PUUKKOBLUES 2019, KAUHAVA - RAPORTTI JA KUVAT
|
Puukkoblues: laaja katselmus, pikantti yhdistelmä
|
|
Ville Leppänen ja Seppo Nuolikoski pitivät vauhtia Puukkobluesissa. Kuva: Jarmo Vainionpää
|
19.6.2019
Micke Björklöf & Blue Strip, Johanna Försti, Frim-Fram Duo ja Tomi Leino Trio saivat yleisön räjähdysherkkään tilaan Kauhavan kesätapahtuman pääkonsertissa.
Kauhavan Puukkoblues määrittelee teemakseen “sinistä ja terävää”, ja sitä myös kesätapahtumassa tuleman piti. Pohjalaistapahtuman pääkonsertti lauantaina 15. kesäkuuta Kauhavan työväentalolla veti bluesentusiasteja tuvan ja pihan täyteen.
Esiintyjinä olivat Frim-Fram Duo, Micke Björklöf & Blue Strip - joka esiintyi aluksi omin voimin ja myöhemmin Jo Stancen (Johanna Försti) kanssa - sekä Tomi Leino Trio. Tarjolla oli monipuolinen ja laaja ohjelma erinomaista musiikkia.
Frim-Fram musisoi nyt duona: Sirpa Suomalainen (saksofoni) ja Juki Välipakka (kitara ja huuliharppu). Myös kvartettina levyttävä ja esiintyvä bändi on ytimeltään duo ja sellaisena alansa kärkeä maassamme. Pienimuotoisen bändin repertoaari on hyvin monipuolinen.
|
|
Kuva: Mauri Kankaanpää
|
Bändi saa kekseliäästi soundinsa kuulostamaan duoa suuremmalta, muun muassa oivallisten harmonioitten ja scat-soolojen ansiosta. Frim-Fram on kehittynyt ja tiivistänyt soundiaan, säilyttäen silti omaleimaisen otteensa musiikin tekemiseen. Bändin skaala on laaja, aina vokaalijazzin helmistä rytmibluesiin ja tiukkaan bluesvääntöön.
Voidaan ja pitääkin puhua tulkinnoista, koska jopa swing- ja big band -musaa sovitetaan duolle. Esityksissä on aina taitoa ja sydäntä mukana; muunnoksissa ja sovituksissa ei ole parodiointia tai eksperimenttiä pelkästä kokeilunhalusta.
Juki Välipakka pudotteli varmoin ottein huuliharppusooloja telineeltä, kompaten samalla kitaralla. Hänellä on laaja ääniala laulajana, mutta basso soi sointuisammin, mistä muistutuksena ”16 Tons”, bassolaulajien bravuuri.
|
|
Richie Havens -tyylin kitarakomppi sisältää vasemman käden aseman jatkuvaa vaihtelua, samankin soinnun aikana, eri asemista. Näin soittoon muotoutuu kiinnostavuutta. Alimman e-kielen bassokuljetukset saa aivan kuin kaupanpäällisinä. Havensin ”Motherless Child” Woodstockista on mieliin jäävä esimerkki soittotyylistä.
Vasurin peukalolla tapahtuva bassokuviointi on kitaraopettajien kauhistus, mutta kaikkiahan ei voi miellyttää. Niin syntyy joka tapauksessa dynaaminen walking bass -vaikutelma – ei ehkä ihan Joe Passin tarkoittamassa mielessä, mutta ilmeikäs ja toimiva kuitenkin.
Yhden soinnun blueskierrot ja slide-sooloilu kolmikielisellä sikarilaatikkokitaralla olivat yksi koko illan kohokohtia. Pieni on kaunista.
Sirpa Suomalaisen tenorisaksofoni soi puhtaasti ja miellyttävän pehmeällä soundilla. Duettona äänissä vedetyt laulujaksot olivat virkistäviä, kuten ”Bright Lights, Big City”. Riehakas ”Hip Hop Mama” päätti session. Encorena vielä lempeä balladi ”Rainy Night in Georgia” herkensi salin hiljaiseksi.
|
Yhteistyössä
Rauma Blues 9.–10. elokuuta .
|
Puukkobluesin isäntäbändi Blue Strip oli erinomaisessa vedossa. Bändin tyyli sopiikin parhaiten juuri klubiympäristöön.
”Mojo Hands” svengasi kuin mieletön. Setin alun New Orleans -mausteet, muistoina USA-matkalta, toivat edelleen hyvää tunnelmaa. Ajan kanssa Amerikan innoitteet tuntuvat loksahtaneen kohdilleen, ja uskottava skene on muotoutunut.
Ehkä hiukan samoin kuin Remu Aaltosen ajaton ohje äänittäjälle ”Roadrunner”- albumin tekovaiheessa: ”Laita vähän lisää Texasia!”
Lefty Leppäsen ja Micke Björklöfin stemmalaulu on aina ollut nautinnollista. Se kävisi malliksi muillekin. Akustinen slide-kitara sopi yllättävän hyvin yhtyeen sähköiseen ilmeeseen varsinkin junalaululla.
|
|
Bändin Saksassa taltioitu konserttilevy ”Twentyfive Live at Blues Baltica”, joka ilmestyi viime huhtikuussa, sai roolia. Albumi oli kotimaiselle juurimusiikille todellinen piristysruiske. Kuultiin uuttakin tuotantoa, kuten ”Blue Times”. Micke huudatti onnistuneesti yleisöä ”Minnie The Moocher” -laululla.
Illan solistivieras Jo Stance otti lavan haltuunsa tottuneesti ja maailmannaisen ottein. ”Messin' Around” sai yleisön heti mukaansa.
Monelle uutta oli Jon kitaransoitto, siinä hän osoittautui suoraviivaiseksi ja mutkattomaksi, straight ahead -tyypiksi. Aivan valtavaa! Tämä lady voi vetää mekon päälle ja korkkarit jalkaan ja laulaa vakavaa ja henkevää souljazzia – tai tempaista kitaran käteensä ja revittää kunnon rock and rollia. Ja kaiken yhtä uskottavasti.
|
|
Kuva: Jarmo Vainionpää
|
Jo pisteli sähkökitaralla säksättävää komppia ja tenhoavia riffejä. ”Get On” oli hauska svengiversio Hurriganesin klassikosta. Jo pudotteli kitaralickejä kuin Albert Järvinen konsanaan.
Herkempää tulkintatapaa edusti hieno, hidas blues, jossa Micke veti parasta huuliharppusooloilua aikoihin. Tältä osa-alueelta ”I Just Want to Make Love to You” sai yleisön lähes räjähdysherkkään tilaan. Stevie Ray Vaughanin ”Pride and Joy” jatsahtavana groove-versiona jätti pois Stevien sammutetuin kielin tehdyn back beat -kompin.
Vähän biisejä, paljon sooloja ja yleisön kiihdytystä: konsepti toimii, kun on valovoimainen tähti vetämässä ja ammattitaitoinen bändi mukana. Jo usutti Blue Stripin muusikot kerta toisensa jälkeen huikeisiin sooloihin. Hän saa tällaisia päähänpistoja lavalla ja määrää soittajia yllättäviin tehtäviin.
Erityisen iloista oli havaita tämä myös kompin osalta (Timo Roiko-Jokela, Seppo Nuolikoski, Teemu Vuorela) – Micken huuliharppusoolo pelkästään rumpukompin säestyksellä pysäytti kellot kiihkeällä ”Seesaw”-tulkinnalla. Sähäkkä soul on Jon kaikkein ominta aluetta. Ray Charlesin ”What’d I Say” oli kesyttömän hurjaa, oikeastaan sallittua spiidiä. Se sai yleisön kiehumaan.
|
|
Tomi Leino profiloi trionsa musiikin ”straight forward blues with a great deal of feeling”. Siihen ei olekaan juuri lisättävää. Bändi oli lisännyt repertoaarinsa rytmibluesia, ja soundiin oli tullut ilahduttavasti vetreätä kulmaa. The edge. Nurkkaa, särmää. Sitähän blues on – ei pelata varman päälle.
”You do your best work when you take chances, when you're not safe, when you're not in the middle of the road.” Danny DeViton motto sopii myös juurimusiikin esittämiseen.
Riskinottoahan tässä on Tomi Leino Triolta jo vähän kaipailtukin. Nyt sitä saatiin. Bändi on aina tehnyt pedanttista ja loppuun asti hiottua tuotosta. Ohjelmiston rohkeampi variointi, rouhea soundi ja rivakka terävöityminen erottuivat nyt koko setissä, molemmilla kitaroilla.
|
|
Kuva: Mauri Kankaanpää
|
Leinon kitarassa oli hyvää perussäröä ja vanhoihin kantrisekstikuvioihinkin muodostui tuoretta kanttia. Basisti Jaska Prepula hoiti tonttinsa mallikkaasti ja sooloilikin bassokitaralla.
Prepula soitti kitaraa Jimmy Reedin laululla “I Wanna Be Loved”. Hän myös lauloi chorus-osia Leinon kanssa; ehkä vielä enemmän samaäänisesti, mutta tästä on hyvä jatkaa. Myöhemmin terssiä ja muuta kuviointia mukaan, ja taas mennään eteenpäin kelpo stemmoihin – rohkeasti vaan!
Chuck Berry -henkeen vei vahvasti “Sweet Little Rock and Roller”. Taimi pysyi aivan loistavasti hallussa. Tapansa mukaisesti bändi suosi melko pitkiä kappaleita, ja intensiteetti säilyi vaivatta.
Puukkoblues on energinen ja stimuloiva happening. Sinne kannattaa lähteä. Jatkossa Blue Strip voisi ehkä ottaa mukaan vierailevia solisteja ulkomailtakin, kuten Wentus Blues Band tekee.
ANTTI SUVANTO
|
|
Kuva: Mauri Kankaanpää
|
Puukkoblues, pääkonsertti, Kauhavan työväentalo, lauantai 15.6.2019
Frim-Fram Duo: Sirpa Suomalainen (laulu, saksofoni), Juki Välipakka (kitara, huuliharppu, laulu)
Micke Björklöf & Blue Strip feat. Johanna “Jo Stance” Försti: Micke Björklöf (laulu, huuliharppu, kitara), Ville “Lefty” Leppänen (kitara), Timo Roiko-Jokela (perkussiot, malletKAT), Seppo Nuolikoski (bassokitara, laulu), Teemu Vuorela (rummut), Jo Stance (laulu, sähkökitara)
Tomi Leino Trio: Tomi Leino (kitara, laulu), Jaska Prepula (bassokitara, kitara, laulu), Mikko Peltola (rummut)
|
|
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2019 .
|
|