KONSERTTIARVIO - JOHN MAYALL - TAMPERE 26.2.2019
|
John Mayall: Juhlat tien päällä
|
|
Kovassa kunnossa - John Mayall. Kuva: Marko Aho
|
28.2.2019 Kuvagalleria
Mayall, 85, esiintyi helmikuussa Tampereella ja Helsingissä. Brittibluesin aatelinen nosti uudistuneine bändeineen fiiliksen kattoon.
Vaikka minkä aiheisia juhlakiertueita on kevyen musiikin alalla totuttu näkemään. Markkinamiehet ovat innokkaita ammentamaan erilaisista merkkipaaluista ja tasavuosista lisävirtaa lippukauppaan. Artistin 85-vuotiskiertue on kuitenkin kohtalaisen harvinainen ilmiö. John Mayall aloitti sellaisen Tampereen Tullikamarin Pakkahuoneelta. Pirteästi aloittikin.
John Mayall on itsekin harvinainen ilmiö. Oman tiensä kulkija, joka tunnetaan parhaiten menneiden vuosikymmenten superkokoonpanoistaan. Usein hänestä mainitaan vain The Bluesbreakers, jossa soittivat vuoroillaan Clapton, Green ja Taylor ynnä kaikki muut kovan luokan musikantit.
Kymmenisen vuotta sitten Mayall hajoitti Bluesbreakersin. Hän halusi karistaa menneisyyden varjon kintereiltään, saadakseen vapaammat kädet. Tuolloin syntyneen uuden kokoonpanon rytmiryhmäksi tulivat basisti Greg Rzab ja rumpali Jay Davenport – pitkän linjan taitureita kumpikin. Kaksikolle on vuosien saatossa kertynyt mappikaupalla komeaa cv:n täytettä yhdessä ja erikseen. Soittipa Rzab myös Bluesbreakersissa vuosituhannen vaihteen aikoihin.
|
|
Greg Rzab ja Carolyn Wonderland
|
Kosketinsoittimet, huuliharpun ja kitaran suvereenisti taitavan Mayallin soitannollinen kädenjälki on leppoisan svengaava. Siitä muodostuu tehokas kontrasti esimerkiksi kipakamman soolokitaristin rinnalla. Tätä tuttua kaavaa on hyödynnetty läpi hänen uransa. Se toistuu monin paikoin myös viime viikolla ilmestyneellä uutuuslevyllä "Nobody Told Me". Kitarasankarin saappaita studiossa kävivät sovittamassa Joe Bonamassa, Alex Lifeson, Todd Rundgren, Stevie Van Zandt, Larry McCray ja Carolyn Wonderland. Levy on maittava kokonaisuus. Vierailevista kepittäjistä neljä ensin mainittua on vahvasti nojallaan rockin suuntaan. Se tuo levylle rouhean yleisilmeen. Larry McCray ja Carolyn Wonderland edustavat bluesimpaa laitaa. Wonderland erottuu soittajista juurevimpana. Hän on myös Mayallin kiertuebändin kitaristi – erinomainen valinta onkin.
Levykaupasta lavalle
Vain muutamaa hetkeä ennen Tampereen-konsertin ilmoitettua alkamisaikaa Mayall istui salin puolella myymässä levyjä. Seitsemän hujakoilla hän käppäili salkun kanssa takahuoneeseen. Pari minuuttia myöhemmin bändi olikin täydessä touhussa Pakkahuoneen lavalla. Lavan etureunassa olivat vierekkäin piano ja Hammond-urut. Mayall operoi niiden takana soittaen huuliharppua, kitaraa, jompaakumpaa tai molempia koskettimia.
|
Keikkasetti nojasi paljolti Bluesbreakersin jälkeisten levyjen materiaaliin.”Mother In Law Blues”, joka avasi pelin, poimittiin matkaan vuoden 2015 levyltä ”Find A Way To Care”. Little Walter -laina ”That’s All Right” oli Mayallin toimesta tallennettu vuotta aiemmin levylle ”A Special Life”.
Jos anoppiblues meni vielä vähän lämmittelynä, oli toisessa kappaleessa jo hyvä meininki päällä. Mayall soitti rullaavaan hölkkään pitkän, komean harppusoolon. Niin ikään Carolyn Wonderland pääsi toden teolla vauhtiin. Molemmilla sitten vauhtia piisasikin seuraavan puolentoista tunnin tarpeiksi. Ilta eteni hyväntuulisessa jamihengessä. Hymyjä näkyi yhtä lailla yleisössä kuin lavalla.
Myös rytmiryhmä otti osaa sooloiluun. Rzab ja Davenport hoitivat tonttinsa kaikin puolin mallikkaasti. He pitivät grooven notkeana ja
|
|
kompit kulkemassa. Muhevasti soineen basson varressa Rzab ei filleissä säästellyt, mutta tiesi myös mihin kohtiin niitä sopii viljellä.
Illan ensimmäinen Bluesbreakers-pala ”Movin’ Groovin’ Blues” ei ollut sieltä kokoonpanon tunnetuimmalta laidalta. Liekö sitä julkaistu muualla kuin yhdeksänkymmentäluvun lopussa tulleella kokoelmalla? Mitä mainioin keikkapiisi se joka tapauksessa on. Se lisäsi illan groovekerrointa rutkasti. Mayall vaihtoi sen ajaksi kitaraan. Hänet tunnetaan tavastaan veistellä kitaroita isolla kädellä sopivamman kokoiseksi ja mallisiksi. Tällä kertaa mukaan valikoitunut soittopeli näytti osiensa perusteella siltä, että se saattoi ennen höyläpenkkiin päätymistään olla Fender Mustang.
Vahvasti tilan haltuun ottavana sooloartistina tunnettu Carolyn Wonderland hoiti hienosti rivisoittajan pestinsä. Siinä missä edellisellä Tampereen-keikalla bändissä kitaroineen Rocky Athasin soittoa vaivasi fiiliksen ja persoonan puute, Wonderlandilla niitä ominaisuuksia piisaa. Hän myös lauloi kaksi kappaletta pidättelemättömään tyyliinsä. Niistä ensimmäinen, ”Misunderstood”, sai mausteekseen makoisaa lap steelin soittoa, josta Mayallkin näytti pianonsa äärellä leveästi hymyillen diganneen. Keikan loppupuolen ”Nobody’s Fault But Mine” sai piano- ja kitarasoolojen viemänä aikaan melkoisen gospelhurmoksen. Ei sovi väheksyä Carolynin vahvaa laulutulkintaakaan. Joku aplodeeratessaan vertasi häntä Janis Jopliniin. Ei liene ensimmäinen kerta, kun niin käy.
|
|
Bluesbreakersin ensimmäisen, viidenkymmen vuoden takaisen hajoamisen jälkeiseltä levyltä ”Blues From Laurel Canyon” kuultu ”Long Gone Midnight” venähti Pakkahuoneella miltei kymmenminuuttiseksi jamitteluksi. Maestron muhevalla Hammondilla startaten se tarjosi soolopaikat jokaiselle. Rzab kasvatti omaa osuuttaan taiten ja varasti huomion. Davenport soitti soolonsa pehmustetuilla malleteilla.
”Talk About That” on parin vuoden takaisen levyn funkahtava nimiraita. Sen aluksi Rzab kysäisi sävellajia. Vastauksen saatuaan hän naureskellen epäili, ettei c:tä taida löytyä hänen bassostaan. Niinhän siinä kävi, ettei koko bändi ollut kappaleen aluksi ”samalla polulla”. Sinällään harmiton kömmähdys ei kuitenkaan ole se tärkeä seikka: sen sijaan se, miten vaivattomasti korjausliike tapahtui jo ensimmäisessä tahdissa, oli ihailtavaa. Soittajien valppaus ja hyvä bändidynamiikka tekevät keikasta monin verroin nautittavampaa kuin viimeisen päälle hiottu, särmätön kokonaisuus.
|
Yhteistyössä
Bobby Rush 27.3. Tampere-talossa
Nordic Blues Puls - Helsinki ja Tampere
Grand Blues Festival 13.4. Lahdessa
Frim-Fram Quartet: uusi levy "Wake Up!" .
|
Yhdeksänkymmenlukuista Bluesbreakersia edustivat setissä myös ”One Life To Live” ja ”Lonely Feelings”. Notkeasti groovaavissa kappaleissa Wonderland nousi sooloillaan komeasti esiin. Viimeksi mainittuun hän soitti myös Rzabin kanssa mainion vuoropuhelun. Informatiivisissa spiikeisssä Mayall kertoili aina, miltä levyltä seuraavaksi kuultava kappale alkujaan on. Ennen ”Lonely Feelingsin” pianointroa hän totesi yllättäen: ”Levyjä on niin paljon, että tämä voi olla melkein miltä tahansa niistä.”
Hidas ”Blues For The Lost Days” sai tyylikkäine sooloineen kymmenminuuttisen tulkinnan osakseen. Bo Diddleyn opein nytkähtelevä ”Chicago Line” pisti vielä muutamalla minuutilla siitäkin paremmaksi. Rzab oheisti oman soolonsa sekaan niin Vaaleanpunaista pantteria kuin ”Smoke On the Wateria”. Riehakas jami- ilottelu sai rauhallisesti aloillaan istuneet synttärivieraat riehaantumaan. Kämmenensä punaisiksi läpsyttämällä yleisö sai orkesterin palaamaan lavalle. Toivekappaleena kuultiin (siltä Bluesbreakersin klassisimmalta levyltä löytyvä) ”All Your Love”.
John Mayall on ikäisekseen kovassa kunnossa. On hatunnoston arvoinen suoritus kasivitoselta soittaa melkein kaksituntinen keikka ja sen jälkeen vielä edustaa hyvä tovi nimmareita jakaen.
Mayallin tunnistettava, korkea ja keinotekoista rosoa karttava lauluääni on säilynyt kaikki nämä vuodet hämmästyttävän hyvin. Soitannollisesti pientä hapuilua on etenkin kitarointiin ilmaantunut, mutta Mayall selkeästi tiedostaa tilanteen. Hän soittaa resurssien mukaan. Jos vaikka kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan, voi olankohautuksella siirtyä eteenpäin. Vauhtia piisaa. Kun synttärisankarilla on asenne kohdallaan, on juhlien fiiliskin katossa.
MARKO AHO
Kuvagalleria
|
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2019 .
|