|
6.2.2015 Kuvagalleria
|
|
The Paladinsin toimiva kaava Miten triossa jokaisen soittajan panos voi olla enemmän kuin yksi kolmasosa kokonaisuudesta? Tampere-talossa esiintynyt The Paladins tietää.
Sitä helposti tuntee itsensä vanhaksi tehtyään viikon tiivistä yhteistyötä flunssan kanssa. En arvannut tammikuun viimeisenä perjantaina tuon kaltaisia asioita Sorsapuiston reunaa tallustellen pohtiessani, että mieleni tulee pian muuttumaan ja vanhakin nuortumaan.
Tampere-talon Sorsapuistosalissa vietettiin tammikuun 30. päivänä rokkijuhlat, joiden pääesiintyjäksi oli saatu yhdysvaltalainen The Paladins. Illan aikana minulle tehtiin useammaltakin taholta selväksi, että bändin edellinen Tampereen- vierailu – liki kolmen vuosikymmenen takainen Yo-talon keikka – kuuluu niihin myyttisiin tapahtumiin, joista säännöllisin väliajoin kuulee muisteloita täkäläisissä musapiireissä. Paikalla olleet eivät löydä näistä takavuosien maagisista keikoista yleensä mitään negatiivista sanottavaa. Bändit ovat olleet kertakaikkisen hurjassa iskussa ja yleisökin nuoruutensa huumassa. Kun yhtälöön lisätään vielä ajan muistoja kultaava vaikutus, niin varmasti potkii. Itse voin vain kuunnella tarinoita vaikuttuneena ja vähän kateellisenakin. Olen nimittäin niin nuori, etten aikoinaan päässyt tuohon ilonpitoon osallistumaan.
Sittemmin itse kullekin on kertynyt kilometrejä ja vuosirenkaita vaihtelevia määriä, joten Paladinsin esiintymistä Tampere-talossa voi pitää nostattavana nostalgiapakettina. Sitä se varmasti monille olikin. Bändi kuitenkin osoitti olevansa liikkeellä muutenkin kuin menneiden muistelu mielessään.
Rokin riemua
Terhakkaan ”Powershake”-instrumentaalin turvin keikka täräytettiin käyntiin turhia keekoilematta. Sopivasti lainelautailusävyinen sävelteos toimi bändin lämmittelynä ja oli omiaan herättämään yleisön mielenkiinnon. Ilmeisesti Paladinsin taannoinen tauko ja muiden kuvioiden katselu on tehnyt terää. Rullaavan soiton ohella huomio kiinnittyi orkesterin hyvätuulisuuteen. Basisti- laulaja Thomas Yearsley ja etenkään kitaristi-laulaja Dave Gonzalez eivät hymyjään säästelleet. Herroille soitto maistui. .
|
|
Useampaankin otteeseen vuosien saatossa Paladinsin kokoonpanoon kuulunut Brian Fahey on kovan luokan kannuttaja. Tampereella hän näytti lippa silmillä keskittyvän hoitamaan oman hommansa. Muiden hymyillessä Faheyn ilmeikkyys välittyi kasvojen sijaan soiton kautta. Rummutus oli eläväisen svengaavaa – ryhdikkyydestä kuitenkaan tinkimättä.
Eilisestäkin on vuosia
The Paladins muistetaan parhaiten parista Alligator Recordsille tekemästään älppäristä. ”Years Since Yesterday” (1988) ja ”Let's Buzz” (1990) määrittelevät yhä bändin. Pitkäsoitot pitävät sisällään sävelaarteistoa, joka ei ole menettänyt tenhovoimaansa vuosien saatossa. Niitä myös Tampere-talon ilahduttavan runsaslukuinen yleisö muisti kuultavakseen toivoa. Pitää kuitenkin täsmentää, että Paladins on myöhemmillä levyilläänkin tehnyt mainiota jälkeä. Jos ette usko, tsekatkaa – keikalla heti avauksen perään kuultu kipakka boogie, tämän vuosituhannen alkupuolella ilmestynyt ”It's Too Late Baby”, on oivallinen esimerkki tuoreemman tuotannon iskukyvystä.
|
Vajaan parin tunnin aikana kuultiin poimintoja koko pitkän uran varrelta. Paladinsin omin tyyli on aina ollut sopiva sekoitus rockabillya, rock and rollia, bluesia ja countrya. Siltä pohjalta mentiin nytkin. Riittävän monipuolisin eväin saa turhat genrerajat väisteltyä iloisesti loikkien, ja riittävän laadukkain eväin välttää metsään menon tehokkaasti. Tunnelmien vaihtuessa eturivin herrat vuorottelivat laulusolistin tehtävissä. Perinteisen työnjaon mukaisesti Yearsleyn vastuualueeseen kuuluivat kepeämmät ja countrymmat hölkät. Rankempi osasto taas jäi Gonzalezin harteille.
Epätosi yhtälö
Eräs Paladinsin tuntomerkeistä on aina ollut Gonzalezin kitarointi. Se on pelkistetympää kuin monien sankarikitaristien soitto, mutta samaan aikaan se on todella tehokasta ja
|
|
Dave Gonzalez
|
nautittavaa. Edes pitkistä sooloista ei erottunut erillisiä, mukaan heitettyjä ”juttuja”, vaan Gonzalez pysytteli aiheessa. Hän antoi piisin viedä ja soitti sen sisällä. Kun tarjoilee lähtökohtaisesti riittävän makoisaa tavaraa, maustamisesta ei tarvitse liiemmälti huolehtia. Välillä kappaleet venähtivät pitkiksi Gonzalezin heittäydyttyä useammankin kierron mittaisiin sooloihin. Hyvään yhteispeliin nojaava kokonaisuus kantoi silti pitkienkin fiilistelyjen yli. Eläytyneesti soittopelinsä kanssa tanssineen Yearsleyn käsissä kontrabasso on monipuolinen kapine, jolla pystyy portaattomasti siirtymään tunnelmasta toiseen.
En tiedä, miten sen voisi esittää matemaattisena kaavana, vai voiko lainkaan, mutta parhaimmillaan triossa jokaisen soittajan panos on enemmän kuin yksi kolmasosa kokonaisuudesta. Tällöin summa nousee pitkälti yli sadan prosentin; niin kävi Paladinsillakin jokuseen otteeseen. Vuosien saatossa yhteispeli on nivoutunut siinä määrin sujuvaksi, että kolmikko seurasi toisiaan koko ajan. Kun jokainen on kartalla, pieniä irtiottojakin voi huolettomammin tehdä.
Setin loppupuolelle oli kasattu melkoinen hittikeskittymä. Vuosienkin jälkeen yhtä uljas tunnelmapala ”Going Down To Big Mary's”, Otis Rushilta lainattu tykkipiisi ”Keep On Lovin' Me Baby” ja useammankin kuulijan toivoma ”Follow Your Heart” nostattivat ennestäänkin koholla ollutta tunnelmaa. Harmillisesti Gonzalezin onnistui katkaista Guild-kitarastaan kieli ”Follow Your Heartin” alkupuolella. Hän joutui tovin totuttelemaan varakitaran virkaa hoitaneeseen Telecasteriin. Episodi hoitui tyylikkäästi. Se liitettiin basson esiintulolla osaksi show'ta, mutta jännite pääsi hieman laskemaan. Telecasterin kovempi ominaissoundi myös muutti koko bändin sointia yllättävän paljon. Siitä huolimatta keikka saatettiin kunnialla päätökseen. ”Let's Buzz” ja ”15 Days” kruunasivat setin.
Myös Telecasterista katkesi kieli aivan virallisen osuuden loppumetreillä. Kaikille oli selvää, ettei ilta voi päättyä näin. Gonzalezin onnistui vaihtaa Guildiin uusi kieli hämmästyttävän ripeästi. Bändi palasi lavalle soittamaan ylimääräiset numerot. Odotusten mukaisesti ”Mercy” tarjosi hurjaa kyyditystä. ”Let'er Roll” rokkasi ja laulatti yleisöä huomattavasti maltillisemmin.
Alkulämmöt ja loppupuheet
Illan aluksi tamperelainen Swing Team esitteli erilaisia rockmusiikkiin sopivia tanssityylejä lyhyin näyttein. Se toi erilaisen lisän ohjelmaan. Oli myös mukavaa, että pitkin iltaa tätä astetta hiotumpaa jorailua oli nähtävissä myös 'epävirallisesti' siellä täällä lattian vapaissa kohdin.
Ennen Paladinsia Mr Breathless Trio rokkasi kierroksia iltaan. Marko ”Mr Breathless” Julkusen seurana soittivat kitaristi Antti Ahlgren ja rumpali Juha Takanen. Kipakasti musisoinut trio nojasi pitkälti Jerry Lee Lewisin oppeihin. Niiden turvin mitä todennäköisemmin ajautuu huonoille teille, mutta hauskaa piisaa myös. Aina takuuvarmasti toimivaa rockia ja countrya tulikin rautaisannos. Yleissoundi oli tässä vaiheessa iltaa harmillisen suttuinen. Paikoin pianokaan ei oikein meinannut erottua. Onneksi sentään hyvä meininki erottui. En tiedä, miten pysyväisluontoinen kokoonpano Mr Breathless Trio on, mutta kyllä heidät mieluusti näkisi omalla keikallakin.
Kokonaisuutena illasta jäi hyvä fiilis. The Paladins näytti homman edelleen toimivan ja ennen kaikkea fiiliksen olevan kohdallaan. Tampere-talon Sorsapuistosali ei ehkä kaikkein luontevin rokkiklubi ole, mutta hienosti se juurevampaankin käyttöön näytti taipuvan. Ilokseni myös yleisö näytti löytäneen tilaisuuden, joten tätä lisää! Tampere-talon viime vuosina lisääntynyt panostus roots-musiikkiin on ollut ilahduttava ja tervetullut piirre.
MARKO AHO
Kuvagalleria
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|