setstats
 
Etusivulle
 
Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit  |  Kuunteluhuone  |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English
setstats
setstats
HONEY B & T-BONES -EKSTRA
 
 
14.10.2016
Aija Puurtinen ja Esa Kuloniemi. Kuva: Leif Laaksonen
Sauna, terva, viina ja HBTB
Honey B & T-Bones jatkaa hurjaa seikkailuaan levyllä "Time Was".
Levynjulkaisukiertue käynnistyi Pieksämäeltä syyskuun lopussa.

Uunituoreen ”Time Was” -levyn myötä Honey B & T-Bones viettää vilkkaan
keikkasyksyn. ”Sauna, Tar & Booze” -nimen saaneen kiertueen avaus tapahtui
Pieksämäellä perjantaina 30. syyskuuta. Kulttuurikeskus Poleenissa koettiin
musiikillisesti monipuolinen akti.

Syyskiertue sai nimensä ”Time Was” -levyltä löytyvältä kappaleelta. Sen on
sanoittanut amerikansuomalaisten elämään perehtynyt
Perttu Hemminki.
”Sauna, Tar & Booze” on tavallaan synonyymi perisuomalaiselle sisulle.

HBTB:n perustajajäsen
Esa Kuloniemi kertoo, että muitakin rautoja on tulessa.

- Pari kuukautta kestävän kiertueen aikataulu on tarkoituksella löysä.
Marraskuussa aloitamme
Honey B Familyn kanssa studiotyöskentelyn tulevaa
levyä silmällä pitäen. Itseäni työllistää soittohommien ohella tekeillä oleva kirja
puoli vuosisataa sitten Suomessa suositusta
The Renegades -yhtyeestä, sanoo
Kuloniemi.

Honey B & T-Bones esiintyy nyt kvartettikokoonpanolla
Aija Puurtisen
keskittyessä pelkästään lauluun. Aijan ja Esan lisäksi perusmiehitykseen kuuluvat
Pekka Rajamäki (basso, laulu) ja J Salonen (rummut, laulu).

- Pekka ja J soittavat myös muissa bändeissä, joten tarvitaan niin sanottu
vaihtomiehitys joillekin keikoille. Tuolloin mukaan lähtevät rumpali
Jaska
Lukkarinen
ja basisti Jaakko Kämäräinen. Moses Kuloniemikin on tarvittaessa
käytössä.

Yleisön edessä

Kulttuurikeskus Poleenissa avausbiisi, hidas versio Etta James -klassikosta ”Tell
Mama”, jätti ilmaan odottavan tunnelman, johon tarjottiin uudella levylläkin
kuultava ”Follow Me”. Kappaleeseen oli ammennettu aimo annos hippiaikakauden
tunnusmerkkejä. Se toi vahvasti mieleen 1960-luvun lopun superbändin
Jefferson Airplanen.

Vanha keikkabravuuri ”Dry” soi kitaraefektien täydentämänä. Parin kappaleen
ajan Esa Kuloniemi keskittyikin enemmän lattialla olleeseen pedaalisettiinsä kuin
yleisön huomioimiseen. Vauhtiin mies kuitenkin pääsi sikarilaatikkomandoliinin ja
slidekitaran kanssa. ”Casting My Spell” ja ”While The Cat's Away” saivat
yleisönkin heräämään.

Paluu hippiaikaan tehtiin ”Time Was” -levyn nimikappaleen myötä.
Alan Wilsonin
kirjoittama
Canned Heat -hitti soi vakaasti alkuperäisesitystä kunnioittaen.
Kultaisen kuusikymmentäluvun musiikilla on aina ollut vahva vaikutus Honey B & T-
Bonesin tuotannossa. Hieno hetki koettiin, kun Renegades-laulaja
Kim Brownin
sanoittama ”Forest In The Water” soi mollisävyisenä popsävelmänä.

Toisessa setissä Esa ja Aija esittivät duona sikarilaatikkokitaran säestyksellä
gospelkappaleen ”Down To The River To Pray”. Samassa hengessä jatkettiin
rytmiryhmän säestyksellä. Svengaava ”This Train” tempaisi satapäisen yleisön
mukaansa.

Uuden levyn kappaleet soivat livenä erilaisina kuin levyllä. ”One Day You'll Love
Me” sisälsi vaikutteita reggaesta ja
U2:n soundimaailmasta.  Tuhdisti soinut
”Sauna, Tar & Booze” kuultiin Esan laulamana, levyllähän sen tulkitsee Aija.
Mystiseen uneen perustuva ”Pink City” ja ”You Hang Me With Your Love”
tarjosivat illan musiikillisen poptaideannoksen.

Liukukitaran mestari

Esa Kuloniemen kitaratyöskentely oli parhaimmillaan slidekitaran parissa.
Kuusikielinen lankkukitara ja kolmikielinen sikarilaatikkokitara soivat miehen
käsissä virtuoosimaisin ottein. Esikuvien lisäksi soitossa oli kuultavissa aimo
annos Kuloniemen omaa soundia.

- Kunnioitan suuresti vanhoja slidekitaran mestareita kuten
Elmore James,
Howlin' Wolf
ja Robert Nighthawk. Myöhemmän ajan soittajista ovat
vaikutuksen tehneet
Johnny Winter ja slidetekniikkaa kovasti kehittänyt Sonny
Landreth
.

-
Seasick Steven ja Ben Miller Bandin kaltaisten soittajien ansiosta
sikarilaatikkokitara on konenut renessanssin. Primitiivinen soitin on haasteellinen
ja mielenkiintoinen. Kolmi- ja nelikielisen perinnesoittimen soundimaailma on
kaikessa yksinkertaisuudessaan minulle mieluinen. Sikarilaatikkokitara on
eräänlainen 2000-luvun dobro, hehkuttaa Kuloniemi.

Poleenissa Esan slidesoolot olivat sydäntä raastavan tunnepitoisia. Suurta
ihastusta herättänyt soitanta liikkui omissa sfääreissään. Silmät kiinni soittanut
maestro tuntui leijailevan kaukana avaruudessa.
Esa, Jii ja Aija Kemissä helmikuussa

”Mojo Boogie” (J.B. Lenoir, Johnny Winter) piiskasi koko bändin panemaan
parastaan. Aija Puurtinen lauloi rouheasti J Salosen kuljettaessa komppia kepeän
tanakasti. Pekka Rajamäen säröbasso olisi voinut korvautua perinteisemmällä,
efektittömällä soundilla. Soittajapiireissä kulkevan sanonnan mukaanhan 'basso
on bändin munat'; niille jatkuva säröily ei tee hyvää.

Bändin alkuajoista asti keikkabravuuriksi muotoutunut ”Shake Your Money Maker”
(Elmore James) kulki kuin metsästäjät kintereilleen saanut hirvi ruskan
koristelemassa lehtimetsässä. Varsinaisen setin viimeisenä kappaleena se piti
sisällään pakollisen yleisölaulatusosuuden venyen liiankin pitkäksi.

Suomibluesia maailmalle

Honey B & T-Bones on tehnyt suomalaista bluesia tunnetuksi ulkomailla jo
pitkään. Tämänkin syyskiertueen keskellä bändi matkaa Saksaan. Lindewerrassa
on yhteiskeikka
Micke Björklöf & Blue Stripin ja Erja Lyytisen kanssa sloganilla
"Finnish Blues Invasion". Lieneekö sattumaa, että samalla keikalla soittaa kolme
kovaa slidekiatristia: Esa Kuloniemi, Erja Lyytinen ja
Ville Leppänen.

- Väkilukuun suhteutettuna Suomesta löytyy yllättävän paljon osaavia
slidekitaristeja. Suomesta on aiemmin puuttunut tietynlainen know-how
bändisoittamisen suhteen. Esimerkiksi ruotsalaiset ovat erilaisen
musiikkiperinteenkin vuoksi olleet kukonaskeleen edellä. Me olemme pärjänneet
perisuomalaisella hulluudella ja sisulla maailmalla. Toki nykyisin tilanne on
menossa hallitumpaan suuntaan, filosofoi Kuloniemi.

Pieksämäellä Honey B & T-Bones antoi oivan musiikillisen näytteen suomalaisesta
hulluudesta. Encorena kuultiin uudelleen sävelletty versio
Johnny Cash -
klassikosta ”I Walk The Line”. Joidenkin mielestä moinen voi olla anteeksi
antamatonta, mutta sauna, terva ja viina -mentaliteetilla varustettuun
kuulijakuntaan se kyllä upposi.

Puritaanisen bluesdiggarin mielestä Honey B & T-Bonesin konsertti oli
musiikillisesti liian moniuloitteinen ja taiteellinen. Osa yleisöstä jäi kaipaamaan
Aija Puurtisen hienon lauluäänen ylärekisterin käyttöä laajemmin. Kaiken
kaikkiaan Poleenista kuitenkin poistui tyytyväisen oloinen porukka syksyiseen
perjantai-iltaan.

TT TARKIAINEN


Linkit:
Honey B & T-Bones, Poleeni
.
 

Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit
Kuunteluhuone
 |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English
.

Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com
© Blues-Finland.com 2006-2016
.
     
 
 
     
     
UUSIMMAT
 
 
 
     
Sävelsilta eilisestä nykypäivään
     
  Vuosikymmen sitten Honey B & T-Bones julkaisi oivallisen levyn
"Terrifying Stories From T-Bone Town", joka henki bändin
bluestaustaa vielä melkoisen vahvasti. Sen jälkeen luovat artistit –
etunenässä
Esa Kuloniemi ja Aija Puurtinen – siirtyivät huomattavasti
villimmälle raiteelle.

"Alien Blues", "Walking Witness" ja "Alive in Helsinki" (vuosilta 2009,
2011 ja 2012) ovat kunnianhimoinen levykolmikko, joka ei päästä
kuulijaa helpolla. Usein musiikki ampuu bluesin maata kiertävälle
radalle. Silti yhtye pitää vanhan kunnon Mississipin
kaksitoistatahtisen jännästi mukana matkassa.

Lokakuun seitsemäntenä päivänä ilmestynyt "Time Was" uhkuu
mielikuvitusta. 'Juurimusiikki' tuntuu turhankin simppeliltä termiltä
nyky-HBTB:tä ajatellessa; ilahduttavan läsnä se kuitenkin on tällä
albumilla.

Kuloniemi näkee, että "Time Was" on loogista jatkoa siinä tarinassa,
jota orkesteri on kuvittanut bändin 34 vuotta kestäneen uran ajan.

- Alussa olimme enempi perinteitä kunnioittava ja tyyliä opetteleva
bluesbändi. Kuitenkin 1980-luvun lopussa tapahtui irtiotto, ja oma
minä alkoi löytyä. Sitä omaa minää me tässä systemaattisesti
toteutamme, tietenkin maailman ja elämän tapahtumia siinä ohella
kommentoiden, sanoo Kuloniemi.

- Mielestämme musiikin tehtävä on herättää kuvia, tunnelmia, luoda
hyvää oloa.

"Easy Baby" pulpahti tietoisuuteen jo viime talvena. HBTB julkaisi
biisin ja videon pian Pakkasukko Blues & Jazz -tapahtuman jälkeen.
Uutuusalbumin avaukseksi valittu kappale kuvastaa hienosti bändin
menneisyyden ja nykyisyyden siltaa. Blues ja eteerinen genrettömyys
elävät Aija Puurtisen sävelteoksella sulassa sovussa. Esan huimat
slide-hurjastelut pökerryttävät.

Myös keinahteleva "Follow Me" pitää sisällään uljasta Kuloniemi-
kitaraa. Kappaleella
Pekka Rajamäen basso vetää omaa, kiintoisaa
show'taan. Esan näkemän unen,
Bobbie Gentryn ja Jimi Hendrixin
inspiroima "Pink City" imee mukaansa. Simppeli perustunnelma
(todellakin unenomainen) on niin vetoava, että kertsi komplisoi sitä
aivan turhaan.

Kuten oheisesta keikka-arviosta ilmenee, "Time Was" nostaa hattua
Canned Heatille, erityisesti biisin tehneelle Al "Blind Owl" Wilsonille.
Levyversio on enemmän HBTB:tä kuin Heatia. Esan slide ottaa taas
roolia. "Sauna, Tar & Booze" edustaa liian harvoin kuultua: bluesin
sukuista musiikkia, jolle on lyöty aitosuomalainen leima.

"Easy Baby", "Sauna, Tar & Booze" ja "You Hang Me with Your Love"
(jota hallitsee paitsi
Verneri Pohjolan trumpetti myös laulajien
huvittava 'vöyvötys') muodostavat erityisen trilogian. Biisit purkitettiin
legendaarisella Sun-studiolla Memphisissä. Kaikista julkaistiin
lisäksi video.

Aija Puurtisen laulajantyössä riittää jälleen kerran kuunneltavaa.
Ääniakrobatia on ainakin Suomen mittakaavalla omaa luokkaansa.
Huikeaa keinovalikoimaa ei varsinaisesti ryöstöviljellä, joskin
paikoittain yksinkertaisemmatkin ratkaisut toimisivat (Pink City).
Taiteilun ja konstailun raja on koetuksella. Lisäksi jotkut tekstit ovat
turhan sanarikkaita Puurtisen englanninääntämykselle.
Sävellystyöstä Aija ansaitsee papukaijamerkin: kymmenestä
kappaleesta seitsemän on hänen käsialaansa.

Kuloniemen kynästä on "vain" yksi sanoitus ja yksi sävellys. Rooli
lopputuloksella nousee kuitenkin paljon suuremmaksi, nimenomaan
kitaratyön ansiosta. Erityistä mahtavuutta ovat sävellinjat, jotka jättävät
tahdit ja muut rakenteelliset pidäkkeet kunnioittamatta. Ehkä juuri
sikarilaatikkosoittimet ja vastaavat kotikutoiset vempeleet ovat
saaneet kitaristin keksimään itsensä uudelleen.

"Time Was" -albumista tulee hyvä jatko "Alien Bluesin" avaamalle
seikkailulle. Honey B & T-Bones vie edelleen roots-musaa
tavallisuudesta poikkeaviin sfääreihin. Änkyröitä tällainen
innovatiivisuus tuskin miellyttää, mutta toisaalta HBTB tekee itsestään
kiinnostavan myös bluesporukan ulkopuoliselle kuulijakunnalle.

PASI TUOMINEN


Honey B & T-Bones: Time Was. Tuohi Records, 2016

Aija Puurtinen (laulu, piano), Esa Kuloniemi (kitara, taustalaulu),
Jaakko Kämäräinen (basso, taustalaulu), Pekka Rajamäki (basso,
taustalaulu), Jaska Lukkarinen (rummut), Moses Kuloniemi (rummut
ja muut lyömäsoittimet), J Salonen (rumpukone), Verneri Pohjola
(trumpetti), Ville Riippa (kosketinsoittimet)


Linkki:
bändin verkkosivut
 
     
BLUESIA CDON.COM-VERKKOKAUPASTA