|
16.12.2011
|
|
Bluesin ottopojat Hurriganes on ollut suomalaisen rockin merkkipaalu neljä vuosikymmentä. The Doorsin legendaarinen LP "L.A. Woman" täytti 40 vuotta. Blues oli tärkeä taustatekijä molemmissa bändeissä.
Hurriganes on aina vain tapetilla. Henry "Remu" Aaltonen on kiertänyt tänä vuonna bändin 40-vuotisjuhlien nimissä. Viime vuonna ilmestyi Jaakko Riihimaan ja John Fagerholmin kirja kitaristi-ikoni Albert Järvisestä. Hiljattain fanit saivat kirjahyllyynsä Cisse Häkkisen tarinan kertovan opuksen. Sen kokosi Honey Aaltonen.
Loppuvuodesta 2011 Siboney-yhtiö (Love Recordsin perinteen vaalija) lisäsi vettä myllyyn julkaisemalla Hurriganesin 11 biisiä vetävän keikkataltioinnin. Nimi kertoo olennaisen: "Live in Hamina 1973".
Risto Vuorimiehen kansiotoksessa näemme keikkatilanteessa takaa kuvatun Cisse Häkkisen – kimalteleva takki, tuttu liimaletti ja, totta kai, aitoon rock-tyyliin hieman takakenoinen haara-asento. Hän ei suinkaan ole kannen ainoa rock-tähti, sillä lavan reunalla irvistelee paikallinen kapinanuori. Petri Tiili oli tekevä oman läpimurtonsa muutamaa vuotta myöhemmin nimellä Pelle Miljoona.
Hurriganesin blues-vaikutteet tulivat selviksi heti ensimmäisellä pitkäsoitolla (Rock and Roll All Night Long, 1973). Valikoituihan sille muun muassa Freddie Kingin kuolematon instrumentaali "Hideaway".
Levy-yhtiölegenda Atte Blom vahvistaa "Live in Hamina 1973" -levyn kansiteksteissä, että Ganesin "musiikissa painottuivat vahvasti rockmusiikin afroamerikkalaiset juuret" ja että "Järvinen toi rock 'n' rolliin juuri sopivan annoksen bluesin perinnettä".
Ajankuvaa
Usein sanotaan, että Hurriganes tarttui bluesiin ja rockiin progressiivisella otteella luoden siten Suomen mittakaavassa ainutlaatuisen musiikki-ilmiön. Näitä katujätkiä ajatellen luonnehdinta on yliampuva. Varsinkaan Remu ja Cisse eivät olleet virtuoosimuusikoita. Heidän suoraviivainen ja ennen kaikkea aina 100 prosenttia tiskiin iskenyt asenteensa loi kivijalan, jonka päällä näppärien kitaristien, Ile Kallion ja Albertin, oli hyvä toimia. Turhia ei murehdittu tai pohdiskeltu, vaan pisteltiin täysillä menemään ja kulmat suoriksi. .
|
|
Hamina-livellä kuullaan useita blues- ja rock- klassikoita varhaisen Hurriganesin esittäminä. Blues-osastolta löytyvät "Hideaway" sekä myöhemmin yhdeksi yhtyeen tunnetuimmista biiseistä osoittautunut "Roadrunner" – säveltäjänä muuan kitaristi Mississippin McCombista, Bo Diddley. Hyvin ovat esillä myös Little Richardin (Keep on Knocking, Lucille) ja Chuck Berryn (Little Queenie, Sweet Little Sixteen) teokset. Fanien riemuksi mukaan mahtuu yksi useimmille entuudestaan tuntematon Hurriganes-originaalikin, "Got No Time".
|
Hurriganesin musiikin ystäville "Live in Hamina 1973" on silkkaa kultaa. Remun ja Cissen läpeensä simppeli mutta sitäkin väkevämpi rytmityöskentely yhdistettynä Albertin jäljittelemättömään kitaraan on paitsi dokumentti varhaisesta Hurriganesista myös iskevä ajankuva suomalaisesta rock & rollista vuonna 1973. Toisaalta: jos Ganesin musa ei puhuttele, tuskin se puhuttelee tämän levyn myötäkään.
Bändin legendaarisuutta ei tarvitse perustella. Eri taiteenalojen luomukset kuitenkin kertovat Ganesin merkityksestä muuallakin kuin rock-piireissä. Ennen tuoreita Albert- ja Cisse-kirjoja ovat ilmestyneet muiden muassa Remu-opukset "Poika varjoiselta kujalta" (Markku Salo/Peter von Bagh/Harri Saksala) ja "Seitsemän ilon kyyneleet" (Nina Honkanen) sekä bändihistoriikki "Hurriganes" (Honey Aaltonen). Valkokankaalle ovat päätyneet hillittömästi nimetty "Hot Wheels – Kuumat kundit" (Jussi Itkonen, 1976) ja "Ganes" (JP Siili, 2007).
Hurriganes syntyi jäsentensä halusta soittaa parasta rokkia koskaan missään. Olivat taidot sitten millaiset tahansa. Mutta aidoimmassa musiikissa ei ole kysymys hyvyydestä tai huonoudesta. Hurriganesilla oli oikeaa yhteiskunnallista arvoa. Se soitti soundtrackin monen suomalaissukupolven nuoruudelle. Sellaista voi harvasta bändistä sanoa.
Mississipin 12-tahtinen perusvireenä
The Doorsin musiikin blues-pitoisuutta ei tarvitse vääntää rautalangasta kenellekään, joka on ajatuksella kuunnellut yhtyeen musiikkia. Useimmat yhdistävät The Doorsiin hippikapinalliset jymyhitit kuten "Break on Through" ja "Light My Fire". Yhtyeen repertoaariin kuului kuitenkin myös paljon blues-henkistä materiaalia ja jokunen aivan puhdas blues-kappalekin.
|
|
Bändin viimeinen levy "L.A. Woman" julkaistiin 40 vuotta sitten. Retrolevyihin erikoistunut Rhino julkaisi neljän vuosikymmenen kunniaksi albumin juhlapainoksen, uudelleen miksatut biisit ja ennen kuulematonta materiaalia. Juhlavuodessa on ollut mukana myös Eagle Records, joka lanseerasi "Mr Mojo Risin'" -nimisen dokumentti-dvd:n "L.A. Womanin" teosta.
Blues oli vahvasti kuvassa mukana The Doorsin levyttäessä "L.A. Womania". Runsaan viikon kestäneisiin sessioihin kuului erityinen blues-päiväkin. Sen useista tuotoksista lopulliselle albumille päätyivät originaalit "Been Down So Long" ja "Cars Hiss by My Window" sekä John Lee Hookerin "Crawling King Snake".
|
Myöhempien aikojen The Doors: Ray Manzarek, John Densmore, Robby Krieger ja Jim Morrison.
|
Kitaristi Robby Krieger muisteli hiljattain Uncut-lehden haastattelussa, että bändin parissa vallitsi bluesille suotuisa ilmapiiri. "Bluesin soittaminen tuntui juuri silloin hyvältä. Varsinkin Jim Morrison eli blues-kautta. Bluesista tuli itse asiassa koko levyn perusvire."
Vankemmalla pohjalla
"Been Down So Long", jonka avausvärssyn "Well, I've been down so god damn long that it looks like up to me" Morrison 'lainasi' Furry Lewisilta (1893 – 1981), kuulostaa edelleen mainiosti polkevalta. Krieger antaa slide-kitaransa ulvoa toden teolla. Siihen oli hyvät asetelmat, sillä Marc Benno pestattiin sessioihin takaamaan soinnille lisää kitarapohjaa.
"Cars Hiss by My Window" on iisimpi blues. Morrison vastaa sen hauskimmista osuuksista imitoiden kitaraa ja lopussa vielä huuliharppua. "Crawling King Snake" on kolmikosta ehkä 'doorsmaisin'. John Densmore – yksi rockin historian merkittävimmistä tyylirumpaleista – esittelee parhaita puoliaan ja myös ilmiömäinen sormiomies Ray Manzarek tirauttaa soolon.
The Doors pärjäsi usein ilman bassoa. "L.A. Womanille" haluttiin vahvempi pohja, joten Bennon lisäksi mukaan värvättiin basisti Jerry Scheff.
Taianomaisen vetävä Jim Morrison oli imagomielessä The Doorsin ehdoton keulahahmo, ansaitusti. Hänen korostamisensa on kuitenkin aina syönyt huomiota Kriegerin, Manzarekin ja Densmoren ainutkertaiselta triosoittamiselta. Kaikilla oli huikean persoonallinen ote instrumentteihinsa. Heidän osuutensa biisien teossakin oli merkittävä. Ilman kolmikkoa Morrisonista ei olisi todennäköisesti tullut tuntematonta kalifornialaista underground-runoilijaa kummempaa.
Musiikin lisäksi erinomainen tapa tutustua The Doorsiin on John Densmoren kirja "Riders on the Storm". Manzarek on kirjoittanut yhtyeestä kaksi kirjaa: elämäkerran "Light My Fire" ja Morrisonin kuolemaa polemisoivan romaanin "The Poet in Exile". Morrisonin useista elämäkerroista suositeltava on Jerry Hopkinsin "No One Here Gets Out Alive". Myös Oliver Stonen ohjaama elokuva "The Doors" (1991) kestää katselun: ainakin voi kisata, montako tosimaailman muusikkoa pystyy kuvasta bongaamaan.
PASI TUOMINEN
Hurriganes: Live in Hamina 1973. Siboney / Love Kustannus, 2011
Remu Aaltonen (rummut, laulu), Cisse Häkkinen (basso, laulu), Albert Järvinen (kitara)
Äänitys Måns Groundstroem, miksaus Risto Hemmi, masterointi Pauli Saastamoinen
The Doors: L.A. Woman 40th Anniversary Edition, L.A. Woman 40th Anniversary Mixes. Rhino, 2011 (alkuperäinen: Elektra, 1971)
Jim Morrison (laulu), Robby Krieger (kitara), Ray Manzarek (kosketinsoittimet, laulu), John Densmore (rummut)
Marc Benno (kitara), Curtis Amy (puhaltimet), Jerry Scheff (basso)
Tuottajat: Bruce Botnick, The Doors
Linkit: Hurriganes @ Love Kustannus, The Doors, Rhino
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2011 .
|
|