|
|
“Born with the blues” Guitar Slim Jr: Bluesin voi saavuttaa vain elämällä sitä
|
|
Guitar Slim Jr © Olli Sulin
|
4.9.2018
Guitar Slim Jr liputtaa aitouden puolesta. ”On olennaisen tärkeää löytää oma juttunsa, jotta säilyttää uskottavuutensa”, New Orleansin mies sanoo Blues-Finland.comille.
Teksti: Antti Suvanto
Charmantti ja vetovoimainen artisti, sitä on Guitar Slim Junior. Slim, joka ystävystyi 80-luvulla Stevie Ray Vaughanin kanssa ja teki tämän kanssa aktiivista yhteistyötä, nousi yhdeksi päätähdistä kesän Rauma Bluesissa.
– Olen syntynyt bluesin kanssa, minä olen sitä ja elän sitä, New Orleansin huippukitaristi Guitar Slim Junior tiivistää, kun pyydän häneltä omakohtaista näkemystä bluesin ytimestä.
Armstrongin isä Eddie Jones oli arvostettu bluesesiintyjä, taiteilijanimeltään Guitar Slim. Hänet jälkimaailma muistaa parhaiten miljoonamyyntiin yltäneestä laulusta "The Things That I Used to Do". Kappale kuuluu Rock and Roll Hall of Famen vaikutusvaltaisten kappaleiden listalle.
Slim nuorempi (Rodney Glenn Armstrong) toteaa, että bluesin rakenteita ja soittotekniikoita voi opetella kuka tahansa, mutta sen sisimmän olemuksen, todellisen essenssin, saavuttaa vain elämällä sitä. Oma makusuunta alkoi hahmottua rhythm ’n bluesin ja gospelin kautta. Hieman poikkeuksellisesti myös country vaikutti Slimiin.
– Rhythm ’n bluesia soitan mielelläni, nykyisin melkeinpä enemmän kuin hidasta bluesia, mutta muut tyylit jäivät muiden hoitoon jo kauan sitten. On olennaisen tärkeää löytää oma juttunsa, jotta säilyttää uskottavuutensa ja tietysti myös itse nauttii siitä, mitä on tekemässä.
Originaalilla saundillaan ja persoonallisella äänenkäytöllään Guitar Slim Junior, 65, on vienyt nykybluesia omalta osaltaan uudelle tasolle. Siinä on tietenkin melkoista haastetta soittajalle ja laulajalle.
– Oikeastaan kaikki tulee gospelista. Se on kaiken lähde, aivan erityisesti se pätee laulamiseen. Gospel kasvattaa ja opettaa yksilöä. Bluesin soittamisen perusteet oppii oikeastaan melko helposti, mutta gospel opettaa jatkuvasti, kokenut artisti pohtii.
Juniorin debyyttialbumi “Story of My Life” (1988) sai Grammy-ehdokkuuden. New Orleansin tunnetuimpiin nykykitaristeihin lukeutuva tähti on jatkanut menestyksekkäästi nimekkään isänsä viitoittamalla tiellä soittaen kitaraa lapsuudestaan alkaen. Musiikkiin hän on saanut aiheita elämästään, jota ei todellakaan voi kutsua tapahtumaköyhäksi.
– Itse asiassa kyse on siitä, miten soitat, ei niinkään, mitä soitat. Muusikon on oltava tunnetasolla kontaktissa muiden soittajien ja yleisönsä kanssa. Eli on fiilisteltävä, mikä toimii ja mikä ei.
– Estradilla olen hyvin luonnollinen, en suunnittele juuri mitään. Kaikki tulee luonnostaan. Ehkä se on perinnöllistä aika pitkälle. Monet sanovat minua synnynnäiseksi showmieheksi, mutta itse asiassa en suunnittele koskaan mitään lava-aktia tai muuta sellaista.
|
|
Oma soundi on muusikolle tärkeä. Siinä työkalut ovat ratkaisevassa asemassa: Juniorille ykköstyökalu on Fender Stratocaster vuosimallia 1963.
– Se on minulle hyvin rakas soitin, tunnen sen, ja se näyttää myös tuntevan minut. Olemme yhtä, hän tiivistää.
Slim Jr ylistää kitaransa sointia. Juuri hänelle sopiva kaula auttaa vasemman käden sorminopeuden ylläpitämisestä. Otelautaa hän pitää uskomattomana. Nuottien taivuttelu on oleellinen osa bluesia, ja kitara antaa siihen erinomaiset lähtökohdat. Sopivan ohuita kieliä käyttäen taivuttelu helpottuu.
Parhaan lopputuloksen Slim Jr katsoo syntyvän perusvahvistimin, ilman sataa poljettavaa tehostinta (äänensärkijä, wah-wah-pedaali ja niin edelleen). Rauman- keikalla hän pudotteli perussäröllä, käyttämättä efektilaitteita. Hän vierastaa niitä myös studiossa. Tämä on tietoinen valinta.
– En käytä efektilaitteita. B.B. King tai Albert King eivät tarvinneet niitä, enkä tarvitse minäkään. Luonnollinen soundi on paras, ja mieleni rauhoittui, kun löysin oman soundini.
Monet kitaristit käyttävät uusia laitteita ja teknologiaa bluesilmaisuun. Luonnollisen progression Juniorkin hyväksyy – kunhan se tulee soittajan omasta persoonasta. Jos intressi on pelkästään kaupallinen tai on tarve erottua keinotekoisesti muista, hänen mielenkiintonsa lopahtaa.
– Blues kestää kyllä uudistamisyritykset ja modifikaatiot, mutta New Orleans oli ennen minua ja jää vielä minun jälkeenikin, hän tiivistää pilke silmäkulmassa.
Keikoilla Junior on yleensä suosinut pientä yhtyeformaattia. Puhaltimet ja keveä soullinja ovat New Orleansin bluesille leimallista. Levytyksissä Memphis Horns on ollut hänellekin yksi tärkeä yhteistyökumppani.
– Se on aina ollut ollut innostavaa, ja nautin siitä aivan mielettömästi! Kaverit ovat erittäin ammattitaitoisia. Ymmärrämme toisiamme loistavasti.
Ison orkesterin ottaminen kiertueille mukaan on kuitenkin mahdotonta, yksistään kustannus- ja aikataulusyistä.
Junior ilahtui kuullessaan, että soitan itsekin bassoa, ja minulla on samanlainen Fender-bassokitara kuin hänen basistillaan. Hän suorastaan liikuttui kuullessaan, että minulla on myös kuorolaulutausta, ja äitini lauloi kirkkokuorossa.
– Kirkkotausta oli todellinen lähtökohta omalle uralleni. Minulle on selvitetty, että eurooppalainen kirkkoperinne poikkeaa monilta osin amerikkalaisesta, mutta joka tapauksessa se on tärkeä yhteisö ja yhdistää suuren joukon ihmisiä.
Gospeltausta auttoi Junioria bluesin ymmärtämisessä. Se antoi artistille paljon mahdollisuuksia muun muassa musiikkitaitojen kehittämiseen.
– Nykymuusikoiden tulisi kuunnella paljon enemmän gospelia, tai aloittaa sen kuuntelu.
Junior antaa kodittomalle vaikka takin päältään
Matteuksen evankeliumi kehottaa meitä rakastamaan lähimmäistä kuin itseämme. Gordon Powell on sanonut, että on hämmästyttävää, miten paljon hyvää tässä maailmassa voi tehdä – jollei pidä lukua siitä, kenen ansioksi se luetaan. Guitar Slim Jr tuntuu edustavan näitä periaatteitta.
Junior on itsekin saanut elämässään vetoapua. Muun muassa Eddie Boyd auttoi nuoria muusikoita rahallisesti, että nämä pääsivät alkuun. Slim sai tukea ensimmäisen auton hankinnassa, kun nuori muusikonalku oli saanut ajokortin, ja oli päästävä keikkailemaan.
Nyt Junior tukee vuorostaan nuorempia alalle tulijoita. Tuottaja ja bändin komppikitaristi Frank Spangler luonnehtii häntä hyvin empaattiseksi ja auttavaiseksi ihmiseksi.
– Junior antaa kodittomalle vaikka takin päältään tai hän tarjoaa lounaan tai antaa rahaa. Moni aloitteleva muusikko on saanut häneltä arvokkaita neuvoja ja myös rahallista apua kelvollisen soittimen hankintaan, Frank kertoo.
Neuvoja ja ohjausta ”rookie” – aloittelija, noviisi – tietysti kaipaa aina. Pärjääminen voi olla jo sopimusviidakon vuoksi hankalaa; siinä musikaalisuus tai tekninen taituruus ei yksin auta. Toisaalta kunnolliseen agenttiin ei todennäköisesti ole ainakaan uran alussa varaa.
– Nuori muusikko voi tohkeissaan pistää nimensä melkein mihin tahansa sopimukseen. Jälkeenpäin harmittaa ja turhauttaa, kun tonnin diili olisikin osoittautunut sadan tonnin arvoiseksi. Tai tulee muita yllätyksiä, Junior huomauttaa.
Tämäntyyppiset ei-musiikilliset vastoinkäymiset ovat arkipäivää showbisneksessä kaikkialla. Slim Jr pitääkin niitä yhtenä muusikon frustraation lähteenä. Seuraukset voivat olla vakavat.
– Tuossa tilanteessa on vaarana, että kehitys pysähtyy jo ennen kuin se on kunnolla päässyt alkuun. Frustroitunut henkilö usein myös turvautuu päihteisiin. Niin se osittain kävi minullakin.
Stevie Ray Vaughanin kanssa vuosia yhdessä musisoinut Junior muistelee lämmöllä aikaa SRV:n kanssa. Stevie Ray oli kollega ja tukea antanut ystävä.
– Keskustelimme juomisesta, joka oli minulle silloin ongelma, kuten hänellekin. Pystyimme tukemaan toisiamme. Tilanne oli välillä jo huolestuttava, mutta minua on siunattu, ja pelastuin. Nyt tuntuu hyvältä.
Riippuvuusongelma taittui hoitoon hakeutumiseen vertaistuen avulla. Nyt suunta on vakaa; luovuus on tallella ja esiintymishalut huipussaan.
– Appelsiinituoremehu on minulle parasta virkistystä, hän naureskelee.
Oman sydämen ja kutsumuksen mukaan
Vastoinkäymiset eivät ole masentaneet eikä ikä paina Guitar Slim Junioria.
– Olen orientoinut vahvasti musiikin tekemiseen ja omaan yhtyeeseen. Tunnemme bändinjäseninä toisemme, ja musiikilliset ajatukset käyvät hyvin yksiin.
Yhteistyö on jo 30 vuoden mittaista. Kvintetillä hän onkin onnistunut siirtämään New Orleans -traditiota pienyhtyeformaattiin.
Blues uudistuu, ja traditioon sitoutuva artisti seuraa muutoksia tarkasti. Ainahan voi kokeilla uutta, vai mitä?
– Totta kai, ja niin pitääkin tehdä! Mutta oman sydämesi ja kutsumuksesi mukaan, hän lisää.
– Sekoitan itsekin mielelläni vanhaa ja uutta materiaalia. Tribuutti SRV:lle on aina ohjelmassa mukana, hän soitti myös minun materiaaliani. Sovimme siitä hänen vielä eläessään.
New Orleans on yksi amerikkalaisen musiikin kehdoista. Välillisesti sen vaikutukset tuntuvat laajalti tänäänkin, vaikka harva enää vaikutteita tunnistaa.
– Kasvoin sen kulttuurin keskellä, soitin klubeilla ja imin siitä vaikutteet. Se inspiroi edelleen, mutta enää vaikutus ei ole niin välitöntä tai suoraa. Se on jo ajat sitten muotoutunut osaksi minua, eikä sitä kyseenalaisteta, Slim kuvailee.
Guitar Slim Jr on levyttänyt ahkerasti. Levykuuntelijalla on ihanteelliset mahdollisuudet tutustua hänen valloittavaan New Orleans -tyyliinsä. ”Brought Up the Hard Way”, ”The Story of my Life” ja ”Nothing Nice” ovat erinomaisia lähtökohtia. Viimeksi mainitulla myös Memphis Horns on mukana.
ANTTI SUVANTO
Galleria Rauma Bluesista (kuvat Olli Sulin)
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2018 .
|
|