LEVYARVIO
|
|
|
|
|
31.8.2017
|
|
Klassista bluesia uuden sukupolven tapaan ”Monster” Mike Welchin ja Mike Ledbetterin hallussa blues on hyvissä käsissä. Sen todistaa kaksikon albumi ”Right Place, Right Time”.
Bluesin monitoimimiehet ”Monster” Mike Welch ja Mike Ledbetter ovat yhteistuumin julkaisseet uuden levyn, ”Right Place, Right Time”. Levy on saanut osakseen paljon huomiota kansainvälisissä blues-julkaisuissa, eikä suotta.
Chicago Blues Festival vuonna 2016 oli kaksikolle käänteentekevä. Pojat esiintyivät yhdessä Otis Rush -tribuutissa ja huomasivat täydentävänsä toisiaan hienosti. ”Mike laulaa sillä tavalla kuin minä haluan soittaa kitaraa”, sanoo Welch. Näiden kahden yhteistyö oli siis selviö. Yhteisen levyn tekoon ryhdyttiin myös tuota pikaa.
Otis Rushin kappaleeseen viittaava nimi ”Right Place, Right Time” on vahvasti enteellinen. Näinä aikoina on tapahtumassa bluesin sukupolvenvaihdos. Nyt eletään siirtymäkautta. Vanhat mestarit alkavat poistua näyttämöltä. Heidän tilalleen on astumassa uusi sukupolvi, joka on valmis ottamaan soihdun vastaan. Blues ei synny enää köyhyydessä puuvillapelloilla. Se syntyy tehtaissa, sydänkaupungeissa, pallokentillä, maaseudun rauhassa ja missä vaan sen soittajat kohtaavat.
Monet bluesin harrastajat tulevat keskiluokkaisista kodeista. Etnisellä taustallakaan ei ole enää merkitystä. Blues tunnetaan kaikissa maissa ja maanosissa, mutta sen kotikonnuilla Yhdysvalloissa syntyy vieläkin se aidoin, perinteinen soundi.
Mike Welch on nuoresta iästään huolimatta ollut kitaroineen jo 25 vuotta tien päällä. Hän aloitti esiintymisen 13-vuotiaana. Hän on soittanut usean bluesin supertähden kanssa. Listaa koristavat muiden muassa Johnny Winter ja Jimmie Vaughan. Uuden Englannin huippumuusikot ovat Bostonin liepeillä syntyneelle Welchille tuttuja. Hän on ollut vuodesta 2001 vakituisena kitaristina Sugar Ray & The Bluetones -yhtyeessä. Levytyskokemusta löytyy esimerkiksi Duke Robillardin ja The Boston Blues All Starsin kanssa.
Welch on säästeliäs kitaristi Otis Rushin tai B.B. Kingin tapaan. Se ei ratkaise, kuinka monta nuottia soitetaan tietyssä ajassa, vaan soitettujen nuottien painoarvo. Welch ei ole mikään showmies eikä leukailija. Hän ottaa vastuunsa vakavasti ja jättää työllään ja omistautumisellaan oman merkkinsä bluesiin. Welch toimi myös kyseisen levyn tuottajana.
|
Mike Ledbetter, monipuolinen laulaja ja kitaristi, vaikuttaa Chicagon musiikkipiireissä. Hänen ohjelmistoonsa kuuluu useita musiikkilajeja, kuten jazz, soul ja ooppera. Hän opiskeli klassista oopperaa lähes kymmenen vuotta. Oopperassa häntä on aina vetänyt puoleensa oopperalaulajien äänissä kuuluva tunnepitoinen palo. ”Minua on aina viehättänyt tunne enemmän kuin tekniikka”, hän sanoi Blues Blast Magazinen haastattelussa.
Nick Moss Band kaappasi Ledbetterin mukaansa yhden yhteisen esiintymisen jälkeen. Blueskoulutusta ja maailman lavojen
|
|
kiertämistä tuli täyteen kahdeksan vuotta, kunnes heidän tiensä erkanivat yhteisymmärryksessä. Yhtye kävi Suomessakin esiintymässä ja herätti myönteistä huomiota Puistobluesissa vuonna 2015. Silloin tuli havaituksi, että Ledbetter on laulajan uransa ohella pätevä soolokitaristi. Enimmäkseen hän soittaa rytmikitaraa, kuten tälläkin levyllä.
Ledbetterin omaperäinen, suorastaan vangitseva lauluääni on hänen tavaramerkkinsä. Sen ytimessä kuuluu gospelin vaikutus, varsinkin kun hän kiekaisee korkealta ja kovaa. Hitaissa, tunteikkaissa blueseissa hänen tulkintatapansa korostuu erityisen hyvin.
Erikoisvieras Laura Chavezin kitarointi istuu saumattomasti poikien tyyliin. Ilahduttavassa määrin kuullaan myös Anthony Geracin pianoa.
”Cry for Me Baby” avaa hilpakassa rytmissä pelin. Melvin Londonin vanha kappale on pantu uusiksi. Kyyneleet valuvat vuolaasti, mutta niiltä ei välty kukaan. Boogie-woogie-piano säestää taidokkaasti. Tässä vähän esimakua siitä, mihin Mike & Mike -duo pystyy. ”I Can’t Please You” sopii Ledbetterile erinomaisesti. Intro on kaunis, Otis Rushin tyylinen, samoin välisoolo. Piano, urut ja puhaltimet täydentävät Ledbetterin raastavaa tulkintaa. ”Kay Marie” on Ledbetterin oma kappale, svengiltään vaikka rivitanssiin sopiva. Anthony Geracin piano kilkuttaa herkullisesti. Laura Chavez ja Mike Welch vuorottelevat taidokkaasti kitarasssa.
Willie Dixonin hitaaseen bluesiin ”I Can’t Stop Baby” Ledbetter heittäytyy täysillä ja innostaa muitakin parhaaseen suoritukseensa. Saksofonitausta lisää täyteläisyyttä.
|
Yhteistyössä
Scandinavian Blues Party, Kokkola Albert Lee Tavastialla 1.11.2017 .
|
Tuotteliaiden lauluntekijöiden Jerry Leiberin ja Artie Butlerin ”Down Home Girl” nousi rhythm & blues -listoille 1960-luvulla Alvin Robinsonin esittämänä. Hidas, keinuva groove tuo mieleen laiskat, kuumat kesäpäivät. Ledbetterin äänikoukerot ovat kuuntelemisen arvoisia.
Junior Parkerin ”How Long Can This Go On” voisi kuvata tätä päivää. Kaikilla nuorillakaan ihmisillä ei mene niin hyvin. Mistä töitä, mistä seuraava ateria tai yösija? Mike Welchin soitossa on poweria ja Laura Chaveziltakin kuullaan energinen soolo. Kitaravetoinen ”Big Mama” on ylistys vahvalle naiselle. Tässä myydään rakkauden palossa jo sydämet ja sielutkin. Hammond-urut taustalla tulevat hyvin esiin.
Hidas, painokas blues ”I’m gonna Move to Another Country” on Mike Welchin kynästä lähtöisin. Kyseessä on nykyajan protestilaulu. Aiheisiin kuuluvat työttömyys, inflaatio ja pienen ihmisen ahdinko. ”Goodbye America, although you’ve been my home”, Leadbetter laulaa. Moni saattaa ajatella hänen tavallaan, mutta mahtaakohan se maa(kaan) vaihtamalla parata? Hitaana bluesina tämä on parhaimmasta päästä. Welchin voimallinen kitarasoolo korostaa sanomaa.
Hilpeä ”Can’t Sit Down” on myös Ledbetterin oma kappale. Se on musiikillisesti vetävä jumppi, mutta sanoissa ei tunnu olevan päätä eikä häntää. Ehkä jetlag vaivaa miestä, tai muu hetkellinen ylitila. Pianosäestys on energinen ja hauska. Hudson Whittakerin eli Tampa Redin kappale ”Cryin’ Won't Help You” on sekä Welchiltä että Ledbetteriltä erikoisen hyvä ja ytimekäs esitys. Kappale on myös kitaran juhlaa. Saksofoniduo soittaa kuvioita taustalla.
Elmore James -kappale ”Goodbye Baby” on niin klassinen kuin olla voi. Tämä rauhallinen jäähyväislaulu Ledbetteriltä lausuu paremminkin näkemiin kuin hyvästi. Hänestä kuullaan vielä.
Viimeinen kappale on taattua Mike Welchiä, instrumentaali ”Brewster Avenue Bump”. Ensimmäisen soolon soittaa Laura Chavez. Geracin pianokin saa tilaa. Welch on vastuussa voimallisesta loppunoususta.
Monster Mike Welchin ja Mike Ledbetterin albumin ”Right Place, Right Time” kappaleet on tarkoituksella valittu siten, että klassikoille tehdään kunniaa. Muutama tuore sävellys korostaa vanhan ja uuden perinteen yhteenkuuluvuutta. Suhteellisen pienellä kokoonpanolla on saatu aikaan täysipainoista musiikkia. Näiden muusikoiden avustuksella blues on hyvissä käsissä.
ANNAMARI LAUSALA
Monster Mike Welch and Mike Ledbetter: Right Place, Right Time Delta Groove Music, 2017
Michael Ledbetter (laulu, kitara), Monster Mike Welch (kitara), Anthony Geraci (piano ja Hammond-urut), Ronnie James Weber (basso), Marty Richards (rummut), Laura Chavez (kitara), Sax Gordon (tenorisaksofoni), Doug James (baritoni- ja tenorisaksofoni), Kit Holliday, Jeannette Ocampo Welch (taustalaulu)
Linkit: Monster Mike Welch, Delta Groove
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2017 .
|
|