LEVYARVIO
|
|
|
Aikamatkalla Tommy Castron seurassa
Uusimmalla levyllään ”Stompin’ Ground” Tommy Castro ottaa askeleen taaksepäin: ei suinkaan laadullisesti, vaan sisällöllisesti. Hän palaa menneisyyteen, lapsuutensa ja nuoruutensa maisemiin.
|
|
|
31.5.2018
Tommy Castron kotikaupunki on Pohjois-Kaliforniassa, San Franciscon lahtiseudulla sijaitseva San Jose. ”Stompin’ Ground” äänitettiin Kid Andersenin tunnetulla Greaseland-studiolla samaisessa kaupungissa.
Kotiinpaluu on samaan aikaan symbolinen ja konkreettinen. Tommy Castro luotaa musiikin lisäksi omaa ja aikalaistensa sielunmaisemaa. Tommyn ’paras’ nuoruus osui 1960- ja 70-lukujen taitteeseen. Luovuus, vapaamielisyys ja kaikenlainen monimuotoisuus kukoisti. Töitä oli tarjolla, ja amerikkalaiset saattoivat rauhallisin mielin suunnitella tulevaisuuttaan. Kylmät ja kuumemmatkin sodat olivat jossain kaukana, eivät ainakaan ensimmäisenä koulupojan ajatuksissa.
Juuret muovaavat ihmistä. Niillä on suurempi merkitys kuin tajuammekaan. Kasvuvuodet San Josen kukkuloiden katveessa sekä teini-ikä hippikultin ja mitä erilaisimpien musiikillisten suuntausten keskellä vaikuttivat syvällisesti tavallisen työläiskodin kasvattiin. Tommy Castron nuoruuden maailma avautuu meille näiden laulujen muodossa.
|
Yhteistyössä
Puistoblues, Järvenpää Puukkoblues 2018, Kauhava
Micke Björklöf & Blue Strip: Twentyfive Live
Emilia Sisco & Helge Tallqvist: You Ain't Heard Saariblues, Tampere .
|
Monet Tommyn omista sävellyksistä ottavat kantaa, mutta eivät julista. Pikemminkin niistä kuultaa ihmetys ajan ja arvojen muuttumisesta kovempaan suuntaan. Tommy on vahvasta sosiaalisesta omatunnostaan huolimatta uskollinen myös toiselle periaatteelleen: hänen keikoillaan yleisön täytyy saada pitää hauskaa! The Painkillers on armoitettu livebändi, joka haluaa tehdä joka keikasta ikimuistettavan elämyksen läsnäoleville. Monessa kappaleessa onkin live-esityksen tunnelmaa. Mukana on useita taustalaulajia. Myös puhaltimia ja lyömäsoittimia käytetään paljon.
Kuten usein on laita Tommy Castron kohdalla, blues on musiikissa pohjavireenä, ei päälinjana. Joukkoon mahtuu jokunen perinteisellä blueskaavalla tehty kappale. Niitä ovat Elvin Bishopin ”Rock Bottom” sekä Tommyn oma ”Live Your Life”. Levyssä paluuta vanhaan on sekin, että kaikki laulut on tehty laulettaviksi. Tanakkaan bluesrockiin on sekoittunut länsirannikon poppia, soulia ja funkia. Näin on syntynyt ihanteellista musiikkia radiosoittoa ajatellen.
|
|
Vierailijoina esiintyvät David Hidalgo, Charlie Musselwhite, Danielle Nicole ja Mike Zito. ”Juuri nämä esiintyjät olivat mielessäni valikoidessani kappaleita albumille”, Tommy sanoo. ”Kun uskaltauduin pyytämään heitä mukaan, kaikki suostuivat ilomielin.”
Aloituskappale ”Nonchalant” suorastaan räjähtää ilmoille. Rokkaava tanssiinkutsu on melko tyypillistä Tommy Castroa. Tommy vinguttaa asiaankuuluvasti rennon kitarasoolon. Tiukka soulpitoinen puhallinkuvio ja tarttuva kertosäe täydentävät paketin.
Kaihoisan kaunis balladi ”My Old Neighborhood” on rakkauslaulu vanhalle kotikaupungille. Se on ehkä aikojen saatossa muuttunut, mutta sydämessä sama kuin ennen. Muistot palaavat elävinä mieleen. Kaunis kitarakaiku, Michael Emersonin urut ja yksinkertainen pianosoolo lisäävät tunnelmaa. Kaikki soittajat panevat parastaan. Tässä laulussa kulminoituu levyn teema.
”Enough is Enough” kritisoi nykyajan elämäntyyliä, rahan perässä juoksemista, joka kuluttaa ihmisen pian loppuun. Kiihkeässä rytmissä kulkeva kappale sisältää muhevan soolon. Se on Tommyn käsialaa. Joukosta erottuu funkrytminen ”Love Is”. Hitaasti voimistuva groove edustaa tyyliltään 1970-lukua. Kyseessä on kuitenkin upouusi Tommy Castron ja Ron Alan Cohenin sävellys.
”Soul Shake” muistuttaa vanhasta rock & rollista à la Ike & Tina Turner Revue; mitä mainioin tanssikappale, jossa on vahva rytmipohja. Voimakasääninen blueslaulaja Danielle Nicole hoitaa tyylipuhtaasti ”Tinan” lauluosuudet. Vastapainona seuraa rauhallinen ”Further on Down the Road”. Keinahteleva soulballadi on Henry St Claire Fredricksin eli Taj Mahal -nimellä tunnetun bluesin suuruuden kynästä. Lauluosuudet ovat kauniit ja tausta hienosti svengaava.
Ray Charles -vaikutteinen ”Sticks and Stones” on puhdasta 70-lukua myös alkuperältään, tekijänä suurelle yleisölle melko tuntemattomaksi jäänyt Titus Turner.
Lattiapalkit jytisevät, kun bändi käy käsiksi Buddy Milesin klassikkoon ”Them Changes”. Los Lobosin David Hidalgo vetää Tommyn kanssa laulu- ja kitaraosuudet. ”Them Changes” on hieno kappale, jossa on originelli perusriffi ja mahdollisuudet improvisointiin. Kunnon kitaraduelli seuraa odotetusti. Tässä pysytellään silti aika tiukasti originaaliversion puitteissa.
Viimeinen kappale on Tommyn säveltämä blues ”Live Every Day”, jonka Charlie Musselwhite huuliharppuineen esittää pistämättömään tyyliinsä. Elä jokainen päiväsi täydesti! Erinomainen neuvo.
ANNAMARI LAUSALA
Tommy Castro and the Painkillers: Stompin’ Ground. Alligator Records, 2017
Tommy Castro (laulu ja kitara), Randy McDonald (basso ja taustalaulu), Bowen Brown (rummut, tamburiini), Michael Emerson (kosketinsoittimet)
Vierailijat: David Hidalgo (kitara ja laulu), Charlie Musselwhite (laulu ja huuliharppu), Danielle Nicole (laulu), Mike Zito (kitara ja laulu)
Muut esiintyjät: Kid Andersen (rytmikitara, akustinen kitara, saz-kielisoitin, basso, tamburiini, taustalaulu), Lisa Leushcner Andersen (taustalaulu), Nancy Wright (tenorisaksofoni), John Halbleib (trumpetti), Martin Winstad (lyömäsoittimet), Robby Yamilow (taustalaulu)
Linkit: Tommy Castro, Alligator Records
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2018 .
|
|