|
18.4.2016 Kuvagalleria
|
Toronzo Cannon
|
Perinteitä ja häkellystä: Stompin' 2016 Toronzo Cannon ja Doug MacLeod toivat amerikkalaista bluesia Helsingin keskustaan. Pekko Käppi hyökkäsi takavasemmalta jouhikko kourassaan.
Helsinkiläinen Stompin' 2016 -tapahtuma levittäytyi kokonaiselle viikolle ja useisiin paikkoihin pääkaupungissa. Klubimainen pääkonsertti sai vuoronsa lauantaina 16. huhtikuuta Kulttuuriareena Gloriassa, Helsingin keskustassa.
Esiintyjistä eniten odotettiin chicagolaista Toronzo Cannonia, joka on bluesin maailmassa varsinainen outolintu: bussikuskitaustainen kaveri ei kajoa alkoholiin, ja ikääkin on alle 50 vuotta. Siitä huolimatta, tai nimenomaan siksi, hän pystyy edistämään uraansa olennaisesti. Chicagon klassikkomerkin Alligator Recordsin kanssa syntyi levytyssopimus. Ensimmäinen yhteinen hedelmä "The Chicago Way" ilmestyi alkuvuodesta.
Uutuuskiekon kappaleet saivat hyvää roolia Glorian stagella. "Midlife Crisis" keinahteli vetävästi, ja "Bad Contract" funkasi hurjasti. Vanhan klassikon "Money (That's What I Want)" Toronzo bändeineen sovitti voimabluesiksi; artisti omisti esityksen Phil Guylle, jolta hän oli kuullut biisin ensimmäisen kerran (Suomessakin usein nähty Buddy Guyn pikkuveli menehtyi vuonna 2008).
Toronzo Cannon esiintyi Stompin' 2016 -pääkonsertissa varsin maltillisella kvartettikokoonpanolla. Kuten pitkämatkalaisilla usein käy, kokoonpano muuttui reissun varrella. Kosketinsoittaja Ronnie Hicks oli jäänyt retkueesta, ja bändi nähtiinkin kahden kitaran, basson ja rumpujen orkestraatiolla. Kahden kitaran akselilla oli hetkensä, mutta kiipparit olisivat varmasti tuoneet esimerkiksi uutuuslevyllä kuultavan sävykkyyden paremmin esiin.
|
|
Chris Alexander. Lisää kuvia galleriassa
|
Keulahahmo lauloi ja kitaroi vakuuttavasti, mutta varsinainen epeli oli rumpali Chris Alexander. Varsinkin voimallisen soittamisen mahdollistaneissa kappaleissa hänestä pääsi todellinen piru irti. Hulppeat fillit, veitsenterävät symbaalien räiskäisyt ja pysäytykset seurasivat toisiaan. Ja siinä ohessa tuli pidettyä rytmiäkin yllä. Timangia!
Jos aitoamerikkalainen, moderni sähköblues innostaa, Toronzo Cannon on varmasti mieleen. Silmille hyppääviä erikoisuuksia ei oikein löydy rumputyöskentelyn lisäksi. Kokopitkän setin vetäminen onkin haastavaa; elämänmakuiset ja ilmeisen omakohtaiset tekstitkin kun menevät keikkatilanteessa useilta ohi. "I'm just an honest man trying to do right, feed my family", Toronzo laulaa, ja häntä on helppo uskoa.
Uusin silmin
Kitaristi, laulaja, lauluntekijä ja tarinaniskijä. Kaikkea sitä on amerikkalainen Doug MacLeod, joka sai kunnian avata Stompin' 2016 -pääkonsertti. "Dubb" teki Helsingissä omaa juttuaan: istuskeli keskellä lavaa resonaattorikitaroineen, esitti omia kappaleitaan jalkaa polkien ja kertoi juttuja. Hänelle oli varattu vain lyhyt setti. Moni olisi varmasti viettänyt kokonaisen illankin MacLeodin kanssa.
|
|
Session kohokohtia oli muun muassa "(If You Going to the) Dog House", joka kertoo tuuliviirimäisen parisuhteen haasteista hauskoin kielikuvin. "Brand New Eyes" taas liputtaa ennakkoluulottomuuden puolesta. Kun uskaltaa avata silmänsä, tai peräti ottaa käyttöön aivan uudet näköelimet, maailman myönteiset puolet voi kokea täysin eri tavalla. Esimerkkinä Dubb käytti jotain takavuosien kaveriaan, joka väänsi aina naamansa änkyrämäiseen murjotukseen – ja sitten ihmetteli, miksei hameväki kiinnostu!
MacLeod, vanha George "Harmonica" Smithin oppipoika, harmitteli, etteivät kaikki osaa arvostaa bluesin legendoja laulaja-lauluntekijöinä. "Sellaisia olivat Robert Johnson, Lightnin' Hopkins ja monet muut. Ja sellainen olen itsekin. Ellei joku lyö erikseen seteleitä pöytään, en soita 'Sweet Home Chicagoa'! Blues on minun musiikkiani, ja siinä on fiilis kaikki kaikessa", Doug ilmoitti.
Jylhästi jouhikolla
Tiedäthän tunteen, kun sähköpora tungetaan korvaasi? Ja erityisesti tunteen, kun se tekee hyvää? Kun Pekko Käppi aloitti Glorian lavalla sähköisesti vahvistettuine jouhikkoineen, jääriltä rutisivat paskat housuun. Pekko Käppi & Kuolleiden Hillittömien Hevoisten Luut oli paitsi illan nimihirviö myös suurin järkyttäjä.
|
Blues-Finland.comin kanssa yhteistyössä Blues Caravan Suomen-kiertueella
|
Äänimaailma räjäytti tajunnan varsinkin, kun edellisenä oli esiintynyt soundillisesti hillitty MacLeod. Pedaalien kautta järissyt jouhikko, vahvasti kaiutettu laulu, Tommi Laineen sikarilaatikkokitara ja Nuutti Vapaavuoren sikarilaatikkobassokitara veivät aivan uuteen maailmaan. Lisäksi Laineen ja Vapaavuoren polkemat perkussiot tehosivat.
Pekko Käppiä ei ole siunattu heleällä lauluäänellä, mutta tässä asetelmassa se on vain ansio. Persoonallisuutta piisaa. Kappaleet, kuten "Laihan koiran haukku ei kuuluu taivaaseen", "Sonja" ja noitavainojen ajassa kulkeva "Piika Kaarin" toimivat mahtavina näyttöinä kansanmusiikin, rockin ja ties minkä muiden ainesten sekoittumisesta omalaatuiseksi muhennokseksi.
|
|
Pekko Käppi. Lisää kuvia galleriassa
|
Pekko tuumaili osuvasti, että moni musiikki, muun muassa blues, syntyy rajatapauksista. Mikä on ilmeisesti kammottavaa, saattaakin tuntua hyvältä – ja päinvastoin. Tällaista vastakkainasettelujen herkkua Pekko Käppi & KHHL annosteli setissä, joka oli viime vuosien bluestapahtumien ovelimpia valintoja. Tätä kun lähdettäisiin veivaamaan vaikka Yhdysvaltain etelän juke jointeihin, jopa riittäisi yleisöllä ihmettelemistä…
Kun White Knuckles Trio asettui keskiyöllä päättämään Stompin' 2016 - pääkonserttia, pajatso oli jo tyhjennetty. Muutenkin harvaan kansoitetussa salissa oli sentään vielä kourallinen innokkaita. Bändi on Suomen piristävimpiä pitkään aikaan. Keikkaa paiskitaan hyvällä tahdilla, joten monelle White Knuckles Trio on jo tuttu juttu.
Pian on keksittävä jotain uuttakin. Rumpali Yukka White kuivahumoristisine välispiikkeineen, Knucklebone Oscar hellittämättömine kitarakuvioineen ja Mr Hillside liplattavine sormioineen takaavat kuitenkin aina show'n, joka kannattaa nähdä.
Stompin' 2016 -viikon lisäohjelma koostui klubitapahtumista, työpajoista, paneelikeskustelusta sekä kirkko-, kirjasto- ja palvelukeskuskonserteista. Festivaalin mestaroi Finnish Blues Society -yhdistys kumppaneinaan muun muassa Helsingin kulttuurikeskus, Yhdysvaltain suurlähetystö, Juurimusiikki ry ja Soundtools.
Pääkonsertti vietettiin nyt toisen kerran Gloriassa. Aiempi paikka oli Savoy- teatteri, ja tapahtuman nimikin oli silloin Stompin' at the Savoy. Yleisö ei ole löytänyt Gloriaan kovin hyvin, mutta paikka on sinänsä toimiva.
Erona viime vuoteen areenan permannolle oli kasattu pöytäkuntia, mikä teki tilaisuudesta kivasti klubimaisen. Toisaalta se hillitsi tunnelmaa. Lavan edustan vapaaseen tilaan harva uskaltautui vääntelemään kehoaan musiikin tahtiin. Tanssijoiden määrä ei tietenkään ole menestyksen mittari. Stompin' 2016 - pääkonsertti viihdytti yli viiden tunnin ajan, ja etenkin varsinaisen bluesin ystävät saivat namutella – ja tietyn setin ajan sopivasti häkeltyäkin.
PASI TUOMINEN
Kuvagalleria
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2016 .
|
|