KONSERTTIARVIO
|
Robert Gordon – rockabillyn hilpeä seremoniamestari
|
|
|
22.4.2019
Pitkän linjan tekijämies keekoili bändeineen Tampere-talossa. Gordonilla riittää esiintymisintoa edelleen vaikka muille jakaa.
Teksti ja kuvat: Marko Aho
Yhdysvaltalainen Robert Gordon, 72, on seuduilla näillä tunnettu rokkimies. Vuosien saatossa hänet on nähty Suomessa useaan kertaan. Keikkojen taso on kuulemani mukaan ollut vaihteleva. Tosinaan on epäilty "dopingilla" olleen osuutta asiaan. Nyt miehen kerrottiin olevan hyvässä terässä. Niinpä tieni vei lauantai-illan viettoon Tampere-taloon.
Gordonin ansiot laulajana ja tulkitsijana ovat laajalti tunnustetut. Aiheeseen vähänkin perehtyneet pystyvät helposti luettelemaan hänen kuolemattomia versiointejaan. Ainakin "The Way I Walk" ja "Rock Billy Boogie" nousevat helposti mieleen. Listaa jatkamaan kelpaavat "Fire", "Red Cadillac and a Black Mustache", "Black Slacks" ja monet muut.
Robert Gordon tuli tunnetuksi myös harvinaisen pätevistä kitaristikavereistaan. Hänen rinnallaan on nähty soittoniekkoja kuin Danny Gatton, Link Wray ja Chris Spedding. Tällä, Suomeenkin löytäneellä rundilla kitarointivastuun kantanut Darrel Higham on mielenkiintoinen hänkin. Ensimmäistä kertaa mies jäi mieleen, kun törmäsin artistiin nimeltä Imelda May. Higham teki hänen bändissään hyvää jälkeä. Bändi nousi piristävällä otteellaan rockabillypiirejä laajemmankin yleisön tietoisuuteen.
Gordonin ja Highamin kanssa kiersi nyt ranskalainen taustabändi. Gordon kutsui sitä spiikeissään nimellä French Connection. En tiedä, oliko se ’virallinen’ nimi ja oliko ryhmälle muuta nimeä keksittykään. Aidon showmiehen elkein Gordon äityi mainostamaan French Connectionia kautta aikain parhaaksi bändikseen. Samaan hengenvetoon hän myös valitteli, ettei ole varaa pitää näitä soittajia jatkuvasti palveluksessa.
French Connection piti sisällään kaksi jäsentä torviryyditteistä jump bluesia ja varhaista rokkia soittavasta The Money Makersista. Digitaalisten tallenteidensa perusteella vallan oivallinen bändi on se. Pianon ja akustisen kitaran välillä vaihdellut Damien Daigneau ja rumpali Matthieu Gastaldi osoittautuivat tekijämiehiksi. Molemmat ovat myös kelpo laulajia. Niin ikään mainio musikantti on kontra- ja sähköbasson varressa hymyssä suin operoinut Grégoire Oboldouieff. Häntä normaalioloissa työllistää ainakin jatsahtavaan souliin nojallaan oleva Rumpus.
Higham soitti Tampere-talossa oman, tunnin kestoisen osuutensa. Väliajan jälkeen hypättiin Gordonin kyytiin toiseksi tunniksi, vaikka miehen ajokunto ei välttämättä aivan tieliikennelain toleransseihin mahtuisikaan. Alku meni pitkälti lämmittelyssä ja varman päälle pelailussa. Ahkerasti hymyilevä ja hommastaan silmin nähden nauttinut bändi tarjoili kelpo rockabillya. Kokonaisuus jäi tosin aavistuksen vaisuksi.
Higham kumarsi tärkeimmille esikuvilleen (Eddie Cochran, Carl Perkins, Ricky Nelson) ja soitti omaakin tuotantoaan. Oivallinen ”Something Else” jäi mieleen, samoin Imelda Mayn versiona aiemmin tuttu ”Ghost Of Love”. Soitossa ei ollut moitteen sijaa. Fiilistä sen sijaan alkoi löytyä vasta setin kääntyessä kohden loppuaan. Painoiko kiertueväsymys, vai eikö bändi kokenut konserttisalimaista ympäristöä omakseen?
Robert Gordon käppäili hyväntuulisena lavalle bändin jo soittaessa ”The Way I Walkia”. Se lienee hänen tunnetuin kappaleensa – harvinaisen iskevä se on myös. Vaikka Link Wrayn vimmaa ei nyt luonnollisestikaan tavoitettu, toimi avaus hienosti. ”I'm Gonna Be Your Lover Boy Tonight” hölkkäsi kepeämmin ja sai mausteekseen komeaa kantrikitarointia. Highamin pikkausta sisälsi kiitettävän annoksen myös ”Little Boy Sad”.
”Someday, Someway” tarjoiltiin läpisoitolle vivahtaneena versiona. Osa kappaleista oli selkeästi paremmin hanskassa kuin toiset. Ne saivat myös inspiroituneemman tulkinnan osakseen. Myöskään Bruce Springsteenin (alkujaan Elviksen laulettavaksi suunnittelemassa) kappaleessa ”Fire” ei hyödynnetty kappaleen tenhovoimaa kuin osittain. Sekin toki on paljon enemmän kuin monella muulla kipaleella versiosta riippumatta.
Lavalla hilpeästi keekoillut Gordon esiintyi vapautuneesti. Rentoa fiilistä piisasi. Hän näyttäytyi enemmänkin yökerhoviihdyttäjänä kuin kiihkeänä rokkistarana. Kappaleiden väleissä hän innostui jutustelemaan yleisön kanssa – välillä pidemmältikin. Toivelauluehdotuksia sateli. Niitä pyydettiin, saatiin ja toteutettiinkin aina, kun ne sattuivat osumaan ohjelmaan. Esimerkiksi ”Red Cadillac and a Black Moustache” tuli saman tien, kun sitä useammastakin suusta toivottiin. Samoin kävi ”Firen” kanssa.
|
|
Monipuolisen ohjelmiston rokimpaa laitaa edustivat päätöksenä kuullun ja yleisön pitkin keikkaa huuteleman ”Rock Billy Boogien” ohella ”I’m Coming Home”, ”Driving Wheel” ja ”Race With the Devil”. Erityisesti viimeksi mainitussa huomion varasti Highamin kitara. Tosin se teki sen solistin suosiollisella avustuksella. Gordon oli itsekin niin liekeissä, että laittoi kappaleen intron jälkeen poikki ja pyysi Darrelia soittamaan alukkeen uudelleen. Sama toistui loppusoolon kanssa. Kappale laskettiin uudelleen käyntiin vielä yhden pikauusintana tulleen soolosäkeistön ajaksi.
French Connectionin soitto rullasi rennon vaivattomasti. Daigneaun ja Gastaldin taustalaulut värittivät kokonaisuutta. Erityisesti Willie Nelsonin ”Hello Walls” sai niistä komean lisän. Jälleen Gordon laittoi kappaleen poikki ensimmäisessä säkeistössä. Hän pyysi lavamiksaajaa lisäämään pianistin ääntä monitoriinsa, jotta pääsisi kuulijoiden tavoin nauttimaan siitä. Monitorikaiuttimethan ovat niitä esiintyjiä kohden suunnattuja kovaäänisiä, jotka yleensä on aseteltu lavan etureunalle puhaltamaan lattialta yläviistoon. Niitä on perinteisesti käytetty myös rokkikukkoillessa jalkatelineenä. Poseeraustarkoitusta tärkeämpi rooli on se, että monitoreiden avulla esiintyjät kuulevat esimerkiksi oman laulunsa tai haluamansa instrumentit paremmin.
Gordonin monitorit olivat melkoiset. Hänen edessään lattialla oli kaksi normaalia kulmaa ja niiden lisäksi vielä sivulta puhalsivat toiset samanlaiset ”stereot” nostettuina jalkojen päähän. Niistä tuli Gordonin oma laulu ilmeisen kovaa, koska paikoittain se sotki myös yleisölle ohjattua saliääntä. Tällaisissa tapauksissa nykyaikaiset korvamonitorit olisivat ehkä oivallinen apu, mutta eivätpä ne taitaisi sopia tyyliin.
|
Yhteistyössä
Hamina Mosna Blues 15. - 18. toukokuuta
Lena & The Slide Brothers: uusi levy "IV" .
|
Eräs illan kohokohdista oli vanha Yardbirds-kierrätys ”Heart Full Of Soul”. Se sujahti sujuvasti billympään muottiin. Samoin teki toinen kuusikymmenlukuinen poppipala, yleisön yhteislauluunkin innostanut ”Walk On By”. Hidas ”I Sure Miss You” kuultiin tunteikkaana ja pidättelemättömänä tulkintana. Gordon heittäytyi laulun vietäväksi poski märkänä. Higham soitti sen kruunuksi hienon, balalaikkatyyliin pikatun kitarasoolon.
Ylimääräisenä numerona tuli vielä tovin taputettuamme ”Worried Kind”. Sitten show oli taputeltu. Vallan mainiosti Gordonin tarjoilema rockabillyboogie lauantaiehtoon viihdykkeeksi sopi. Lupsakan rupatteleva tyylikään ei minua haitannut. Se toi ripauksen stand-upia esitykseen, eihän rokkimusa saa olla turhan vakavaa. Jos muulla bändillä meinasikin olla vähän fiilis hukassa, niin Gordonilla itsellään sitä piisasi senkin edestä.
MARKO AHO
Kuvagalleria
|
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2019 .
|
|