Päättymätön Kaamos Bluesin ja progen rajoja vuosikymmenien ajan hämmentänyt Kaamos on mielenkiintoisimpia yhtyeitä Puutori Blues -tapahtumassa Turussa. Musiikin tekeminen on Kaamokselle elämäntapa.
Kun Kaamoksen ensimmäinen LP, ”Deeds and Talks”, julkaistiin vuonna 1977, bändin jäsenet tuskin arvasivat sen kestävän elämää vuosikymmenet ja tulevan uudelleenjulkaistuksi cd-formaatissa yli kolmenkymmenen vuoden jälkeen. Vaikka keikkatahti ja yhtyeen näkyvyys julkisuudessa hiipui 80-luvun taitteessa hiljaiseloksi, fanit eivät ole heitä unohtaneet. Kaamos on varmasti yksi heinäkuun lopun turkulaisen Puutori Bluesin odotetuimpia esiintyjiä.
Johnny Gustafsson (rummut, laulu) kaavailee biisilistalle oman albumin biisien lisäksi sovituksia Steely Danin, Blind Faithin, Jack Brucen ja Jean Luc Pontyn sävellyksistä. Musiikillisten rajojen vetäminen progen ja bluesin välille tässä kohtaa lieneekin turhaa. Suomalaisen rockin tietosanakirjan (Esko Lehtonen) luonnehdinta "monimuotoisista ja värikkäistä sävellyksistä, jotka on toteutettu erinomaisen taidokkaasti ja hallitusti", pätee edelleen.
Gustafsson iloitsee siitä, että hän pääsee ainakin Puutorilla vetämään muutamia biisejä myös kitaralla, kun mukaan tulevista bändivahvistuksista löytyy mies rumpujen taakse tuuraamaan.
- Ilari Hongisto on loistava muusikko ja saa käsittämättömän pienillä jutuilla mielettömän svengin aikaan, kehuu Gustafsson.
Kokoonpano nyttemmin tehtävillä harvoilla keikoilla on sama kuin albumin tehnyt, mutta keikkasaundeja mehevöittämään mukaan on otettu lyömäsoittaja Ilari Hongiston lisäksi toinen kosketinsoittaja Kai Stenman ja taustalauluun naisenergiaksi Saana Murtojärvi ja Sanna Vartiainen. Gustafsson korostaa, että ei ole itseisarvo, että lavalla on paljon väkeä. Pyrkimys on päästä keikalla mahdollisimman lähelle levyn äänimaailmaa.
- Levyllä on jonkun verran biisejä, joihin on laulettu taustoja kolmiäänisesti ja siinä on runsaasti elementtejä, jotka tehtiin päällesoittoina.
Bändivahvistusten mukanaolo tuo myös pieniä jännitysmomentteja kuvioon. Ilpo Murtojärvi (kitara, taustalaulu) kertoo aikataulujen ja maantieteellisen sijainnin takia olleen pakko toimia siten, että jokainen harjoittelee yksin tahollaan biisilistan mukaan.
- Todennäköistä on, että koko bändi soittaa yhdessä vain yhden tai kaksi kertaa ennen keikkaa. Aika vähällä harjoituksella siis joudutaan menemään. Onhan tää… melkoisen jännää, virnuilee Gustafsson.
Haaveita bändin uudesta tulemisesta
Gustafsson kertoo yrittäneensä jossain vaiheessa perustaa uutta bändiä, vähän kuin Kaamosta uudelleen. Ryhmä alkoi muotoutua Ilpo Murtojärven ollessa kiinni muissa projekteissa. Mukaan ajatukseen lähtivät Kaamoksen alkuperäinen rumpali Eero Valkonen ja kitaristi Erik Valkama.
- Kyllä se on yllättävän vaikeaa kerätä kovia kavereita treenaamaan aktiivisesti päiviä ja viikkoja, kun ei vielä tiedä, tuleeko niitä keikkoja koskaan. Kaikilla kuitenkin on niin paljon omia juttuja jo.
Murtojärvi ja Gustafsson arvelevat, että progelle olisi nyt tilausta markkinoilla. Vaikka he toteavatkin progen kulkeneen pitkälti omia sivupolkujaan, he näkevät sen elävän myös jollain tavalla uutta elämää juuri nyt. Yleisö on ikääntynyt ja kysyntää alkaa taas olla.
- Porukka haluaa elää jollain tavalla uusiksi niitä juttuja, joita on nuorena kuunnellut. Ja ehkä tämä maailma on taas vähän vastaanottavaisempi vaikeammin pureskeltaville sanoituksillekin, miettii Gustafsson.
Tekeillä on jo keikkataltiointi dvd:lle nuorten taide- ja toimintatalo Vimman tiloissa olleelta levynjulkaisukeikalta. Jocke Sumeliuksella on työn alla uusia sanoituksia, joten ajatuksen asteella on ollut tehdä uusi levykin. Jokainen nykyisen Kaamoksen jäsen on tahoillaan kiinni opetustyössä. Murtojärvi ja Gustafsson eivät rakentelekaan comebackista pilvilinnoja. Hiljalleen katsellaan, mitä tuleman pitää.
- Jos tässä nyt alkaa ihan keikkaa pukata, niin toki me sitten aletaan tehdä ripeästi uusia biisejä ja rakentaa uusia keikkasettejä, Gustafsson lupaa.
- Ja proge on kuin blues: elämäntapa. Sitä tehdään siksi, että halutaan tehdä, ei siksi, että siitä saisi rahaa. Mutta aikaa ja sitoutumista se vaatii silti.
Pommisuojassa tuotettu demo teki vaikutuksen
Mikä sitten oli syynä siihen, että laadukas ja arvosteluissa paljon kehuja kerännyt albumi jäi Kaamoksen ainoaksi? Murtojärvi toteaa Matin ja Tepon tehneen kulttuuriteon aikoinaan tuottaessaan Kaamoksen esikoisalbumin. Toisaalta jos julkaisun kanssa olisi odoteltu vielä vähänkin, progekausi olisi ollut auttamatta ohi.
- Me oltiin hetkessä vanhoja pieruja. Kai me soiteltiin keikkoja vähän liikaa kaikenlaisissa tanssiliitereissä levy-yhtiöiden makuun siihen aikaan, eikä meillä ollut manageria. Mutta meillä oli kauhea nälkä tehdä jotain hyvää ja hienoa, lisää Gustafsson.
Kaamoksen demon taso teki tuottajiin vaikutuksen aikana, jolloin bändien oli vaikea saada treenitiloja saati studioaikaa. Demo tehtiin Raision pommisuojassa, Pommarissa, joka on samassa käytössä nykyäänkin.
- Isoin ongelma koko projektissa taisi olla se, että me haluttiin levyyn ehdottomasti tuplakannet! Levyntekijälle ei ollut kai siihen tarvittavaa tekniikkaa ja kallistakin se oli… Kyllä ne tuplakannet kuitenkin loppujen lopuksi saatiin.
Vertailut aikalaiseensa Wigwamiin eivät yhtyettä häirinneet. Keikoilla saatettiin jopa soittaa Wigwamin biisi silloin tällöin. Muiden bändien vaikutteista Gustafsson kertoo pyrkineensä pysymään tarkoituksellisesti irrallaan levyn teon ja viimeistelyn aikaan. Hän tosin myöntää, että jos esimerkiksi tykkää Hendrixistä tosi paljon, se kyllä kuuluu väkisinkin musiikissa. Hän on myös sitä mieltä, että vaikutteita otetaan ja saa ottaa biiseistä ja artisteilta, joista pitää.
- Vähän saa varastaa, vähän saa lainata ja siihen sitten lisätään jotain ihan omaa ja tulee hyvä paketti.
Miehet arvelevat, että negatiivista palautetta levystä ei ole oikeastaan koskaan tullut, ei ensi- eikä uudelleenjulkaisun aikaan.
- Oliskohan Soundissa joskus puututtu sanoituksiin tai jotain, mutta ei mulle mitään erityistä lyttäystä tule mieleen. Tai sitten ne on vaan autuaasti unohtanut, Murtojärvi naurahtaa.
Uusintapainos myytiin heti loppuun
Rocket Records julkaisi ”Deeds and Talksin” cd-formaatissa viime vuoden tammikuussa. Pienehkö erä myytiin heti loppuun. Biisit cd-versiossakin olivat alkuperäisiä, niitä ei sovitettu eikä soitettu uudelleen. Gustafsson ja Murtojärvi ovat yhtä mieltä siitä, että muutoshaluja ei oikein ollutkaan. Varsinkin kun cd oli mahdollista tehdä suoraan alkuperäiseltä master-nauhalta eikä vinyyliltä. Toki nykytekniikan avulla saatiin esiin sellaistakin, mitä LP-painoksessa ei ollut mahdollista toistaa. Gustafsson kertoo tämän konkretisoituvan lähinnä siinä, että cd:n soundit ovat lähempänä sitä, miltä Kaamos kuulosti studiossa levytysvaiheessa.
- Kun on juuri saanut levyn valmiiksi, voi tulla sellainen olo, että mielellään vielä soittaisi uusiksi jonkun pohjan tai soolon tai jotain… Sitä sitten muistelee viikon tai kaksi, mutta sitten se on siinä.
Murtojärvikin sanoo olevansa tyytyväinen lopputulokseen ja kiittelee masterointia. Jo kolmas versio jäi lopulliseksi. Gustafsson muistuttaa, että ei alkuperäistäkään albumia turhan kauan viilattu. Aika oli tiukalla ja melkein kaikki pohjat tehtiin yhdellä tai kahdella otolla. Sen jälkeen muutamia päällesoittoja ja kitarasooloja.
- Tekovaiheessa taisi hankalinta olla se, että studiossa piti olla hiljaa eikä saanut laulaa. Siellä mä sitten hakkasin rumpuja ja auoin suutani, Gustafsson miettii ja intoutuu esittämään, miltä touhun oli ollut pakko näyttää.
Väärinkäsityksiä keikkapaikoilla
Hauskoja väärinymmärryksiä mahtuu joka bändin historiaan. Niin myös Kaamoksen. Murtojärvi kertoo yhtyeen useampaankin otteeseen törmänneen oletukseen, että kyse on suomalaisia iskelmiä soittavasta kokoonpanosta. Tämä johtui ilmeisesti Lapin leveysasteilla keikkailleesta samannimisestä bändistä, joka näin myös teki.
Hän muistelee, miten eräällä keikalla Oulaisissa tuntui olevan täysi yllätys tanssien järjestäjälle se, millainen bändi paikalle ilmestyi. Ravintoloitsija ja järjestysmiehet olivat vähällä kieltää soittamisen tykkänään. Myös yleisö oli olettanut tulevansa kuulemaan perinteistä tanssiorkesteria. Sopimuksessa kuitenkin oli maininta, että "bändi soittaa omaa ohjelmistoa". Se antoi aika vapaat kädet.
- Kyllähän me se keikka vedettiin, vaikka järjestysmiehet oli tosi tiukkoina... ei saa soittaa ainakaan lujaa… Ekaksi omia biisejä ja sitten loppujen lopuksi muutama valssi ja tango… Hengissä sieltä selvittiin, hymähtää Murtojärvi.
Gustafsson muistaa samantapaisen tilanteen Kalannin urheilutalolta, jonne Kaamosta oli mainostettu ravintoloitsijan toimesta sanoin "turkulainen kohuyhtye".
- Joo… no, paikka oli tupaten täynnä rockabilly-yleisöä… Topi Sorsakosken kitaristi Esa Pulliainen oli siellä myös ja muistaa kai aina mun hätäpäissäni keksimäni alkuspiikin ”Ja seuraavaksi soitamme James Deanin lempikappaleen Suit Case…"
- Hengissä selvittiin, sieltäkin, Murtojärvi virnistää.
PIIA LEINO .
|