|
28.7.2015 Osa 1
|
Pauli Halme
|
Matkamusat eli kesänovelli levyarvioilla höystettynä, osa 2/3 Teksti: Marko Aho
Säpsähdän hereille. Unen läpi kuulen jonkin murisevan aivan lähelläni. Hetken ajatuksia selkiytettyäni tajuan olevani yksin kartanon salin sohvalla. Päättelen murinan olleen omaa kuorsaustani. Se kuulemma pelottaisi herkimmät kummituksetkin tiehensä – kenties niin on käynyt nytkin. Jumiutunutta niskaa oikoen pyrin jalkeille, mutta horisontti heilahtaa yllättäen. Pyllähdän takaisin istumaan. Huomaan sohvan vieressä kaksi tyhjää viskipulloa, vaikka muistan juoneeni vain yhden. Ilmeisesti olen vanhoja elintarvikkeita hävittäessäni innostunut paiskimaan ylitöitä. Harvinaisen topakka ylityökorvauskin tuntuisi langenneen maksuun saman tien.
Aurinko kurkkii verhojen raosta aivan liian kirkkaasti. Lienee siis päivä ja aika herätä. Porottavan kuuma helle tervehtii valmiiksi hikistä olemustani, kun hapuilevin askelin käppäilen kuistille. Jalkani lähtevät kuin itsestään taivaltamaan kohti rantaa. Teen kaikkeni pysytelläkseni niiden vauhdissa. Vaatteet päätyvät huomaamattani epämääräiseen kekoon laiturille ja minä ilkosillani uimaan. Huomaan ajattelevani, että lampi taitaa olla lähdepohjainen, koska vesi on hämmästyttävän kirkasta ja hämmästyttävän kylmää! Sukellan muutaman metrin ja pumppu nakuttaa kuin palokärki tolpan nokassa. Pärskähdän pintaan ja kapuan laiturille henkeä haukkoen. Hetken auringossa kuivateltuani pulssi tasaantuu alle kahdensadan. Tuntuu siltä, että elämä voittaa. Itse jään vääjäämättä kakkoseksi, mutta onhan se mitalisija sekin.
Omien ajatusten seuraaminenkin tuntuu tänään työläältä. Ne näyttäisivät kulkevan miestä nopeammin. Päänsisäinen viestiliikenne muistuttaa puheensorinan kuuntelua virolaisella torilla. Tutun kuuloisia sanoja ja lauseita singahtelee edestakaisin, mutta en saa kasatuksi niistä yhtään tolkullista kokonaisuutta. Taitaa olla paras siirtyä suoraan aamu-uinnilta päivälevolle. Haen harkitsevin askelin matkaradion kuistille. Laitan levyn koneeseen ja asetun varjoisaan helletuoliin. Annan musiikin viedä.
Ilves mörisee
Aapo Ilveksen ”Aga Ükskord” on juuri oivallinen levy tähän tilanteeseen. Omaperäinen ja varsin monitaitoinen virolaistaiteilija on musiikin lisäksi niittänyt mainetta runoilijana, kirjailijana ja taidemaalarina. Tällä parin vuoden takaisella levyllään hän osoittaa viihtyvänsä mainiosti bluesin ja sen sävyttämän rockin parissa.
Levyllä musisoi pelkistetty kokoonpano. Se käsittää vain akustisen kitaran, lyömäsoittimet ja huuliharpun sekä rouheasoundisen, muun ryhmän kanssa sopivasti eriparisen sähkiksen. Soitto on jamimaista ja svengaavaa – eikä vähääkään tylsää. Äänimaisema on siinä määrin eläväinen, että sen täytteeksi ei tule bassoa tai ”oikeita” rumpuja edes kaivanneeksi. Rennosta folk-lätkyttelystä liu´utaan vaivattomasti hyvinkin räyhäkkääseen elämöintiin ja takaisin.
Soittajista ainoa entuudestaan tuttu nimi on Alar Kriisa. Entinen Bullfrog Brownin solisti on useampaankin otteeseen todettu oivalliseksi huuliharpistiksi, eikä hän nytkään linjastaan tingi. Aapo Ilves soittaa akustista kitaraa, Ivar Moro sähkökitaraa ja lyömäsoittimet hoitaa Margus Tammemägi. Laulusolistina toimii Ilves, ja hänen ilmaisunsa onkin luku sinänsä. Meillä Pirkanmaalla mainostetaan yleensä Ilveksen murinaa, mutta eteläisessä naapurimaassamme Ilves kuuluu lähinnä mörisevän. Mistä lie hengityselinten syövereistä kumpuavasta ja matkallaan luontevasti kurkkulaulun puolelle poikkeilevasta tulkinnasta ei nimittäin syvyyttä puutu. Laulutyyli on mielenkiintoinen, ja kokemukseni mukaan myös mielipiteitä jyrkästi jakava. Ihan äkkiä ei mieleen nouse vertailukohtaa ainakaan omasta levyhyllystäni.
Kun kuulija on jo ehtinyt tottua omintakeiseen vokalisointiin, tarjolle tulee jotain vallan muuta. Kolmantena kuultavan nimiraidan keskipaikkeilla äänimaisema alkaa yllättäen kirkastua. Ilves siirtyy mörinästä normaalimpaan äänenkäyttöön. Tosin samaan aikaan bändi liukuu sähkökitaran viemänä astetta vapaampaan improvisaatioon, joten liiaksi kokonaiskuva ei tässä vaiheessa selkiydy. Heleämmän ilmaisun saralla saavutetaan ääripää reggaena kulkevassa pienieleisessä kappaleessa ”Noorus”. Sen laulua voisi luonnehtia jo poikamaiseksikin.
Kaksi tyystin erilaista laulutyyliä ovat vähän kuin gin ja tonic. Kumpikaan ei ehkä jaksaisi omillaan innostaa samassa määrin kuin niiden virkistävä sekoitus. Vuorottelu tuo vaihtelevuutta, ja kokonaisuus toimii. Selkeimmät bluesit tarjoillaan pääasiallisesti kurkkuäänellä. Säännön vahvistavat poikkeukset ovat hidas ”Sinu Silmist Ei Näe Öösel Ma Und” ja poljennoltaan muita kepeämpi boogie ”Saar Nimega Eesti” – tosin sekään ei tekstinsä osalta ole erityisen kepeä. Hienosti rokkaavaa mörinöintiä edustavat puolestaan John Lee Hookerin opein junttaavat boogiet ”Keraamiku Korvaga Kruus” ja ”Vabakutselise Blues” sekä suorempi ”Liiga Noor ja Liiga Naine”. Ensin mainitussa soolokitara ujahtelee Billy Gibbonsin tyyliin.
Levyn muusta materiaalista paistavat läpi klassisen rockin ja southern rockin sävyt. Laulut on rakennettu jamitteluystävällisten sointukiertojen varaan. Jamittelua niissä myös kuullaan. Blues on vahvasti läsnä kautta levyn. Esimerkiksi ”Helikopterist” on vähäsähköistä bluesrockia ja ”Vahel Pattki On Armastuse Moodi” svengaavaa jazzailua.
|
|
Aapo Ilveksen "Aga Ükskord" on mainio levy, jolla vastakohdat täydentävät toisiaan. Erilaiset laulutyylit ja isosti soitettu rokkikitara akustisen kombon lisänä luovat pienimuotoiselle kokoonpanolle pelivaraa.
Asioille
Valveen rajamailla viettämäni päiväunisession jälkeen mieli on kirkas. Päätän tomeroitua. Ensimmäiseksi pitäisi ilmoittaa toimeksiantajalleni, että hänen ostamansa talo on todellakin olemassa. Asiassa on vain yksi pieni ongelma; olen miltei keskellä Suomea, mutta tietoliikenneyhteydet eivät näytä tänne asti ulottuvan. Jos puhelimen näytölle saa ilmaantumaan edes yhden palkin verran verkkoa, luuri on sellaisessa asennossa ja paikassa, ettei siihen ylety puhumaan - paitsi kiipeämällä puuhun. Sen kaltaisiin urotöihin en koe olevani valmis juuri nyt.
Muistan tulomatkalla nähneeni parin kilometrin päässä baari-kahvion. Sieltä luulisi löytyvän ainakin lankapuhelin. On siis aika suunnistaa asioita hoitamaan ja myöhäisaamiaiselle. Vilkaisu kelloon tosin paljastaa minun olevan myöhässä jo lounaaltakin. Noh, aika rientää hyvässä seurassa.
Kävellessäni kohti baaria kännykkä piippaa muutamaan kertaan tekstiviestin tulleeksi ja ilmoittaa siten minun palailevan tietoliikenneyhteyksien vaikutuspiiriin. Päätän paneutua aiheeseen vasta syönnin jälkeen.
Ritun Baari-kahvioon astuessaan vieras ei välttämättä koe olevansa erityisen tervetullut. Oransseilla muovituoleilla keskiolutpulloineen päivystävä ukkokolmikko luo pikaisesti kyräilevän katseen tulijaan ja kääntyy sen jälkeen korostetun näyttävästi pois päin. Taitaa joku tuhahtaakin suupielestään manauksen tapaisen. Tiskin takana päivystävä vanhempi naishenkilö sentään vaihtaa muutaman sanan kanssani. Hän lienee Ritu. Tutustun kahvion tarjontaan harkiten. Kahvipullat näyttävät siinä määrin ikääntyneiltä, että tarvittaisiin Wenzel Hagelstam määrittelemään niiden nykyinen arvo. Päätän tilata suosituimmaksi annokseksi pahvikyltissä mainostetun lihapiirakan kaikkine lisukkeineen. Josko tällä peruseineksellä olisi ollut menekkiä sen verran, että parasta ennen -päiväyksen jälkeen ei ole ehditty kääntää kovinkaan montaa seinäkalenterin sivua. Eikä näköjään olekaan. Huomaan kalenterin mainostavan vielä näin kesäkuun lopulla maaliskuuta. Juomaksi valikoin isomman kupillisen viisipennisten päällä lämpölevyllä hautunutta suodatinkahvia ja suuntaan kauimmaiseen pöytään.
Lihiksen lisukkeet ovat runsaat, ja vatsani tervehtii tömäkkää annosta ilolla. Suositusten mukainen lautasmalli ei Ritun tarjoomuksilla taida toteutua, vaikka kyllähän ketsuppikin vihannespohjaista on – eikä sen annostelussa ole nuukailtu. Murkinoidessani selaan pöydällä lojunutta vanhaa iltapäivälehteä ja luen tekstiviestejäni. Joka kerta kun vilkaisen ympärilleni, huomaan neljän katseen kääntyvän pikaisesti toisaalle. Syötyäni kiitän kohteliaasti ja astun yllättävän viileästä baarista takaisin helteen armoille. Jätän paikallisväestön jatkamaan hetkellisesti häiriintynyttä arkeaan.
Istahdan baarin edustalla olevan tyhjän pyörätelineen päälle ja otan puhelun Karl Johanille. Kerron talon olevan pikaisen silmäyksen perusteella melko hyvässä kunnossa. Erityisenä plussana mainitsen, että siellä ei foliohatuttomankaan lomailijan tarvitse olla säteilyaltistuksesta huolissaan. Karl Johan hymähtää jotain ja kertoo vastavuoroisesti talon entisen omistajan toivoneen yhteydenottoani. Hänellä kuulemma on tärkeätä lisätietoa kummituksesta.
Näppäilen saamani numeron luuriin, ja Maire Von Kellberg vastaa espoolaisessa vanhainkodissa pirteällä äänellä. Esittelen itseni ja ehdin hädin tuskin hiljentyä vuolaan ja poukkoilevan puhetulvan tieltä.
– Ei olekin ihana talo? Myin sen, koska olen aivan liian vanha asumaan itsekseni niin syrjässä. Kulkuyhteydetkin ovat käyneet huonoiksi. Tyttäreni perhe joutui aina hakemaan ja tuomaan minut, kun vierailin heidän luonaan. Heillä on kaunis koti täällä pääkaupunkiseudulla. Siellä minä olin keväällä pari viikkoa lapsenvahtina, kun se kummitus muutti nurkkiini asumaan. Siitä lähtien tuo irstaasti raikuva nauru on valvottanut minua joka yö, enkä minä vanha ihminen jaksa nukkumatta.
– Olen varma, että kummitus on Usko Kämäräinen. Hän piiritti minua riiustelumielessä kilvan mieheni Toivon kanssa. Siitäkin on jo viisikymmentä vuotta. Usko ehti ostaa kihlatkin ennen kuin Toivo palasi opiskeluistaan metsämaisterina kylille. Viivyttelin päätökseni kanssa, koska tottahan toki minä Toivon kanssa yhteen menin. Halusin varmistaa itselleni turvatun tulevaisuuden ja sellaisen myös sain. Tuosta pettymyksestä alkoi Uskon loppuelämän mittainen alamäki, jota hän näytti vielä kaikin tavoin pyrkivän jyrkentämään. Siitä huolimatta hän kuoli vasta kymmenisen vuotta sitten vanhana, katkerana ja velkaisena. Kaikkien vuosien ajan hän koetti aina tilaisuuden tullen vaikeuttaa minun ja Toivon elämää. Nyt hän näyttää jatkavan minun piinaamistani. Kummittelu toki vauhditti talon myyntipäätöstä, mutta olisin minä joka tapauksessa sieltä lähtenyt. Niinhän me kaikki ennemmin tai myöhemmin...
Maire kuuluu pitävän juomatauon. Pääsen sen aikana kysäisemään, että miten hän voi tunnistaa kummituksen noin varmasti. Linjalta kuuluvan kulauksen jälkeen tarinoiden Tonava jatkaa virtaamistaan Espoosta käsin.
– Voi veikkonen, kyllähän minä hänet tunnen! Usko tykkäsi nuorempana kertoa tuhmia juttuja ja nauroi juuri tuohon tapaan päästessään nolaamaan seuralaisensa. Karmea nauru... Nyt kun muutin pois, pääsen viimeinkin eroon hänestä ja noista kaskuista. Tänne saakka se yksinkertainen maalaispoika tuskin löytää. Myin asunnon kalustettuna, koska arvelin siten saavani etumatkaa ennen kuin hän edes huomaa minun lähteneen. Koetin kyllä tarjota irtaimistoa parille antiikkikauppiaallekin, mutta minulle ei olisi jäänyt kuljetuskulujen jälkeen juuri mitään. Toivon keräämät muistoesineet ja soittimet eivät kuulemma ole mitenkään erityisen arvokkaita – lähinnä vain painavia. Otin kaikkein rakkaimmat esineet mukaani ja myin talon sille kohteliaalle nuorelle miehelle niine hyvineen.
– Tyttäreni, aivan kuin miehensäkin, on menestynyt urallaan, joten heidän taloutensa on vankalla pohjalla. Hän on tietyin järjestelyin saanut perintönsäkin jo ennakkoon, joten saatoin myydä kotini sellaisella summalla, jolla luulen tämän loppuajan pärjääväni. Jos olisin jättänyt kartanon tyttärelleni, siitä olisi koitunut vain perintöveroja. Hieman surullinen olen siitä, että edes tyttärenpoikani Santeri ei halunnut mitään muistoksi. Hän on aina viihtynyt niitä isoisänsä vanhoja tavaroita katselemassa. Nykyään hän kuitenkin keskittyy vain tietokoneisiinsa ja television keltanaamaisiin piirroshahmoihin...
Tarinaa tulee jatkuvalla syötöllä. Lähden puhelin korvalla kävelemään takaisin kartanolle. Toivon saapuvani pian katvealueen tarjoamaan suojaan. Päästessäni mutkassa olevan maitolaiturin luo yhteys alkaakin pätkiä ja heiketä. Huudan pari kertaa haloota ja painan punaista luuria. Loppumatkan ehdin miettiä äsken kuulemaani tarinaa. Enhän minä kummituksiin usko, mutta perille päästyäni päätän valita soittolistalle jotain elämänmakuista musiikkia – jotain ullakolla lymyilevälle Uskolle, jonka Toivo ja rakkaus katkeroittivat.
Forssalaisia kohtaloita
Hipp´n´Atte -nimen takaa löytyy forssalaislähtöinen muusikko Atte Hipp. Hänen muutaman vuoden takainen debyyttinsä "Forssasta, moro" voitti meikäläisen puolelleen poikamaisen reteellä otteella. Kantripohjainen musisointi oli sopivasti kotikutoista ja rehvakkaa. Erityisesti mieltäni lämmitti se, miten tekstipuolella Gösta Sundqvistin mieleen nostava viisto näkökulma arjen asioihin kohtasi karipeitsamomaisen yksinkertaisemman realismin. Esimerkiksi anarkistisen hauska "Väärän kissan karvat" ja herkkä "Buffalo Ladyboy" ovat tsekkaamisen arvoisia helmiä.
|
Viime vuoden lopulla Hipp julkaisi toisen levynsä "Vorssalainen". Nyt rehvakkuus on hieman väistynyt hallitumman ilmaisun tieltä. Kokonaisuus on ehkä vakavampi, mutta onneksi taustalla häämöttävä virnistys on yhä mukana.
Boogiekierrätys ”Poika Vorssanmaan” polkaisee levyn käyntiin. Uhoavassa tekstissä muun muassa luetellaan nippu suomikantrin legendoja. Mukaan ovat päässeet Freukkarit, Sarjanen, Kari Tapio sekä tietty Malin veljekset. Viimeksi mainituille on omistettu levyllä toinenkin ralli ”Mää ja Malin veljekset”. Siihen sisältyy oivallisesti Hippin meininkiä kuvaava lause ”on laskeutuneet jo kivekset, nyt päätä auotaan”. Miehekkäin ottein poikamaisella asialla tässä ollaan.
|
|
Musiikillisesti liikutaan suomikantrin rootsimmalla reunalla, mutta sähkökitaraa kuulaan vähänlaisesti. Homma hoituu pääasiallisesti akustisin eväin. Tärkeään rooliin nousevat viulu ja banjo.
Levyn materiaali on kolmea käännöstä lukuun ottamatta Hippin kirjoittamaa. Mikäli oikein tulkitsen, laulujen aiheita on löytynyt niin vanhoista kavereista kuin tuoreesta jälkikasvustakin. Käännöksistä hienoimmin onnistuu "Tuo nainen rakasti mua niin". Tunnen kappaleesta aiemmin vain Johnny Cashin version "She Used Love Me a Lot", joka on kertakaikkisen upea. Tältä pohjalta onkin viisas valinta, että bändi ottanut hieman etäisyyttä ja hakenut omanlaistaan tulkintaa.
Kuvittelen seinähirsien välissä lymyilevän kummituksen löytävän katkeruudelleen uuden suunnan Vorssalaisen tarinoista. Laulujen henkilöilläkään ei pyyhi kovin vahvasti. Näkymät ovat monin paikoin lohduttomia, milteipä Juho Juntusen piirrosten Forssa nousee mieleen. Epätoivoon ei silti vajota. Juuri tämän suuntaisista fiiliksistähän se rehellisin country perinteisesti kumpuaa. ”Tuo nainen rakasti mua niin”, ”Anderssonnin Jukka” ei tule enää takas, ”Ruinasen Ekille” kävi ohraisesti ja minäkin toivon, että ”Vois alkaa jo kirkastuun”. Kaikesta huolimatta laulattaa, ja kaikki ovat enemmän tai vähemmän ”Dingdong”.
Hipp´n´Atten totta soisi löytävän kuulijoita Forssan ulkopuoleltakin.
Tutkimuksia
Iltapäivällä päätän tutkia kartanoa hieman tarkemmin. Äkkään, että en ole yläkerrassa vielä käynytkään. Ei siellä ole tainnut Mairekaan viime vuosina juuri aikaansa viettää. Hän näyttää viihtyneen alakerrassa ja nukkuneenkin salin vieressä olevassa palvelijanhuoneessa.
Yllättävän vähän natisevat portaat kavuttuani avaan ensimmäisen oven. Sen takaa löytyy kasapäin sekalaista vanhaa roinaa. Ilmeisesti olen osunut metsämaisteri Von Kellbergin muistoesineiden pariin. Huoneessa on kaikkea: kiikari, viikate, pari vanhaa kirjoituskonetta, golfmailoja, kirjoja, kuivahtaneet öljymaalausvälineet, ilmakivääri, mitaleita, pystejä ja pokaaleita. Oman kokonaisuutensa muodostavat lukuisat soittimet. Kahdeksankielinen venäläinen kitara, haitari, viulu ja jopa tuuba ovat löytäneet leposijansa täältä. Seuraavan huoneen seinällä olevien taulujen laaja laadullinen skaala antaa viitteitä siitä, miksi maalit on jätetty kuivumaan. Kolmannen oven takaa paljastuu lastenhuone. Sen kalustusta ei ole taidettu muuttaa lainkaan Kellbergien tyttären kasvettua omille teilleen. Ainoastaan keskilattialla oleva röykkiö amerikkalaisen animaatiosarjan oheiskrääsän auki revittyjä myyntipakkauksia tuo tuulahduksen nykypäivää tähän säilöttyyn tunnelmaan. Joulupukki on huomioinut Santerin mielenkiinnon kohteen varsin yltäkylläisesti. Paketeista on löytynyt ainakin parit keltanaamaiset actionfiguurit, muki ja lautanen, pehmolelu, animaatiohahmon äänellä herättävä kello, sarjan tunnusmusiikkia soittava sähköhammasharja ja lautapeli. Viimeinen huone näyttäisi olleen vieraskäytössä, eli käyttämättä. Katkeroituneesta kilpakosijasta, tai hänen haamustaan, sen sijaan ei näy vilaustakaan.
Alakertaan palatessani mietin kokonaiskuvaa. Enhän minä kummituksiin usko, mutta en myöskään usko, että se olisi pelkästään Mairen mielikuvituksen tuotetta. Päätän siis olla ensi yönä varuillani. Pitänee hoitaa elintarvikehuoltoa sen verran maltillisemmin, että herään mahdollisen kummittelun alkaessa. Olisihan se sitä paitsi epäkohteliastakin nukkua, jos joku vasiten ottaa asiakseen minulle kummitella.
Päivän hämärtyessä illaksi huomaan, että täällä maaseudulla tuleekin yötä kohden yllättävän pimeää. Käyn etsimässä keittiöstä lihanuijan käden ulottuville. Sillä saa kätevästi kaikenlaiset häiriköt hosuttua etäälle. Pian älyän, että kummituksethan taitavat olla olomuodoltaan kaasumaisia, joten tokkopa niihin nuija pystyy. Muistan nähneeni yläkerrassa pölynimurin. Käyn noutamassa sen. Nilfiskiin sitä kätevästi saa haamun imaistua. Jätän varoiksi myös lihanuijan käden ulottuville. Asetun nojatuoliin ja olen valmis ottamaan vastaan minkälaisen henkiolion tahansa. Valikoin mahdollisimman vanhan pullon kaapista ja istahdan nojatuoliin odottamaan mitä tuleman pitää. Laitan uuden levyn koneeseen.
Kitara soi
Pauli Halme ja Antti Vuorenmaa ovat viime vuosina tehneet stetsonin noston arvoista työtä suomalaisen country- ja rootsmusiikin puolesta. He pyörittävät useampaakin säännöllistä liveklubia ja keikkailevat muutenkin ahkerasti eri kokoonpanojen kanssa. Hämmästyttävän monitaitoisen parivaljakon käsissä soivat yhtä lailla kaikenlaiset kitarat, mandoliini kuin lajin kuningassoitin pedal steelkin.
|
Pauli Halmeen soololevy "This Time It´s Personal" on todellinen soololevy. Sillä kuullaan ainoastaan Halmeen akustista kitaraa. Yksitoista originaalisävellystä sisältävät vaikutteita muun muassa Chet Atkinsin ja Jerry Reedin kaltaisilta legendoilta. Ilmeisen tärkeä innoittaja lienee myös Tommy Emmanuel. Esikuvat ovat siis parhaasta päästä, ja hyvin Halme on heidän vaikutteensa omaksunut.
Näin pitkälle viety finger picking on kitaransoittotyyleistä ehkä hankalin. Yhdellä kitaralla soitetaan bassokuvio, soinnut ja melodia. Kaikki kymmenen sormea pitää saada toimimaan samaan aikaan itsenäisesti ja
|
|
tiukassa yhteistyössä. Lopputulos ei kuitenkaan saisi kuulostaa mekaaniselta kikkailulta, vaan rennolta musiikilta, ja tunnetakin olisi hyvä mahduttaa sekaan. Paikoittain kipakaksi äityvä tempo tuo vielä oman rikkansa rokkaan. Halme suoriutuu mahdottomassa urakastaan hienosti.
Kappaleiden nimet ovat informatiivisia. Esimerkiksi "It´s Rag Time" on tyyliltään sitä, mitä otsikko antaa ymmärtää, "Fiddler On the Loose" piirtää mieleen animaation riehakkaasta viulistista ja "Eastern Comfortissa" on mukana eksoottisia mausteita. Tältä pohjalta odotukset ovat melkoiset, kun laitan soimaan kappaleen nimeltä "Tricky Thing". Kimuranttia ja rullaavaa meno siinä onkin. Tosin omasta näkökulmastani nimi olisi sopinut mille tahansa levyn kappaleista.
Väkisinkin Halmeen kitarointia kuunnellessa ja musiikista nauttiessa tulee alitajuisesti suunnitelleeksi omien kitaroiden myymistä. On toisinaan niin turkasen helppo tuntea itsensä vanhaksi koiraksi. Mieleen nousee myös Carl Perkinsin video, jossa hän näyttää George Harrisonille, miten aikoinaan opetteli Les Paulia kuunnellen pikkaamaan. Perkins ei tiennyt, että levyllä oli käytetty päällekkäisäänitystekniikkaa. Hän opetteli soittamaan ”World Is Waiting For A Sunrisen” eri kitararaidat samanaikaisesti. Aikansa se otti, mutta kannatti. Pauli Halmeen YouTube-kanavalta löytyy nippu tyylinäytteitä. Niiden seassa on kuvallisia versioita tämänkin levyn piiseistä, ja näyttääpä filmille tarttuneen myös epävirallisempaa jamittelua itsensä Tommy Emmanuelin kanssa.
Jos vaikka maanantai-iltaisin järjestettävää countryklubia ei voi pitää taloudellisesti varsinaisena kultakaivoksena, tuskin sitä on akustista soolokitarointia sisältävä levykään. Kulttuuritekoja sitä vastoin ovat molemmat. Niistä paistaa läpi aito rakkaus lajiin ja pikavoiton sijaan pitkäjänteiseen urakehitykseen panostaminen.
Olen vähällä saada kalsaripyykkiä, kun musiikillisen fiilistelyni keskeyttää ympäri taloa raikuva metallisen höröttävä nauru. Samalla kun ponnahdan pystyyn, nappaan lihanuijan kouraani ja polkaisen imurin käyntiin. Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa!
Jatkuu...
MARKO AHO
Aapo Ilves: Aga Ükskord. Elwood, 2013 Aapo llves (laulu, akustinen kitara), Ivar Moro (kitarat), Alar Kriisa (huuliharppu), Margus Tammemägi (lyömäsoittimet), sekä Jaan Pehk (taustalaulu)
Hipp´N´Atte: Vorssalainen. Omakustanne, 2014 Atte Hipp, Markus Kivivuori, Antti Vettenranta, Jani Blomerus, Kalle Mansikkaniemi, Markku Mäkinen, Turkka Mali, sekä Elda Hipp
Pauli Halme: This Time It´s Personal. Hilland, 2014 Pauli Halme (akustinen kitara)
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|