HAASTATTELU
|
|
|
|
|
1.11.2016
|
Vihdoin otsikoissa: Wee Willie Walker
|
Wee Willie Walker: Nyt on minun vuoroni Amerikkalaislaulaja kuuluu soulin varhaisiin pioneereihin, mutta suurempi suosio on koittanut vasta eläkepäivillä. Menestyslevy "If Nothing Ever Changes" on saamassa jatkoa.
Amerikkalaislaulaja Wee Willie Walker oli yksi festivaalikauden säväyttäjistä viime kesänä. Walker esiintyi Rauma Bluesissa Rick Estrin & The Nightcatsin kanssa elokuussa. "Pehmeä laulusointi, lämmin inhimillisyys ja maailmaa nähneen miehen elämänkokemus välittyvät vahvoina lauluista ja tulkinnoista. Hidastempoisten soulballadien tulkitsijana hän on edelleen lyömätön", Blues-Finland.com arvioi.
Walker, 74, on kulkenut pitkän taipaleen muusikkona. Suuri menestys kuitenkin kiersi hänet kauan. Merkittävä rytminvaihdos syntyi, kun Walker tapasi Rick Estrinin Minneapolisissa. Estrin oli saapunut The Famous Dooriin konsertoimaan. Walkerin manageri Julia Schroeder vihjasi Estrinille, että happy hour -aikaan kannattaisi tulla tsekkaamaan eräs laulaja.
"Minähän se olin. Hän sai kuulla lauluani, ja samalla tutustuimme. Myöhemmin tapasimme bluesristeilyllä. Hän kutsui minut lavalle laulamaan The Nightcatsin kanssa. Pian aloimmekin tehdä yhteistä levyä", Walker kertoo Norjan Bluesnewsin ja Blues-Finland.comin yhteishaastattelussa.
Estrin ei tahtonut uskoa, että Walkerin kaltainen lahjakkuus oli jäänyt niin vähälle huomiolle. "Kun kuulin, että hän oli ollut bluesristeilyllä monta kertaa maksavana asiakkaana eikä jalansijaa herunut kunnolla edes jamipiireissä, käsitin, että jotakin on pahasti pielessä", sanoo Estrin.
"Hänen äänensä tuo mieleen vanhat klassikkolevytykset, joita julkaisivat muun muassa Ace ja Kent Britanniassa ja Vivid Sound Japanissa."
Walkeriakin oli saatava levylle. Tulos oli "If Nothing Ever Changes" (2015). Norjasta maailmalle ponnistanut kitaristi Kid Andersen sai kunnian olla mukana. "Sessiot kulkivat kuin unelma", Andersen sanoo. "Tsekkasimme Willien levytyshistoriaa ja huomasimme, että hän versioi takavuosina The Beatles -hitin 'Ticket to Ride'. Valitsimmekin biisin 'Help!'. Muutimme sen balladiksi ja sovitimme kertosäkeeseen uusia sointuja. Kun mukaan vielä pyydettiin Curtis Salgado korkeine tenoriäänineen, siitä tuli soulduetto."
Vihdoin laajempikin musiikkiyhteisö heräsi. "If Nothing Ever Changes" poiki kolme ehdokkuutta Blues Music Awards -kekkereihin. Walker oli ehdolla 'soul-bluesin' vuoden artistiksi, levy oli ehdolla kahdessakin eri kategoriassa. Tästä artisti rohkaistui.
"Albumia painettiin ensin vain tuhat, mutta aika pian määrä tuplaantui. Olenkin alkanut jo kasata materiaalia uutta levyä varten. Enköhän tee taas yhteistyötä The Nightcatsin kanssa", Walker pohtii.
Kulta-ajan kasvatti
Wee Willie Walkerilla on vahva tausta Yhdysvaltain etelästä. Meno Memphisissä äityi kuitenkin liian hurjaksi hänen makuunsa, ja nykyisin mies vaikuttaa Minneapolisissa.
Walkerin perhe on kotoisin Memphisistä. Päivänvalon hän näki kuitenkin Mississipin puolella Hernandossa. "Kävin sielä syntymässä! Ollessaan raskaana äitini lähti Hernandoon tapaamaan omaa äitiään. Synnyin mummon luona, mutta vain pari päivää myöhemmin (jouluksi 1941) äiti vei minut takaisin Memphisiin", Walker kertoo.
Memphisissä Willie pääsi gospelin ja doo-wopin makuun jo poikasena, sekä kuuntelijana että aloittelevana laulajana. "Aretha Franklin kävi aina laulamassa viikon mittaisessa gospeltapahtumassa. Kävimme äidin kanssa kuuntelemassa häntä joka vuosi. Mentorikseni ja esikuvakseni valitsin kuitenkin Sam Cooken, jota kuulin The Soul Stirrersin kera."
Nuori Walker sai todistaa gospelkvartettien kulta-aikaa 50-luvulla. Laulajat esittelivät tekniikoita ja fraseerausta, jotka loivat pohjaa myöhemmälle soulaallolle. Moniäänisillä rakenteilla laulajat haastoivat toisensa ja saivat myös yleisön (tai seurakunnan) mukaan esitykseen taputtamaan, polkemaan jalkaa ja reagoimaan call-and-response -tapaan. Tekstit käsittelivät pelastusta, armoa ja kadotusta. Bluesissa, soulissa ja sukulaistyyleissä sanat muuttuivat maallisiksi; alettiin käsitellä kokemuksia ja tunteita. Matka esitysten kuten "Jesus Gave Me Water" ja "Pouring Water on a Drowning Man" (James Carr) ei olekaan niin pitkä.
|
Blues-Finland.comin kanssa yhteistyössä Teho Majamäki, Tampere-talo 16.11. Tunturiblues, Saariselkä 20.1.2017
|
The Redemption Harmonizers oli ryhmä, jossa Walker lauloi jo teininä. Vuonna 1959 hän asettui kiertueen myötä huomattavasti pohjoisempaan, Minneapolisin ja St Paulin suurkaupunkialueelle. Memphisiin paluu oli edessä kuusi vuotta myöhemmin. Walker levytti nipun singlejä Goldwax Records -merkille. Yksi niistä oli "Ticket to Ride".
"En oikein tuntenut bisnestä vielä. Tiesin toki The Beatlesin ja tykkäsin 'Ticket to Ride' -kappaleesta. Jos en olisi saanut apua kavereiltani, ei mistään olisi tullut mitään. Memphis oli villi kaupunki siihen aikaan, ja monelta lähti homma käsistä. Muun muassa James Carrilta, jonka tunsin kouluajoilta. En halunnut jäädä Memphisiin, joten valintani oli Minneapolis", Walker kertaa.
Minneapolisissa Walker pelasi varman päälle. Hän toki esiintyi iltaisin klubeilla, mutta tärkeämpää oli taata perheen hyvinvointi 'rehellisillä' töillä. Mies työskenteli muun muassa teollisuudessa ja terveydenhoitoalalla. "Bändejä minulla oli ainakin viisi. Teimme kaikenlaisia keikkoja, isoja ja pieniä."
"Tiet kohtasivat myös Minneapolisin kuuluisimman muusikon eli Princen kanssa. Prince ja hänen soittokaverinsa olivat 70-luvulla teinejä. He kävivät samoilla klubeilla kuin minäkin ja soittivat bändini kanssa. He opettelivat meidän biisejämme, soulkappaleita, jotka kaikkien piti osata."
Kutsuiko Prince Walkerin peräti joskus lavalle tai mainitsiko hän tämän yhtenä inspiraatioistaan? "Ei todellakaan!" Walker parahtaa.
Discohullutus vei Walkerilta muusikontyöt 80-luvulla, mutta 90-luvulla hän tuli uudestaan. Vuosituhannen vaihduttua painettiin lisää kaasua, sillä eläköidyttyään tavallisista töistä Walker saattoi panostaa musiikkiin täysipäiväisesti. Levyjä syntyikin koko nippu. Osa niistä sai osakseen varsin positiivisia arvioita, mutta vasta "If Nothing Ever Changes" toi hänelle ansaitun maineen.
Onnen päivät
"Matka on ollut pitkä, mutta nyt taitaa olla minun vuoroni", onnellisesti naimisissa oleva Walker sanoo. "Itselläni on neljä lasta, ja uusioperheessä niitä on kaikkiaan seitsemän. Seitsemänhän on onnenluku."
Wee Willie Walker ei noussut soulin pioneeriksi aivan helpolla. Musiikkimaailmassa vaaditaan muutakin kuin lahjakkuutta ja karismaa. Walkerin matkassa on ollut paljon päättäväisyyttä, hyvää yhteydenpitoa ja sopiva annos onneakin. Comeback on sitä luokkaa, että siitä voisi tehdä käsikirjoituksen Blues Brothers III -elokuvaan. Kun tarpeeksi kauan yrittää, saa palkkansa.
Unohdetut soulin pioneerit ja rhythm & bluesin kulttiartistit ovat tehneet uusia tulemisia 90-luvulta lähtien. Jotkut tekivät uuden läpimurron, jotkut kuolivat koettuaan pikaisen paluun valokeilaan. Heitä ovat muiden muassa Andre Williams, Solomon Burke, Nathaniel Mayer, Bettye LaVette, Candi Staton, Mavis Staples, Howard Tate, Swamp Dogg, Lee Fields, Charles Bradley, Sharon Jones, Mighty Sam McClain, Ironing Board Sam – ja nyt Wee Willie Walker.
ØYVIND PHARO
Haastattelu julkaistu alun perin Norjan Bluesnews-lehdessä
Suomenkielinen versio Pasi Tuominen
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2016 .
|
|