|
|
|
|
14.3.2017
|
|
Trio Riot polkaisee Jo’ Buddyn koville kierroksille Laajentunut duo on suoltanut uutta materiaalia jo kahden levyn tarpeiksi. ”Rock and rollissa isketään, mutta otetaan myös isku takaisin. Muuten se on pelkkää läiskettä”, sanoo Jo’ Buddy.
Jussi ”Jo’ Buddy” Raulamo on elastisten kokoonpanojen mies. Hän esiintyy yhden miehen yhtyeenä ja duona lyömäsoittaja Down Home King III:n kanssa. Kun kokoonpano laajenee vielä yhdellä soittajalla, basisti Mitja Tuuralalla, syntyy Jo’ Buddy’s Trio Riot.
Jo’ Buddy´s Trio Riot ja Pietarin Spektaakkeli kävivät tammikuussa keikalla Tampereen Telakalla. Molempien ryhmien perustan muodostaa Tuuralan ja Tyko ”Down Home King III” Haapalan messevä komppiosasto. Näin ollen takkia ja solistia vaihtamalla orkesteri pääsi kätevästi tunnelmasta toiseen.
Telakalla sai huomata, että myös Pietarin Spektaakkeliin kannattaa tehdä lähempää tuttavuutta. Pietari Kiviharju ei esiintyessään turhia kukkoile. Eleitä säästelevän laulunsa ohella hän soittaa kuivasoundista kitaraa – ja sitäkin nuukasti. Yhtään turhaa ääntä tai filliä ei kuulla.
Spektaakkelikaksikko Tuurala - Haapala pitää groovet käynnissä siinä määrin komeasti, että ei siihen koristeita kaipaakaan. Lauluissaan Kiviharju kertoo huimia tarinoita. Raulamo kutsuu häntä Chuck Berryn ja Louis Jordanin kaltaisten sananiekkojen perinteen suomenkieliseksi jatkajaksi. Kokonaisuudesta voi löytää ainakin räppiä, J.J. Calea ja nuorta Kari Peitsamoa. Tältä pohjalta pystynee jo muodostamaan kokonaiskuvan? Oivalluksia ja ennakko-odotusten vastaisia ratkaisuja sisältävä ohjelmisto oli mainio kokonaisuus. Esimerkiksi tarinankerronnallisuudesta käy vaikkapa vahvasti Stray Catsin sukuinen ”Karaoke”.
Jos Pietarin musisointi oli tyyliltään vähäeleistä, Jo’ Buddyn tarjoama pläjäys ei sitä ollut. Illan toisen solistin toimesta kitaraa kuultiin runsaasti ja isosti – eikä kaikuakaan säästelty. Raulamon soitto on vuosien varrella jalostunut jalostumistaan. Kitara soi tunnistettavan muhevasti ja monipuolisesti hänen käsissään. Trio Riotin vauhdissa Jo’ Buddy näytti olevan aivan pitelemätön. Myös bändin nimi osoittautui enteelliseksi. Vaikka kolmikko hillityn herrasmiesmäisesti lavalla operoikin, soitannollisesti oli täysi hulina päällä jo keikan alussa. Virtaa riitti, ideoita piisasi ja venähtäneiden encore-esitysten myötä setille tuli mittaa miltei pari tuntia.
|
Pietarin Spektaakkelissa rytmiryhmä kuljetti solistia, mutta Trio Riotissa kaikki kolme potkivat vauhtia, kukin haluamaansa suuntaan. Mitjan tyylitietoinen bassottelu laajensi duon sävypalettia runsaasti ja varmasti antoi Raulamollekin vapaammat kädet toimia. Välillä kontrabassoa käytettiin myös congarumpuina ja klaveeseina.
Trio Riotin pitkäsoitto(j)a odotellessa kannattaa hankkia ep ”Roll This!”. Siitä ei muuta valittamista löydy kuin liian lyhyt kesto. Niin laserlevynä kuin vinyyliäkin ilmestynyt lätty antaa aavistuksen siitä, mitä tämä kolmikko saa yhdessä aikaan. Livetilanteessa he pystyvät vielä paljon enempään.
Asioilla on tapana eläytyä
Jo’ Buddy kertoo, että duon (Jo’ Buddy & Down Home King III) kasvattamisessa ei ole turhia hötkyilty. Toimeen ei tartuttu suinpäin.
|
|
Raulamon tarinointia jälkiviisaasti ajatellen voi todeta, että näinhän sen pitikin mennä.
Tykon kanssa soitettiin ”Grits And Rattles” -levyn julkaisun aikoihin, kymmenisen vuotta sitten, Porvoon Bar Maryssa. Mitja asui Porvoossa ja toimi Maryssa äänimiehenä. Meidän setissä oli paljon New Orleans -tyyppistä kamaa, josta Mitja innostui. Se kysyi multa keikan jälkeen, että mistäs tuollaisia rumpaleita oikein löytyy. Kerroin niitä kylillä pyörivän.
Tämän jälkeen asiat lähtivät etenemään. Tyko muutti Helsingin Kallioon. Club Liberté muodostui eräänlaiseksi tukikohdaksi meille ja monille muillekin muusikoille. Bar Mary oli lopettanut toimintansa, ja Mitja siirtynyt Libertén äänimieheksi. Me soitettiin siellä useampikin duokeikka, ja joka kerta Mitja oli miksaamassa. Jollain keikalla se alkoi sitten vihjailla, että liittyisi mielellään basistiksi meidän duoon. Idea kuulosti hyvältä. Sovittiin, että kokeillaan, miten homma lähtee. Kaksi vuotta sitten tammikuussa oli Trio Riotin ensimmäinen keikka Storyvillessä, ja hyvinhän se lähti.
Mitjan valtteja on tyylitaju ja monipuolisuus. Se ymmärtää rytmin päälle. Ensimmäisillä keikoilla, kun vedettiin jotain rock and rollia, niin jälkeenpäin Mitja kysyi, että haittasiko hänen johonkin väliin soittamansa Kuuba-rytmit menoa. Mä sanoin, etten huomannut mitään, mutta hyvältä tuntui koko ajan. Miten edes voisi haitata, jos odottaa basson soittavan semmoista tiukkaa paalausta ja sinne tuleekin satunnaista Kuubaa sekaan? Mitja on soittanut paljon myös reggaeta, ja sitä kautta tajuaa, mihin kohtiin iskua ei tarvita.
Ehdoton plussa on myös se, että Mitja ei suostu soittamaan läskibassoa styrkkariin, vaan sillä on keikoilla ainoastaan lähimikki f-aukon edessä. Se akustinen kontrasoundi johdetaan suoraan pa-laitteisiin. Ilman bassostyrkkaria lavavolume pysyy aisoissa. Kokeneena äänimiehenä Mitja tajuaa taajuudet ja pystyy säätämään soundia pelkästään basson asentoa kääntämällä.
Tykoon mä tutustuin Imatra Big Band Festivalilla heinäkuussa 2000. Menin Clarence ”Gatemouth” Brownin keikan jälkeen takahuoneeseen, ja siellä Tyko istui. Se soitti noihin aikoihin Niittymäen Karin urkutriossa. Niiden Hammondit olivat olleet Gatemouthin bändillä lainassa. Hieman tämän jälkeen Paavolan Jupolle alkoi ilmaantua enenevässä määrin keikkoja Pauli Hanhiniemen Perunateatterin kanssa. Se sitoutui niihin, joten Groovy Eyesin ja Tiny Tonesin riveihin tarvittiin tuuraava rumpali. Juppo suositteli Tykoa.
Jo ensimmäistä kertaa kimpassa soittaessa mä tiesin, että se on tässä. Me ollaan soitettu yhdessä nyt kolmattatoista vuotta. Tyko on todella joustava rumpali. Se on livetilanteessa tärkeä ominaisuus. Kerran duokeikalla, kun jengi innostui joraamaan, niin meillä kesti yksi boogie kolme varttia. Kysyin Tykolta, että miten se oikein jaksoi. Siinä ei näkynyt setin jälkeen minkäänlaisia uupumisen merkkejä. ”Ei mulla ole lihaksia”, se selitti. Silloin mä tajusin, että noinhan se menee. Sitähän se roll on! Ei rumpuja saa soittaa voimalla – ei ainakaan mun kanssa. Mitä rennompi ote ja mitä enemmän komppi on takana, niin sitä paremmin se rokkaa. On tärkeätä, että solistilla on liikkumavaraa. Silloin voi fraseerata siten kuin itsestä tuntuu. Jos rumpu lyö liian tiukat askelmerkit, niin ei ehdi nauttia yksittäisistä äänistä. Tulee aivan liian kiire.
En tiedä, missä kohtaa tämä homma on keikahtanut päälaelleen. Kuvitellaan, että rock olisi se juttu, joka saa musiikin toimimaan. Oikeasti rock on se, että isketään, ja roll on se, että otetaan isku takaisin. Rock & rollissa on tärkeitä ne molemmat elementit. Jos korostetaan pelkkää iskua, niin musiikissa ei ole elämää. Se on pelkkää läiskettä.
Lepakkoo ja Teksasii
Vaikka Mitja ja Jo’ Buddy ovat vasta pari vuotta soittaneet samassa bändissä, heidän historioistaan löytyy lukuisia kohtaamisia vuosien varrelta. Herrat tuntevat toisensa yli kolmen vuosikymmenen takaa.
Ensimmäisen kerran mä oon Mitjaan törmännyt 80-luvun alkupuolella Lepakossa (Helsingin Lepakkoluolassa). Se oli vielä aika huuruista aikaa – ainakin mulle. Ensimmäisen kerran me ollaan soitettu samalla lavalla ja samaa piisiä huhtikuussa 1989. Olin silloin lähdössä ensimmäiselle Amerikan-matkalleni. Menin lähtöä edeltävänä iltana käymään Kappelissa Bullworkersin jameissa. Soitin pari piisiä, ja Mitja oli bassossa.
|
Yhteistyössä
Stompin' 2017, Helsinki Slidin' Explosion Tour
Grand Blues Festival, Lahti Paul Gilbert Masterclass Tampere-talossa .
|
Ensimmäisellä Amerikan-matkalla sain muuten nimekseni Jo’ Buddy. Heti ensimmäisissä jameissa Austinissa mut kutsuttiin erään seurueen mukana toisiin jameihin. Siellä meni vielä paremmin. Sitten ne kysyivätkin mua jo bändiin ja sanoivat, että huomenna olisi keikka. Seuraavana päivänä menin iltakuudelta kitaroineni annettuun osoitteeseen. Bändin johtaja toivotti mut tervetulleeksi sanoen, että ”Jo’ Buddy is your Texas name.” Hieman myöhemmin, kun aloin tehdä soolokeikkoja, meillä oli sovittuna Leppäsen Villen kanssa kimppaveto Rovaniemen Roots and River Bluesiin. Mietittiin duon nimeä, ja festivaaliorganisaatiota edustanut Jarmo ”Luigi” Puhakka sanoi, että ei se voi ainakaan Lefty Willie & Jussi Raulamo olla. Myös mun pitäisi keksiä itselleni joku taiteilijanimi. Sanoin, että onhan mulla ollut toi Jo’ Buddy jo kauan odottamassa. Otetaan se käyttöön. Siitä asti olen ollut Jo’ Buddy.
Torimeininkiä
Kokoonpanon uudistuminen on polkaissut Raulamolla inspiraation koville kierroksille. Uutta materiaalia on syntynyt rutkasti. Tomi Leinon Suprovox- studiolla työstetty täyspitkä levykin alkaisi olla purkissa. Bändin esitelleellä ”Roll This!” -ep:llä kuultiin sen sijaan Raulamon historiasta kaivettuja One O´Clock Humph -piisejä uusina sovituksina.
Trio Riot on vielä verrattain tuore kokoonpano, mutta kyllä me ollaan selvästi löydetty jo oma niche. Tämmöselle uudelle viritelmälle alkaa itsestäänkin muodostua repertuaaria. Painopiste on jossain, ja siihen sopivaa kamaa alkaa siunaantua. Vaikka me tehdään vasta ensimmäistä levyä, niin meillä on jo seuraavankin materiaalit kasassa. Voitais tehdä saman tien toinenkin levy.
Ep:llä versioitiin vielä vanhoja lauluja. Tosin jätkät ei huomanneet mitään, eikä huomannut ostava yleisökään ennen kuin Hoppulan Pete meni möläyttämään sen Blues News -lehdessä. Ajattelin ensin, että pitäisi 20-vuotisjuhlien tiimoilta koota uran kattava kokoelmalevy. Sitten kuitenkin tajusin, että enhän mä ole vielä tarpeeksi vanha mihinkään juhlakokoelmiin. Päätin hoitaa homman näin. Valitsin suosikkipiisejä ja sovitin ne aivan uusiksi. Niitä ei helpolla tunne samoiksi. Sovitukset työstin pitkälti Tampereen asematunnelissa katusoittajana ja vein valmiit piisit studioon.
|
Kadulla on hyvä hieroa sovituksia. Ihmiset kävelee ohi. Voi vaikka koko illan soittaa yhtä ja samaa piisiä. Ohikulkijoiden reaktioista huomaa, mitkä jutut toimii ja mitkä vaatii viilaamista. Satunnaisen ja genrevapaan yleisön puolelleen voittaminen on palkitsevampaa kuin jollekin valmiille yleisölle esiintyminen.
Asematunneliin tuli vuodenvaihteessa harmillisesti katusoittokielto. Yksi niistä putiikeista oli saanut yhden hepun musisoinnista tarpeekseen. Se yksi heppu en ollut minä, vaan semmonen kolmen piisin ohjelmistoansa illasta toiseen epävireisesti huutanut äijä. Asiaa on puntaroitu ja kaupunginvaltuustossakin käsitelty. Luultavasti Pendolino-niminen tunneli aseman toisella reunalla saadaan katusoittokäyttöön. Sen varrella ei ole liikkeitäkään häiriintymässä.
Koska näin talvella ei ole muuta hyvää paikkaa harjoittaa katusoittoa, niin mä oon viime aikoina viettänyt öitäni treenikämpällä. Siellä voi ympäri vuorokauden musisoida rauhassa. Mulla on siellä hyvä akustinen piano. Siellä piisien hiominen on hitaampi prosessi, koska yleisö puuttuu. Ihmisten ilmoilla tulee skarpattua enemmän ja saa enemmän aikaan.
|
|
Trio Riotilla on katusoittoon suunnattu rinnakkaiskokoonpano nimeltä Tori Riot. Se on vasta tehnyt pari täsmäiskua Sörnäisten metroasemalle Helsinkiin, ja suosio on ollut kova. Ties mitä kesä tuo senkin tiimoilta tullessaan.
Ensimmäinen Tori Riotin esiintyminen tuli sattumalta, kun palattiin Roll FM:n suorasta radiolähetyksestä. Koska meillä oli loppuilta vapaata, niin päätettiin mennä Sörkan asemalle soittamaan. Se oli hienoa. Vedettiin kolme tuntia putkeen, ja jengi jorasi joka tasolla. Toisen kerran Sörkan asemalle mentiin, kun palattiin studiolta Karkkilasta. Päästiin testaamaan uusia piisejä heti tuoreeltaan.
Katusoitto on aina ollut osa Raulamon taiteilijakuvaa. Hän on harjoittanut sitä koko aktiiviuransa ajan.
Kahdeksankymmentäluvulla hommaamani paristokäyttöinen vahvistin Pignose on kulkenut uskollisesti kaikilla reissuilla mukana matkalaukussa. Interraililla 1986 soittelin ympäri Eurooppaa. Amerikan-, Kanadan- ja Hollannin-kiertueilla oon soitellut myös kadulla.
Hollannissa mun lompakko tippui junaan, ja vasta seuraavana päivänä oli keikka, josta saatiin rahaa. Oli siis vähän pakkokin soittaa kaksi päivää kadulla, että saatiin haettua Lidlistä jotain syötävää. Lompakon sain sittemmin rahoineen päivineen takaisin, mutta se on erillinen ja pidempi stoori. Kerron sen toiste – vaikkapa siinä lähivuosina ilmestyväksi kaavaillussa kirjassani.
Omien tarinoiden lisäksi mulla on valtavasti muilta kuulemiani stooreja, jotka haluan välittää eteenpäin. Itse asiassa yksi syy, miksi tykkään soittaa vanhempien kollegoiden kanssa, on niiltä kuulemani tarinat. Ne on soittaneet klassisten legendojen kanssa ja kertovat, minkälaista oli sen ja sen kanssa tien päällä. Tätä kautta mulle muodostuu yhteys suurimpiin idoleihini. Olen itsekin saanut soittaa monien legendojen kanssa ja tutustua heihin. Se on antoisaa ja mukavaa vaihtelua oman bändin pyörittämiselle. Välillä on mukava olla vain rivimiehenä. On vapauttavaa olla pelkästään kitaristina jonkun muun show’ssa. Tietysti siinä pitää opetella uudet kierrot, ja miksei kiellotkin, mutta asioilla on tapana eläytyä.
Viime kesänä me oltiin Törmän Jukan ja Palmutien Masan kanssa Katusoiton maailmanmestaruuskisoissa Petäjävedellä. Hopeaa tuli. Palmutie on soittanut keikkoja vaikka kenen kanssa ja tehnyt keikkoja jo ennen kuin minä synnyin. Tällä ryhmällä me käytiin äskettäin studiossakin. Tehtiin demo, jonka Törmä vei mukanaan Kanarialle. Jos vaikka sinne pääsisi ensi talvena soittamaan, siellä tarkenisi kadullakin soittaa. Kanarian-keikat katkaisisivat kaamoksen sopivasti, varsinkin sen kaikkein pimeimmän vaiheen.
Viimeksi olen ollut lomalla joulukuussa 2008. Olin Lanzarotella kaksi viikkoa. Ensimmäisen viikon tein piisejä ja toisen aikana treenasin ne valmiiksi. Se oli totaalinen nollaus kaikesta. Kävelin hiekkarannalla aina auringonlaskun aikaan monta tuntia ja hengitin merihappea. Muistan, kun tulin Suomeen, niin mulla oli kuin koiran hajuaisti. Heti kotipuoleen päästyäni huomasin, että täällä ei ole happee. Etenkään kotona, kun siellä ei ollut tuuletettu kahteen viikkoon. Kanarialla on maailman paras ilmasto. Ei liian kuuma, eikä liian kylmä – tasaisen hyvä.
Palkitsevaa puurtamista
Jo’ Buddy toteaa ohimennen, että keikkakalenteriin mahtuisi vielä kiinnityksiä. Tässä siis oivallinen vinkki kaikille kesäisten roots-hippojen suunnittelijoille.
Aina kun me on päästy jonnekin soittamaan, niin meistä on tykätty. Paikkoihin pääseminen on vain työn takana nykyään. Sata puhelua poikii keskimäärin yhden keikan. Kitaran lisäksi saa soitella kännykälläkin. Se on kuitenkin yksi osa tätä hommaa, ja mä tykkään tästä hommasta kokonaisuutena. Myynti on haastavaa, mutta sitten kun pääsee keikalle, niin tulee se fiilis, että tätä varten tätä tehdään. Nyt bändissä on mun lisäksi kaksi muutakin ukkoo ihan samalla asenteella. Silloin kun ollaan lavalla, niin silloin pannaan parasta. Jos ei huvita, niin voi yhtä hyvin lopettaa ja jäädä kotiin.
Sikälikin tämä hiljaisempi vaihe on ollut hyvä, että oon ehtinyt tekemään piisejä. Uutta materiaalia on tullut paljon. On ollut aikaa sen hiomiseenkin. Monesti jos mitään ei tule mieleen, niin saatan vain soitella pianoa ja laulella jotain. Sitten yllättäen huomaan tehneeni uuden piisin. En ikinä äänitä mitään, en kirjoita sanoja, enkä tee muistiinpanoja. Kymmenen vuotta olen mennyt tällä metodilla.
Hyvän muistin salaisuus on se, ettei kirjoita mitään muistiin. Silloin on pakko muistaa. Kyllähän se teksti tai mikä tahansa asia on syövereissä syvemmällä, jos siinä ei ole ollut paperia välissä. Tekstiä tehdessä, kun jonkun fraasin on päähänsä prosessionut, niin sitä on jo kelannut joka kantilta, että olisiko se nyt tässä. Ellei ole, niin sitten jatkaa kävelyä. Mä nimittäin viimeistelen lyriikat yleensä sauvakävelylenkillä. En pysähdy ennen kuin kaikki on valmista.
Kerran lähdin pimeänä syysiltana vesisateeseen kävelemään kuutisen kilometriä lenkkipolulla. Siellä ei nähnyt edes eteensä. Pimeän metsän keskellä syntyi hyvä gospel ”I Saw the Light” -pohjalta. Luonnossa liikkuminen inspiroi ja tuo hyvää vastapainoa musiikille. Yksi kaveri sanoi, että luonto on paras kirkko. Se on hyvin sanottu.
Tansseja vakoileva alligaattori
Jo’ Buddy ei koe itseään mollivoittoiseksi muusikoksi. Havainto saa artistin mietteliääksi – ehkä salaisuus piilee uudestisyntymisessä.
Mulla kyllä on mollipiisejä, niitä on tullut viime aikoinakin, mutta ne on kuitenkin erilaisia. Olen päätynyt sellaiseen teoriaan, että edellisessä elämässäni olen ollut louisianalainen alligaattori. Olen kuullut sitä musiikkia ja nähnyt ne jutut käydessäni rannalla vaklaamassa kaikkia bileitä ja tansseja. Mä olen Pohjois-Karibian mies. Ainakin mun sieluni on siellä. Lafayettessa, Baton Rougessa ja tietysti New Orleansissa aistin sellaista magiaa koko aika jalkojen alla. Missään muualla en ole kokenut samaa. Siellä mä saan hommani vielä enemmän kasaan.
Louisianassa mä koen aina olevani paikallinen. Sulaudun joukkoon. Myös sikäläisten on hankala uskoa, että mä olen suomalainen. Silloin kun mä vuonna 1989 lähdin ensimmäistä kertaa Amerikkaan, niin mä olin heti siellä kuusi viikkoa ilman sanakirjaa. Lähdin isompia murehtimatta matkaan. Paluulippu sentään oli hommattuna, mutta eipä senkään puuttuminen olisi haitannut. Sitten mä olisin jäänyt sinne Jo’ Buddyksi.
MARKO AHO
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2017 .
|
|