KIRJAKATSAUS
|
|
|
|
22.11.2016 Omien tarinoidensa sankarit Willie Nelson, Bruce Springsteen, Remu Aaltonen ja Pate Mustajärvi heittävät legendaa urakalla tuoreissa kirjoissaan. Niteet sopivat oivasti kaikkien musiikinystävien hyllyihin.
Nyt kun isänpäivälahjonnoista on jo selvitty kunnialla, kohta tulee joulun tiimoilta eteen uusi ja laajamittaisempi stressi. Josko tästä kirjoituksesta olisi siinä vaiheessa joillekin apua: seuraavista neljästä uutuuskirjasta jokaista uskaltaa suositella juurevasta musiikista innostuneen ihmisen pakettiin. Kronologisesti etenevissä musiikkihistoriikeissa pystytään helposti herkullisempikin aihe näivettämään liialla nippelitiedolla ja luetteloinnilla. Paremmat tulokset saavutetaan, kun kohde päästetään itse ääneen ja annetaan tarinan viedä.
|
|
Näiden kirjojen päähenkilöt on helppo jakaa kahteen ryhmään. Willie Nelson ja Remu Aaltonen ovat kumpikin kohonneet tahoillaan jopa myyttisiksi hahmoiksi. Elämää suuremmiksikin saattaisi joku heitä luonnehtia. Kumpikaan ei myöskään ole pyrkinyt hillitsemään itsestään liikkuvia huhuja, vaan mieluummin nakannut lausunnoillaan kuupallisen bensaa jo hehkuvaan nuotioon. Bruce Springsteen ja Pate Mustajärvi ovat puolestaan olleet eräänlaisia työväenluokan ja työn sankareita. Puurtajia, joiden rock and roll on kulkenut käsi kädessä arkielämän realismien kanssa.
Willie ja liikkuvainen mielenlaatu
Willie Nelsonilla ja Willie Nelsonista riittää tarinoita. Näyttää siltä, että tekee hän mitä vain, niin totuus ja sepite limittyvät sujuvasti legendaksi. Hyvä esimerkki on kymmenen vuoden takainen huumeratsia keikkabussiin Louisianassa. Tarina paisui hetkessä varsinaiseksi kommellusten sarjaksi. Mukaan tuli Ihmemaa Ozia, Pink Floydia ja ratsian tehneen poliisin sekavuus passiivisen pössyttelyn seurauksena. Willien kohdalla legendan rakentuminen on itse asiassa alkanut jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Hänen syntymäajastaankin liikkuu paria eri versiota.
Tätä ennen luettaviksi on saatu muutama lyhyempi Willien kirja. Niiden parissa viihtyy loistavasti. Sujuvan sanailun viemänä niissä tarjoillaan hajanaisia muistoja, elämänfilosofiaa, huumoria ja laulutekstejä. Esimerkiksi ”Meaning of life and other dirty jokes” on suositeltava, vaikkakin harmillisen nopeasti läpi luettava hankinta.
Nyt käsiin saadaan "Pitkä tie", nelisen sataa sivua muisteluita matkan varrelle osuneista etapeista. Toki mukaan mahtuu laulutekstejäkin, aina kun ne tarinaan edes ohkaisesti liittyvät. Ja vitsejäkin. Pääpaino kuitenkin on muistelmissa. Kahdeksankymmenen vuoden aikana voi sattua kaikenlaista, vaikka eläisi tavallisen, tylsän elämän. Willie ei ole tosiaankaan tehnyt niin.
Kirjasta saadaan lukea, miten musiikkibisneksellä kestää aikansa hyväksyä valmiisiin lokeroihin mahtumaton, persoonallinen artisti. Liikkuvainen mielenlaatu ei ole omiaan kohentamaan perheonnea, ja näin ollen kotikuviot elävät jatkuvasti. Matkan varrelle osuu huikea määrä musikaalisia kavereita, jokusia huonoja yhteistyökumppaneita, kilokaupalla pilvee ja uskomattomia sattumuksia.
Jos jotain purnaamista pitää hakea, kirja on liian lyhyt. Myös laulutekstien suomennokset sotkevat hieman kokonaisuutta. Kun leipätekstissä on ensin alkuperäissanoitusta ja sen jälkeen suomennos, lopputulos ei ole kovinkaan selkeä. Sijoittelemalla tekstit toisin (esimerkiksi kapeammalla fontilla vierekkäisiin sarakkeisiin) olisi lukukokemuksesta saatu eheämpi.
Hyvää työtä taannoin Jerry Lee Lewisin muistelmateoksenkin parissa tehneen Ari Väntäsen suomennoksessa Willien puheenparsi on taittunut turhan karkeaksi. Toisaalta karskius sopii paikoittain teemaan. Tarina avataankin yhdeksänkymmentäluvun mittavilla vero-ongelmilla.
Willie Nelson on huikea hahmo. Yhdeksättä kymmentä käydessään hän julkaisee yhä hurjaan tahtiin uutta musiikkia – laadunkaan isommalti heittelemättä – ja jatkaa loputonta rundiaan. Williellä on takanaan pitkä tie, jonka varrella maisemat eivät ole olleet tylsiä. Toivottavasti tietä piisaa vielä pitkälti eteenpäinkin.
Värikästä kerrontaa
Ketään tuskin yllättää, että nelikosta lennokkaimmin tarinoi Remu. Kerran hän harmitteli television auto-ohjelmassa, ettei hän voi koskaan tietää, minne tulee ajaneeksi, jos autoillessa puhuu jonkun kanssa. Sama sattumanvaraisuus pätee hänen tarinointiinsa. Jutun voi koska tahansa kääntää vaivatta sivutielle – jopa yllättäen ja vilkuttamatta. Sitäkin kautta päätyy kyllä jonnekin. Omasta suomenkielisestä materiaalistaan Remu pääsee luontevasti loikkaamaan AC/DC:n, Andy McCoyn ja Michael Monroen kautta Axl Roseen. Markku Salo ei ole kirjassa "Remu" lähtenyt kuljettuja reittejä liiemmälti suoristelemaan. Hän on antanut Remun viedä, kulkenut matkassa huterammillekin aasinsilloille ja kirjannut stoorit muistiin.
|
Hurriganesin ympäriltä on viime vuosina julkaistu useampiakin kirjoja. Bändistä ei välttämättä ole uutta kerrottavaa, mutta tokihan Remulta jotain löytyy. Eikä haittaa, että hän käsittelee aiheet pintapuolisesti. Remu ei juurikaan pohjusta tai taustoita. Hän keskittyy värittämään aiemmin piirrettyjä kuvia omaan persoonalliseen tyyliinsä. Mikäli alkuperäisiä kuvia ei tunne, kärryillä voi olla paikoittain hankala pysyä. Silti kannattaa antaa tarinan viedä ja nauttia kyydistä.
Kun Remu paukuttaa tulemaan legendaa, faktoille annetaan vielä vähemmän painoarvoa kuin tämän päivän poliittisessa viestinnässä. Tositapahtumat ovat kiintopisteitä, joiden ympärillä voidaan hengata hetki. Sitten jo horisontissa kangasteleekin seuraava stoppi. Fiiliksellä eteneminen on jees. Kun riittävän pitkään kiertelee aiheen ympärillä, kokonaiskuva hahmottuu. Sivuroolissa piipahtavien ihmisten ja bändienkin nimet ovat vähän miten sattuu. Ainakin yksilönsuoja
|
|
säilyy... Toisaalta myös Rockin' Vickers kuulostaa tuplaveellä huomattavasti stydimmältä.
Itsestään Remu kertoo aiempaa avoimemmin. Toisiinsa limittyvät tarinat marssittavat esiin musiikin lisäksi liudan naisia, erinäisiä päihteitä, ongelmia lain kanssa ja mielenkiintoisia kohtaamisia mitä moninaisimpien hahmojen kanssa. Yleisemmällä tasolla käsitellyksi tulevat myös monet nykyaikain kotkotukset.
|
|
Blues-Finland.comin kanssa yhteistyössä Tunturiblues 2017, Saariselkä Hamina Mosna Blues 2017
|
Remu on tänä vuonna ollut vahvasti esillä. Polvileikkaus piti miehen kesälomalla, mutta keväällä ja syksyllä on tapahtunut. Tampereen Museokeskus Vapriikkiin edelleen sankoin joukoin rokkikansaa houkutteleva Hurriganes-näyttely aukesi juhlavin menoin huhtikuussa. Pikatalven jäljiltä synkistyvää syksyä on tämän kirjan lisäksi piristänyt uusi Remu & Hurriganes -levy. Se onkin taas ihan toinen tarina.
Tunnelmakuvauksia elämästä
Säntillisimmin tästä nelikosta on historiaansa ylös kirjannut Bruce Springsteen. Hän on jo lauluissaan osoittanut kykynsä piirtää tarina eläväisesti kuulijan verkkokalvoille. Samaan tapaan hän on oman menneisyytensäkin ylös kirjoittanut. Kerronta etenee kronologisesti. Elämä tulee käsitellyksi valituin, miltei elokuvallisesti hahmotelluin kohtauksin. Silti, tai itse asiassa siitä syystä, on vaikea innostua huhusta, jonka mukaan Leonardo DiCaprio suunnittelisi materiaalista elokuvaa. Tarina on tässä valmiina aukeamaan lukijan mielikuvitukseen.
|
Musiikkiuran alkuaikojen kuvaukset ovat erityisen nautittavia. Matkalle mahtuu monenlaista kommellusta ja estettä, eikä suosio tosiaankaan lohkea itsestään. Jokainen joskus peilin edessä mattopiiska kitaranaan poseerannut tai kellarikämppään särisevää vahvistinta retuuttanut pystyy samaistumaan Brucen unelman määrätietoiseen tavoitteluun.
Kirja "Born to Run" on kertomus paitsi Springsteenistä itsestään myös hänen bändistään ja vuosikymmenten ystävyydestä. On hankala puhua Brucesta, jos sivuuttaa E Street Bandin. Tämän hän sai itsekin huomata keikkailtuaan kymmenen vuotta muiden musikanttien kanssa. Springsteenin voima piilee vahvassa tulkinnassa ja hyvissä piiseissä, mutta iso osa kokonaisuudesta menee juuri mahtipontiselle ja orgaaniselle yksikölle nimeltä E Street Band. Seitsemänkymmentäluvulla muodostunut ryhmä nivoutui ajan myötä tiukaksi yksiköksi.
|
|
Jokaisen heikkouksia paikkaamaan löytyivät jonkun muun vahvuudet. Jossain vaiheessa yhteisöllisyyden raja tuli vastaan. Kun mennään liian liki, sukset luiskahtavat helposti ristiin. Niinpä Bruce joutui hajottamaan bändin yhdeksänkymmentäluvun alussa.
Kuten hyvät tarinat yleensä, myös tämä kirja on tarina rakkaudesta. Patti Scialfan kanssa Bruce puhui ensimmäisen kerran puhelimessa jo seitsemänkymmentäluvun alussa. Muutamaa vuotta myöhemmin he tapasivat pikaisesti. Kesti vielä kymmenen vuotta ennen kuin yhteistyö ja sen jälkeen yhteiselämä alkoivat. Ne ovatkin jatkuneet jo kolmekymmentä vuotta.
On selvää, että turkasen hyviä lauluja Bruce osaa kirjoittaa. Siihen hän päätti nuorena myös panostaa – hän kun huomasi, että ääni oli turhan persoonallinen ja kitarointikin rajallista. Kirjasta jäi päällimmäisenä mieleen lause, jonka Bruce sanoo muistellessaan yhdeksänkymmentäluvun alussa tekemäänsä soolokeikkaa, joka oli hänelle ensimmäinen pitkään aikaan. ”Jos olet kirjoittanut laulusi hyvin, se pysyy pystyssä luurankona.” Niinhän se on. Brucen luurangoista monet pysyvät jaloillaan.
Pate Ikurista
Perinteikkään suomirokin asema nuorisomusiikkina on viime aikoina joutunut uuteen valoon. Sosiaalisessa mediassa naureskeltiin vastikään Eppu Normaalin ja Pelle Miljoonan päätymiselle vanhemmalle väestönosalle suunnatun ET- lehden kanteen. Kenties nuoriso on aiempaa vanhempaa nykyään?
|
Popedan keulilla neljä vuosikymmentä kukkoillut Pate Mustajärvi julkaisi kuusikymppisiä vietettyään elämäänsä taaksepäin tähyilevän kirjan ”Pate Ikurista”.
Tyyliltään teos muistuttaa enemmän pitkää lehtihaastattelua kuin elämäkertaa. Käsiteltäviä aihepiirejä on valittu matkan varrelta, ja Mustajärvi kertoo aiheesta kuin aiheesta avoimesti. Samaan aikaan luodaan arvokkaasti ikääntyneen herrasmiehen imagoa. Vanhoja tapahtumia peilataan nykypäivään. Iso osa kuvamateriaalista on tuoretta, ja nuoruuden hullutuksia muistellaan hieman häpeillen. Eikä iän viisastamassa näkökulmassa mitään väärää ole. Juttu kulkee edelleen jouhevasti. Mustajärvi tietää ja
|
|
toteaa itsekin, että ”aikuistuminen” on ollut uran (ja elämän) jatkamisen kannalta jopa väistämätöntä.
Popeda on tietysti tärkeä osa Mustajärven elämää. Tässä kirjassa se jää kuitenkin melko vähälle huomiolle. Bändin vauhdikkaat käänteet on tehokkaasti raportoitu (jo yhden jatko-osankin saaneessa) Vesa Kontiaisen ja Kjell Starckin kirjassa ”Ilkeesti kiitää”. Nyt Pauli voi keskittyä muistelemaan soolouraa, teatterihommia, ajokkejaan ja vaikka mitä – ja toki Popedakin siellä taustalla kajuilee koko ajan.
Toistuvasti esiin nouseva teema on Pauli ja Pate Mustajärven keskinäinen suhde. Molemmat tyypit asustavat samassa vartalossa, mutta ovat luonteeltaan kovin erilaisia. Pauli viihtyy omissa oloissaan, eikä itsestään meteliä pidä. Pate puolestaan pitää. Silloin kun hän on vetovuorossa, vauhti on kovaa. Mutkissa ei jarrutella. Juice Leskinen kiteytti asian toteamalla että ”Pate Mustajärvi on yksi eri ihminen.” Hurjimpina vuosina Pate vei ja Pauli oli repsikkana miltei kokopäivätoimisesti. Niitä aikoja muistellaan nyt hieman kauhuissaankin.
Hurjista kausista on kuitenkin selvitty, ja homma on balanssissa. Pate astuu esiin, kun rokkitouhut alkavat. Rouduun jälkeen on vuoronvaihto. Pauli ottaa ohjat. Roolia ei päästetä määrääväksi.
MARKO AHO
Willie Nelson & David Ritz: Pitkä tie (It's A Long Story – My Life). Like, 2016 Suomennos Ari Väntänen, 394 sivua
Markku Salo: Remu. Johnny Kniga, 2016 260 sivua
Bruce Springsteen: Born To Run - Omaelämäkerta. Otava, 2016 Suomennos Ilkka Rekiaro, 543 sivua
Tina Finn ja Pauli Mustajärvi: Pate Ikurista. Docendo, 2016 192 sivua
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2016 .
|
|