SCANDINAVIAN BLUES PARTY 2017, KOKKOLA - RAPORTTI
|
|
|
|
|
21.9.2017
|
Hungry John
|
Kokkolassa on helppo viihtyä Scandinavian Blues Partyyn tavallistakin pohjoismaisempaa panosta toivat Hungry John ja Big Creek Slim. Emilia Sisco ja Helge Tallqvist pitivät siniristilippua korkealla.
Bluesfestivaalien syyskausi polkaistiin käyntiin Kokkolassa, jossa pimenevää iltaa valaisi jälleen kerran Scandinavian Blues Party. Nyt 24. kertaa järjestettyä festivaalia vietettiin perinteikkään Tullipakkahuoneen suojissa.
Kuten monet muutkin vastaavanlaiset tilaisuudet, tämäkin oli järjestetty paikallisin talkoovoimin – siitä osallistuneille iso kiitos.
Elävän musiikin tapahtumat ovat nimensä mukaisia. Tilanne elää, ja yllätyksiä on aina luvassa. Tapahtuman puuhamiehellä, Robban Hagnäsillä, on kuitenkin taito pitää asiat hallinnassa, joten lopputulos saattaa olla alkuperäistä suunnitelmaa mielenkiintoisempi.
Tyyliä ja taitoa
Pohjoismaisessa tapahtumassa Helge Tallqvist Band with Emilia Sisco esiintyi tyylikkäästi ja edusti Suomea kunnialla. Jos tämä ei ollut jonkun mielestä illan paras esitys, oli se ainakin sujuvin. Bändi oli muuten ainut, joka soitti ’normaalilla’ äänenvoimakkuudella. Muiden yhtyeiden kompastuskivenä olivat liialliset volyymit ja niiden myötä korviasärkevän voimakas soundi.
Helge Tallqvistia ei tarvitse liiemmin esitellä, siksi vakuuttavaa ja aktiivista työtä hän on tehnyt bluesin parissa. Hän käyttää nykyisin kokemustaan tuomalla innokkaasti nuorempia muusikoita esille. Helge on oikein oivaltanut, että nuorten kanssa työskentely laajentaa näköaloja ja tuo tuoreutta perinteiseen musiikkiin.
Emilia Sisco on löytänyt oman tiensä bluesin, jazzin ja soulin maailmasta. Hänen äänensä ja esiintymiskykynä ovat kehittyneet huimasti viime vuosien aikana. Ujosta tyttösestä on kasvanut nuori nainen, joka alkaa tietää, kuka hän on ja mihin pystyy. Emilian vahva, persoonallinen lauluääni iskee suoraan sieluun ja panee liikettä koko kroppaan. Hänen laulaessaan syntyy luonnollinen svengi. Fraseeraus on vaistomaista. Kokeneen bändin taustatuki on arvokas asia. Kun Emilia unohtaa kaiken muun ja antaa laulun viedä, hän näyttää viihdemaailman hepsankeikoille, mistä tytöt on oikeasti tehty.
|
|
Kitaristi Konstantin Kovalev, joka on kotiutunut Suomeen itäisestä naapurimaastamme, on myös vielä hiukan varautuneen oloinen. Lahjakkuutta ja nuoruuden intoa riittää sitäkin enemmän. Bluesin lisäksi hän on erikoistunut 1950- ja 60-lukujen musiikkiin, joten koko solistijoukko taipui helposti nostalgiasävelmiin. Rytmiryhmä teki vakuuttavaa työtä taustalla.
Ohjelmiston skaala ulottui pehmeistä jazz-swingeistä tiukkoihin funkeihin. Helge pitää linjansa loppuun asti. Klassikoita soitetaan, mutta ei mitään loppuun saakka veivattuja hittejä. Jokunen puhdas soulpala ja hidas blues kuultiin myös. Emilian esittäminä mieleen jäivät Arethan inspiroima ”Rock Steady”, äänellisesti haastava ”I’ll Get You Too”, ja tunteikas ”One More Kiss”.
Skandinaavit yhdistyvät
Scandinavian Blues Party toimi osaltaan Nordic Blues Puls -projektin avauksena. Konsepti on yksinkertainen. Homma toimii niin, että tapahtumassa on esiintyjiä (vähintään) kolmesta Pohjoismaasta. Yksi odotetuimmista esiintyjistä, ruotsalainen Clas Yngström, joutui ikävä kyllä sairastumisen johdosta perumaan keikkansa. Puutetta paikkasivat ansiokkaasti Big Creek Slim Tanskasta ja Hungry John Norjasta – tuttuja Suomen-kävijöitä molemmat.
Kokkolalaisten riemuksi toisena kitaristina lavalla nähtiin Kim Vikman, Wentus Blues Bandin alkuperäisjäsen. Robban soitti tietysti bassokitaraa.
Aina kun lahjakkaat muusikot nousevat lavalle jammailemaan, on odotettavissa jotain erityistä. Nytkin herrat ottivat velvollisuutensa tosissaan ja vetivät oikein kunnon deep blues -setin Muddy Watersin ja tämän aikalaisten tyyliin. Herroja olisi ollut mielenkiintoista kuulla yksilöinäkin, mutta yhteisesiintyminen oli tällä kertaa käytännön sanelema ratkaisu.
Hungry John alkaa muistuttaa enemmän ja enemmän Dr Johnia sekä olemukseltaan että ääneltään. Hänen huuliharpunkäsittelynsä on virtuoosimaista. Big Creek Slim oli varsinainen velho soittamaan hitaita blueseja. Hänen äänensä oli niihin myös sopivan karhea. Välillä kuultiin raspikurkkujen vuorolaulantaa. Muhevat kitarasoolot seurasivat toistaan. ja meno oli hikistä kuin Chicagossa ikään. Kaverit ylsivät loistosuoritukseen, varsinkin kun otetaan huomioon, etteivät he koskaan ennen olleet soittaneet yhdessä!
|
Yhteistyössä
Ruthie Foster, Espoo 28.9. Blind Boy Paxton, Helsinki 20.10.
Blues Caravan, Tampere-talo 26.9. Albert Lee, Tavastia 1.11. .
|
Äänentoisto oli valitettavasti niin nurinkurinen, että jokainen instrumentti kuului selvästi, mutta tuntui kuin kaikki olisivat yrittäneet soittaa toistensa yli. Se vaikeutti kokonaisuuden hahmottamista. Bändi soitti yksinkertaisesti liian kovaa. Edes kauemmas lavasta siirtyminen ei auttanut. Joskus sitä kaipaa vanhoja, yksinkertaisempia aikoja, jolloin lavalla oli bändin lisäksi kaksi Marshallia ja kaksi nuppia, joissa oli kaksi säätöä, bass/treble ja volume high/low.
Rock and Roll, straight, please
Pääesiintyjä Stacie Collinsia joutui kuuntelemaan hieman ristiriitaisin tuntein. Stacie lunasti kyllä lupaukset hurjasta show’sta, mutta sen musiikillinen anti oli aika vaatimaton. Rock Hard oli melko tyhjentävästi bändin nimi, kotipaikka Nashville, Tennessee.
Stacie Collins ja bändi esiintyivät rutiinilla. Pieni ja sähäkkä esiintyjä tiukoissa trikoissa oli yleisön mieleen. Tämän simppelimpää rokkishow’ta voi tuskin kuvitella. Amerikan meiningit, cowboy-hatut ja -saappaat oli ajateltu viimeisen päälle. Bailaajille oli tarjolla vauhdikasta menoa ja yksinkertaisia sointukuvioita huuliharppumausteilla. Lavan edusta täyttyi pian tanssineista ja mukana eläneistä faneista. Staciehan oli Kokkolassa jo vanha tuttu.
Ennakkotiedoista poiketen musiikki ei kylläkään ollut country rockia, olipahan vain rokkia made in the USA. Esimerkiksi kotoisessa Marjo Leinosessamme, johon Stacieta on verrattu, on 10 kertaa enemmän ytyä ja karismaa. Stacie osaa vetää melodisempaa ja bluesimpaakin linjaa, se nähtiin myöhemmin illalla; ohjelmiston kulmakivenä oli kuitenkin tauoton rumpujen pauke, joka löi kaikesta läpi. Bluesfestivaali ei näin ollen ehkä ollut se paras ympäristö tälle bändille.
Bänditauolla jaettiin Gustaf Nordlund -stipendi. Sen sai kokkolalainen Jarl-Erik ”Jarski” Paananen. Huomionosoitus tuli elävän musiikin dokumentoinnista blogin, videoiden ja kirjan muodossa. Aiheena hänellä on ollut Keski-Pohjanmaan nuorison musiikkiharrastuksen tutkimus. Hienoa, että tiedonjulkistamistakin aina silloin tällöin huomioidaan!
Oli miten oli, Kokkolassa on aina hauskaa. Osansa tuovat aktiiviset, ystävälliset kaupunkilaiset sekä modernistuva pikkukaupunki-ilmapiiri, johon kauniisti entisöity vanha kaupunki tuo tuulahduksen menneisyydestä. Kaukokaipuu ja kaipuu kotiin kohtaavat tässä vanhassa merenkulkukaupungissa, johon vieraankin on helppo tulla viihtymään.
ANNAMARI LAUSALA
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2017 .
|
|