RAUMA BLUES 2019 - PÄÄKONSERTTI - RAPORTTI

Nautinnollinen Rauma Blues 2019
John Nemeth viihtyi Raumalla. Kuva: Olli Sulin
20.8.2019   Kuvagalleria (Olli Sulin)

John Nemeth, John Primer ja Shemekia Copeland toivat länsirannikolle aitoa
amerikanbluesia. Trickbag ja Wentus Blues Band takasivat, ettei Eurooppa
jäänyt pekkaa pahemmaksi.

Teksti: Antti Suvanto

Rauma Bluesissa soul- ja rytmibluespainotteinen pääkonserttiohjelma huipentui
Shemekia Copelandin upeassa solistiosuudessa, myös huuliharpisti-vokalisti
John Nemeth valloitti yleisön gospelsävyisellä soulilla. Varsinaisen bluesosuuden
kruunasi
John Primerin rautainen sessio. Telttakonsertti käynnistyi jo iltapäivällä
bluesvetoisesti
Wentus Blues Bandin johdolla ja viipyi hervottomissa
rockabillytunnelmissa monikansallisen
Trickbagin johdolla.

Trickbag oli monelle uusi tuttavuus, vaikka bändi on toiminut jo 25 vuotta.
Rennolla soitollaan ja hurtilla huumorilla siitä tuli heti yleisönsuosikki. Alkuosa oli
hiukan kaavamaista lämmittelyä, mutta sekin lähti sydämestä. Ote odotetusti
terästyi jatkossa. ”I Wanna Know” siirsi painopisteettä enemmän rock and rollin
suuntaan.

Bändi ei kuvia kumarra isollakaan estradilla, mutta klubeilla nämä kaverit
epäilyksettä tekevät yleisöstä kreisin. Yllättäen tangoa, mamboa ja
rautalankakitaraa – ajoin vallitsi hiukan samanlainen, absurdi tunnelma kuin
Quentin Tarantinon alkutuotannon elokuvissa (esimerkiksi Pulp Fiction).

Yhtyeen johtohahmo on vokalisti Tommy ”Big T” Moberg, vauhdikas ja tarmokas
entertainer. Innostuessaan estoton showmies oli täysin pidäkkeetön ja lähti
yleisön joukkoonkin laulamaan ja soittamaan lyömäsoittimia. Hän mieluusti opasti
varsinkin naispuolista yleisöä perkussioiden soiton jalossa taidossa.

Stop making sense!

Ruotsalaisten yleinen tapa on kuitenkin pistää aina ensin perusasiat kuntoon.
Vasta sitten mennään erikoisuuksiin, kuten show’n pitoon. Tämä pätee kaikkeen,
jopa euroviisuihin; vain Suomella on varaa lähettää niihin skaboihin
harrastelijoita.

Tyvestä puuhun -tyylin soisi yleistyvän Suomessakin; varsinkin popparivokalistien
piirissä vallalla oleva ”latvasta suoraan huipulle” on falskia. Sellainen vain
turhauttaa vähänkin kriittisen kuulijan. Nyt tarjottiin posketon show, jossa oli
taito kaiken perustana.

Suomalaiskontribuution bändiin toi kitaristi
Tomi Leino. Tarttuvien fillien mestari
pudotteli varmoin ottein täyteaineksia laulun lomaan. Myös takapotkuille
sijoitetut kitarakompit olivat jälleen omaa luokkaansa.

”Do Watcha Want” veti komeasti yhteen kahden väkevän lavacharmöörin
parhaat puolet. Hieno juttu, että Leino alkaa vapautua jäykästä ja hiukan
muodollisesta lookistaan.
Bill Haleyn ”Rock Around The Clock” -kappaleen
legendaarisen kitarasoolon (
Danny Cedronen mukaan) imitaatio oli herkullinen;
lämmöllä tehtyä huumoria, ei siis sarkasmia.

Englantilainen huuliharpisti
West Weston puhalteli harppufillejä elegantisti ja
löysi pienestä soittimestaan myös aggressiivisempaa sävyä. Weston osoittautui
livetilanteessa myös taitavaksi vokalistiksi. Rumpali
Marcus Andersson oli
herkkänä Mobergin hulluttelulle, mutta piti ajajan paikalla timen tiukasti
hallussaan. Onnistunut show vaatii aina takuumiehensä.

Lars Näsmanin kontrabasso meni melkoisin vapausastein, ja soitto oli ajoin
hieman työlään näköistä. Maaliin asti kuitenkin päästiin. Rockabillybändien tyyliin
jättisoittimen nostelu ja kanniskelu ympäri lavaa lisäsi visuaalista tenhoa. Toteen
näytettiin, että kitaran lisäksi kontrabassoakin voi soittaa niskan takaa.

Bo Diddley -kompilla vedetty ”Listen to Your Mama” yhdisti killeribiittiin rap-
osioita – kerrassaan nerokasta! Varmemmaksi vakuudeksi ”Big T” katosi lopulta
vielä yleisön sekaan räppäämään. Tosikkomaisuus pois, bluesistakin!

Suomalaisyleisölle vielä hiukan vieraaksi jäänyt huuliharpisti-vokalisti John
Nemeth valtasi Rauman ja ihmisten sydämet äkkirynnäköllä. Funk, blues, soul,
rhythm and blues, gospel ja kauniit balladit – näillä eväillä John Nemeth Band oli
liikkeellä. Tosin vokalistin hip hop -tausta on vielä kaikuna mukana tulkinnoissa.

Nemeth on urallaan kiinnostavassa kasvuvaiheessa. Soul ja gospel sopivat
Nemethin lämpimälle ja pehmeälle äänelle bluesia paremmin, koska lauluääni on
oikeastaan melko ohut. Munnari pelkällä rumpukompilla on aina tenhoavaa ja
tekee yleisöstä pöhkön – tätä lisää, kiitos.

Rumpalin jaot noudattivat rollarien
Charlie Wattsin jokseenkin riisuttua tyyliä,
kuten lepuuttaa oikeaa kättä hi-hat -lyönnillä painollisilla tahdinosilla (kakkonen
ja nelonen, jotka siis otetaan vasurilla virveliin). Tämä näytti olevan Rauman
bändeillä tänä vuonna yleinen tapa.

Charlie on sitkeästi pitänyt pintansa, kun rumpaleita on leegioittain siirtynyt
unholaan. Siirto symbaalien lyöntiin ei nyt ehkä aivan täysin tuonut sitä
lennokkuutta, jollaista esimerkiksi ”jazzblues” edellyttää – tässä siis
kehitettävää. Vallattoman raivoisaan rumpusooloon kuitenkin päästin setin
loppujaksolla.

Puhaltimet (saksofoni, trumpetti) soivat komeasti, aivan kuin
Paul Butterfield
Blues Bandilla
parhaina päivinään. Varsinaiset puhallinsoolot jäivät melko vähiin.

Taitavaa nyanssien käyttöä edusti ”I’m A Country Boy”, jota onnistunut
urkusoundi tuki mitä parhaiten. Bändin nuori kitaristi teki hyvää perustyötä.
Nemethin levytettyyn tuotantoon kannattaa ehdottomasti tutustua; laulutekstien
koskettavat pohdinnatkin avautuvat silloin liveä paremmin.
John Primer. Kuva: Olli Sulin

The Real Deal Blues Band on kitaristi John Primerin sykähdyttävä bändikonsepti.
Vasta 90-luvulla soolouralle rohkaistunut maestro (74) rakensi persoonalliselle
ilmaisulleen vankan pohjan Chicagon jengissä (Magic Slim, Willie Dixon, Muddy
Waters). Liioittelematta voi sanoa, että hänen Rauman-sessionsa oli yksi
vuosikymmenen tärkeimpiä vierailuja.

Primerin kitaransoitossa oli nurkkaa ja särmää heti alkutahdeista alkaen. Double
stopin oivallista käyttöä, vähäeleisiä power-sointuja – ja tarvittaessa myös
silmitöntä staccato-sahausta. Jälkimmäistä hän teki myös lickien päälle. Useimmat
kitaristit tyytyvät yhden äänen single note -sahaamiseen plektralla, ja
parhaimmillaankin kolmiääniseen sointuun (tekemättä edes arpeggioita).

Basistin kanssa seniorit vetivät tiukkaa settiä, keskitempoista ja hidasta 12
tahdin bluesia ja tiheäjakoista rhythm and bluesia; parasta aikoihin. Viisikielinen
bassokitara oli tyrmäävän hyvä; tekemättä mitään numeroa itsestään basisti
muodosti jykevän ja samalla joustavan rytmisen taustan kitaralle, laululle ja
huuliharpulle.

Huuliharppu (Steve Bell) oli mukana klubi-illan unplugged-duokeikalla. Harppu
kohosi nyt vielä keskeisemmäksi kuin duolla. Raastava vääntöä keuhkojen
pohjasta – aivan varmasti myös sydämen pohjasta, mutta tarvittaessa huilun
kaltaista, eleganttia ja taidokasta kuviointia. Harpun ylä-äänillä leikittelyä oli ilo
kuunnella.
 

Bellin munnarisoolot menivät kautta linjan pienellä bluesharpulla, vaikka biisi
menee mollissa – kaikki bluesharputhan on viritetty yhteen duuriin. Tietysti ne
ovat vain mollien komplementtisointuja, mutta tämähän on pelkkää
musiikinteoriaa. Soittaa nautinnollinen soolo siinä, ilman ainuttakaan väärää
ääntä, on teko.

Steve Bell hieman kompensoi skaalaan kuulumattomia ääniä sopraanosaksofonia
muistuttavalla äänellä ja omalla hyräillyllään. Taitava sävelmaalari ei koskaan
maalaa itseään nurkkaan.

”Hoochie Coochie Man” kuultiin bändiversiona uudestaan. Muuten ei ollut paljon
yhteistä edellisillan workshopin kanssa, paitsi kaunis balladi ”Rainy Night in
Georgia”. Maestron sydämiin käyneen unplugged-session jäljiltä hyppy raisuun,
sähköiseen ja kipinöivään maailmaan oli melkoinen.

“Got My Mojo Working” huipensi session. Nemethiä ja Primeria kuultiin vielä illan
viimeisessä sessiossa, kun Shemekia pyysi heidät lavalle. Spiikissään hän aprikoi,
mahdammeko olleenkaan tietää, millainen bluesin elävä legenda meillä oikein oli
keskuudessamme.

Nyt ainakin tiedämme.

Paljon nautintoja siis mahtui Rauma Bluesin ohjelmaan. Yleisömäärien kasvaessa
Rauman päätapahtuma-areena, suuri bluesteltta, alkaa jo käydä ahtaaksi. Salin
takaosassa ovat varatut paikat, keskellä istumapaikat ja etuosa tanssijoille tai
muuten seisaaltaan kuuntelevan yleisön. Jälkimmäistä alkoi olla niin lukuisasti,
että keskiosasta näköyhteyttä ei saanut enää edes näyttöruutuun, saati itse
estradille. Screenin nostoa tai koon kasvatusta taas rajoittaa teltan katto – ehkä
useampi näyttölaite auttaisi? Joka tapauksessa hieno juttu, että yleisöä on
paljon, kunhan kaikkien kuuntelu- ja katselunautinto säilytetään.

ANTTI SUVANTO

Kuvagalleria (Olli Sulin)
 
.
 

Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit
Kuunteluhuone
 |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English
.

Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com
© Blues-Finland.com 2006-2019
.
setstats
setstats
setstats
     
UUSIMMAT
 
 
 
     
Wentus Blues Band vihdoin Raumalla
     
  Wentus Blues Band lienee Suomen demokraattisin bändi. Sillä ei ole
keulakuvia eikä johtajia. Kaikki bändin jäsenet hoitavat oman
osuutensa tasapuolisesti ja täydentävät toinen toisiaan. Basisti
Robert ”Robban” Hagnäs hoitaa pääasiassa yhtyeen PR:n oman
ohjelmatoimistonsa kautta.

Rauma Bluesissa Wentus Blues Band nähtiin ja kuultiin
ensimmäistä kertaa, eikä hetkeäkään liian aikaisin. Onhan yhteisiä
soittovuosia kertynyt bändille jo reilut kolmekymmentä. Muutamia
henkilövaihdoksia lukuun ottamatta ydinjoukko on pysynyt samana.

Wentus Blues Bandin (WBB) ansioihin on luettava musiikin lisäksi
lukuisien ulkomaalaisten esiintyjien tuominen maahamme. Ilman
heitä emme ehkä olisi saaneet koskaan tutustua lähemmin E
ddie
Kirklandiin, Lazy Lesteriin, Louisiana Rediin
tai Sven Zetterbergiin,
jotka ovat kaikki jo suruksemme edesmenneet. Pojilla on kyky saada
ystäviä, minne tahansa he menevätkin. Nyt oli vuorossa Rauma
Blues, ja yleisön vastaanotosta päätellen uudet ystävät sen kun
lisääntyivät.

Rauma Bluesin pääkonsertissa  
Robert Johnson -klassikkoavausta  
”Stop Breaking Down” seurasi yleisöä elähdyttänyt WBB-originaali
”Moonshine”, jossa oli helppo yhtyä kertosäkeeseen. Suoraan
bluesin ytimestä tuli
Carey Bellin ”Hard Working Woman”.
Hidastempoinen, paneutumista vaativa kappale sisälsi
asiaankuuluvasti pitkiä sooloja. Kitaristi
Niko Riippa, vannoutunut
Stratocaster-mies, jolla on selkeä, veitsenterävä soundi ja urkuri
Ville
Riippa
kunnostautuivat.

Laulusolisti
Juho Kinaret on ilkikurinen akrobaatti-kameleontti, joka
vaihtaa hetkessä tunnelmasta toiseen. Juhon välispiikit ovat
himankalaisen huumorin ilmentymiä, jotka kannattaa ottaa ei-niin-
vakavasti. Nuori
Daniel Hjerppe piiloutuu mielellään rumpusettinsä
taakse, mutta hänen komppiaan kannattaa kuunnella. Hän nimittäin
todella osaa soittaa.

Viisikymmentä vuotta täyttänyttä Woodstock-festivaalia muisteltiin
kahdella
Canned Heatin kappaleella. Vauhdikas ”Future Blues” ja
tunteikas ”Time Was” olivat yleisölle tuttuja. Pojat heittäytyivät
tosissaan esitykseen. Shamanismi toimi, ja sopivan ikäinen yleisö
pääsi hetkeksi aikamatkalle omaan menneisyyteensä.

Wentus Blues Bandilta ilmestyy syksyllä uusi levy, joka äänitettiin USA:
ssa
Duke Robillardin kanssa. Maistiaisina uutuuslevyltä soitettiin
Tom Waitsin kappale ”2:19”. Se ei ole mikään Raamatun jae, vaan
kellonaika, jolloin beibisi juna lähtee, ja aivan oikein: sinä jäät
asemalle.

Sven Zetterbergiä muisteltiin vielä riipaisevalla balladilla ”Let Me Get
Over It”. Lopuksi kuultiin Niin ikään tunteita nostattava Eddie
Kirklandin ”Rainbow”. Rauma kiitti ja kumarsi. Jää oli murrettu, ja
länsirannikko valloitettu, bluesin asein.

ANNAMARI LAUSALA
 
     
Perjantain klubilla Elmore-tribuutti
     
  Rauma Bluesin perjantainen kesäilta oli puolipilvinen, mutta
lämpöinen kuin mökkisauna. Ravintola Buena Vistaan oli
kokoontunut suuri joukko slidekitaran ystäviä kuuntelemaan
vierailevaa tribuuttibändiä.

Kitaristi-laulaja
Ismo Haavisto ja rumpali Matias Partanen olivat
saapuneet Lahdesta. Eteläisen naapurimaamme Viron ylpeys,
slidekitaristi
Andres Roots oli matkannut Raumalle Tartosta. Andres
on Suomessa usein nähty vieras, melkein omia poikia siis. Ismo ja
Andres ovat molemmat perinteisen blueskitaran taitajia. Matias on
tuttu esimerkiksi Baby Boy Varhaman bändistä.

Kyse oli kunnianosoituksesta 101 vuotta sitten syntyneelle
Elmore
Jamesille
, slidekitaran uranuurtajalle. Slidekitara on siitä hieno soitin,
että sillä voi ilmaista sekä suurinta surua että parhainta iloa. Suru ei
ehtinyt tällä keikalla tulla puseroon, sillä pojat olivat valinneet laulut
vauhdikkaammasta päästä. Harvinaisempiakin kappaleita esitettiin
illan mittaan, joten setti oli mukavan monipuolinen.

Lukemattomat bluesmuusikot ovat saaneet vaikutteita Elmorelta. Hän
on todellakin yksi suurista.

Juuriajatus on, että bluesbändiin tarvitaan kolme jäsentä.
Instrumentaatio on vapaa. Nyt oli kokoonpanona kaksi kitaraa, slidella
ja ilman, huuliharppu ja rummut. Laulusolisti-huuliharpistin
rooli lankesi Ismo Haavistolle. Kaverukset ovat keikkailleet yhdessä jo
vuosien ajan. Oli hauska seurata, miten joustavasti he vaihtoivat
vuoroa solistista säestäjään ja päinvastoin, saman kappaleen
aikana. Andresilla on kyky soittaa yhdellä kielelläkin sävykkäitä
liu´utuksia. Näiden kahden taiturin yhteissoitto on varsinaista
musiikillista ilotulitusta.

Ismon huuliharpun käsittely oli Rauma Bluesin klubikeikalla aivan
huippua. Andresin slidekitara vinkui ja helisi vimmaisesti. Vauhtia toi
”Madison Blues”, jota useat modernit bluesbändit ovat kierrättäneet.
Muun muassa
Fleetwood Mac ja George Thorogood ovat pitäneet
sitä vallan tavaramerkkinään.

”Done Somebody Wrong” on katumuslaulujen klassikko. ”My mother
told me this day would come...” ”Äiti varoitti minua, mutta minä halusin
vain rillutella”. Itku pitkästä ilosta ja niin edelleen.

Lähes kaikki bluesbändit osaavat kappaleen ”Cry for me Baby”, jossa
miesparka itkee itkemistään naisen perään päivät yöt läpeensä, ja
toivoo, että osat tulevat vielä vaihtumaan. Kaikkien tuntema ”Shake
Your Moneymaker” sai yleisön yhtymään kertosäkeeseen Ismon
ohjeiden mukaan. Kuultiin myös Elmoren manttelinperijän
Hound
Dog Taylorin
iki-ihana ”Sadie”. Aloituksena ja lopetuksena soi tietysti
”Dust My Broom”.

Harva oikeastaan tulee ajatelleeksi, kuinka laajalle Elmore Jamesin
vaikutus on levinnyt. Jo 60-luvun bluesbuumin aallonharjalla
ratsastaneet bändit saattoivat esimerkiksi ottaa levylleen ”yhden
bluesin”, aivan kuin se olisi ollut yhteistä omaisuutta. He saattoivat
kreditoida sen alkuperäiselle esittäjälle tai panna oman nimensä
toiseksi säveltäjäksi. Kaikkein helpointa oli tietysti kirjoittaa ”
traditional”. Kuolleet mustat miehet (tai naiset) eivät yleensä
ilmestyneet vaatimaan copyrightoikeuksiaan.

Pojat ansaitsevat kiitokset hienosta keikasta, joka hauskanpidon
ohella sai miettimään yhteiskunnalliseen oikeudenmukaisuuteen
liittyviä asioita. Se taisikin olla tämän vuoden Rauma Bluesin
syvälläkulkenut teema ja anti.

ANNAMARI LAUSALA
 
     
     
 
 
     
 
Etusivulle

Etusivu   Uutiset   Keikkakalenteri   Festarikalenteri

Artikkelit   Artistit   Kuunteluhuone   Info   Some