(c) 2006 Blues-Finland.com |
Gypsy Eyesin uutuus on aitouden ylistys 29.9.2006 Sataprosenttisesti bändin omiin kappaleisiin ja omaan soundiin luottava ”Soul Testify” on pienten oivalluksien levy. Blues-yhtyeeksi mielellään profiloituva Gypsy Eyes liikkuu nyt soulin ja jazzin tunnelmissa. Helsingistä, Pitäjänmäen Valimosta, tulee tunnin verran mielenkiintoista alkuperäismateriaalia. Gypsy Eyes on julkaissut toisen albuminsa, joka tottelee nimeä ”Soul Testify”. Kahdentoista biisin kiekko – jos lokeroida pitää – sijoittuu lähinnä soulin ja jazzin osastoihin, vaikka yhtye itsensä blues-bändiksi mainitseekin. |
Levy on aitouden ylistys. Kaikista sävellyksistä vastaa kitaristi-laulaja Tomi Christiansson. Biisit on taltioitu treenikämpällä livenä kahden päivän aikana helmikuussa. Kappaleita ei ole myöskään tohtoroitu, vaan ne välittyvät kuulijalle bändin sanojen mukaan ”absolutely live”. Avauskappale ”Boat Trip” on soul-jazz –seikkailu, joka tuo alttosaksofoneineen todella elävästi mieleen Blues Sectionin ja Eero Koivistoisen lähes neljänkymmenen vuoden takaa. ”Stone Alone” on ensikuulemalta puuduttava junnaus. Biisi kuitenkin avautuu, jos sille antaa mahdollisuuden: toistuva linja alkaa kitaran ja Larissa Raudaksen basson yhteistyöllä. Kitara lähtee omille teilleen vain palatakseen yhteen basson kanssa lopussa. Juuri tällaiset pienet oivallukset ovat albumille ominaisia. Levyn menevään osastoon kuuluva, triokappaleena käynnistyvä ”Silver Drops” tarjoaa myös hienon oivalluksen. Biisi muuttuu kesken kaiken tahtilajin vaihdolla sekä koskettimien ja saksofonin sisään tuonnilla mielenkiintoiseksi tutkielmaksi. Nimibiisi ”Soul Testify” on bändin varsinainen esittely. Säästeliäästi käytetyt saksofoni (Selja Raudas) ja koskettimet (Jani Häggblom) pääsevät kunnolla framille; Häggblomin Fender Rhodesia olisi kuunnellut levyllä isommassakin roolissa. Päätösraita ”Raining Black Water” kruunaa ”Soul Testify” -levyn. Albumin aikana kertynyt pidättyväisyys ikään kuin purkautuu upeana instrumentaalivyörytyksenä biisin lopussa ja jättää kuulijan väistämättä vaikuttuneeseen tilaan. ”By the Riverside” ja ”Dream Song” punovat intensiivisiä slovaritunnelmia. ”Ring-Tailed Lemur” puolestaan on paljon velkaa Jimi Hendrixin ”Little Wingille”. Christiansson tosin antaa biisissä osamaksua erittäin hyvällä kitarabreikillä. ”Soul Testifyn” suurimmat ansiot ovat aitoudessa. Se on häpeilemätön ja korutonkin kuva Gypsy Eyes –yhtyeestä talvella 2006. Pienet oivallukset muutamissa biiseissä ovat todisteita ryhmän sielukkuudesta ja lahjakkuudesta. Bändin sointi nojaa kolmikkoon Tomi Christiansson – Larissa Raudas – Reijo Juntunen (rummut). Kuullun perusteella on selvää, että heidän soittonsa kumpuaa sielusta. Tunteet tulevat voimaperäisen tosiksi soitinten kielillä ja rumpujen kalvoilla. Gypsy Eyesin raskain ongelma on laulussa. Christiansson on lahjakas säveltäjä ja verevä kitaristi, mutta hänen vokaaliosuutensa ovat epävireisiä, vieläpä englannin ääntämisongelmilla kuorrutettuja. Pahimmillaan laulu vie pohjan bändin usein mukaansa imaisevalta soundilta. Studiolive ei myöskään ole se otollisin kuunteluelämys. Pieni terästys ei olisi tehnyt pahaa sinänsä hurmaavan latautuneelle soitannalle. Hendrix, Blues Section ja The Band kuuluvat vaivatta läpi Gypsy Eyesin ”Soul Testifylla”. Valimon ”Big Pinkiin” kannattaa tutustua, vaaleanpunainen on sen kansikin… Ei tällä levyllä maailmaa valloiteta, mutta muutama sydän kuitenkin. Gypsy Eyes: Soul Testify, 2006 Tomi Christiansson (kitara, laulu), Larissa Raudas (basso), Reijo Juntunen (rummut), Selja Raudas (alttosaksofoni), Jani Häggblom (koskettimet) |