RAUMA BLUES 2018 - KLUBIRAPORTTI
|
|
|
Eero Raittinen huipensi Rauma Bluesin klubit
|
|
Leppänen, Björklöf, Kivimäki ja Raittinen. Kuva: Olli Sulin
|
16.8.2018 Kuvagalleria
Raittinen esiintyi Micke Björklöfin trion kera. Klubeilla musisoivat myös Dave Forestfield yhtyeineen sekä harvinaisen soolokeikan heittänyt Mika Kuokkanen.
Rauma Bluesin perjantainen klubikierros kiinnosti yleisöä ja veti salit täyteen juurimusiikin harrastajia. Kolmen eri ravintolan limitetty keikkasarja lähestyi teema-aluettaan nyt poikkeuksellisen laveasti: bluesin lisäksi edustettuina oli roots-musiikin marginaaliin kuuluvia alueita, kuten amerikkalaista nykykansanmusiikkia ja rockia. Esityspaikkoina olivat Buena Vista, Cafe Sali ja Brummi.
Suomibluesin veteraani Eero Raittinen hurmasi yleisön kiihkeällä ja omistautuneella laulullaan Buena Vistassa. Hän esiintyi Micke & Lefty feat. Chef - tehotrion kanssa. Brummin vieraana oli Dave Forestfield, ja Salilla tarjolla oli Mika Kuokkasen sooloilta.
Puoliakustisen trion guest starilla, rytmimusiikin legenda Eero Raittisella on värikäs ja vaikuttava ura laulajana ja muusikkona aina 60-luvulta alkaen. Suomalaisen rock ’n’ rollin grand old man on edelleen vauhdissa mukana. Still going strong! Bluesia, rhythm ’n’ bluesia, rock ’n’ rollia, gospelia, vähän countryakin – kaikki kävi yhtä luontevasti. Veteraanin lauluääni on edelleen kunnossa. Willie Dixonin ”Little Red Rooster” -biisillä efektinä oli vielä kekseliäs vibrato ja shout-tyylin korostus.
”Midnight Special” sisälsi hersyvää vuoropuhelua kolmen laulajan taustakuoron kanssa. Tätä elementtiä Suomessa pitäisi hyödyntää paljon nykyistä enemmän; solistin tukeminen hokemin ja lausetoistoin värittää esitystä ja luo dynamiikkaa.
”Will the Circle Be Unbroken”, kristillinen hymni 1900-luvun alusta, herkisti yleisön. Kaverien yhteislaulukin svengasi kuin kuorogospel parhaimmillaan. ”Polk Salad Annie”, Tony Joe White -bravuuri vuodelta 1968, oli myös lämmittävä palauma Muscle Shoals -ajoilta.
Innostava trioilta
Micke Björklöf on todellinen rootsin moniosaaja. Hän laulaa, soittaa useita instrumentteja ja johtaa monia kokoonpanoja. Näistä Blue Strip -yhtye on hienossa nousukiidossa kansainvälisilläkin bluesmarkkinoilla. Nykyinen Micke & Lefty feat. Chef -kokoonpano oli aluksi duoprojekti kitaristi Ville ”Lefty” Leppäsen kanssa, mutta paisui trioksi basisti Miikka “Chef” Kivimäen liityttyä mukaan.
Trio on hillitön yhdistelmä minimalismia ja mahtipontisuutta. Pieni yhtye luo muhkean soinnin, jota svengaavat laulustemmat maustavat aistikkaasti. Micken matala ääniala tukee Chefin ja Villen korkeampia ääniä. Myös laulun rytmitys toimi jäntevästi, painotuksineen kaikkineen.
Micken rumpusetti on kieltämättä omaperäinen. Tomeja ei ole ollenkaan, peltejäkin vähän ja bassorummun paikalla on matkalaukku. Kuulijassa herää epäilyjä, voiko tuollainen härveli toimia, eikä se suoraan sanoen oikein toimikaan sillä tavalla kuin rumpusetin ’pitäisi’. Simultaanilaulusta huolimatta Micken lyönti pysyy aisoissaan, ja timing säilyy.
Matkalaukulla potkittiin suoria ykkösiä jatkuvasti. Alituinen ”tam-tam” tietysti tekee rytmityksestä välillä vähän puisevaa. Virvelin rumpukalvo on viritetty korkealle, ja se kiristää soundia. Pienin parannuksin saisi ihmeitä aikaan yhteissointiin.
Chefin akustinen bassokitara soi pehmeästi, vähän kuin kontrabasso. Hän soittaakin sitä pitäen kitaraa pystyasennossa. Rajuäänisenä vokalistina hän tuo ryhmään tärkeän kontribuution. Villen huikeat slide-kitaraosuudet ovat silkkaa virtuositeettia – samalla kun kitaran soundi on ohut ja kapea, peltikitaralla varsinkin. Kaikkien aikojen hurjin staccato-sahaus kuultiin Eeron hymnitulkinnassa.
Kappaleissa on toisinaan rytmin kiihdytyksiä soolo-osuuksien aikana. Musiikkitermi ”accel/acc.” accelerando) tarkoittaa ”asteittain kiihdyttäen” – se on erinomainen tehokeino oikein käytettynä. Varsinkin Leftyn soolojen aikana bändi hyödyntää tahdin nopeutuksia.
Musiikkialalla toisinaan pilaillaan termillä ”accidental/acc.” Sillä viitataan tilanteeseen, kun kappaleen tempo kiihtyy vahingossa, ja homma uhkaa lähteä käsistä. Näin ei käy kokeneilla tekijöillä. Paluu alkuperäiseen tempoon sujuu luontevasti. Vauhdikasta menoa ryhmä piti, ja musikanttien iloiset fiilikset ovat tarttuvia. ”You’d Better Leave” bändin alkuvaiheesta soi miellyttävänä nostalgia- annoksena.
Amerikan lauluperinteitä
Mika Kuokkanen veti kitara- ja pianosäestyksin sooloillan Salilla. Duo Ninni Poijärven kanssa on tullut viime vuosina varsin tutuksi juurimusiikin ystävillekin, mutta Kuokkasen soittotyyli ei välttämättä ole paras mahdollinen täysimittaisen sooloillan vetoon. Laulajana hän on tietenkin pystyvä, mutta kitaralla hän tyytyi komppaamaan perussoinnuin. Pianistina hän suosi vain klaviatuurin bassopäätä – sehän tietysti on luvallista, mutta hiukan yksipuolista.
|
|
Mika Kuokkanen. Kuva: Olli Sulin
|
Kuokkanen viehkeytyy amerikkalaisesta nykykansanmusiikista; siis sävellyksistä, joista on osin jo muotoutunut kansan omaa, hiukan kuin public domain -aineistoa – tyyliin J.J. Cale, Bob Seger, Bob Dylan, Bruce Springsteen, Doors, The Band ja yllättävää kyllä, ZZ Top.
Tarjolla oli joitakin vanhoja Kuokkasen omia biisejä, mutta ennen muuta läpileikkaus hänen omista lempikappaleistaan. Puritaanisesta roots-illasta ei näin muodoin voinutkaan olla kyse, vaikka kaikki mainitut ovatkin tehneet laadukasta musaa.
Mika edustaa laulun amerikkalaisperinnettä uljaasti ja pää pystyssä. Springsteenin “I'm on Fire” (Born in the U.S.A. -albumilta, 1984) ja ZZ Topin ”She Loves My Automobile” (Degüello, 1979) skulasivat yllättävän hyvin unplugged- versioina. Samoin Doorsin menestyskappale “People Are Strange” (Strange Days, 1967). The Bandin ”Ophelia” (Northern Lights – Southern Cross, 1975) oli soolona tietysti hauska, joskin The Band on aina ollut stemmalaulun lipunkantaja.
Laulut ovat tarinoita, ja lauluperinteen vaaliminen on aina kannatettavaa, jos kohta kaikkia laulutekstejä ei tarvitse uutteran tarinankertojan lailla turista juurta jaksain. Lauluja voi lyhentäen ketjuttaa, eli niistä voi rakentaa potpurin. Esimerkiksi Eero Raittinen hyödynsi mainiosti sävelmäkoostetta keikallaan.
Toisaalta kertoja voi tiivistää tarinaansa. Brittibluesin isähahmo Alexis Korner keskitti “Whole Lotta Love” -laulun CCS Big Band -versiolla tekstin loppukaneettiin (”Way down inside, woman, you need... love”). Siinähän se oleellisin jo olikin. Vaikka ei ihan noin pitkälle menisi, kiteytyskeinoja aina löytyy.
Mika veti kitaralla muhkeita power-sointuja. Sorminäppäily toimi varsin hyvin. Piano ”Slippin' and Slidin'” -kappaleella olisi kaivannut solistista vetoapua, pianon klaviatuuri painottui nyt bassopäähän. Mutta sehän riittää, jos tähdellinen tulee sanotuksi.
Hoedown-yhtyeen yhtenä perustajana Mika Kuokkanen on pitkällä urallaan toiminut myös sooloartistina, laulaja-lauluntekijänä sekä muusikkona useiden huippuartistien kokoonpanoissa ja levyillä. Kuokkasella ja Raumallakin esiintyneellä artistilla Joshua Jamesilla sekä kitaristi Evan Coulombella on trio Three Amigos. Aktiviteettejä siis riittää.
Gospel ja balladit esiin
Klubikierroksen sulki Kulttuurikuppila Brummissa soittanut Dave Forestfield - kvintetti. Viihtyisä Brummi oli klubimestana uusi tuttavuus. Kuopiolainen Tatu Metsäpelto käänsi nimensä englanniksi ja keskittyi lauluntekijänä amerikkalaiseen rytmimusiikkiin ja balladeihin. Bändi on esiintynyt 1990-luvulta asti pääasiassa pohjoismaisissa musiikkiklubeissa vaihtuvin kokoonpanoin.
|
|
Dave Forestfield ja yhtye. Kuva: Olli Sulin
|
Diskografia on mittava; esikoisalbumi ”Continental Dinner” (2009) ja sen jälkeen muun muassa “Worn Out Dreams” ja “Loyal Till The Bitter End”. Duo Jarkka Rissanen & Dave Forestfield Gospel Rhythm Revue on myös levyttänyt. Tunnustusta ja huomiota on tullut ulkomaillakin.
Ansioita on siis kertynyt, mutta Brummin-ilta ei ehkä nyt toiminut aivan parhaalla tavalla. Yleisöä kertyi keskiyön aikaan hiljakseen. Ehkä odotukset olivat rokkaavammassa ja soul-vetoisemmassa setissä? Toisaalta yhtye itsekin oli lavalla jotensakin vaisu tai vetämätön. Lavakäytöstä ei käy mitenkään vertaaminen amerikkalaisvieraitten intohimoiseen tyyliin: kun vaikkapa Annika Chambers nousi lauantaina Rauma Bluesin päälavalle, hän oli hyväntuulinen ja sydämellinen, muttei jättänyt kenellekään epäselväksi, kuka on pomo.
Nähtävästi bändi omillaan ei yllä aivan samalle laatutasolle kuin mille sen pääsee puhallinsektion ja nimekkäiden kumppanien kera (kuten Rissanen ja Jo’ Buddy). Lyriikkapainotteista settiä on myös hieman vaikea motivoida perjantaiyöllä biletyshaluiselle yleisölle.
Nopeatempoinen ”Back Home” oli ohjelmiston terävämpää kärkeä. Se toi hieman verta muutoin melko aneemiseen yleisilmeeseen. Buddy Hollyn ”Ting A Ling” toimi paremmin, ja potkua alkoi löytyä myös ”Face that Ring” -biisin myötä. Muutaman vuoden takainen ”I Believe the Change Will Come (levytetty Jo’ Buddyn kanssa) terästi yleisön tarkkaavaisuutta, samoin rauhallinen ”Before Our Time”. ”Me and My Bible” oli myös miellyttävä muisto.
ANTTI SUVANTO
Galleria (kuvat Olli Sulin)
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2018 .
|
|