KONSERTTIARVIO
|
|
|
|
|
6.10.2016
|
The man himself: Ahlqvist
|
Pepe Ahlqvist H.A.R.P. vuonna 2016: Musiikin maamerkki Klassikkobändi näytti juhlakiertueella mallia musiikille omistautumisesta ja eläytyvästä esiintymisestä. Oppitunti ilman sormenheristelyä ja turhaa totisuutta.
Pepe Ahlqvistin tunnetuimman bändin H.A.R.P:in aktiiviurasta on jo sen verran aikaa, että orkesteri nauttii vähintään kulttistatusta – sopivasti ja oikeutetusti. Olikin helppo aistia varsinkin hieman varttuneemman yleisön riemu, kun Pepe päätti koota bändin uudelleen juhlarundia varten.
Ahlqvist, joka täytti kesällä 60 vuotta, ja H.A.R.P. saattelivat kiertueen päätökseen lokakuun ensimmäisen päivän iltana Lahti Blues & Roots - tapahtumassa. Pepen rinnalla nähtiin kiertueella alkuperäisjäsenet Jarmo Nikku (kitara) ja Timo Pratskin (kosketinsoittimet). Tuttuja kavereita ovat myös basisti Harri Rantanen ja rumpali Harri Ala-Kojola.
Päätöskeikka (pienet 'encoret' tosin vielä vedetään Helsingin Storyvillessä) miksasi hauskasti tunnettuja H.A.R.P.-biisejä ja bluesin klassikkonumeroita. Pepen omaa sutkausta mukaillen yhtye tarjoili aimo annoksen vanhaa amerikkalaisperäistä tanssimusiikkia suomalaisella kierteellä.
|
|
Ala-Kojola, Ahlqvist, Rantanen
|
"Ain't Doin' too Bad" toimi oivana esimerkkinä H.A.R.P:in funk-poljentoisesta ohjelmistosta. Pratskinin soolo somisti väkevän esityksen. Aloitusbiisillä "Bubble's Struggle" oli havaittavissa pienen pieni alkujännityksen poikanen, mutta se vain lisäsi fiilistä; viimeistään Pepen tartuttua huuliharppuun kaikki tiesivät toden olleen kyseessä.
|
Blues-Finland.comin kanssa yhteistyössä Micke Björklöf & Blue Strip, Tampere-talo 15.10.
|
Kokoelmalevyn "One Day Less, One Day More" nimibiisi toi rytminvaihdosta muuten voimalliseen settiin. Sille keveämpi ilmaisu sopii paremmin, joskin mukaan mahtui ärhäkkäämpiäkin pyrskähdyksiä.
Konsertin varsinaiset H.A.R.P.-klassikot olivat "Honey Hush!" ja "Back to the River". Ensin mainitusta pääkunnia toki kuuluu Lowell Fulsonille ja Albert Collinsille, mutta Esa Kaartamon säveltämä, nyt Nikun Telecaster-mehustelulla vauhtiin pantu "Back to the River" on ihka oikea Pepe/H.A.R.P.-standardi. Yksinkertainen mollikuvio ja vetoava melodia ovat aina toimiva yhdistelmä, niin kuin esimerkiksi "Ain't No Love in the Heart of the City" ja "Ain't No Sunshine" ovat vuosien varrella todistaneet.
|
H.A.R.P. piti lavalla hauskaa. Tunnelma tarttui yleisöönkin, ja innokas tanssijajoukko löysi tiensä Lahden Seurahuoneen lavanedustalle. Lupsakka "Rhythm Guitar" antoi palaa, ja Nikku (kuvassa oikealla) hassutteli väliin vähän INXS-riffejä. Bändin pojat repesivät spontaaniin naurunremakkaan, kun Pepe improvisoi "Injun Woman" -biisin loppuun pyytämättä ja yllätyksenä kunnon värisyttelyt. Turha totisuus hiiteen!
"Better Treat Her Well" modernisoi Delta-bluesia, ja "Big Chief" lähetti terveiset New Orleansiin. NOLA-palalla Nikku innostui kitaroinnin ohessa nakuttelemaan perkussioita. Varsinaisesta cover-materiaalista vastasivat "Tore Down" sekä nautiskelevan hitaasti soitettu "Pack It Up", joka huipentui Pratskinin herkutteluun Yamaha-syntetisaattorilla.
|
|
Tänä päivänä Pepe Ahlqvist kiertää pääsääntöisesti mies ja kitara -pohjalta, välillä duona esimerkiksi Jonne Kulluvaaran tai jälkikasvu Joel Ahlqvistin kanssa. Vaikka Pepellä on neljän vuosikymmenen uralla ollut bändejä joka lähtöön, hänen nokkamiestouhujensa seuraaminen on aina piristävää ja hauskaa. Ilmaisussa on forcea vaikka muille jakaa. Starailu ei konseptiin kuulu. Pepe kiinnityttää jatkuvasti huomion bändin tekemiseenkin.
Pepe Ahlqvistin huuliharpun soitto on suomalaisen musiikin kansallisaarre. Pienkokoonpanolla rundaaminen antaa harputtamiselle rajalliset mahdollisuudet, mutta H.A.R.P:in meiningissä se on tietenkin must – juuri tällä taidollahan Pepe nousee maailmanluokkaan. Lahdessa harppu tosin tekin katoamistempun, kun Pepe löysi kitaratelineestä kultapintaisen Gibson Les Paulin…
|
|
|
H.A.R.P. on oikeastaan viiden solistin bändi. Ahlqvist, Nikku ja Pratskin pelaavat vuorovedolla yhteen varsinaisissa solistin rooleissa. Rantasen riemunkirjava bassottelu huimine nuottimäärineen ja Ala-Kojolan kovakätinen työskentely pitävät ihan omaa show'taan. Mielenkiintoista kuunneltavaa siis totisesti riittää. Lahden Seurahuoneella bändin saliääni oli ehkä turhan aggressiivinen. Kaikki nyanssit eivät päässeet ansaitsemaansa asemaan.
Musiikista tulee merkittävää, kun sillä on jotakin sanottavaa. Silloin musiikki alkaa kiinnostaa niitäkin, joille pelkkä hauskanpito tuttujen hittien tahtiin ei riitä. Joillakin sanottava voi olla yhteiskunnallinen viesti, joillakin tarinankerronta, joillakin puhtaasti erikoisuuden tavoittelu.
|
|
|
H.A.R.P:illa on sanottavaa. Kokenut äijäviisikko näyttää mallia musiikille omistautumisesta sekä esiintymisestä keskittyneesti ja eläytyen. Yhtyeen jäsenten lahjakkuus, taidot ja kertyneet kilometrit saavat (ja niiden pitää) näkyä. Bändi ei kuitenkaan ryhdy heristelemään sormea. Sen sijaan se näyttää tekemisellään esimerkkiä – Lahden Seurahuoneella sitä olivatkin useat muusikot yleisön joukossa ottamassa.
Kun pakettiin lisätään vielä ilahduttava tosiasia, ettei Pepe Ahlqvist H.A.R.P. ota itseään liian tosissaan, saadaan pystyyn kotimaisen kevyen musiikin tärkeä maamerkki. Bändi elää, vaikka kiertue loppuukin. Ja koska miehet ovat bluesin mittakaavalla vasta korkeintaan keski-ikäisiä, H.A.R.P:in musiikki antaa eväitä uudenkin luomiseen.
PASI TUOMINEN
Lahti Blues & Roots -tapahtumassa esiintyivät myös Baby Boy Varhama & The Okie Boys, Elke Q Stomp ja Jump 'n Blues Society.
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2016 .
|