UUSIMMAT
 
 
 
     
Neljän vuosikymmenen pikakelaus
     
  The Nighthawksin legendaarisin kokoonpano syntyi vuonna 1974. Bändi
oli saanut alkunsa jo pari vuotta aiemmin, kun opiskelemasta
kotikonnuilleen Washington DC:hin palannut
Mark Wenner tutustui
Crawling Kingsnake Blues Bandissa kitaroineeseen Jimmy Thackeryyn.

Niihin aikoihin bändiin oli toiseksi kitaristiksi liittynyt muuan
Tom
Principato
. Pian Thackery koki, että heistä toinen oli liikaa. Hän päätti
väistyä. Hän lähti Wennerin kanssa perustamaan Nighthawksia. Crawling
Kingsnake Blues Bandin pohjalta muotoutui puolestaan Principaton
Powerhouse.

Parin vuoden alkukangertelun jälkeen Wenner ja Thackery löysivät
seurakseen basisti
Jan Zukowskin ja rumpali Pete Ragusan. Sen
jälkeen Haukkojen liitoa ei pysäyttänyt mikään. Muutamaa viikkoa
myöhemmin oli jo ensimmäinen single purkissa. Samana vuonna
ilmestyi myös debyyttilevy ”Rock And Roll”.

Seuraavaan kahteentoista vuoteen mahtui tolkuton määrä keikkoja ja
nippu monipuolisen mainioita levyjä. Musiikillisesti bändin omin alue
löytyi jostain bluesin, rock and rollin ja rockabillyn risteyskohdasta.
Vaikutteita oli otettu yhtä lailla
Muddy Watersin kaltaisilta
bluessuuruuksilta kuin
Elvikseltä, Carl Perkinsiltä ja vaikkapa Little
Featilta
.

Oman toimintansa ohella Nighthawks teki yhteistyötä monien vierailevien
muusikoiden kanssa. Esimerkiksi erään kimppakeikan jälkimainingeissa
taltioitiin Muddy Watersin bändin jäsenten kanssa pidetyissä yöjameissa
nippu oivallista materiaalia. Niistä julkaistiin kehutut ”Jacks And Kings” -
älppärit.
Pinetop Perkins, Bob Margolin ja Luther ”Guitar Junior”
Johnson
ovat sittemmin tehneet enemmänkin Haukkojen kanssa
yhteistyötä. Myös
John Hammond ja japanilainen bluesmuusikko Toru
Oki
käyttivät Nighthawksia studiobändinään. Hammondin ”Hot Tracks”
ilmestyi vuonna 1979 ja Okin ”Bad Boy Live” neljä vuotta myöhemmin.

Bisnes nahnistaa

Peribluesmaiseen tyyliin Haukkojen hurjimman liidon varrelle mahtui
myös monenlaisia ongelmia levy-yhtiöiden kanssa. Firmoja kaatui
ympäriltä ja takaa. Bändi joutui penäämään saataviaan oikeusteitse ja
menettipä se oikeudet omaan materiaaliinsakin.

Kahdeksankymmentäluvun alussa solmittu diili Rounderin alamerkin
Varrickin kanssa vei kokoonpanon suurten muutosten tielle. Vuonna 1983
ilmestyneellä levyllä ”Hot Spot” yhtiö halusi suunnata bändin sointia
kepeämpään ja popimpaan suuntaan. Rokkaava blues ei heidän
näkemyksensä mukaan ollut enää muodissa. Bändi suoriutui suunnan
tarkistuksesta mainiosti, eikä kornin pirteään kanteen verhottu lätty
missään nimessä huono ollut. Sillä on hetkensä. Vertailukohtana on
kuitenkin hyvä muistaa, että
Stevie Ray Vaughanin samana vuonna
ilmestynyt debyytti menestyi varsin mukavasti, vaikka edustikin sitä
"muodista mennyttä" rokkaavaa bluesia.

Wenner ja Thackery kokivat tarvetta tuulettaa tunteitaan. Bändi piti
paussin, ja kumpikin herroista tekaisi soololevyn. Wenner löysi
taustalleen ryhmän nimeltä
The Switchblade. Siinä bassoa soitti Johnny
Castle
ja kitaraa Steuart Smith. Thackery puolestaan lyöttäytyi The
Assasins
-nimikkeellä jälleen yksiin Principaton kanssa.

Sooloilujen jälkeen oli edessä paluu Nighthawksin pariin, koska Varrick
toivoi jo toista levyä. Nyt homma vasta säätämiseksi menikin. Yhtiö ohjaili
bändiä haluamaansa suuntaan, joka tällä kertaa oli rokimpi ja tyystin
toinen kuin edellisellä levyllä. Asioita vatvottiin niin pitkään, että
julkaisurundin alkaessa ”Hard Living” oli yhä kesken. Aiheesta
suivaantunut bändi lähti siis tien päälle promoamaan uutta levyä, joka ei
ollut vielä edes valmis. Tämä oli viimeinen niitti Thackerylle.

Kitaristikierrätystä

Kaksikin oivallista livelevyä poikineen jäähyväisrundin jälkeen Thackery
jätti Nighthawksin vuonna 1987. Hän jatkoi kiertämistä kuusimiehisen
The Assasinsin keulilla.

Yhdeksänkymmentäluvun alussa kokoonpano tiivistyi huomattavasti
taloudellisempaan muotoon, trioksi. Samalla sen nimeksi vaihtui
The
Drivers
. Thackery on bändeineen julkaissut tasaiseen tahtiin levyjä näihin
päiviin asti. Mainitsemisen arvoista yhteistyötä hän on tehnyt myös
Tab
Benoit'
n ja John Mooneyn kanssa.

Thackeryn lähdettyä jäljelle jäänyt Nighthawks jatkoi rundaamista.
Kitaristin virkaa kävivät hoitamassa muun uuassa Bob Margolin, Steuart
Smith,
Warren Haynes ja Jimmy Nalls. Vasta yhdeksänkymmentäluvun
puolella
Danny Morrisin liityttyä mukaan saatiin uusi Nighthawks-
pitkäsoitto pihalle. Morris viihtyi bändissä nelisen vuotta. Hänen aikanaan
bändi julkaisi vielä toisen levyn. Seuraavana mukaan tullut
Pete Kanaras
viihtyi niin ikään muutaman vuoden. Sinä aikana bändi puski pihalle parit
mainiot levyt.

Seuraavaksi Nighthawksin legendaarisesta nelikosta mitta täyttyi
Zukowskilla. Hänen viimeiseksi julkaisukseen jäi
Hubert Sumlinin
kanssa taltioitu dvd ”Live At the State Theater” vuodelta 2003. Samoihin
aikoihin kitaristinvaihdos tuli jälleen ajankohtaiseksi. Kolme vuotta
myöhemmin ilmestynyt livetallenne (avauksena kuultavasta Sopranos-
tunnarista nimensä lainannut ”Blue Moon In Your Eye”) esitteli
kielisoittajat, jotka jatkavat kokoonpanossa tänä päivänäkin. Bassoa
soittaa jo Wennerin ensimmäisellä soololla mukana ollut Johnny Castle
ja kitaraa hämmästyttävän monitaitoinen
Paul Bell.

Pari levyä myöhemmin, vuonna 2010, Pete Ragusa halusi rauhoittaa
elämäänsä. Hän teki tilaa uudelle rumpalille. Kannujen taakse istuutui
Mark Stutso: tuttu mies mistäpä muualta kuin Thackeryn bändistä.

Näin on pikakelauksella harpottu neljän vuosikymmenen matka
nykyiseen kokoonpanoon. Hieman perusteellisemmin tarinaan perehtyy
Nighthawksista kertova dokumenttielokuva ”That Band on the Blue
Highway”. Sen on määrä ilmestyä ensi syksynä. Ennakkomaistiaisten
perusteella uskon, että kyseessä on kerrassaan mojova paketti.
Haukkojen ohella iso nippu kollegoita ja ystäviä on mukana
täydentämässä tarinaa.

MARKO AHO
 
     
BLUESIA CDON.COM-VERKKOKAUPASTA
THE NIGHTHAWKS
22.1.2015
Yökyöpelit ne porskuttavat
The Nighthawks liitää 40 vuoden
kokemuksella. Viimeisin levy "444" on
taas taattua laatua. Mutta milloin haukat
lentäisivät pohjoiseen?

Aikoinaan "ahkerimmin kiertävänä
bluesbändinä" tunnettu
The Nighthawks
jaksaa aina vaan. Neljä vuosikymmentä
perustamisensa jälkeen bändi keikkailee
edelleen runsaasti – vaikkakin harmillisen
tiukasti uudella mantereella pysytellen.
Meidän kaukaisten fanien iloksi ilmestyy
sentään uusia levyjä tasaisin väliajoin. Niistä
tuorein on viimekesäinen ”444”.
The Nighthawksin alkuperäisjäsenistä on enää mukana laulaja ja huuliharpisti
Mark Wenner. Se riittää. Vaikka bändissä ovat lähestulkoon kaikki jäsenet
toimineet muiden soitannollisten aktiviteettiensa ohella laulusolisteina, Wenner
on aina ollut selkeä johtohahmo. Sitä hän on edelleen.

Vuoden 2014 vuosikertaa

Viime vuonna The Nighthawksilta ilmestyi kaksikin uutta julkaisua. Nyt niistä
tällätään levykelkassa cd-soittimen sisälle liukumaan kolmetoista uutta raitaa
tarjoava ”444”. Bändin ilman Wenneriä tekemää jamitaustalevyä ”Your Name
Here” en ole ainakaan vielä innostunut hommaamaan. Kuten nimestäkin voi
päätellä, siinä tarjoillaan viisitoista erityyppistä bluespiisiä kotijammailijoiden
sparraajaksi. Juuri sinä voit siis päästä wenneriksi wennerin paikalle omassa
olohuoneessasi.

Opin vastikään googlettamalla, että kolmen nelosen levyn avaavaa ”Walk That
Walk” on alkujaan
Du Droppersin yli puolen vuosisadan takainen ”Talk That
Talk”. Molemmat lausahdukset toistuvat sen verran tiheään reilun kolmen
minuutin aikana, että kumpi tahansa nimi kuvaa laulua yhtä hyvin.
Nighthawksissa on aina ollut hyviä laulajia, eikä nykyinen kokoonpanokaan
muodosta poikkeusta jatkumoon. Kertakaikkisen maukkailla doo wop -kuoroilla
polkaistaan nimittäin homma käyntiin.

Tracy Nelsonilta lainattu perusshuffle ”Living The Blues” huvittaa sinisyyden
maksimointiin taipuvaisella lyriikallaan. Sen jälkeen kuullaan nimiraita,
Johnny
Castlen
kirjoittama ja laulama ”444 A.M.” Rullaava rockabilly tarjoaa erityisesti
Bellin kitaralle oivallisen temmellyskentän. Ei Wennerin harppukaan millään
muotoa jalkoihin jää. Läpi levyn molemmat soolosoittimet hoitavat osuutensa
maukkaan irtonaisesti.
 
Aikoinaan kantrimmista piireistä
Nighthawksin matkaan harpanneen Castlen
kaksi muuta laulua venyttävät tyylikirjoa
hieman. ”High Snakes” on peruja hänen
viisitoistavuotisesta yhteistyöstään
Telecaster-ässä
Bill Kirchenin kanssa.
Verkkaisen maukas, Kirchenin kanssa
kimpassa kirjoitettu swamp rock solahtaa
luontevasti Nighthawksin diskografian
jatkoksi. Sen sijaan levyn päättävä folkpala
”Roadside Cross” eroaa tyystin muusta
materiaalista. Herkkä ja hempeä tunteilu
marssittaa studioon myös levyn ainoan
vierailijan, mandoliininsoittaja
Akira Otsukan.

Myös Wenner on innostunut tuomaan
countrysävyjä kokonaisuuteen. Tosin hänen
kirjoittamansa ”Honky Tonk Queen”
noudattelee pitkälti
The Rolling Stonesin
countrykäsitystä. Wennerin toinen
originaaliraita, vankkaan riffittelyyn ja
muheviin soundeihin luottava ”No Secrets”
Mark Wenner keikalla 2013
on vanha tuttu. Se päätti jo vuonna 1981 ilmestyneen älppärin ”Ten Years Live”.
Takavuosien rivakkuus on matkan varrella melko lailla karissut. Kappale on
jalostunut huomattavasti raskassoutuisemmaksi – hyvin tuloksin. Molemmat
versiot puoltavat paikkaansa Nighthawksin diskografiassa.

Myös ”Price Of Love” on nyt Nighthawksilla uusintakäsittelyssä. Edellinen
näkemys
Everly Brothersin sinisempää puolta edustavasta raidasta löytyy
vuonna 1986 ilmestyneeltä levyltä ”Hard Living”. Silloin kappale puettiin
ajanmukaiseen muottiin, eikä soundimaailma välttämättä puhuttele. Nyt ollaan
rootsimmalta pohjalta liikkeellä. Jälleen Bellin vahva slide hoitaa Wennerin harpun
kaverina makoisat vuoropuhelut sooloon.

Rumpusetin taakse viisi vuotta sitten istahtanut uusi ”poika”
Mark Stutso hoitaa
rumpalin roolin mallikkaasti. Laulajana hän jää
Pete Ragusaa
tavanomaisemmaksi tulkitsijaksi, mutta suoriutuu toki niistäkin velvoitteestaan
mutinoitta. Stutson kontolle on langennut nyt kaksi laulua. Hidas shuffle ”Nothin'
But The Blues” seurailee musiikillisesti otsikkonsa viitoittamaa polkua. ”You're
Gone” on Stutson lankomiehen kirjoittama bluegrasskappale, joka nyt kääntyy
suomaisen veteläksi bluesiksi.

Elvis Presley on yksi Mark Wennerin suurimpia esikuvia. Kuninkaan
levytuotannosta poimittuja lainoja taitaa löytyä likipitäen jokaiselta Nighthawksin
levyltä. Tällä kertaa niitä on mahdutettu mukaan kaksi. ”Got A Lot Of Lovin'”
hölkkää rivakasti. Wenner pääsee siinä laulaessaan elvistelemään tuttuun
tyyliinsä, ja Bell riuhtaisee pudasveristä rockabillykitaraa tarjolle. ”Crawfish”
liikkuu juuri niin notkean verkkaisesti kuin sen pitääkin.
Paul Bell

Nighthawks on viime vuosina innostunut myös akustisesta musisoinnista.
Yksittäisiä kappaleita on ilmestynyt muun materiaalin seassa jokunen. Viisi vuotta
sitten näki päivänvalon Sirius XM -satelliittiradion sessioissa äänitetty akustinen
pitkäsoittokin ”Last Train To Bluesville”. Tämän levyn luomuosuutena kuullaan
Muddy Watersin ”Louisiana Blues”. Siinä Wenner Nighthawkseineen todella
kaivautuu bluesjuurille.

Ei siltikään yhden miehen show

Kolmen nelosen levy on hieno kokonaisuus. Räyhäkkyyttä on jo pitkin matkaa
varissut kyydistä, mutta homma on silti mukavan rapsakkaa.

Vaikka Wenner on nykyään ainoana legendaarisesta kokoonpanosta mukana,
kyllä bändi edelleen Nighthawks on. Ja Nighthawks on edelleen nimenomaan
bändi – enemmän kuin solisti ja taustamuusikot. Totta kai Wenner nousee
etualalle, mutta nelikosta jokaisen kädenjälki ja panostus kuuluvat
lopputuloksessa tasapuolisesti.

On hienoa, että Haukat jatkavat neljänkymmenen vuoden jälkeen näin komeasti
lentoaan. Kunpa vaan he liitelisivät välillä Atlantin tällekin rannalle ja tekisivät
kuin sorsat. Kunpa vain he lentäisivät pohjoiseen, maahan kylmään sohjoiseen.

MARKO AHO

Keikkakuvat Pasi Tuominen


Linkki: The Nighthawks
.
 

Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit
Kuunteluhuone
 |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English
.

Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com
© Blues-Finland.com 2006-2015
.
 
Etusivulle
 
Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit  |  Kuunteluhuone  |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English
setstats