|
|
Pojat asialla: Lurrie Bell & The Bell Dynasty
|
|
Lurrie Bell ja Eddy "The Chief" Clearwater, Tampere 1991. Kuva: Marko Aho
|
8.8.2018
Legenda Carey Bellin pojat kunnioittavat isäänsä albumilla ”Tribute to Carey Bell”. Isä ja pojat ovat tuttuja suomalaisellekin yleisölle.
Teksti: Marko Aho
Alkuvuodesta 1991 näin Carey ja Lurrie Bellin livahdettuani teiniviiksien turvin alaikäisenä Tampereen Tulliklubille. Isä ja poika Bell tekivät tuolloin Suomen kiertueen nimikkeellä ”Talviblues” Eddy Clearwaterin kanssa.
Nappasin pokkarikameralla muutaman kuvan keikalla todistusaineistoksi. Clearwaterin rento showmiesmäisyys varasti isoimman huomioni. Sen ohella Lurrie teki intensiivisellä tyylillään vaikutuksen makuuhuoneen nurkassa blueskitarointia treenanneeseen nuoreen.
Vierailun tiimoilta kuvattu Q-Klubin jakso löytyy Yle Areenasta vapaasti katsottavaksi.
Talvibluesin kylkiäisenä kirjoitettiin uljas lisäluku suomibluesin historiaan. Lurrie Bell vieraili yhden kappaleen verran tamperelaisen Doobie Twistersin debyyttilevyn äänityksissä.
|
|
Carey Bell ja Pepe Ahlqvist, Tampere 1991. Kuva: Marko Aho
|
Kaksi vuosikymmentä myöhemmin, kun näin Lurrie Bellin Imatra Big Band Festivalilla Chicago Blues – The Living History -superkokoonpanossa, vaikutti mies olevan kohtuullisen pihalla. Tuskin häntä olisi tohtinut lähikauppaankaan päästää yksinään. Soitto ja laulu toimivat kyllä komeasti. Esiintymisen vimma ja tunnelataus olivat tallella. Sittemmin Lurrie näyttää (ainakin nettivideoiden perusteella) vetristyneen.
Teit’ isän astumaan – Tribute to Carey Bell
Bellin dynastian muodostavat Lurrie ja hänen nuoremmat veljensä harpisti Steve, basisti Tyson ja rumpali James. Ryhmän soitosta kuulee, että blues ei heidän kohdallaan ole opeteltua, vaan elettyä. Korostetuimmin eletty blues heijastuu Lurrien laulutulkintaan.
|
Yhteistyössä
Rauma Blues 2018
Saverio Maccne: Look Twice AK-77: Mustan Kissan Luu .
|
Steve Bell osoittaa heti ”Tribute to Carey Bell” -levyn avauksessa olevansa harpistina isänsä poika. Rennolla otteella tulkittu Muddy Watersin "Gone To Main Street" saa täytteekseen kosolti asianmukaista ja perinteitä kunnioittavaa harputtelua. Tosin kappaleen loppuvenytykseen Steven harppu efektoidaan. Myös Lurrie soittaa makoisan soolon ja laulaa vuosien marinoimalla äänellään uskottavasti. Hänen plektraton soittotyylinsä tuo kitaraan pehmeämmän ja vanhahtavan soundin.
|
Molemmilta Waltereilta on levylle lainattu materiaalia. Big Walterin laulukirjasta kuullaan oivallinen näkemys aiheesta ”Hard Hearted Woman”. Little Walterin hölkkä "I Got To Go" tarjoaa huuliharppua mojovan tupla-annoksen. Sen ajaksi veljessarjan seuraan liittyy Charlie Musselwhite. Hän oli Careyn hyvä ystävä ja auttoi tätä muun muassa solmimaan levydiilin Delmarkin kanssa vuonna 1969. Musselwhite on viime vuosina ollut kovassa iskussa. Nytkin jälki on komeaa. Myös kappaleen kitarasoolo on silkkaa asiaa.
Toinen Little Walterin kappale, "Break It Up", on notkistettu funkiksi. Lauluvastuun kantaa Lurrieta hillitymmin tulkitseva James. Hän on myös kirjoittanut toisen levyn uusista kappaleista. "Keep Your Eyes On The Prize" on tutuista aineksista kasattu, vahvasti perinteitä hyödyntävä blues. Senkin lopuksi huuliharppu efektoidaan viimeiseen venytykseen. Ilmeisesti tällä halutaan korostaa, että vaikka perinteitä kunnioitetaan, viimeinen sana varataan
|
|
itselle. Junior Wellsin "Tommorow Night" palauttaa Lurrien solistilliseen tehtäviin. Buddy Guylta kuulostava tulkinta korostaa sitä, että oivallisesti solistivastuun kantavalla rumpaliveljellä on lauluhommissa vielä kasvunvaraa.
Levyllä kuullaan Musselwhiten ohella muitakin kovatasoisia vierailijoita. Billy Branch pistäytyy kolmessa kappaleessa harputtamassa ja laulaakin yhden piisin. Eddie Taylor Jr on luonteva valinta vieraaksi, olihan hänen isänsä Careyn soittokavereita. Hän kitaroi kolmella raidalla. Sumito Ariyoshi värittää kokonaisuutta pianolla.
|
|
Lurrie Bell ja Ismo Haavisto, Lahti 2007. Kuva: Jarmo Montonen
|
Carey Bellin kirjoittama "So Hard To Leave You Alone" kestää miltei yhdeksän minuuttia. Branch soittaa huuliharppua, ja mukana ovat myös Taylor ja Ariyoshi. Sooloa piisaa. Jos piano klassisine akordeineen ottaakin hieman etäisyyttä Chicagoon, palauttaa seuraavana kuultava (levyn toinen Junior Wells -laina) "What My Momma Told Me" homman kotipesälle. James kantaa jälleen lauluvastuun. Carey Bellin kaksi muuta hidasta bluesia – "Woman In Trouble" ja "Heartache and Pain" – pitävät niin ikään perinteitä yllä. Branchin kirjoittama ja tulkitsema "Carey Bell Was a Friend Of Mine" on tekstiltään enemmän muistopuhe kuin laulu, mutta penteleen svengaava sellainen. Huuliharput vuorottelevat, ja soitto rullaa.
Vuosien saatossa on bluespiisejä runsaasti väännetty rokimpaan muotoon. ”Tribute to Carey Bell” -levyn päättävä "When I Get Drunk" tekee päinvastoin. Mike Hendersonin rokkaava originaali tulkitaan huomattavasti bluesimpana ja letkeänä näkemyksenä. Lurrie varmistelee ennen juopottelemaan ryhtymistään, ettei jää hädän hetkellä heitteille. Branch, Taylor ja Ariyoshi antavat jo suunnitteluvaiheessa niin oivallista apua, että varmasti kantavat kaverin illan päätteeksi kotiinkin.
MARKO AHO
Lurrie Bell & The Bell Dynasty: Tribute to Carey Bell. Delmark Records, 2018
Lurrie Bell (kitara, laulu), Steve Bell (huuliharppu), Tyson Bell (basso), James Bell (rummut, laulu)
Charlie Musselwhite (huuliharppu), Billy Branch (huuliharppu, laulu), Sumito Ariyoshi (piano) Eddie Taylor, Jr (kitara)
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2018 .
|