|
|
”Muusikkourani suurin juttu” Helge Tallqvist festivaaleille Tanskaan
|
|
|
30.10.2018
Legendaarinen George ”Harmonica” Smith saa tribuutit festivaaleilla ja klubeilla. Huuliharppusolisteina esiintyvät Tallqvist, West Weston ja Egidio Ingala.
Huuliharppumestari Helge Tallqvist saavuttaa tällä viikolla yhden muusikontaipaleensa kohokohdista. Hän esiintyy suurilla bluesfestivaaleilla Tanskassa George ”Harmonica” Smithin kunniaksi.
Blues Heaven Festival- ja Blues Paradise -tapahtumissa samoille lavoille nousevat esimerkiksi Buddy Guy ja Robert Cray.
– Varmastikin muusikkourani suurin juttu, olenhan kulkenut paljolti Smithin viitoittamaa tietä, Tallqvist sanoo.
– Vuonna 2005 tein tribuuttilevyn Smithille Groovy Eyesin ja Sidekick Johnnyn kanssa. Oli varmasti ainakin osittain levyn ansiota, että minut valittiin tähän kokoonpanoon.
|
|
Tallqvistin rinnalla Tanskan-tapahtumissa esiintyvät huuliharpisteina britti West Weston ja italialainen Egidio Ingala. Bändinä soittaa The Jacknives, yhtenä vetonaulanaan tanskalainen kärkikitaristi Ronni Boysen.
Blues Heaven vietetään Fredrikshavnissa ja Blues Paradise Naestvedissä. Lisäksi Smith-tribuutteja on luvassa klubeille Kööpenhaminassa.
Smithillä kylässä
Tallqvist tutustui George ”Harmonica” Smithiin henkilökohtaisesti 1980-luvun alussa. He tapasivat Tukholmassa.
– Olimme Pepe Ahlqvistin kanssa suunnitelleet reissua Chicagoon. Siihen Smith sanoi: ”Unohtakaa Chicago, kaikki parhaat harpistit ovat Los Angelesissa!” Sinne sitten mentiin.
– Pyörittiin Losissa elokuussa 1982 kolmisen viikkoa. Olin silloin alkutaipaleella, ja siltä reissulta alkoi innostukseni harpunsoittoon. Kävimme Smithin kanssa klubeilla ja tapasimme alueen kaikki kovat, kuten Rod Piazza ja William Clarke. Myöhemmin heidät järkättiin sitten Suomeenkin.
|
|
Los Angeles, elokuu 1982. Keskellä Smith, Tallqvist hänen vasemmalla puolellaan. Cadillacissa Pepe Ahlqvist. Kuva: Helge Tallqvistin albumi
|
Vain noin vuosi suomalaisten vierailun jälkeen ”Harmonica” Smith kuoli heikon sydämen petettyä. Smith (1924–1983) teki soolouran ja harputti muun muassa Muddy Watersin ja Big Mama Thorntonin bändeissä.
Huuliharpun monta roolia
Huuliharppu näyttelee tunnetusti suurta roolia bluesmusiikissa. Se ei silti sovi joka paikkaan. Helge Tallqvistin mielestä erityisesti kitarasankarit tulivat/tulevat hyvin toimeen ilman harppua.
– B.B. Kingillä, Albert Kingillä, Freddie Kingillä, Otis Rushilla ja lukuisilla muilla kitara oli suuressa ja dominoivassa roolissa. He hoitivat laulun välissä fillit kitaralla, vastasivat siis itse vuoropuheluun.
– Tällaisten vahvojen kitaristien bändeihin ei mitenkään olisi mahtunut harpistia. Ei olisi ollut mitään roolia, eikä harppu olisi tuonut lisäarvoa. B.B. Kingin bändissä ei olisi voinut olla Little Walter huuliharpussa, Little Walterin bändissä ei olisi voinut olla B.B. King kitarassa.
|
Yhteistyössä
Honey B & T-Bones kiertueella
The Blind Boys of Alabama The James Hunter Six .
|
Varhaisemmassa ”down home” -ilmaisussa huuliharpulle sen sijaan oli oma, vahva paikkansa.
– Laulaja-kitaristit kuten Muddy Waters, Jimmy Rogers ja monet muut Chess Recordsin suuruudet 50-luvulla olivat kitaristeja, joiden soitto oli pitkälti säestämistä. Siihen tyyliin mahtui harppusoundi hyvin, vastaamaan laulun sanomaan ja sooloiluun. Hyvä esimerkki on Muddy Watersin ja Little Walterin yhteistyö. Harpun rooli oli suuri kokonaissoundin luojana.
|
– Oma kategoriansa ovat sitten laulaja- harpistit Little Walterin, Sonny Boy Williamsonin ja Walter Hortonin tapaan. He hoitivat huuliharpulla itse vuoropuhelun ja soolot. Kaikkiaan huuliharpun rooli on täysin riippuvainen siitä, mistä bluesin tyylilajista on kyse, näkee Tallqvist.
Sävelessä syvälle
Sävykkyys, annostelu ja tauotus kuuluvat loistavien huuliharpistien ominaispiirteisiin. Usein törmää harpisteihin, jotka tuuttaavat konsertin tai levyn alusta loppuun. Silloin instrumentin teho kääntyy itseään vastaan.
– Sellainen tyyli syntyi USA:n länsirannikolla valkoisten harpistien keskuudessa. Hiukan sama tyyli kuin länsirannikon kitaristeilla. Chicagossa on välillä kylmää ja pimeätä. Se kuuluu kitaristien ja harpistien soitossa. Länsirannikolla taas on aurinkoa, lämpöä, avoautoja ja kauniita naisia, Tallqvist maalailee.
|
|
George "Harmonica" Smith, Tukholma 1982, kuva: Helge Tallqvistin albumi
|
– Chicagossa mennään sävelessä syvälle ja raastetaan sitä, otetaan kaikki irti. Kaliforniassa nuotteja tulee solkenaan, useita sekunnissa. Aluksi se kuulostaa tehokkaalta ja makealta. Ajan myötä keikalla alkaa väsyttää, myös harpistia, vaikka soittaminen olisi kuinka taidokasta.
Tallqvist uskoo Chicago-tyyliin. Harmonica Smith muutti aikoinaan Chicagosta Los Angelesiin, mutta säilytti soitossa tunteen; hän heitteli ”makeita” nuotteja, välillä yllättäviinkin paikkoihin.
– Nautin eniten, jos saan aikaan yhdestä sävelestä syvällisiä tunteita. Ne toivottavasti välittyvät yleisöllekin. Säästeliästä Chicago-tyyliä edustan myös Tanskan-matkalla. Välillä vaan ääni sinne ja ääni tänne, ei kiire mihinkään. Smith- ajattelulla. Tiedän, että tulen poikkeamaan muista, mutta olenhan erilainen nuori.
– Tuuttaaminen ei kuulu minun repertoaariini, eikä tule kuulumaan. Se ei ole minun juttuni.
PASI TUOMINEN
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2018 .
|
|