Rauma Bluesin perjantaiklubeilla sähinää ja tunnelmaa
|
|
John Primer. Kuva: Olli Sulin
|
14.8.2019
John Primer ja Steve Bell isännöivät innostavan työpajan. Ilkka Rantamäki $ The Bluesbrokers viihdytti klassisen brittibluesin tyyliin.
Rauma Blues -festivaalin kysyttyjen perjantaiklubien kotimaiset artistit saivat tällä kertaa seuraa myös pääkonsertin ulkomaisista tähdistä. Uniikkien iltamien ystävien rakastama hyvän fiiliksen tapahtuma elokuun toisena viikonloppuna on bluesväen yksi vuoden kohokohtia, ja huomattava ansio tästä lankeaa juuri onnistuneelle klubisarjalle. Nyt jo 34:nnen kerran.
Buena Vistassa viihdyttivät Elmore James -ohjelmistolla Haavisto, Roots & Partanen. Ravintola Kalliossa myöhäisillan tiivistä biletunnelmaa loivat Ilkka Rantamäki $ The Bluesbrokers feat. Jukka Gustavson, brittibluesilla. Perjantaiklubilla oli nyt ensimmäisen kerran mahdollisuus fiilistellä amerikkalaisten tähtiartistien musiikkia – klubithan ovat perinteisesti pyörineet suomalaisvoimin.
Klubikeikka poikkesi pääkonsertin show’sta oleellisesti niin sisällöltään kuin esiintyjäkokoonpanoltaankin. Bluesklubeilla on perinteisesti kuultu kotimaisen bluesin kärkinimiä, mutta nyt amerikkalaisvahvistus toi uutta ilmettä. Café Salissa esiintyi suosittu laulajakitaristi John Primer yhdessä huuliharpisti Steve Bellin kanssa.
|
|
Primer ja Bell toivat ympäri maailmaa ihaillun The Blues According to John Primer - työpajansa ensi kertaa Suomeen. Primer on esiintynyt Suomessa vuosia sitten, muttei intiimin workshopinsa kera. Workshopissa Primer kertoi bluestulkintojen lomassa elämästään, jolle ei juuri löydy vertaista. Kuuntelukokemus oli innostava, ja Primerin työpaja-asetelma teki illasta erityisen nautinnollisen.
Alkuillan klubikierroksen käynnistäjä Salilla oli vanhaan tapaan unplugged-keikka. The Blues According To John Primer valotti puoliakustisista lähtökohdista erityisesti Chicago-bluesin ydintä. Minneapolisissa syntynyt John Primer (74) muutti jo lapsuudessaan Chicagoon, jossa hän sai oppinsa alan parhailta, kuten Samuel Lawhorn (Muddy Watersin kakkoskitaristi, erityisesti slide-tekniikkaa) ja Willie Dixon.
”Walking Blues” -aloitus vei heti asian ytimeen; suoraviivainen komppi jätti neljännen iskun tangolyönnin pois, ja biisi vain vyöryi eteenpäin, vastuksetta. Aivan kuten laulussa sanotaan: ”it’s going to bury me.”
Slide kulki mutkattomasti ja helpon tuntuisesti. Epiphone ja Fender-vahvistin sopivat mainiosti soundiin. Primer yhdisti soitossaan Muddy Waters -komppia, sielukasta laulutekniikkaa ja John Lee Hooker -fillejä. Muddyn ”Mannish Boy” toimi verrattomasti yhden soinnun kierroilla – kaksi miestä, munnari ja kitara sekä herkästi reagoiva laulu. Duokin voi repiä tästä ihmeitä ja pitää yleisön pihdeissään.
|
|
Ja niin myös tapahtui. ”Got My Mojo Working” -tempo oli pudotettu alas. Kepeyden tilalle oli tuotu yksioikoinen stomp. Huikeaa! Ykkösen ja kolmosen takapotkuilla lähtenyt perusriffi kolahti kuin tauti. Hyvänlaatuinen tauti. Hypnoottista meininkiä, kuin Sonny Terry ja Brownie McGhee parhaimmillaan. Jos omalta transsilta pystyi arvioimaan, niin Salin täysi yleisö oli samaa mieltä.
Munnarin säestyskuvioinnissa Steve Bell käytti yksinkertaisia ja toimivia malleja, kuten duurin kuutos- ja seiskaäänen vuorottelua ja näin loi hyvää taustarytmiä ja -sävelmää kitaralle. Kauniitakin tyylittelyjä onnistui mollibiiseillä, esimerkkinä kuulakas versio Tony Joe Whiten ikivihreästä ”Rainy Night in Georgia”.
Piccolo-harppukuvioita Bell heitteli laulun lomaan pikku filleinä, itse säestyksen taas perusharputuksella. Kahta harppua hän vaihteli ehtimiseen, kädestä toiseen. Iisiä, ehkä sanotte? Mutta tehkää perässä, ilman virheääniä, samalla sävelmän ja driven säilyttäen. Helppous loppuu siihen paikkaan. ”Little Girl” oli hauska muisto John Mayallin ”Blues Breakers With Eric Clapton” -albumilta.
Fender-perusvahvistin, ei efektilaitteita eikä sataa pedaalia – eikä niitä kaivattukaan. Ehkä väärin verrata U2:n Euroopan-kiertueeseen, mutta massiivista vääntöä yritetään, jos yksistään bändin kitaristin (The Edge) tavarat täyttivät yhden rekan. Small is beautiful.
|
|
Workshop ei sisältänyt varsinaisesti ohjausta tai neuvontaa, mutta laaja kokonaisuus afroamerikkalaista musiikkia kävi silti hyvästä oppitunnista. Sovitukset balladeista lähensivät afroamerikkalaista musiikkia eurooppalaiseen perimään. Tämä oli bluesia John Primerin mukaan, kuten luvattu. Jopa Rolling Stonesin ”Angie” uutena versiona oli koskettavaa bluesballadia, jollaisesta originaali antaa vasta kalpean ennakkoaavistuksen.
Kaikki muuttuu, ja uudet tuulet puhaltavat. Blues John Primerin mukaan oli oikein freesi ja innostava lähestymistapa citybluesin sydämeen ja olemukseen. Duon lähestymistapa edusti jo itsessään rikastuttavaa ja uteliaisuutta herättävää asennetta, onhan Chicagon tyylisuuntaa aina pidetty kaiken urbaanin bluesin äitinä.
Sähkökitaroilla ja vahvistinlaitteiden avulla väkevöity musiikki oli aikoinaan suoranainen sokki akustisen bluesin faneille, mutta mikään ei voinut estää sen voittokulkua. Kaikilta osin Primer-sessio oli myös Salin parannus vuodentakaiseen, Mika Kuokkasen ”nuotiokitarasessioon” (pop-klassikoita toivelaulukirjan jokamiehen soinnutuksin). Hyvä suunta, pidetään tämä!
Let’s roll tonite
Perjantai-illan viimeinen klubi oli Ravintola Kalliossa, pääarkkitehteina Ilkka Rantamäki $ The Bluesbrokers featuring Jukka Gustavson. Bändin erikoisalaa on brittiblues 60-luvulta, nimikin on leikkisä muunnos John Mayallin tunnetuimmasta bändinimestä. Yhtyeen skaala on kuitenkin laaja ja solistiset valmiudet luontevia myös Chicago-bluesin haltuunottoon. Joitain harvinaisuuksiakin myllerrettiin uuteen uskoon.
|
|
Kuva: Olli Sulin
|
Yhtyeen tunnetuin jäsen on tietenkin kosketinsoittaja ja laulaja Jukka Gustavson. Wigwam-yhtye perustettiin -69, aluksi Kristianin taustabändiksi, mutta siitä kehkeytyikin suomalaisen progressiivisen rockin tienraivaaja. Oikeastaan Gustavson (67) on ollut alalla tosi polunlöytäjä; uudistusvimmaa voisi nuoruusvuosilta isossa maailmassa verrata vaikkapa Princeen tai Michael Jacksoniin.
Bluesin ja jazzin suhteen hän on enempi traditionalisti, ei kuitenkaan idealisti. Jazztyyliin svengaava urkubiisi todisti maestron säilyttäneen elinvoimansa ja sorminäppäryytensä. Oman kappaleen, "Pirauta minulle", laulu soi myös hänen luonnollisella äänialueellaan.
Edistyksellisestä MIDI-teknologiastaan arvostetun Studiologicin Numa Organ kuulosti varsin hyvältä, joskaan ei tietysti aidon Hammond B3:n veroiselta. Toisaalta Hammond, ja asianmukainen Leslie 122 -laite, pyörivine kaiuttimineen, olisi yhdessä rumpusetin kanssa anastanut koko yökerhon band standin, ja muu bändi olisi saanut soittaa yleisön joukossa.
Ynnä tarvittaisiin sata miestä kantamaan tuo mammutti Kallion rapuissa, mutta ehkä sitä jossain vielä päästään myös Gustavsonilta kuulemaan. Keyboardien ja digiurkujen yhteissointi oli muhkea. Hyvä kolminaisuus muodostui kitaran ja kahden kosketinsoittimen yhteydestä – tosin sitä olisi varaa vielä hioa huippukuntoon; nyt se oli hyvä, muttei vielä aivan esimerkillinen.
|
|
Bluesbrokersin basisti joutui liikkumisessa turvautumaan kyynärsauvoihin, mutta veti puolikuntoisenakin täsmällisesti ja tarkasti. Rumpali löi todella kulkevaa ja tarkkaa, silti irtonaista svengiä, nyanssit huomioiden. Kuunneltu on Aynsley Dunbaria ja Jon Hisemania, Mayallin luottomiehiä 60-luvulta, ja opiksi otettu; pelkkä timen ylläpito ei riitä hyvälle rumpalille.
”Nature's Disappearing”, Mayallin ”USA Union” -albumilta, oli vakavaa muusikon pohdintaa luonnontilasta – lähes 40 vuotta ennen kuin teemasta tuli poliittinen ismi. Edelleenkin toimet asian hyväksi ovat vähäisiä, mutta bluesissa ilmiö on tiedostettu jo varhain. Gustavsonkin soitti biisiä jo Jämsession-festarilla Jämsässä 2003 – hienoa, että se on ohjelmassa yhä.
”Pretty Woman” uutena sovituksena – muun muassa a cappella -laulu pelkkien rumpujen säestyksellä – toimi verrattomasti. ”Driving Sideways”, Freddie King - spesiaali, kulki hurjasti, pienestä sekavuudesta huolimatta.
Creamin ”Disraeli Gears” -albumilta poimittu ”Tales of Brave Ulysses” toimi absurdissa ja psykedeelisessä maailmassaan hiukan huonommin. Biisi vaikutti vielä hiukan keskeneräiseltä tähän bändikonseptiin, mutta urkusoolo lopussa nosti tulkinnan tasoa. Lauluhan on ”White Roomin” edeltäjä ja sisältää jo idullaan Jack Bruce -riffin, mutta nyt oltiin jotenkin sivuraiteella.
“A Day in the Life” on The Beatles -albumin “Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band” (1967) viimeinen kappale. Se meni instrumentaalisessa katsannossaan vielä enemmän ohi illan teemasta ja samaan kategoriaan kuin ”Disraeli Gears”. Kokeellinen pop-osasto ei vaan oikein toimi näissä kuvioissa; onhan Jeff Beck tosin tehnyt Beatles-biisistä upean instrumentaaliversion, mutta se vaatisi toisenlaisen toimintaympäristön.
|
|
Vierailu sumuisen Lontoon psykedeelisille klubeille tuntui hiukan kaukaa haetulta. Pete Brownin surrealistiset runokuvat (Tales of Brave Ulysses) vielä taipuvat nykyajassa heikosti. Ikonisten brittibluesbändien tunnetuksi tekemässä ohjelmistossa olisi tutkittavaa yllin kyllin; vältettäisiin Michael Mannin filmin fiilis (Collateral – väärä aika, väärä paikka).
Miksausongelmat vaivasivat settiä koko alkusetin ajan; jotakin ei kuule ollenkaan ja joku taas ampui yli. Matala sali tietysti on haasteellinen miksattava. Stemmalaulua soisi kehitettävän, koska bändin kosketinsoittajat ovat kumpikin erinomaisia vokalisteja.
Ilkka Rantamäki on kuitenkin ammattimies sormenpäitään myöten ja bluesin seniori – nautinnollinen iltahan siitä muotoutui. Ja nostalgiaa aina tarvitaan. Hänellä oli Rauma Bluesiin debyyttikeikka. Maestro kertoi työstävänsä nyt Jon Hisemanin ”Tempest”-ohjelmistoa, joten jäädäänpä odottamaan.
ANTTI SUVANTO
|
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2019 .
|
|