LEVYARVIO
|
5.3.2016 Kursailematonta kouvostobluesia Jos politiikkakaan ei ole enää poliittisesti korrektia, miksi bluesin pitäisi olla? Vastausta on turha etsiä Titty Bar Tim Blues Bandin toiselta pitkäsoitolta "Flathead Woman".
Viime vuosina suomalainen musiikkitarjonta on tylsistynyt melkoisesti. Koska levymyynti ei entisaikaiseen tyyliin vedä, yhä useammin tähtäyspiste kohdistetaan radiosoiton ja hitin tavoitteluun. Siinä hommassa ei valitettavasti ole hyväksi erottua liikaa ympäröivästä
|
|
harmaudesta. Sopivasti omaa persoonaa lopputuloksesta karsimalla ja turhan teräviä särmiä hiomalla saa juurevammastakin materiaalista yleispätevän turvallista.
Onneksi sentään poikkeuksia tästä kaavasta löytyy vielä runsaasti. Esimerkiksi Titty Bar Tim Blues Band jatkaa kursailemattomalla "kouvostoblues"-linjallaan. Nyt käsittelyssä olevan toisen levyn synnyttäneitä sessioita tuskin on pohjustettu tuotto-odotuksin ladatuilla, fläppitaulun makuisilla palavereilla.
Titty Bar Tim Blues Bandin kolmen vuoden takainen debyytti ”Milk Shaka” oli kaikessa rouheudessaan iloinen yllätys. Sittemmin ryhmä kuuluu vain parantaneen otettaan. Laulun aiheet hyödyntävät edelleen bluesmusiikin peruskuvastoa, eikä rankempaakaan kerrontaa kaihdeta. Selkein ero entiseen on se, että Timmy Heikkilä laulaa nyt aiempaa rennommin. Hän on uskottava ja elämänmakuinen tulkitsija omillaankin, joten ylimääräisen särmän hakeminen on tarpeetonta.
Tottuneena maailmanmatkaajana Heikkilä taitaa olla yhtä kotonaan Chicagossa kuin Kouvolassa. Hän on vieraillut rapakon takaisessa tuulisessa kaupungissa tämän tästä ja tuonut useita sikäläisiä artisteja mukanaan Suomeen keikkailemaan. Tältä pohjalta on luontevaa, että Titty Bar Tim Blues Bandin levyllä kuullaan Chicago-shufflea jo avauksena. Se on nimeltään ”Dopa Smoka”. Sen perään bändi lataa ilmoille todellisen yllätyksen. ”Never Cheated You” tulee täysin puun takaa. Se edustaa musiikkityyliltään "x-rated countrya" ja on kuin suoraan David Allan Coen katalogista. Laulu on omiaan säikäyttämään herkimmän kansanosan lenseämpien levyjen pariin. Allekirjoittaneeseen tämä poikamaisen vallaton tilitys upposi ihan kympillä.
Bändi soundaa hyvältä. Turha viilailu ja tekninen briljeeraus on unohdettu. Livesoundisella levyllä pääosin oma kappalemateriaali kantaa. Soolo-osuuksissa Heikkilän harppu soi muhevasti, ja Mike Kurkiinin kitarointi on maltillisen coolia kautta levyn. Tammikuisella keikalla Finnish Blues Awards -tapahtumassa tilan haltuun ottaneet urut ovat levylläkin tärkeässä asemassa. Antti Takalon säästelemätön ja tämän tästä hyvin perkussiiviseksi äityvä sooloilu saa runsaasti tilaa. Näiden urkujen soundi ei ehkä löydy viralliselta hyvien soundien listalta, mutta on juuri siksi oivallinen lisä kokonaisuuteen.
Groovaava nimiraita nostaa mieleen muistumia Albert Kingistä. Ilmeisen omaelämäkerrallinen ”Too Bad Tim” edustaa puolestaan Canned Heatin suosimaa bluesimpaa boogieta, jossa suurin osa boogiekaavan äänistä jätetään kompissa käyttämättä. Bassokuvioilun sijaan panostetaan perusasioihin ja - ääniin. Hitaammat kappaleet ”Strange Cargo Revisited” ja ”Airborne Rumble” täydentävät tarjontaa.
|
|
Ei sovi sivuuttaa sitä seikkaa, että laulettujen raitojen rinnalta löytyy kolme ilmeikästä instrumentaalia. Verkkainen ”Breakin' Up” käsittelee kitaroinnin tunnelatauksen ja yli äyräiden kasvavan intensiteetin perusteella hieman riitaisampaa lusikoiden jakoa. Kepeä ”Titty Twist” on puolestaan sukua Lonnie Mackin kuusikymmenluvun tuotannolle. Juho Hurskaisen saksofoni tuo entisestään hienolle raidalle lisäarvoa. Takalon säveltämä groove ”Fish Cabin Fever” nostaa levyn urkupitoisuutta aimo annoksen. Urkuilu ei tässäkään – suruksi jo vajaan kolmen minuutin jälkeen fade outiin päättyvässä – ilottelussa ole hillittyä tai pidättyväistä. Eikä ole bändin soittamisessa mikään muukaan.
Erityismaininnan bändi ansaitsee siitä, että levyn kolmea lainakappaletta ei ole poimittu kaikkein kuluneempien sävelmien korista. ”So Glad You're Mine” tosin päätyi aikoinaan Elviksen ohjelmistoonkin, mutta tittybarilaiset operoivat lähempänä Arthur Crudupin alkuperäisnäkemystä. Smokey Smothersin ”Got My Eyes On You” ja Jimmy Dawkinsin ”Hippies Playground” ovat tarpeettoman vähälle huomiolle jääneitä kappaleita molemmat. Erityisesti viimeksi mainitun junttaava tulkinta on kerrassaan miellyttävä tuttavuus ja tekstiltäänkin hieman jotain muuta.
Näinä aikoina, kun politiikkakaan ei ole poliittisesti korrektia, minkä ihmeen takia musiikin – ja vieläpä bluesmusiikin – pitäisi sitä olla? Kursailematon kouvostoblues ei onneksi kumarra "ettei vain kukaan pahastuisi" -asennetta. Bändi luottaa itseensä, hyvään meininkiin ja albumiformaattiinkin. Se on hienoa se.
MARKO AHO
Titty Bar Tim Blues Band: Flathead Woman. Blue North Records, 2016
Timmy Heikkilä (kitara, huuliharppu, resonaattorikitara, laulu), Mike Kurkiin (kitara), Aarni Ruuhimäki (basso), Pasi Väkevä (rummut), Antti Takalo (piano, urut, shaker, bongot, taustalaulu)
Leo Westerlund (piano), Juho Hurskainen (saksofoni)
Linkit: Titty Bar Tim Blues Band, Blue North Records
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2016 .
|
|