rakentaa tekemisensä hyväksi koetulle pohjalle: erityisesti bluesille ja soulille, vaikka saavat muutkin vivahteet kukkia vapaasti. Corey Dennison Bandin parhaat vahvuudet löytyvät biisimateriaalista, yhteissoittamisesta ja väkevästä asenteesta. Nokkamies ottaa paikkansa, mutta ennen kaikkea vannotaan bändiajattelun nimeen.
Dennison on saanut lahjaksi raspisen äänen, joka kumpuaa luontevan vahvasti. Lahjakaan ei aina riitä. Sitä on osattava myös käyttää ja kehittää. Konsertin jälkeen on vaivatonta havaita, että sen Dennison ymmärtää. Rekisteriä löytyy herkemmästä ilmaisusta aina shouting-meininkiin. Kitaristina hän seuraa muun muassa Albert Kingin ja oppi-isänsä Carl Weathersbyn viitoittamaa tietä. Se kuuluu; tunne on tärkeämpää kuin nuottien määrä. Kovin nopeisiin lasketteluihin ei ole rahkeita ainakaan nykytekniikalla. Dennisonin oikea käsi näppäilee kieliä käytännössä vain peukalolla. Hyvin samanlaista tyyliä toteuttaa Lurrie Bell, niin ikään Chicagon mies ja Grand Blues Festivalin kävijä.
|
|
|
Koko kvartetti osallistui välillä lauluhommiin. Parhaat vibat tulivat kuitenkin Dennison-Hundt-kaksikon stemmoista. Hundt toimii muutenkin päämiehen aseenkantajana. Hän saa suhteellisen paljon tilaa kitarasooloille ja laulusolistin töillekin. Lahdessa kuultiin myös muutamat huuliharpputuuttaukset (lisäksi miehen on nähty keikoilla soittavan ainakin mandoliinia). Keikan loppupuolella basisti Skilnik ja rumpali Baer saivat solistilliset tähtihetkensä.
Isompien festivaalien ulkopuolella Suomessa saadaan nautiskella kokonaisten bändien vierailuista suhteellisen harvoin. Siksi olikin upeaa nähdä aito ja kovatasoinen yhtyesuoritus. Corey Dennison Band heittää Yhdysvalloissa useita keikkoja viikkoon, mikä totisesti näkyy ja kuuluu. Rankka klubiahkerointi on vaikuttanut myös keikan rakenteeseen. Livenä kappaleet ovat poikkeuksetta rönsyileviä, inspiraatiolle tilaa antavia – ja siten varsin pitkiä. Kun kappaleesta toiseen vielä siirrytään useimmiten lennosta, syntyy totisesti yhtenäisen show’n vaikutelma. Mukana oli sekä Dennisonin omia biisejä että covereita. Setin muokkaaminen festivaalitarkoitukseen olisi ollut ehkä paikallaan. Jos kappaleet olisivat olleet hieman ytimekkäämpiä (lue: lyhyempiä), mukaan olisi mahtunut enemmän vaikka omaa matskua: sitä monet ennalta Delmark-albumiin tutustuneet varmasti odottivat.
Soittaminen yleisön joukossa oli vain yksi Dennisonin osallistavista keinoista. Paitsi että hän jalkautui kansan pariin uudelleenkin hän myös laulatti Grand- kansaa soulkappaleessa ”Misti” ja Commodores-klassikossa ”Nightshift”. Lainamateriaalia edustivat Freen ”Walk in My Shadow”, aineksia ja otteita lukuisista biiseistä sisältänyt soul/rytmibluesmedley sekä Curtis Mayfieldin kynäilemä The Impressions -hitti ”People Get Ready”. Oman, mainion rallinsa ”Getcha Pull!” Dennison säästi encoreksi.
|
Yhteistyössä
Saimaa Blues, Mikkeli Hamina Mosna Blues .
|
Terry Hanck lukeutuu perinteisen bluesin ansioituneimpiin puhallinsoittajiin, ja siksi tenorisaksofonisti onkin tervetullut yhä uudelleen. Chicagon ja USA:n länsirannikon kautta Floridaan asettunut Hanck tuli Suomeen ensimmäisen kerran vuonna 2013. Sen jälkeen hän on käynyt suomalaisia viihdyttämässä säännöttömin väliajoin.
|
|
Terry Hanck ja Jaska Prepula
|
Grand Blues Festivalilla Hanck soitti Tomi Leino Trion säestyksellä. Yleisö sai osakseen setillisen nautittavaa, melko visusti traditionaalisuuteen pitäytynyttä rytmimusiikkia. Hyväntuulinen Hanck on valioluokkaa niin laulajana kuin saksofonistina. Kun viitekehyksen luovat Tomi Leinon briljantit kitaralinjat sekä Jaska Prepulan ja Mikko Peltolan vakuuttava rytmityö, saadaan aina takuuhyvää tavaraa.
Kaavat ja perinteet olivat paperia, kun lavan otti Faarao Pirttikangas ja Kuhmalahden Nubialaiset. Pirttikankaan karhea laulu ja mörisevä sikarilaatikkokitara sekä komppi-jousi-puhallinosasto (Pentti Dassum, Konsta Eskelinen, Nuutti Vapaavuori, Inari Ruonamaa, Lassi Piironen, Kusti Vuorinen) sytyttivät lavalle varsinaisen Papyloonin barbecuen.
Pirttikankaan olemus ja hurjat tarinat toivat monelle katsojalle mieleen Tuomari Nurmion, mutta kyllä orkesterilla ihan oma juttunsa on. Valmistusaineita heitetään soppaan sen kummemmin kyselemättä, aina kansanmusiikista itämaisisiin koukeroihin tai vaikka Charley Pattoniin. Tekstit kuten ”Lauttasaaren kaulankatkoja” ovat karua kertomaa ihmismielen nurjasta puolesta.
|
|
Faarao Pirttikangas ja osa Kuhmalahden nubialaisista
|
Aikaisempien vuosien tapaan Grand Blues Festivalille lyötiin alkutahdit Lahden Seurahuoneen katutason baarissa. Nyt avauskunnian sai The Black Dukes. Tarinan mukaan bändi syntyi vahingossa, kun lapsuudenkaverit Juho Merenheimo, Robin Bollström ja Wille Gränö sattuivat törmäämään vuosien jälkeen.
Hyvä, että törmäsivät, sillä kolmikko rullasi kevätfestarin erittäin vetävästi käyntiin. ”Mustang Sally” ei ole ohjelmistovalintana varsinaisesti uraa uurtava, mutta esimerkiksi The Beatlesin ”Yer Blues” toimi hienosti. The Black Dukes teki parasta mahdollista markkinointityötä: baariin ’muuten vain’ tulleetkin saivat havaita, miten vastustamaton bluesin biitti on; ja ehkä muutama yksilö innostui siirtymään kerrosta ylemmäs maksullisenkin ohjelman pariin.
Lahdessa onnistuttiin keväällä 2017. Terry Hanckin perinteinen setti sai vastapainon Faaraon kaikin puolin ei-perinteisestä, ja Corey Dennison yhtyeineen toi kokonaisuuden majesteetillisesti maaliin. Keskisuurten bluestapahtumien yleisömäärä herättää jonkin verran huolestuneisuutta. Lahden Seurahuoneella päästiin kuitenkin kohtuulliseen kansansuosioon. Lahti kuuluu Suomen juurimusiikin ydinpaikkakuntiin, joten sekä Grandille että syksyiselle Lahti Blues & Rootsille sopii toivoa menestyksekästä tulevaisuutta. Yleisö voi tehdä tulevaisuuden eteen palveluksen merkkaamalla päivämäärät kalenteriin hyvissä ajoin ja saapumalla paikalle. Se kannattaa. Tarjosihan Grand Blues Festival 2017 laadukkaimman ja monipuolisimman ohjelmansa moneen vuoteen.
PASI TUOMINEN
Kuvagalleria
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2017 .
|
|