LEVYARVIO
|
Trion siivet kantavat
|
|
Kuva: Marko Aho
|
21.3.2019
Suomalaisen Ingelius Flamelight -yhtyeen ensimmäinen albumi ”Wings” on oivallinen pelinavaus. Mika Ingelius näyttää olevansa monitaitoinen muusikko.
Tympäännyin aikoinaan kitaravetoista bluesrockia soittaviin trioihin. Aivan liian monet, laskujeni mukaan kaikki niistä, keskittyivät versioimaan vain (suuresti diggailemaani) Stevie Ray Vaughania ja hänen kauttaan suodatettua Jimi Hendrixiä. Näkyipä innokkaimmilla kitarasankareilla hännällisiä stetsoneitakin.
Paremmuuden mittariksi nousi esikuvan kitarasoolojen ja niiden ohella naaman ilmeiden mahdollisimman tarkka toistaminen. Sehän ei ole musiikin, etenkään bluesin, perimmäinen tarkoitus. Onneksi juurimusiikin laajalta kentältä löytyi kosolti muuta, vähemmän ulkoa opitun makuista, digattavaa.
Vuosien kuluessa törmäsin ohimennen muutamaankin bändiin, jotka palauttivat mieleen sen, miksi alkujaan bluesrockista innostuin. Alkuperäistä syytä en enää muista, mutta epäilen asialla olleen jotain tekemistä nuoruuden ja poikamaisuuden kanssa. Ensikohtaamiseni Ingelius Flamelightin kanssa vuosi sitten Savonsolmu Winter Blues Partyssa oli oivallinen osoitus siitä, että voisin korjata peruspenseätä asennettani. Bluesrockillekin kannattaa antaa tilaisuus.
Perinteisesti painotus tuppaa bluesrockissa luisumaan vankasti yhdyssanan loppuosalle. Ingelius Flamelight pitää vaakakupit melko tasassa. Blues on perusta, mutta ei itsetarkoitus. Musiikkia viedään muihin suuntiin arkailematta. Rytmiikassa on runsaasti funkia. Se estää kokonaisuutta luisumasta liian rockiksi, eli tylsäksi. Yleisesikuvatkin materiaalista erottuvat, mutta mausteina ja alaviitteinä. Kappaleista löytyy koukkuja ja täkyjä enemmän kuin monen harrastajakalastajan pakista. Lopputuloksen luulisi kelpaavan bluesiin penseästi suhtautuvalle kansanosallekin – miksei radioonkin. Ainakin autoiluun se on omiaan.
|
Ingelius Flamelightin ”Wings”-debyyttilevyllä funkahtava ”Dance Your Way” tarjoaa heti kärkeen wah-wahilla maustettua kitaraa. Vauvaupedaalia ei myöhemminkään säästellä. Sen käyttö kuuluu olevan varsin luontaista kitaristi-laulaja-multi- instrumentalisti Mika Ingeliukselle. Poljin pysyy kitaran nöyränä renkinä. Tämä ei suinkaan ole wah-wahin kanssa pelatessa itsestäänselvyys.
Ingeliuksen soitto on monipuolista ja purevaa. Laulutyyli on rehvakas. Vahva tulkinta käväisee välillä ylitulkinnan tuntumassa, mutta pysyy aisoissa.
Levyn sisältö on sikäli kaksijakoinen, että osan kappaleista Ingelius näyttää työstäneen rumpali Kai Jokiahon kanssa kaksin. Hoitaapa hän viisiminuuttisella päätöksellä rumpalinhommatkin itse. Nämä raidat on soitettu ja sovitettu hieman täydemmiksi. Niissä kuuluvat studiotunnit. Se ei tietenkään ole huono asia. Hyvin tehdyt kappaleet kulkevat tasaisen
|
|
varmasti, eikä kyydissä ole valittamista. Mitä nyt maisemat saattavat välillä käydä vähän tylsiksi.
Triovedot, joissa kolmantena pyöränä on basisti Sami Sarsama, sen sijaan lähtevät lentoon livemäisemmän otteen vieminä. Yhteissoitto on irtonaista, mutta tiukkaa. Nyansseissa löytyy ja bassosoolojakin kuullaan – juuri sellaista kamaa, jollaista bluesrockia soittava trio tehokkaimmillaan tarjoaa. Sitä samaa, jota Ingelius Flamelight tarjoili taannoin Savonsolmussakin.
”Feel Me” nyökkää introllaan vahvasti Vaughanin suuntaan. Monipolvinen kappale rullaa onneksi omille poluilleen. ”Companion Blues” on tyylikäs, hidas blues. Verkkaisempaa osastoa edustaa niin ikään leppoisan groovaava, mutta kuin varkain kierroksia keräävä ”Little Time”. Sen sijaan ”So Many Women” on poikamaisen terhakka rokki – lajityypille ominaista teemaansa myöten.
Ingeliuksella ovat bluespohjaisen rockin perinteet ilmeisen hyvin hallussa. Tuttuja elementtejä on ripoteltu sinne tänne. Viittaukset ovat välillä suoriakin. Kokonaisuus pysyy silti oman kuuloisena. Oivallisiksi esimerkeiksi käyvät ”All Along Watchtower” -klassikolle sukua oleva ”Belive In Love” ja osin samasta naapurustosta ponnistava ”Little Time”. Molemmat ovat oivallisia rokkipaloja. Osasten tuttuus kiinnittää tehokkaasti huomion. Sen jälkeen muiden elementtien tehtävä on pitää mielenkiinto yllä.
|
Yhteistyössä
Tampere-Talo: Micke Björklöf & Blue Strip 29.3.
Nordic Blues Puls - Helsinki ja Tampere
Grand Blues Festival 13.4. Lahdessa
Frim-Fram Quartet: uusi levy "Wake Up!" .
|
Vahvasti riffittelevä ja Bo Diddleyn rytmikäsitystä hyödyntävä ”Out Of Shadows” toimii komeasti. Se nousee levyltä suosikikseni. ”Withering Wings” alkaa kovasti tutunkuuloisella wah-säksätyksellä, mutta lähtee omille poluilleen sekin. Siinä uutta vauhtia haetaan hiljaisen bassosoolon kautta. Muusta materiaalista selkeästi erottuva, Ingeliuksen yksin purkittama ”Starlight” päättää levyn.
Kokonaisuutena ”Wings” on oivallinen pelinavaus Ingelius Flamelightilta. Levy näyttää, että Mika Ingelius on monitaitoinen muusikko, mutta ennen kaikkea myös sen, että hänen trionsa toimii komeasti.
MARKO AHO
Ingelius Flamelight: Wings. Magic Light Music, 2018
Mika Ingelius (kitara, laulu, lyömäsoittimet, kosketinsoittimet, basso, rummut), Sami Sarsama (basso), Kai Jokiaho (rummut)
Lucy di Pacote (taustalaulu), Candy Mlatta (taustalaulu)
|
|
|
|
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2019 .
|
|