18.6.2010 Kuvagalleria D'Airot Kaavilla © Kake Kiirikki Kaavilla uhmattiin koiranilmaa Säiden haltija näytti Kaavi Bluesille jälleen pitkää nenää, mutta Koillis-Savossa ei mennyt sormi suuhun. Festarin historian kansainvälisin ohjelmisto takasi leppoisan kaksipäiväisen.
Kuudes Kaavi Blues oli jälleen mukavan leppoisa juurimusiikin ystävien tapahtuma, jossa kuultiin perinnemusiikkia laidasta laitaan niin akustisessa kuin sähköisessäkin muodossa. Lauantain koiranilma meinasi tehdä tepposet, mutta Kaavi Blues Ry:llä ei mennyt sormi suuhun. Vierasvenesataman ulkoilmakonsertti siirrettiin jo aikaisin aamulla sujuvasti Hotelli Kaavinlinnaan puheenjohtaja-promoottori Ville Haatasen johtamana. Siirto osoittautui oikeaksi, sillä blueskansaa saapui paikalle lähes täysi tupa.
Tapahtuma starttasi kuitenkin jo perjantaina Ravintola Taikapadassa akustisissa merkeissä. Pienessä ravintolassa oli varsin tiivis ja lämmin tunnelma, josta kaikki esiintyjätkin tuntuivat olevan mielissään.
Tanskalainen one-man-band Nikolaj Andersen aloitti illan koetellen yleisön nauruhermoja. Hauskasti blues- ja rokkiklassikoita esittänyt vääräleuka todisti sen, ettei blues ole aina synkkää meininkiä. Viinilaatikosta väsäämästään kolmekielisestä kitarasta lähti tuhti soundi, jota hän säesti polkemalla bassorumpua ja virveliä tai vaihtoehtoisesti hi-hatia. Tai kaikkia yhtäaikaa.
Soitto ei ollut niin tarkkaa eikä rytmikään aina ihan kohdillaan, mutta meininki oli hyvä. Kolmikielinen sliden liu'uttelu oli tehokasta, vaikka putki ei aina välttämättä osunut oikeaan kohtaan. "Baby Please Don't Go", "Wild Cat Blues" ja rokkipala "Jailhouse Rock" olivat mukiinmeneviä versioita Nikolajn käsittelyssä. Reippainta antia tarjosi George Thorogoodin "Madison Blues".
Katsaus akustiseen bluesiin
Kuopiolaiset "kaljut miehet kiiltävine kitaroineen", VooDuo (Janne Holopainen kitara, dobro, laulu ja Jorma Puranen mandoliini, huuliharppu), palauttivat meiningin säädyllisemmälle tasolle mukavalla delta- ja country blues -setillään. Kaksikon soitanta on aina tyylipuhdasta ja taidokasta.
Eri tyylisuuntiakin esitellään hyvällä ammattitaidolla. Kappale "He's In The Jailhouse Now" edusti mainiota country-meininkiä ja perinteisempää bluesia tarjoiltiin muun muassa Robert Johnsonin ikivihreällä "Stones In My Passway". Mieleen jäi myös "Black Dog Blues" ja mandoliiniklassikko "Baby, I Want You To Know".
Ruotsalainen Johan "Bottleneck John" Eliasson on niittänyt mainetta ympäri maailman, eikä syyttä. Sielukkaasti laulava ja dobroa taidolla käsittelevä herrasmies esiintyi yhdessä basisti Fredrik Erikssonin kanssa nimellä Bottleneck John's Delta Duo.
Erikssonin pystybassosta loihtimat kuviot säestivät hienosti Bottleneck Johnin taidokasta slidekitarointia. Yleisön häly meinasi peittää soiton alleen, joten monen kappaleen nimi jäi hämärän peittoon. Omia kappaleita oli setissä paljon. Useat niistä olivat uusimmalta levyltä "Northern Heart, Southern Soul". Monipuolinen esitys piti sisällään bluesmusiikin koko kirjon deltasta aina nykyiseen, popahtavampaankin bluesiin saakka.
Lokalisoituja matkatarinoita
Kaavi Bluesin Amerikan-vieraan Howard Glazerin setti oli vauhdikkain osuus illan päätteeksi. Detroitista kotoisin oleva bluesrock-kitaristi hoiti homman kotiin näyttävästi akustisenakin. Monet hänen kappaleistaan kertoivat rankasta yöelämästä ja sen seurauksista.
Hänen vuonna 2005 bändinsä The EL34s kanssa julkaistulta levyltä "Brown Paper Bag" kuultiin kappaleet "Don't Love You No More", "Smokin' And Drinkin' " ja encoressa "Radioactive Woman". Siihen hän oli saanut idean tositapauksesta Illinois'ssa: rannekelloja valmistanut tehdas oli lopettanut toimintansa ja jättänyt jälkeensä niin radioaktiivisen maaperän, ettei sen paikalle saanut rakentaa asuintaloja, mutta supermarketin sai!
Rauhallisempaa bluesosastoa esittelivät Howardin "Liquor Store Legend" -levyltä (2007) peräisin olevat hitaat bluesit "Wonder Why" ja "Got To Get Going". Levyn vauhdikas nimibiisi taipui Suomen-vierailun kunniaksi "Alko Store Legendiksi". Vielä julkaisemattomalta levyltä kuultiin maistiaisena kappale "Detroit Blues Party" joka kääntyi sujuvasti "Kaavi Blues Partyksi". Ruotsin-vierailusta oli puolestaan syntynyt kappale "Broken Down Hotel Blues".
Lainakappaleina Howard Glazerin setissä olivat "Crossroads", Blind Willie Johnsonin sävellys "Ain't Nobody's Fault But Mine" ja komea versio Buffalo Springfieldin klassikosta "For What It's Worth", jossa Howard vetäisi mainion soolon akustisellaan aivan Rory Gallagherin tyyliin.
Detroitin mies viihtyi hyvin lavalla, eikä yleisökään tuntunut saavan tarpeeksi. Encorena herra soitti peräti neljä biisiä. Setti päättyi rokkiklassikkoon "Boney Moronie". Taidokas kitarointi lupasi hyvää lauantain sähköistä settiä silmällä pitäen...
Chicago Bar korvan taakse
Hotelli Kaavinlinna oli pääkonsertin näyttämönä lauantaina, kun ilmojen valtias ei ollut tälläkään kertaa suopeana ulkoilmapiknikille. Musisoinnit aloitti Bottleneck John's Delta Duo. Perjantaiseen tapaan saimme kuulla mainiota deltabluesia sielukkaina esityksinä. Tyylitietoinen slidekitarointi resonaattorikitaroilla pystybasson säestyksellä upposi yleisöön hyvin.
Robert Johnsonin legendaarinen "Crossroads" oli mukavan erilainen versio lähinnä hitaamman temponsa vuoksi. "Ain't Nobody's Fault" oli erittäin rauhallinen ja tunteikas versio. Uudelta levyltä löytyvä "Spirit In The Blues" 12-kielisellä akustisella vedettynä oli nykybluesia parhaimmillaan. Kaunis kappale oli setin parhaimmistoa.
Oululainen Chicago Bar on mukava uusi tuttavuus. Nimensä mukaisesti Chicago Bluesia (ja myös west coast -osastoa) viljelevä bändi soitti tyylikästä tavaraa. Bändiä johtava kitaristi Heikki Kaukua hoiti laulupuolen suvereenisesti ja repäisi mukavia kitarasooloja vuorotellen Seppo Mäkisen kanssa.
Olennainen osa bändin sointia oli kosketinsoittaja Tapio Ylikorkala maukkaine Hammond- ja sähköpianosoundeineen, ja hyvin toiminut rytmiryhmä (Ari Tervo, basso ja Mikko Äijälä, rummut).
Kitaristit soittivat tyylikkäästi puhtailla soundeilla Freddie ja Albert Kingin jalanjäljissä. Kappaleet olivat varsin pitkiä monien soolojen vuoksi, mutta se ei ketään haitannut. Mukavan lisän kitaravetoiseen musiikkiin toi Ylikorkealan soolot ja kompit.
Chicago Bar vetäisi alkuun reippaan kitaravetoisen instrumentaalin, jonka jälkeen kuultiin mukavia laulettuja numeroita, kuten "You Ought To Be Ashamed" (A. Brown). Jimmy Reedin "Fifteen Years" ja Magic Samin "Every Night And Every Day" edustivat kaihoisaa bluespuolta. Mukavan kuuloinen oli myös 'tequila-rytminen' kappale "King Of The Neighbourhood".
Bändissä on hyviä aineksia tulla isoksi nimeksi, kunhan mukaan otetaan vielä vähän enemmän rouheutta. Nimi kannattaa pistää korvan taa.
Kovaa valuuttaa
Howard Glazer esiintyi yhdessä Juankoskelta kotoisin olevan Bendix-yhtyeen kera. Illan rokkaavin osuus todisti Glazerin olevan kovan bluesrock-kitaristin myös slideputken kanssa. Soitto kulki hienosti, vaikka herrat olivat treenanneet yhdessä vain kerran ennen keikkaa.
Bendix hoiti taustabändin osan tyylikkäästi alusta loppuun. Ainoa huono puoli oli se, että äänentoistosta huolehtinut basisti Juha Mylläri oli nyt lauteilla, eikä Howardin laulua saatu kunnolla kuuluville. Silti meininki oli mitä parhain.
Edellisillan akustiset menopalat olivat nyt sähköisessä muodossa vieläkin kovempaa valuttaa. "Cold, Sad And Lonely" oli menevä 'medium-shuffle' ja reipasta rättäbluesia edusti kappale "Mean Hearted Woman". Howard antoi paljon sooloilutilaa myös Bendix-kitaristi Ismo Pentikäiselle, joka osoittautui kovaksi tekijäksi hänkin. Melkinpä jokaisessa biisissä sooloja reviteltiin vuoron perään.
Rumpali Mika Tirkkonen piti tempoa yllä tanakkaan tahtiin, kun nelikko vetäisi Johnny B. Goode -tyyliin startanneen vauhdikkaan "Let's Go For A Ride" -kappaleen. Lainakappaleista parasta antia oli Slim Harpon "Ain't Your Business". Encorena saimme kuulla vielä Howardin tyylikästä slidekitarointia yhden bluesrockin verran.
Honky Tonk Menissä laatupuhaltajia
Mainio meininki jatkui Honky Tonk Menin hypätessä lauteille. Monitoimimies Ismo Haaviston (kitara, laulu, huuliharppu) johdolla saimme kuultavaksi menojalkaan meneviä ralleja lähes koko setin ajan. Saksofoneja tyylikkääseen tapaansa puhaltanut Masa Orpana töräytteli mainioita taustoja kappaleisiin ja sooloili taidolla useaankin otteeseen. Basisti Ville Vallila ja rumpali Matias Partanen loivat rullaavat taustat ja pitivät huolen meiningistä omalta osaltaan.
Ismo Haavisto oli jälleen elementissään kaikilla osa-alueilla. Yleisössä istunut Howard Glazerkin nyökkäili tyytyväisen oloisena bändiä seuratessaan. Aluksi kuultiin Ismoa kitaran varressa, kun HTM esitti bravuurinumeronsa "Ain't No Big Deal" (Little Milton), "Roll Roll Roll", "What's Wrong With Me" ja menopala "Kairo", joka tuo aina mieleen Brian Setzerin tekoset.
Ismon otettua esille 'Mississipin saksofonin', oli vauhdissa yksi Euroopan parhaista huuliharpisteista. Masa Orpana siirtyi tässä vaiheessa kitaran varteen. "Take Your Temper Down" ja "I'll Show You The Door" olivat mainioita huuliharppuvetoja, mutta harppufanien pöksyt kostutettiin lopullisesti Ismon pitkällä soololla kappaleessa "Mean Old World". Taidokasta soitantaa ei voinut kuin ihastella ja ihmetellä.
Loppuun bändi soitti vielä pussikaljalle omistetun "Sackbeer Twistin" ja varsinaisen setin viimeisenä "Crazy Loven". Encoressa ei vauhtia hiljennetty, kun mukaansa tempaava "Loaded" polkaistiin ilmoille. Hieno keikka Honky Tonk Meniltä jälleen kerran!
Karjalan kunnailta
Rajantakaisen Karjalan Petroskoista kotoisin oleva D'Airot päätti varsinaiset soitannat ennen loppujameja. Äänentoisto ei ollut kohdallaan heidän esiintyessään, ja se vei esityksestä paljon. Laulaja Enska Jakobson lauloi sujuvasti suomeksi ja hänen äänensä muistutti aika ajoin J. Karjalaista.
Musiikkityyliksi bändi ilmoittaa progressiivisen bluesrockin, mutta taisi sieltä muutakin tyyliä löytyä. Rumpali Igor Saharov ja basisti Artem Undalov olivat hyviä ja ammattitaitoisia soittajia. Kitaristi Grigori Zimin soitto olisi saanut kuulua kovempaakin, sillä välillä soolot kuulostivat tyylikkäiltä. Muuten meininki oli melko keskinkertaista. Yleisö tykkäsi kappaleista "70A Blues" aplodien voimakkuuden perusteella. Myös "Karjala" oli ihan hyvää rockia rajan takaa.
Illan kruunasivat jamit. Aloittajana toimi tanskalaisvelmu Nikolaj Andersen perjantain Taikapadan esityksen viitoittamalla tiellä. Tällä kertaa mukana olivat Chicago Barista rumpali Mikko Äijälä ja kosketinsoittaja Ylikorkala. "Jailhouse Rock" aloitti setin ja seuraavaksi babtistipappia kyyditettiin välillä jopa lattialla, selällään soittaen.
Lavalle nousivat mainittujen soittajien rinnalle basisti Ville Vallila, Ismo Haavisto (laulu, huuliharppu), Heikki Kaukua (kitara) ja illan spiikkerinä toiminut Tragic Sam (kitara). Kappaleina olivat muun muassa "Hey Little Girl", "You Don't Have To Go" (Jimmy Reed) ja "Don't Lie To Me" (A. King). Jossain vaiheessa lavalle nousi myös Masa Orpana saksofonin kanssa. Chicago Barin kitaristitkin vaihtoivat osia.
Howard Glazer ja Bendix käväisivät heittämässä parit menopalat. "Whiskey Wake Up" oli syntynyt Kaavin-reissun yhteydessä, kun soittajat olivat majoittuneet järjestävän seuran puheenjohtajan Ville Haatasen luona. Nimi kertonee kaiken. Komeaa slidetyöskentelyä biisissä oli vaikka muille jakaa.
Vanha, Johnny Winterinkin esittämä "Just A Little Bit" kulki komeasti nelikon käsissä. Bändi soitti vielä hitaan bluesin, johon tuli mukaan Tragic Sam huuliharppuilemaan. Ei hullumpaa soitantaa!
Kaiken kaikkiaan Kaavi Blues mallia 2010 sujui leppoisissa merkeissä. Hienojen esityksien parissa viihtyi oikein mukavasti. Yleisöä oli mukana riennoissa sopivasti, joten ensi vuonna sama hyvä meininki saanee jatkoa.
KAKE KIIRIKKI
Kuvagalleria
Kirjoittaja kiittää Kaavi Blues Ry:n toimijoita sujuvista järjestelyistä ja tasokkaasta bändikattauksesta.
Linkki: Kaavi Blues .
|