Johnny Spence nauttii Suomesta
Marko Aho tapasi Johnny Spencen Järvenpäässä. Johnny kertoi Hot and
Rockin' -levyn synnystä...

Ensimmäinen yhteinen levymme ”Full Throttle No Brakes ” menestyi melko
hyvin. Goofin Records ehdotti jatkoa. Totta kai innostuimme asiasta.

”Hot & Rockin´” on materiaaliltaan monipuolisempi kuin edeltäjänsä.
Yhdeksän kuukautta meni suunnitteluun ja laulujen miettimiseen. Vaikka
veimmekin tietoisesti kokonaisuutta hieman enemmän rhythm & bluesin
suuntaan, niin kyllä tämä rockia kuitenkin on.

Laajensimme soundimaailmaa ottamalla mukaan muun muassa
naislaulajia. Se on melko epätavallista meille. Levyllä kuullaan myös
huuliharppua sekä viime kerrallakin mukana olleen Mr Breatlessin pianoa.

Äänitykset kestivät viisi päivää. Edellistä levyä tehtäessä kaikki pohjat olivat jo
valmiina, kun saavuin hoitamaan lauluraidat. Se oli ihan okei, mutta
enemmän pidän siitä, että olen alusta alkaen mukana kuvioissa. Nyt kun olin
koko ajan studiossa kavereiden kanssa, pääsin vaikuttamaan piiseihin niiden
tekovaiheessa ja heittelimme kimpassa ideoita edestakaisin. Mikä tärkeintä:
olemme tyytyväisiä lopputulokseen.

kunnianosoituksista...

”My Baby” oli ensimmäinen piisi, jonka levytin The Piratesin kanssa. Omistin
sen Mickille (Mick Green, yhtyeen
viime vuonna menehtynyt kitaristi). Meille jäi
aikoinaan Johnny Kiddin session jälkeen Abbey Roadilla luppoaikaa, joten
päätimme äänittää ”My Baben”. Silloin muuten myös Ella Fitzgerald oli
studiolla ja katseli äänitystämme ikkunan takaa.

”A Shot Of Rhythm & Blues” oli puolestaan ensimmäinen piisi jonka levytin
Johnny Kiddin (jonka taustabändinä The Pirates aloitti) kanssa. Olikin
luontevaa omistaa hänelle. Tavoittelimme siihen mahdollisimman
kuusikymmenlukuista tunnelmaa, ja esimerkiksi naisäänet sopivat
tarkoitukseen hienosti.

Hurriganesista...

Teimme edelliselle levylle yhden laulun verran Hurriganesia. Teppo ehdotti,
että jatkettaisiin samalla linjalla. Se oli hyvä idea. ”Oh Baby Doll” sopii
laulettavakseni hienosti. Se on hyvä piisi, josta me teimme hyvän version.

Normaalisti alkaessani treenata jotain lainakappaletta, menen tietokoneelle ja
etsin lyriikat netistä. Tämän tekstiä ei kuitenkaan löytynyt mistään. Piti siis
kuunnella mitä siinä lauletaan, ja kirjoittelin sanat hitaasti ylös. En usko, että
teksti on täysin oikein, mutta se on okei. Se toimii.

Samalla tavoinhan homma menee silloin kun Hurriganes esittää jonkun
muun piisiä. Niissäkin tuppaa menemään teksti välillä ihan pieleen. Sillä ei
kuitenkaan ole väliä, koska se on rock and rollia. Väärä sana siellä ja täällä ei
todellakaan ole ongelma.

omista kappaleistaan...

Esimerkiksi ”Meet Me With Your Hi-Heels On” on uusi piisi. Se muistuttaa
jotain mitä soitimme aikoja sitten, mutta vaihdoin siihen kokonaan uuden
tekstin. Se on sellaista bluesimpaa kamaa ja alkaakin sanoilla ”Well, I woke
up this morning”. Piratesin kanssa emme juurikaan tehneet mitään noin
bluesia, koska Mick ei ollut siitä kovin innostunut. Hän kirosi monesti, että
voisi ampua itsensä aina kun kuulee piisin alkavan sanoilla ”woke up this
morning”. Tämän laulun tein nyt kuitenkin Mickin mielipiteestä huolimatta.
Sekin on siis, heh, tavallaan Mickille omistettu.

The Pirates -rumpali Frank Farleysta...

Frankille kuuluu hyvää. Me puhumme puhelimessa usein. Näinkin hänet noin
kolme kuukautta sitten. Lomailin hänen kotiseuduillaan, joten menin
käymään. Istuskeltiin ja puhuttiin niitä näitä hyvä tovi, muisteltiin vanhoja aikoja
ja sen sellaista.

Frank voi hyvin, vaikka ei soittokunnossa enää olekaan. Pää toimii kuitenkin
edelleen terävästi. Hän pitää myös Doctor's Orderista. Lähetin Frankille
edellisen levymme ja lähetän tämänkin. Hän pitää ennen kaikkea Kimmon
soitosta. Frank on antanut hyväksyntänsä, ja sitä ei todellakaan tapahdu
usein.  

Elokuussa muuten ilmestyy jälleen uusi Pirates-julkaisu. Siinä ovat ”Skull
Wars” ja ”Happy Birthday Rock & Roll” samalla levyllä. Materiaali on otettu
alkuperäisiltä studionauhoilta ja paketti on tehty viimeisen päälle. Mukana
tulee paksu vihko, jossa on historiaa ja kaikkea. Levyn nimi on ”Shakin´ With
The Devil”. Sain sen juuri ennen tänne lähtöä. Olen ehtinyt vasta silmäillä
levyä ja huomasin mukana olevan yhden minullekin entuudestaan oudon
piisin.          
      
tarunhohtoisesta Rockpalast-keikasta...

The Piratesin keikka (kuuluisassa saksalaisessa tv-ohjelmassa)
Rockpalastissa oli kyllä hyvä. Luullakseni yksi parhaista livetaltioinneista mitä
meistä on saatavilla. Sitä ei ole koskaan julkaistu, mutta jonkun todellakin
pitäisi. Monet fanit haluaisivat sen. Jotain klippejä näkyy YouTubessa, mutta
koko show'ta on hankala löytää mistään.
Pari vuotta sitten löysin kotoani kasetin, jolla oli yksi keikkamme. Se kuulosti
mielestäni todella hyvältä. Otinkin yhteyttä Goofiniin. Tallenne julkaistiin
nimellä ”Pirates Live In America”.

...ja keikkailusta.

Tällä hetkellä teen keikkoja vain Suomessa. Se riittää hyvin ja nautin tästä
hommasta. Me teemme suunnilleen kymmenen keikkaa vuodessa. Se on
mukavaa.

Etenkin nyt Mickin kuoleman jälkeen olen saanut paljon bänditarjouksia
muusikoilta Englannissa, mutta en ole valmis lähtemään mukaan. Ehkä
tulevaisuudessa, jos vain pysyn hengissä tarpeeksi pitkään. Olen sanonut
kyselijöille että minulla on jo bändi – tosin se on Suomessa.

Minulle tullaan ehdottamaan kaikenlaista viritystä Piratesin hengessä, mutta
en näe siinä mitään järkeä. Jos lähden tekemään tribuuttia Piratesille, niin
samallahan tekisin kunnianosoitusta itselleni – se olisi omituista.

Tällä hetkellä olen iloinen saadessani tulla välillä Suomeen rokkaamaan.
Pidän suomalaisesta yleisöstä ja Doctor´s Orderin ukot ovat mainioita
kavereita. Meillä on hauskaa tien päällä. Ja miksei olisi: soittamista hyvässä
seurassa ja sen päälle hieman juomista ja sikareita!
BLUESIA CDON.COM-VERKKOKAUPASTA
25.5.2011   Kuvagalleria
Hämäläinen ja Nättilä työn touhussa Swengin stagella.
Piraatteja, pikkuhousuja ja tohtorismiehiä
Johnny Spence ja Doctor's Order julkaisivat toisen yhteisen levynsä. Levy sai
nimen "Hot and Rockin'". Marko Aho teki selkoa bändin keikkavireestä,
albumista ja Johnny Spencen kuulumisista.

Kevään odotetuin piraattilevy on ilmestynyt. Kotimainen bändi Doctor´s Order
julkaisi legendaarisen
The Piratesin basisti-laulajan Johnny Spencen kanssa
seuraajan parin vuoden takaiselle yhteislevylleen ”
Full Throttle No Brakes”.
Kokonaisuutta on tällä kertaa sävytetty hieman aiempaa runsaammin. Toiminnan
suuntaviivoina ovat kuitenkin edelleen säilyneet rock ja roll.

Englantilaisen Spencen ja Doctor´s Orderin ”Hot And Rockin'” -uutuuslevyn
julkaisua juhlistettiin järvenpääläisessä Swengissä lauantaina 21. toukokuuta.
Toisenlaiset tohtorit ja kulttimerirosvo olivat houkutelleet paikalle baarillisen
jengiä, vaikka alkuillasta kuulinkin naapuripöydässä purnattavan mainonnan
vähäisyydestä.

Tanssilattialla vallinnut odottava tunnelma räjähti kerrasta remellykseksi, kun
Tohtorit astuivat lavalle ja ”So It Is” starttasi puoli kahdentoista aikaan. Siinä
määrin vauhdikasta meno oli, että käydessäni pariin otteeseen eturivissä
valokuvaamassa, olin taas kerran onnellinen keskivertoa vantterammasta
ruumiinrakenteestani.

Doctor´s Order on pitänyt alkuvuoden keikkataukoa. Se saattoi osaltaan tuoda
lisämeininkiä soittoon, mutta eivätpä he ennenkään ole keikoillaan juuri
jarrutelleet.
Teppo "Teddy Bear" Nättilä, Grande-Archie Hämäläinen ja Kimmo
"Mighty Man" Oikarinen
pistivät täyden höngän päälle heti startissa. Yleisö oli
saman tien mukana ilonpidossa.

Tohtorikolmikko osoitti jälleen olevansa yksi tämän maan kovimpia rokkibändejä.
Oikarisen ja Nättilän mitään väistämätön komppi ja Hämäläisen monipuolinen
kitarointi yksinkertaisesti on toimiva yhdistelmä. Kaiken kruunaa totinen, mutta
tosikkomaisuutta kaihtava asenne ja tietenkin hyvät piisit. Avaussetissä vieraili
vahvistuksena harpisti
Ensio Takamäki. Muinoin Jolly Be Goodessa Nättilän
kanssa musisoineen Takamäen railakkaan energinen tyyli sopi kokonaisuuteen
hienosti.  

Tuttujen tohtorisävelmien lisäksi kuultiin myös potpurillinen hieman vanhempia
klassikoita. ”Great Balls Of Firena” alkaneessa paketissa tarjoiltiin välipaloina ”
Tequilaa” ja ”Whole Lotta Shakin' Goin' Onia”. Lopuksi päädyttiin takaisin
lähtöruutuun, ja viimeisessä säkeistössä pallit paloivat jo
Moog Konttisen
hengessä suomen kielellä.

Merirosvo on eri rosvo

Johnny Spence käppäili lavalle ”Please Don´t Touchin” jo soidessa ja otti ohjat
käsiinsä. Varsin pian kävi selväksi, että merirosvo todellakin on eri rosvo. Lavalle
alkoi yleisön joukosta lennellä naisten pikkuhousuja. Niitä kertyi hyvin pian yhden
mimmiliigan potkupallojoukkueen tarpeiksi.

Toisena kuullun ”I Can Tellin” jälkeen olivat vuorossa ensimmäiset uudelta levyltä
poimitut maistiaiset. ”Oh Baby Doll” on kaikessa yksinkertaisuudessaan
allekirjoittaneen ikiaikaisia suosikkeja ja samalla yksi
Hurriganesin hienoimpia
originaaleja.
Ile Kallion sahaavan riffin ympärille rakentunut iskusävelmä toimii
hienosti myös näin uusioversiona.

Lightning Hopkinsin ”Stop Drinkin´” tarjoiltiin astetta rennompana rockabillyna.
Myöhemmin uudelta levyltä kuultiin vielä nimiraita – Tohtoreiden ja Spencen
yhdessä kirjoittama ”Hot And Rockin´”. Sen ja seuraavana tulleen ”Down The
Linen” ajaksi Ensio Takamäki liittyi jälleen harppuineen miehitykseen. Keikan
loppupuolelle olivat julkaistavalta lätyltä valikoituneet vielä
Carl Perkins -laina ”
Gone Gone Gone”, sekä levyllä ja keikallakin todelliseksi ilonaiheeksi kohonnut ”
Parchman Farm”.

”Full Throttle No Brakes” -levyltä kuultiin ”Down The Linen” lisäksi ”I´m On Fire”
ja Ganes-klassikko ”Hot Wheels”. Muilta osin ilta kului The Piratesin laulukirjan
mukaan:”Linda Lou”, ”Don't München It”, ”Honey Hush” ja ”Goin´ Back Home”.

Kuten näillä keikoilla on ollut tapana, niin Spence riisti basson itselleen ”Peter
Gunnin” ajaksi. Setti päättyessä ”Shakin´All Overiin” encore oli itsestäänselvyys.
Pian herrat palasivat vielä ”Tear It Upin” verran lavalle.

Keikan jälkeen levyt tekivät ansaitusti kauppansa, ja kaikki asianomaiset
vaikuttivat tyytyväisiltä.

Kuuma ja rokkaava kuusysi

"Hot and Rockin'" levyn kannessa savuaa leivänpaahdin, jonka säätöasteikko
ulottuu
Spinal Tapin hengessä yhteentoista. ”Hot and rockin´ sixty-nine” -
pohjalta oli kuulemma ollut toisenlaisiakin kansikaavailuja, mutta toasteri
katsottiin kuitenkin sopivammaksi.
.
Johnny Spencen mukaan uudella levyllä
musiikkityyliä on hieman lavennettu. Onneksi
ei sentään liikaa. Homma pysyy hyvin kasassa
ja pääpaino on edelleen rock and rollissa.

Levyn huippuhetkiä ovat ”Parchman Farmin” ja
”Night Time Workerin” terästetyt versiot. Ensin
mainittu (
Mose Allison -klassikko) on yltynyt
nelikon käsittelyssä kerrassaan mojovaksi
voimaboogieksi.
Rufus Thomasin soulpala sen
sijaan taittuu komppimaailmaltaan ”It´s All
Over Now” -suuntaan.
Debyytillään Spence ja Tohtorit versioivat Hurriganesin ”Hot Wheelsin”. Viime
talvena korviini kantautui huhuja, että tällä kertaa ”Oh Baby Doll” olisi kokemassa
saman kohtalon. Innostuin kovin, koska osasin odottaa hyvää jälkeä. Eipä
tarvinnut pettyä.  

”Stop Drinkin'”, joka on levyn avauskappale, jolkottelee vankasti rockabillyna.
Tuskin on sattumaa, että samainen laulu löytyy myös
Van Morrisonin
vuosituhannen alkupuolen levyltä versiona, jossa
Mick Green hoitaa kitaristin
vakanssia. Tällä levyllähän Spence omistaa yhden laulun suoraan pitkäaikaiselle
ystävälleen (kuten oheisesta haastattelusta käy ilmi, toisenkin raidan tavallaan). ”
My Babessa” Archien kitarointi sujuu hyvin pitkälti Greenin opein ja piisi rokkaa
hienosti. Kyseessä on oivallinen tribuutti.

Siinä missä edellisellä yhteislevyllä oli pelkkää lainamateriaalia, on nyt mukana
muutama omakin piisi. Nimiraidan kvartetti on kirjoittanut yhdessä. Tuloksena on
toimivaa, letkeää rokkausta. Sen tiimoilta Ensio Takamäki tekee ensimmäisen
kahdesta pistäytymisestään. Hän palaa huuliharppuineen vielä levyn päättävään,
rivakkaan
Ray Dorset -lainaan ”Baby Jump”. Päätöskappaleella ääneen pääsevät
muutkin vierailijat: taustalaulajat
Elisa Korjus ja Maria Hänninen sekä jo
edellisellä kiekolla mukana ollut pianotaituri
Mr Breathless.

Naiskuoro ei ole ensimmäinen asia, joka kyseisten herrojen tuotannosta nousee
mieleen. Esimerkiksi pari sävyltään kuusikymmenlukuista raitaa saavat siitä
kuitenkin oivallisen mausteen.
Johnny Kiddille omistettu ”A Shot Of Rhythm &
Blues” tuo mieleeni varhaisen
Dr Feelgoodin – eli se kuulostaa kiusallisen
hyvältä. ”A Little Bit Hurt” on puolestaan ilmeisen läheistä sukua ”You Really Got
Me” -klassikolle. Molempiin lauluihin 'naisellinen kädenjälki' sopii mainiosti.

Mr Breathlessin piano on tärkeässä roolissa Spencen ja Pirates-rumpali
Frank
Farleyn
kirjoittamassa laulussa ”Mean Machine”. Tämän lisäksi sitä kuullaan ”
Gone Gone Gonessa” sekä ”Say Mamassa”. Sen sijaan
Jerry Lee Lewisin
versiona tunnetuksi tullut ja Breathlessin itsensäkin ohjelmistoon kuuluva ”Break
Up” tulkitaan puhtaasti kitarapohjalta.

Tiedän, että joidenkin mielestä sekä Doctor´s Order että The Pirates edustavat
liian yksioikoista rokin paahtoa. Ehkä tämän levyn aiempaa sävykkäämpi meininki
on omiaan avaamaan heidänkin silmänsä rokin rajattomille riemuille. Vanhojen
fanien ei tarvitse kuitenkaan huolestua; hampurilainen kananmunalla,
ananasrenkaalla ja vaikkapa jalopenoilla on edelleen hampurilainen – vähän
entistä maukkaampi vain!

MARKO AHO, teksti ja kuvat

Kuvagalleria


Johnny Spence & Doctor's Order: Hot and Rockin'. Goofin Records, 2011

Johnny Spence (laulu), Grande-Archie Hämäläinen (kitara), Teddy Bear Nättilä
(basso), Mighty Man Oikarinen (rummut, lyömäsoittimet),

Vierailijat: Maria Hänninen (taustalaulu), Elisa Korjus (taustalaulu),  Ensio
Takamäki (huuliharppu), Mr Breatless (piano), Juha Takanen (lyömäsoittimet)


Linkit:
Doctor's Order, The Pirates, Goofin Records, Swengi
.

Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit
Kuunteluhuone
 |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English
.

Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com
© Blues-Finland.com 2006-2011
.
Etusivulle
Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit  |  Kuunteluhuone  |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English