KONSERTTIARVIO
|
|
|
Jo neljäkymmentä vuotta sikana
Popedan blues- ja boogietaustaa ei sovi unohtaa. Sittemmin vuosikymmenien ajan bändi on tarjoillut suomirockin perusruokaa. Keikalla Tampereella villitsi myös Mara Balls.
|
|
Pate. Kuva: Marko Aho
|
15.12.2017 Kuvagalleria
Neljäkymmenvuotista uraansa juhlistava Popeda jakaa mielipiteitä. Bändistä voi olla kahta mieltä – oikeata ja väärää. Kaltaiseni juntit arvostavat sitä kunniakkaana puurtajana ja yhtenä suomirockin tärkeimmistä kulmakivistä. Toiset taas pitävät bändiä ja sen kuuntelijoita juntteina. Oikeastaan molemmat taitavat olla oikeassa. Ainakin omasta mielestään.
Kun Popeda syntyi 70-luvun lopulla, ajan hengen mukaisesti siihen koetettiin tuoreeltaan lyödä punkleimaa. Vaikka alkuperäisen basistin Ilpo Ainialan tekstit monin paikoin yhteiskuntakriittisesti virittyneitä olivatkin, kovin hyvin ei leimamuste käytössä kestänyt. Pian Popeda oli "vain" rokkibändi.
Vielä tuohon aikaan raksapohjainen termi ’rappaaminen’ viittasi puhelaulun sijaan rouhean rokin soittamiseen. Se sopi oivallisesti kuvaamaan Popedaa. Bändi ponnisti liikkeelle isomman maailman boogiepohjaisesta rokista vaikutteita imien.
Ajoittaiset bluessävytkin olivat vahvoilla, esimerkiksi vuonna 1981 ilmestyneellä livelevyllä ”Raakaa voimaa”. Sille on nimensä mukaisesti onnistuttu taltioimaan raaka voima – keikka kaikessa kaoottisuudessaan. Ei ole mitenkään varmaa, että piisit pysyvät kasassa loppuiskuun saakka. Juuri se tuo lisäpontta meininkiin. Nimiraita on käännös Eric Claptonin yhdessä Leon Russellin kanssa kirjoittamasta hitistä "Blues Power". Sitä kautta aukeni eräällekin nuorelle klopille pitkä polku kohti sinisävelten sylttytehtaita.
Pate Mustajärvi on pitkään ollut ainoa alkuperäisjäsen Popedassa. Kovinkaan paljon ei 40 vuodesta puutu muillakaan pitkäaikaisilla jäsenillä. Basisti Jyrki Melartin liittyi ryhmään 1981 ja kitaristi Costello Hautamäki seuraavana vuonna. Melartin tosin käväisi 90-luvun alussa muutaman vuoden toisaalla, mutta palasi vuosikymmenen puolivälissä takaisin ruotuun.
Ilman turhia mausteita
Tuoreimmassa hitissään Popeda uhoaa luottavansa vain lihaan ja perunaan ilman turhia mausteita tai muita kotkotuksia. Siitä huolimatta monenlaista srirachaa on vuosien saatossa hodarille lorauteltu. Esimerkiksi (niin ikään uusimmalta levyltä löytyvä) diskoilu "Öljytyt lanteet" tekee diggaamisesta melko työlästä. Toki uusien tuulten haistelu ja vaikutteiden ottaminen lienee tärkeätä uran jatkuvuuden kannalta. Välillä on kuitenkin ollut helppo uskoa viidakon vanhaa sananlaskua, jonka mukaan "kaikki suomalaiset bändit muuttuvat vanhemmiten yöksi." Tältä pohjalta olikin enemmän kuin perusteltua mennä tsekkaamaan Popedan juhlakunto livenä.
Bändi ilmoitti etukäteen, että juhlakeikoilla ei sitten nähdä mitään puhallinsektiota kummempia vierailijoita. Tarjolla on vain ja ainoastaan Popedaa. Täytyy tunnustaa, että sanansa pitivät. Popedaa yleisö oli tullut Tampereen Pakkahuoneelta hakemaan.
Kahdeksankymmentälukuisen hittiputken alkupäästä löytyvällä kappaleella "Kaasua" torvisektio toi lisäpontta rollingstonesmaiseen riffiin, mutta jäi vielä selkeästi taka-alalle. "Olen valmis", "Raswaa koneeseen" ja "Matkalla Alabamaan" edustivat takuuvarmaa jytämeininkiä. Oli helppo huomatta bändin olevan voimissaan ja fiiliksen kohdallaan.
Mustajärvi taitaa edelleen rokkikukkoilun taidon. Muun bändin käyttäessä nykyaikaisesti korvamonitoreja lavasoundin kuulemiseen, Pate luottaa vanhoihin kulmakaiuttimiin. Niiden päälle kelpaa rehvakkaasti nostaa jalkaa. Kävivätpä Costello ja Melartinkin solistin monitorien äärellä rokin tiimellyksessä poseeraamassa. Perimätiedon mukaan Mustajärven monitoreista löytyy tehoa enemmän kuin monen keskivertoisen baaribändin laulukamoista. Siksipä hän ei ole koskaan tainnut tuulikonetta tarvita samalla tavoin kuin laitamiehet. Eikä hänen nykyinen hiusmuotinsakaan tuulessa paljon heilu.
|
Yhteistyössä
Vanessa Haynes Tampere-talossa 30.1.2018
Ninni & Mika: uusi levy "All Them Pretty Things" .
|
Mustajärvi oivalsi jo varhain, että rokkikukkoilu on väkisinkin vähän naurettavaa. Siksi on paras vetää homma vasiten överiksi. Monia vakavasti rokkiin suhtautuvia tämä asenne häiritsee. Vakavuudellaan he tekevät kuitenkin tahtomattaan itsestään naurettavia.
Takarivin miehet ovat nyt kymmenisen vuotta kuuluneet kokoonpanoon. Kosketinsoittaja Iso-Pate Kivinen lymyili Pakkahuoneen keikalla. Kiipparikioskin takaa näkyivät vain hymy ja silinteri. Hän on tärkeä mies kokonaissoundin kannalta. Koskettimet rakentavat pohjaa monille bändin hiteille.
Huomaamattomaksi ei voi luonnehtia rumpali Lacu Lahtista. Hänen touhussaan on samaa tenhovoimaa kuin Muppet Show’sta tutun Dr Teeth & Electric Mayhemin patteristi Animalilla. Lahtinen eläytyy kulloiseenkin kappaleeseen ja esittää tämän tästä tekstinpätkiä pantomiimina. Mikäli kapuloiden pyörittämisen ja heittelyn maksimitiheydestä on säädetty laki, hän luultavasti rikkoo sitä useita kertoja illassa. Lahtinen saattaa kesken kappaleen nousta vaikka seisomaan rumpujensa takana. Kaikesta tästä sepeämisestä huolimatta tiukka rokkikomppi rullaa.
Costello Hautamäki tiedetään jo pitkällisellä kokemuksella monitaitoiseksi kitaristiksi. Matkan varrella hänen soittonsa on mukavasti suoraviivaistunut. Kikkailu on karsiutunut ja show lisääntynyt. Hänen seuraamisensa keikalla on varsin viihdyttävää. Paketti on kasassa. Itseoikeutettuna johtajana Costello luotsaa bändiä, josta ei heikkoa lenkkiä löydy. Etenkin kun viimeisimpänä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä, on pakko mainita Jyrki Melartin – yksi tämän maan rokkipiirien rullaavimpia basisteja. Melartinin soitto ei ole junttaavaa, vaan jämäkän notkeaa. Jos rummut ja kitara rokkaavat, basson ei tarvitse. Juuri se on se liima, joka pistää Popedan rullaamaan.
Hittiä hitin perään
Kun takana on 40 vuoden mittainen ura, jonka varrelta löytyy tasaisin väliajoin hittejäkin, piisilistaa koostaessa valinnanvaraa riittää. Sivummalla mutissut vähemmistö toivoi mahdollisimman paljon vanhaa materiaalia kuullakseen. Myös sitä illan mittaan tuli, vaikka pääpaino oli 80- ja 90-lukujen huippuajoissa.
"Mörrimöykyn" ja "Suurten setelien" kaltaiset lainat ovat kulkeneet bändin matkassa läpi vuosien. Niiden lisäksi varhaisempaa tuotantoa edustivat "Vankilalaulu" sekä illan päättänyt "Da Da". Tuoreimmat hitit kuten "Lihaa ja perunaa" ja "Elän itselleni" saivat seurakseen kaikki peruspopedoinnit. "Kersantti Karoliina", "Sukset" ja "Tahdotko mut tosiaan" lienevät miltei pakollisia soitettavia joka keikalla.
Säppi-yhtyeen ”Kotiin” on kuulunut pitkään Popedan ohjelmistoon. Hyvä niin, sillä se olisi aivan liian hieno kappale unohdettavaksi. Mustajärven soolotuotannosta settiin päätyivät muun muassa "Elämässä pitää olla runkkua", ”Synnyimme lähtemään” ja "Ukkometso". Kolmekymmentä vuotta sitten Eppu Normaalin kanssa levytetty ”20 vuotta ja sikana” kuultiin tietty myös päivitettynä versiona.
Janne Huttusen, Tero Lindbergin ja Jay Kortehiston puhallinsektio reissasi pitkin iltaa lavalle ja takaisin. He seisoivat pääsääntöisesti tuuttaamassa Melartinin isojen bassokaappien takana. Pitkän keikan puolivälissä torvet alkoivat ottaa isompaa roolia. He kävivät vuorotellen ja yhtä aikaakin eturivissä sooloilemassa.
Popeda piti sanansa ja tarjosi yleisölle pelkkää Popedaa. Siihen sisältyy nykyisellään paljon muutakin kuin lihaa ja perunaa, mutta hyvin resepti kotiyleisöön upposi. Aina sopivan hetken tullen Mustajärvi häipyi lavan taakse vaihtamaan vaatteita. Näistä hetkistä paras oli ”Enkelibluesin” soolo-osuus. Vaatteiden vaihdon aikana kuultiin nimittäin Kiviseltä ja Hautamäeltä älyttömän hienot soolot.
Hippirokkia
Siinä missä pääesiintyjä tarjosi tuttua ja turvallista, illan aluksi saatiin kurkistus suomirokin valoisaan tulevaisuuteen. Bileet starttasi nimittäin Klubin lavalla Mara Balls. Laajemmat kansanosat pysyttelivät lämmittelysetin ajan visusti Pakkahuoneella odottamassa illan isäntää, joten Maraa mahtui seuraamaan hyvin.
|
|
|
Mara Balls on paitsi bändin myös sen keulakuvan nimi. Kitaristi-laulaja Maria Mattila opittiin tuntemaan Mara Ballsina hänen toimittuaan lyhytikäiseksi jääneen Jukka ja Jytämimmit -kokoonpanon basistina.
Nyt oman bändinsä keulilla Mara tarjoilee vahvasti kuusikymmenlukuiseen psykedeliaan nojaavaa rokkia. Pörisevät ja särisevät kitarat, roima annos asennetta, mutta myös kosolti hippeilyä oli kerrassaan raikas tarjoomus Popedan alkusalaatiksi.
Trio sai kolmine taustatanssijoineen huikean menon aikaiseksi. Kappaleiden funkaava hypnoottisuus nappasi otteeseensa bändin basistinkin. Aapo Palonen hengaili soittaessaan jossain musiikin sisällä. Rytmiä piiskannut rumpali Antti Palmu ei puolestaan meinannut settinsä takana pysyä. Hänellä vauhtia piisasi – ainakin enemmän kuin vaatteita. Hillityn antaumuksellisesti esiintynyt Mara Balls muisti myös soolojen visuaalisen puolen. Sitä korostaen tanssijat tulkitsivat kappaleita bändin seassa. Valot välkkyivät vikkelään, ja kameran valotus oli ihmeissään. Yksinkertaisen tehokkaat kappaleet kasvoivat ja elivät omaa elämäänsä.
ITE-taiteilijanakin tunnettu Mattila on rakentanut uransa ’vanhanaikaisesti’, pitkälti omin voimin. Tampereella monikulttuurista Keltaista taloa pyörittänyt monilahjakkuus ei ole valtavirran vietäväksi heittäytynyt. Ehkä pienissä, mutta monipuolisissa underground-piireissä rokkaus on yhtäkkiä alkanut kantaa hedelmää laajemminkin, ja hän on pulpahtanut päivänvaloon. Klubin lavalla Mara Balls koettiin täydessä kukoistuksessa. Leveästi hymyillen hän johdatti bändiä ja yleisöä läpi setin. Mara Balls on miellyttävä uusi tuttavuus. Siitä kuullaan vielä.
MARKO AHO
Kuvagalleria
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2017 .
|
|