KIRJAKATSAUS
|
|
|
|
15.6.2018 Roudarit ja Wallenius – tekijät esiin Keväällä julkaistiin kaksi kirjaa, jotka nostavat esiin suomalaisen musiikkimaailman merkittäviä taustavaikuttajia. Aiheina ovat roudarit sekä musiikkivaikuttaja Waldemar Wallenius.
Lamppu Laamasen "Roudarit – Vastuun ja kamojen kantoa jo vuodesta 1965" marssittaa etualalle työn raskaan raatajia, joita ilman eivät popparit juurikaan olisi poppailleet. Tommi Liimatan toimittama ”Musaa ja Soundia” niputtaa puolestaan Waldemar Walleniuksen seitsenkymmentälukuisia lehtiartikkeleita koviin kansiin.
Kumpaakin kirjaa uskaltaa suositella lomalukemiseksi kaikille – ainakin kaikille
|
|
musadiggareille. Waldemarin kirjoitusten turvin on helppoa myös ryhtyä musadiggariksi.
Hyvää sauhuamista
Suomalaisen musiikkilehdistön grand old man Waldemar Wallenius on sikälikin ajankohtainen, että hän täytti juuri 70 vuotta. Hän muistaa aina tilaisuuden tullen korostaa, ettei hän suinkaan ole kriitikko, vaan musadiggari. Hänen tehtävänsä on levittää musiikin ilosanomaa.
Waldemar on aina tykännyt etsiä hyviä juttuja ja sauhuta löydöksistään. Sauhunnut hän toden totta on. Viidenkymmenen vuoden aikana hän on täyttänyt huiman määrän palstakilometrejä monipuolisella musiikkiasialla. Lehtiä on syntynyt, ja lehtiä on kaatunut. Jotkut lukijat ovat innostuneet kirjoituksista siinä määrin, että ovat itsekin alkaneet kirjoittaa. Vielä useammat ovat sauhuamiselle altistuttuaan löytäneet uusia suuntia musiikkiharrastukselleen. Itse voin tunnustaa kuuluvani kumpaankin ryhmään.
Valtaisa tietämys, uteliaisuus, innostuneisuus ja henkilökohtainen heittäytyminen erottuvat usein leimaavina piirteinä Walleniuksen kirjoituksista. Kuljettaessaan tarinaa rupattelevan tuttavalliseen sävyyn hän saattaa äkätä sivujuonteen, jota ei yksinkertaisesti malta jättää kulkematta ja lukijoille kuvailematta. Merkkimäärä ei rajoita kerrontaa, kun sanottavaa piisaa. Eräs oma suosikkini on vuonna 1974 Musa-lehdessä ilmestynyt pitkä Doug Sahm -esittely. Ilmestyessään se oli varmasti kattavin täkäläinen tietopaketti Teksasin legendasta. Kirjassa tarina levittäytyy reilulle kymmenelle aukeamalle.
Vaikka radiokanavat ovat nykyään monikansallisten levy-yhtiöjättien tiukassa talutusnuorassa, tulvii uutta musiikkia kuultavaksi useammastakin tuutista. Esimerkiksi Spotify valikoi parametriensa mukaan käyttäjän mieltymyksiin parhaiten sopivat suositukset. Sosiaalinen media puskee tarjolle sisältöä enemmän kuin kukaan ehtii vastaanottaa. Viisi vuosikymmentä sitten tilanne oli toinen. Musiikkimaailman tuoreimmista tuulista sai parhaiten vihiä ulkomaalaisista lehdistä tai vaihtelevasti kuuluneista, kaukaisista radiokanavista. Levyjä oli niukalti saatavilla. Ainoa yhtymäkohta tähän päivään taisi olla se, että tuolloinkaan musiikilliset löydökset eivät juuri täkäläisille radioaalloille päätyneet. Pekka Gronowin ohjelma lienee ollut säännön vahvistanut poikkeus samaan tapaan kuin Radio Suomen erikoisohjelmat nykyään.
|
Yhteistyössä
Puistoblues, Järvenpää Puukkoblues 2018, Kauhava
AK-77: Mustan Kissan Luu Savonsolmu Beach & Blues Party .
|
Walleniusta voidaan hyvällä syyllä kutsua suomalaisten musiikkilehtien isäksi. Kun hän 70-luvun alussa perusti Musan Suosikin vastavoimaksi, oli takana jo Blues Newsin (maailman toiseksi vanhin juurimusiikkijulkaisu juhlii viisikymppisiään) onnistunut käyntiin polkaiseminen. Musa oli lyhytikäisempi. Sen vahva nousukausi jatkui muutaman vuoden. Yllättävän välirikon myötä musamiehet ajautuivat pakon edessä perustamaan omalle lehdelleen kilpailijan.
Soundi syntyi. Musa kuoli.
Itse loikkasin Waldemarin kelkkaan jälkijunassa kuten kirjan toimittanut Tommi Liimattakin. Olemme hieman myöhäissyntyisiä. Nuorena juippina 80-luvun alkupuolella ostelin ensimmäisiä levyjä ”Epekseltä” ja siirryin Suosikin turboplatinamaailmasta Soundin pariin. Innostuin lehden rehvakkaasta, mutta asiantuntevasta ja musiikkilähtöisestä asenteesta. Divareissa luuhatessani aloin pian hankkia myös kohdalle osuneita vanhoja Soundi- ja Musa-lehtiä hyllyyni.
Vierineiden vuosien tuoman jälkiviisauden turvin on suureksi huviksi muodostunut tutkia, miten toimittajat ovat tuoreeltaan suhtautuneet sittemmin klassikoiksi muodostuneisiin levyihin. Tästä kirjasta pääsee tsekkaamaan, minkälaisia ajatuksia Dr Feelgoodin tai Dire Straitsin debyytit, tai vaikkapa Tuomari Nurmion ensimmäinen single, ovat herättäneet Walleniuksessa. Arvioita lukiessa en osaa olla miettimättä, tunnistaisinko itse uuden drfeelgoodin tai direstraitsin, jos sellainen tänä päivänä syntyisi. Muitakin artikkeleita – haastatteluita, keikkaraportteja ja tunnelmakuvauksia – löytyy kirjasta runsaasti. Niissä käsitellään niin Wigwamia ja Isokynää kuin B.B. Kingiä ja Frank Zappaa.
Materiaalia valikoidessaan Liimatta vältteli parhaansa mukaan päällekkäisyyksiä aiemmin ilmestyneiden kirjojen kanssa. Siitä huolimatta (tai juuri siksi) mukaan valikoitui kosolti mielenkiintoista materiaalia. Juonipaljastuksina voin kertoa, että Hurriganesin debyytti oli Waldemarille pienoinen pettymys, John Mayall toimii aina, Deep Purplen jytä ei niinkään. Sittemmin pitkän aikaa Suomen kalleimmaksi keräilylevyksi mainittu Elonkorjuun ”Harvest Time” ei ole huono, vaan ainoastaan epäonnistunut hyvä levy. Hullujussi sai kaikkein armottomimman ryöpytyksen osakseen, mutta tuli silti Musan haastatteluun.
Waldemar Wallenius sai 80-luvun loppupuolella rokista tarpeekseen. Sittemmin hän on viihtynyt paremmin maailman- ja kansanmusiikin parissa. Sauhuaminen jatkuu. Tuleva kehitys on nähtävissä jo vuonna 1972 ilmestyneessä Vimpelin Väinämöisen singlearviossa. Sen lopuksi Wallenius toteaa: ”Meikäläinen on yksi niistä monista, joiden kiinnostus minkäänlaista kansanperinnettä kohtaan lopahti alkuunsa jo kouluaikoina opetuksen kuivuuden ja pitkäveteisyyden takia. Tällaiset levyt ovat omiaan herättämään tuon kiinnostuksen.”
Ei niinkään kevyttä musiikkia
Tavalliselta konserttikävijältä voi jäädä hahmottamatta, mitä kaikkea roudarin toimenkuva pitää sisällään. Kyllä, roudari on juuri se yleisön seassa (joidenkin mielestä yleisön tiellä) miksauspöytään nojaava hahmo, joka tiuskaisee äreästi jokaiselle juomalasiaan varustelaatikon kulmalle asettelevalle. Kysyttäessä hän saattaa kertoa tietävänsä, mitä kaikista edessään olevista napeista tapahtuu. Roudareiden tehtäviin kuuluu paljon muutakin kuin saliäänestä huolehtiminen. Työpanoksellaan he mahdollistavat koko esityksen. Mitä isompi esiintyjä ja mitä isompi keikkapaikka, sitä merkittävämpi on näkymättömän teknisen henkilökunnan rooli. Suurimmilla staroilla kitarateknikot hoitavat nykyään efektien polkemisenkin heidän puolestaan. Keith Richards esimerkiksi on sanonut, että hänellä on täysi työ sinnitellä koko keikka jalkeilla ilman pedaaleihin kompurointiakin.
|
Bändien teknisen henkilökunnan yleisnimikkeenä roudari on vanhentunut termi. Nykyisin alalle on tarjolla koulutusta. Itsensä voi opiskella yhtä lailla ääni- kuin valomestariksi tai -teknikoksi. Laamasen kirjassa ääneen pääseviä hahmoja ammattinimike ”roudari” kuvaa kuitenkin suurelta osin hyvin. Bänditoiminnan ammattimaistuessa vuosikymmeniä sitten valmiita ratkaisuja ja toimintamalleja ei juurikaan ollut. Äänentoistokalustoa myöten tarvikkeet rakennettiin pitkälti itse keksien ja soveltaen. Mallia otettiin kansainvälisten konserttivieraiden kovaäänisistä. Kokeilun ja erehdyksen kautta päästiin parempiin tuloksiin. Nykyisin esimerkiksi Eppu Normaalin Akun Tehtaan menestys taitaa nojata vähintäänkin yhtä paljon Reijo Hammarin erikoisosaamiseen kuin Aku Syrjän liikemiesvaistoihin.
Menneinä aikoina roudarit tekivät mitä tahansa. Heidän kontollaan olivat keikka-
|
|
auton kuljettaminen ja huolto sekä tarpeen vaatiessa sen korjaus haastavissakin olosuhteissa. Kaluston huolto, pystyttäminen, pakkaaminen ja kantaminen, miksaaminen, valot, orkesterin juoksevat asiat ja monet muut askareet varmistivat, ettei arki käynyt tylsäksi. Tältä pohjalta on ymmärrettävää, että tarinaa riittäisi kokonaisen kirjasarjankin tarpeiksi.
Kirjan tarinointi alkaa suomirokin alkuhämäristä 60- ja 70-lukujen vaihteesta. Vierailulle tuleville Paltereille rakennellaan lavaa, hiljakseen kasvavat bändit tarvitsevat apuvoimia, Danny Show työllistää, ja Hurriganes heittää isomman vaihteen silmään. Oman lisänsä seikkailuihin ja tarinoihin tuovat railakasta kiertue-elämää viettäneet musikantit. Röpöttelyteema ei kuitenkaan varasta pääroolia, vaikka tämän tästä esille nouseekin. Kostean 80-luvun jälkeen toisilla meno yltyi, ja toisille tuli totaalinen stoppi. Huumeitakin mahtuu kuvioihin.
Lamppu Laamanen on kirjannut ylös toinen toistaan eläväisempiä muistoja pitkän linjan ammattilaisilta. Bändien ja roudareiden bussikunnista muodostui aikoinaan tiiviitä ryhmiä, joille kaikki oli mahdollista. Toisinaan yksinkertaisistakin asioista saattoi muodostua monimutkaisia kokonaisuuksia. Ennen kännykkäaikaa piti hädän hetkellä pärjätä omin voimin. Jos bussi hajosi pakkasessa öiselle maantielle, nämä macgyverit keksivät poikkeuksetta hätäapuratkaisun, jonka turvin päästiin keikalle tai ainakin seuraavaan määränpäähän.
Entisaikainen arvostuksen puute nousee myös esiin. Jos soittajat olivat tanssilavoja pyörittävien urheiluseura-aktiivien silmissä välttämätön paha, roudari se vasta joutava lurjus olikin. Onpa heiltä penätty joskus pääsylipun hintaakin työpisteelle päästäkseen. Eihän nyt keikkaa saa kukaan ilmaiseksi katsella.
Alan nykyisyyteenkin luodaan kirjassa silmäys. Rokkitouhu on vuosien saatossa rauhoittunut ja työolot inhimillistyneet. Nykyään roudareitakin saa ruokkia. Homma toimii ammattimaisemmalta pohjalta, eivätkä keikkapaikat ole enää metsään kyhättyjä tanssilavoja tai -latoja. Välineistö on maailmanluokkaa. Sitä ei juurikaan tarvitse itse juotella tai nikkaroida. Erikoisosaaminen on arvossaan. Rokista on tullut siistiä sisätyötä, mutta raskasta se on edelleen. Soittajien ohella myös teknisen henkilökunnan työtilaisuudet ovat vähentyneet, eikä paluuta entiseen keikkabussien kulta-aikaan ole näkyvissä.
Onneksi tarinat elävät, ja onneksi ne on koottu kansien väliin.
MARKO AHO
Tommi Liimatta (toim.): Waldemar Wallenius – Musaa ja soundia. Like, 2018 441 sivua
Lamppu Laamanen: Roudarit – Vastuun ja kamojen kantoa jo vuodesta 1965 Johnny Kniga, 2018 333 sivua
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2018 .
|
|