LEVYKATSAUS
|
8.12.2015 Kolme tapaa tehdä suomalaista bluesia, Osa 12 Nyt pyöritetään Maisteri T:n, Frim-Fram Quartetin ja Bluesberriesin hengentuotteita. Kolme erilaista levyä, joilla on kuitenkin jotakin tärkeää yhteistä.
Tämänkertainen Suomi-bluesin valikoima edustaa kolmea toisistaan huomattavasti poikkeavaa tyyliä. Nämä kolme hyvin erilaista yhtyettä ja levyä todistavat, että blues elää ja voi hyvin Suomessa, ja sen harrastajia löytyy hyvin eri-ikäisistä ja eri puolilta maata kotoisin olevista muusikoista.
|
|
Etusivu: 3 tapaa...
|
Tuore helsinkiläinen kokoonpano Frim-Fram Quartet esittää monipuolista, jazz- vaikutteista, postmodernia bluesia. Kuopion kunnianarvoisa äijäkööri Bluesberries omintakeisine soittimineen kyntää country bluesin spirituaalisempaa sarkaa. Niin ikään pääkaupungista kotoisin oleva Maisteri T. yhtyeineen tarjoaa älyköille modernia, sähköistä bluesia suomenkielisin tekstein. Jotain yhteistä tällä kolmikolla on: kaikki ovat sisäistäneet bluesin syvimmän olemuksen ja versioivat sitä kukin omalla persoonallisella tavallaan.
Kuun kanssa väittelevä mies
Maisteri T. on yhtä kuin näyttelijä-laulaja-huuliharpisti Teijo Eloranta yhtyeineen. Eloranta on maamme bluesmuusikoista lähes ainoa, joka soveltaa kaunista, ilmaisurikasta kieltämme blues-kaavaan ja tekee sen hyvin! Erästä tunnettua, edesmennyttä poliitikkoamme mukaellen voisi sanoa, että sanoittaminen on vaikeaa, varsinkin laulujen sanoittaminen. Maisteri T. kuitenkin onnistuu siinä, olipa kyseessä sitten käännöskappale tai omaehtoinen runous. ”Voodoo-mies” on ehkä vähemmän pessimistinen mutta ei yhtään vähemmän itseironinen kuin Elorannan edellinen levy ”Turpa kii ja tanssi”. Viihdyttävän musiikin lisäksi tarjolla on taitavaa riimittelyä Reino Helismaan, M. A. Nummisen ja Tuomari Nurmion viitoittamalla tiellä.
Muut yhtyeen jäsenet ovat Sammeli Palovaara (kitara), Petri Loikala (basso), ja Juho Ranta (rummut). Taneli Tuovisen urkuja ja pianoa kuullaan usealla raidalla.
Levyn kappaleista osa on Elorannan omia ja osa bändin yhteistyönä tehtyjä. Levyltä löytyy myös Rick Estrinin ja Steve Guygerin kynistä lähtöisin olevia lauluja. Tekstit käsittelevät aikuisten asioita lipeämättä kuitenkaan kertaakaan niin sanotusti isojen poikien jutuiksi. Tällaiselta ohuelta nuoralta voi pudota koska vain, mutta Maisteri T. pysyttelee tyylikkäästi asiassa. Hän mennä porskuttaa eteenpäin itseruoskinnan syövereissä jaellen siinä sivussa sivalluksia tasapuolisesti muillekin. Oman osansa saavat niin petolliset ja vaativat naiset kuin terveydenhoitohenkilökunta ja ilmeisen epäoikeudenmukainen maailmankaikkeus.
Aloituskappale ”Kuu” on reipas huuliharppublues, jossa väitellään vaikka kuun kanssa, kun ketään muutakaan ei ole saatavilla. ”En bonjaa espanjaa” on käännös Rick Estrinin laulusta ”I Can’t Speak No Spanish (No hablo espanol)”. Vaikka yhteistä kieltä avioparin välillä ei ole, ongelmat ratkotaan ikiaikaisella tavalla, ja hyvin sujuu. Kertosäekin lainailee meksikolaista kansansävelmää musiikillisen vaihtokaupan merkeissä.
Petri Loikalan rokkisävellys ”Liikaa oot” kulkee Jerry Lee Lewisin jalanjäljissä. Pianoboogieta kuullaan, mutta hurjimman pianosoolon korvaa tässä huuliharppu. ”Uneton” on Palovaaran ja Elorannan alakuloinen sävellys, joka kuulostaa lohduttomalta kuin työttömän marraskuu. Levottomat ajatukset pyörivät päässä, eivätkä mitkään tropit tai happihyppelyt auta. Katumuskin nostaa päätään. Urut ja huuliharppu ovat pääosissa. Kaiken takana on nainen, tietenkin.
|
|
”Kuu taivaalta” on ajankohtainen kaikille, joiden mieli on vielä nuori, mutta kroppa ei enää niinkään. Keski-ikäisen miehen viimeinen irtiotto ei voi päättyä kuin yhdellä tavalla. Mutta minkäpä ihminen itselleen voi? Kypsempään ikään ehtineiden tematiikkaa pohtii myös ratkiriemukas ”Et saa”, joka on onnistunut käännös Rick Estrinin ”Don’t Do It”-kappaleesta. Kaikki kiva on kiellettyä. Jos ei lääkärin, niin jonkun toisen määräyksestä. Bassovetoinen rock & roll kieltäytyy itsepintaisesti alistumasta varoitteluun ja siirtymästä kiikkutuoliin.
Lisää henkilökohtaisia tunnustuksia tarjoaa painava ”Syntisäkki” – eli miten käy rokkarin sielulle taivaan portilla? Siinäpä ikuisuuskysymys. Chicago-blues - osastoon kuuluva ”Mietin päällä väärällä” kuuluu miehisten tositarinoiden piiriin. Onhan se ymmärrettävää, eikä niin tuomittavaakaan. Sammelin kitara on pääosassa.
Mystinen ”Voodoo-mies” hoitaa kaikki hommat pienimmästä suurimpaan. Taikakeinon näyttää... Kaikkiin ongelmiin löytyy vastaus, pienellä rahalla. Nimikappale on kieli poskessa tehty tarina nykyajan viidakosta ja siellä pyörivistä ihmemiehistä. Kahden soinnun blues ”Estoton” kertoo perusjutuista, mä oon miehes sun, ja sä nainen mun... Ei mitään lisättävää.
Steve Guygerin hidas blues ”In the Cool of the Evening” on saanut suomalaiseksi nimekseen ”Kuuman päivän ilta”. Surullista tarinaa leimaa melankolinen alistuvuus. Näin tässä taas kävi, yksin jäin. Kitara, piano, rummut ja huuliharppu muodostavat harmonisen kokonaisuuden. Maisteri T. ei yhtyeenä varmaankaan jää yksin, vaan maine ja kunnia vain lisääntyvät tämän levyn myötä. Suositeltava hankinta.
Lupaava ensilevy
Frim-Fram -kvartetin nimi viittaa suloiseen sekamelskaan, kastikkeeseen, jossa on monenlaisia aineksia. Tästä päästäänkin itse asiaan: Frim-Framin ohjelmisto sekoittelee eri tyylejä, mutta on ehdottoman uskollinen B-flatille, siniselle nuotille.
|
Mukaan mahtuu perusbluesia ja vahvoja jazzvaikutteita. Improvisaatiovoittoinen skaala vaihtelee bebopista swingiin ja aina delta-bluesiin saakka.
Yhtyeen kokoonpano ei ole aivan tavanomainen. Soolosoittimina toimivat enimmäkseen kitara ja saksofoni, rytmiryhmänä rummut ja kosketinsoittimet. Frim-Framin jäsenet eivät ole mitä tahansa pillipiipareita, vaan rautaisia ammattilaisia. Yhtyeen sielu on eittämättä musiikin monitoimimies Juki Välipakka (laulu, kitara, huuliharppu). Nouseva tähti Sirpa Suomalainen soittaa altto- ja tenorisaksofonia. Harri Taittonen kosketinsoittimissa ja Thomas Törnroos
|
|
rummuissa takaavat tasaisen laadun. Kaikilla kvartetin jäsenillä on muitakin projekteja, ja he soittavat useissa kokoonpanoissa. Frim-Framin ytimen muodostavat Sirpa ja Juki, jotka esiintyvät usein myös Frim-Fram -duona.
Kaikki levyn kappaleet ovat Juki Välipakan sävellyksiä. Hän hoitaa myös kaikki lauluosuudet, ja on ilmeikäs huuliharpistikin. Levy on äänitetty studiolivenä, vain joitakin laulu- ja huuliharppuosuuksia on lisätty. Juki Välipakka soittaa rytmiä ja sooloa suvereenisti samoilla virityksillä, joten erillistä bassoa ei kaivata. Fonisti Sirpa Suomalainen on uusi tuttavuus, ja miellyttävä sellainen. Harvoin kuulee nuorelta muusikolta näin rentoa ja samalla puhdasta improvisaatiota. Sirpa onkin ammatiltaan musiikkipedagogi; hän opettaa huilun ja saksofonin soittoa.
Hauskasti nimetyssä bebop-kappaleessa ”Let’s Talk” Juki Välipakka esittelee scat- laulutaitojaan. Huuliharpputaituroinnilla maustettu tasatahtinen blues ”I Can’t Afford You, Baby” edustaa klassista linjaa. ”Key to Your Heart” erottuu joukosta keinuvan rytminsä ja erinomaisen saksofonityöskentelyn ansiosta. Jälleen jotain erilaista tarjoaa tunnelmallinen jazzkappale ”That Ain’t Right”. Saksofonin jutustelu ja pitkä urkusoolo säestävät Välipakan surumielistä laulantaa.
Hauska, nopearytminen ”Stick with Me Baby”, joka sisältää kitaran ja saksofonin vuoropuhelua, muistuttaa siitä, että onhan niitä muitakin hyviä kitaristeja, mutta minä olen paras juuri sinulle. Persoonallinen ”You’ve Been Had” on yksi levyn helmistä. Se on mietiskelevä blues siitä hetkestä, jolloin huomaa olevansa kasvokkain tosiasioiden kanssa. Slidekitara ja urut korostavat melankoliaa.
”Life Would Be Great” on klassista valitusta sisältävä hidas blues. Asiat olisivat oikein, jos ne eivät olisi niin väärin. Tätä kuunnellessa kuvitteelliset kyyneleet putoilevat kuvitteelliseen kaljalasiin. Veikeä ”Give Me a Chance” nousee esiin tarttuvan riffinsä ansiosta. Sirpa ja Juki vuorottelevat sooloissa. Swingiksi luokiteltava ”Just a Fool for You” ja jump-blues ”You Really Hurt Me Bad” kuuluvat sarjaan ’hyvän tuulen musiikkia’, joka sopii hyvin tanssittavaksi. Levyn päättää traditionaalinen Delta-blues ”You Make Me Howl”. Välipakan raastava laulu ja minimaalinen säestys antavat autenttisen vaikutelman.
”Let’s Talk” on lupaava ensilevy osaavalta porukalta. Tämä yhtye kannattaa katsastaa livenä mitä pikimmin.
Mukavia väristyksiä
Kuopiosta kotoisin oleva Bluesberries-ryhmä on soittanut yksissä ja kuluttanut maanteitä kunnioitettavat 17 vuotta. Taas kerran täytyy ihmetellä, että Suomesta, Savon sydämestä, löytyy tällainen traditionaaliselle bluesille vihkiytynyt yhtye. Esimerkiksi komean spirituaalin ”I’ve Been Changed” kohdalla pitää kääntää esiin levyn kansikuva varmistuakseen siitä, että tässä esiintyvät laulajat ovat todellakin suomalaista alkuperää (eivätkä siis esimerkiksi tummaihoisia kirkkokuorolaisia Mississippin osavaltiosta).
|
Yhtyeen jäsenet ovat Johnlee Ulmanen (laulu, huuliharppu, akustinen kitara, pyykkilauta), Kai Laitinen (slidekitara) ja Marko Kulhomäki (soikkobasso). Levy on kokonaisuudessaan äänitetty kuopiolaisen omakotitalon yläkerrassa. Tuloksena on 13 kappaletta, joissa ’good feeling’ säilyy ensimmäisestä viimeiseen. Laulut voivat muuttaa muotoaan tai loppua tuosta vain, miltä milloinkin tuntuu.
Alaotsikkona on sen tarkemmin erittelemättä ”Blues Standards”, mikä onkin hyvä ratkaisu, koska alkuperäistä tekijää on usein blues- klassikoiden yhteydessä vaikea selvittää.
|
|
Riittänee, kun mainitsee, että levyllä kuultavia kappaleita ovat tehneet tunnetuiksi muiden muassa Robert Johnson, John Lee Hooker, Elmore James, Big Joe Williams ja Muddy Waters.
Bluesberries harrastaa omatekoisia soittimia. Osaavissa käsissä ne tuottavat varsin persoonallisia ääniä. Mikäpä sen aidompaa? Muistammehan, että se aivan alkuperäinen blues alkoi vastavuoroisista peltohuudoista, seinään pingotetun rautalangan vingutuksesta ja jalan rytmikkäästä polkemisesta puupermantoon! Tämän alkuperäisyyden tuntee ytimissään varsinkin stemmalaulua sisältävissä gospel-kappaleissa. Akustisen bottleneck-slidekitaran jäljittelemätön soundi aiheuttaa myös mukavia väristyksiä.
Levy polkaistaan reippaasti käyntiin Little Walterin kappaleella ”My Baby”. Huuliharppu ja slide-dobro sooloilevat. ”Statesboro/Dust My Blues” käydään myös vauhdikkaasti läpi. Muddy Watersin ”Can’t Be Satisfied”, levottoman kulkijan laulu, on toteutettu kipakassa rytmissä. Vanha tuttu ”Boom Boom” kuulostaa Ulmasen välihuudahdusten ja väkevän huuliharpun johdosta aivan erilaiselta kuin esikuvansa Hookerin. Näinhän pitää ollakin, eli laulu miestä myöten. Persoonallisia versioita kuullaan myös vanhoista tutuista kappaleista ”Louisiana Blues” ja ”Baby Please Don’t Go”.
Robert Johnsonin läsnäolevasta hengestä ei voi erehtyä kitaraa ja pyykkilautavispilöintiä sisältävässä ”Preaching Blues” – ”Come On In My Kitchen” - yhdistelmässä. Hypnoottinen ”Jesus on the Mainline” luottaa rukouksen voimaan. Hengellisyyden lomasta löytyy maallista huumoriakin, kuten monimielinen ”Digging My Potatoes” osoittaa. ”32-20 Blues” saa synkästä aiheestaan huolimatta melko hilpeän käsittelyn. Sokerina pohjalla oleva ”Got My Mojo Working” päättää levyn komeasti. Country bluesin ystävät älkööt jättäkö tätä levyä huomiotta.
ANNAMARI LAUSALA
Maisteri T: Voodoo-mies. Blue North Records, 2015
Frim-Fram Quartet: Let's Talk. Omakustanne, 2015
Bluesberries: Juke Joint Blues. Omakustanne, 2015
Lue lisää Kolme tapaa -juttuja!
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|