|
|
Blues-Finland.com tien päällä
King Biscuit, Memphis ja Mississippi: erään viikonlopun anatomia .
|
|
Video: Andres Roots ja Black River Bluesman soittopuuhissa Cherry Streetillä
|
9.11.2019
Suomen Black River Bluesman ja Viron Andres Roots ovat osa tarinaa, kun Blues-Finland.com matkustaa Yhdysvaltain etelään.
Teksti: Pasi Tuominen
Pikkulinnut laulavat, että King Biscuit Blues Festivalilla on tänä syksynä erityisen mielenkiintoista ohjelmaa. Buukkaan oikopäätä lennot, hotellit ja vuokra-auton.
Matkan ensi askeleet otan perjantai-iltapäivänä Manhattanin ytimessä, missä olen pitänyt majaani nyt runsaat kaksi vuotta. Nopean subway- ja bussimatkan jälkeen päädyn La Guardian lentokentälle ja boardaan liian kalliille lennolle Memphisiin.
Memphisin lentokentällä autovuokraamon työntekijät ihmettelevät suomalaista ajokorttia hetken, mutta heltyvät luovuttamaan minulle uudenkarhean Jeep Wranglerin pariksi päiväksi käyttöön. Yhdysvaltain etelää ei varsinaisesti tunneta turvallisuudestaan, joten olin ajatellut vuokrata huomiota herättämättömän auton, esimerkiksi Ford Fiestan. Autovuokraamo oli toista mieltä. Nyt lähdetään sitten valkoisuuttaan hohtavan, sporttivarustellun Jeepin kanssa liikenteeseen. Oloni on sopivan turvaton.
|
|
Järjettömän epämukavassa ohjaamossa navigaattorin kanssa sekoiltuani löydän vihdoin hotellille Memphisin keskustan tuntumaan. Monista vastaavista reissuista viisastuneena lähden ensimmäisenä metsästämään matkaevästä. Saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta amerikkalaiskaupungissa haaste on usein mittava. Voi joutua hortoilemaan kilometrejä ennen kuin löytää edes pahaista elintarvikekioskia. Nyt kuitenkin jo alle tunnin etsimisen jälkeen hallussani on lasti pullovettä ja erä uskomattoman pahanmakuista kokojyväleipää.
Hotellihuoneessa juutun tollottamaan telkkarista yliopistolätkää. Jos viettäisinkin Memphis-illan näin? Ei nyt sentään. Tarunhohtoiselle Beale Streetille käy tieni. Toki tiesin, että Beale Streetillä vallitsee ”ruotsinlaivameininki” värivaloineen ja viihteellisine ohjelmistoineen, mutta ei kadunpätkästä enää juuri ole positiivista sanottavaa. Fiilis tuntuu hauskalta hetken. Mutta kun ”Respectiä” ja ”Mustang Sallya” on klubikadulla jonkin aikaa kuunnellut, alkaa tehdä mieli keksiä muuta tekemistä. Moniin klubeihin ja juke jointeihin on tullut sisäänpääsymaksut. Jos hetkeksikin pysähdyt, kerjäläinen on kimpussa. Not cool.
Memphis-illan huipennukseksi osoittautuu Blues City Cafe, joka sijaitsee Beale Streetin ja South 2nd Streetin kulmassa. Vihdoin koittaa catfishin ja makunystyröitteni jälleennäkeminen. Ystävällistä palvelua, sitoutunutta keittiötyöskentelyä, hyvää ruokaa. Very cool.
|
|
Vihdoin lauantai ja matkan pääohjelman vuoro. Suunnaksi etelä, Arkansas’n osavaltion Helena ja siellä vietettävä King Biscuit Blues Festival. Navigaattori, joka oli minut opastanut perjantaina ”maisemareitillä” hotellille, parantaa kuin sika juoksuaan ja ohjaa nyt nopeasti bluesmusiikin tunnetuimmalle liikenneväylälle. Highway 61. Ensimmäinen kanava, jonka autoradiosta löydän, soittaa Little Miltonia. Higway 61:n pientareilla ovat puuvillapellot kivasti kukassa. Tunnelma nousee.
Pian osavaltioraja tulee vastaan. Jeep hurahtaa Tennesseestä Mississipiin: bluesin, vieraanvaraisuuden ja laihan kahvin osavaltioon. Autoradiosta tulvii Albert Kingiä, kun tullaan Tunicaan. Nyt ollaan varsinaisesti Mississipin Deltalla (joskin kuluneen sanonnan mukaan pohjoispäässä Delta alkaa Memphisin Peabody-hotellin aulasta). Koska King Biscuitin tarkasta aikataulusta ei ole tietoa – toiminta alkaa viimeistään puolenpäivän aikaan – matka jatkuu ilman pysähdystä. Koukkaus 61:ltä länteen. Nyt vaihtuu osavaltio Mississipistä Arkansas’han. Silta yli Mississippijoen, ja Helenassa ollaan. Täältä ovat kotoisin muiden muassa Sonny Boy Williamson II, countryherra Conway Twitty ja The Bandin legendarumpali Levon Helm. Kun ajoissa olen liikkeellä, löydän autolle paikan läheltä festivaalin ydintä, Cherry Streetiä.
King Biscuit Blues Festival on totisesti tapahtuma, jota kannattaa lähteä ihmettelemään pitkänkin matkan takaa. Festarialueelle – siis käytännössä Cherry Streetille – on vapaa pääsy. Vain päälavan alueelle peritään sisäänpääsymaksu. Kadun varrella on useita stageja: sisätiloja, mobiililavoja, hylättyjen talojen raunioihin kyhättyjä esiintymispaikkoja.
|
|
Herkullisin erikoisuus on katusoittaminen. Periaatteessa kuka tahansa kynnelle kykenevä voi panna kadun varrelle kamat pystyyn ja alkaa levittää taiteellista sanomaansa. Tuossa joku ukko painaa menemään Howlin’ Wolfin biisejä jo viidettä tuntia. Nuori jätkä taas kurittaa Gibson Les Paulia rööki huulessa, samalla esitellen kummallista tulkintaansa moonwalkista. Kitaraseppä John Lowe meuhkaa kadunkulmassa, kenkäkaupan edustalla. ”Pitäähän minunkin soittaa, vaikka ihmiset sanovat, että pidä turpasi kiinni ja tee niitä kitaroita”, John lohkaisee stetsonin lierit väpättäen.
Siis sama John Lowe, joka on tehnyt sikarilaatikkokitaroita Suomen Black River Bluesmanille? Kyllä. Ja kuinka ollakaan, Mustion omapoika Jukka Juhola maleksii Cherry Streetillä katutunnelmaa fiilistellen. ”Ensimmäisen kerran kävin etelässä kymmenen vuotta sitten”, Jukka muistaa. ”Sen jälkeen olen käynyt melkein joka vuosi. Alkaa olla jo tuttuja juttuja ja tuttuja ihmisiä.”
Soittovuoron saatuaan Black River Bluesman ei jarrutellut. Alkuvoimainen musiikki herätti Cherry Streetin väen huomion. Matalalta mörisevä kitara ja rumpali Robert Floyd Stevensin primitiiviset biitit houkuttelivat porukkaa kadunkulmastagelle; muodostuipa setin jälkeen pieni jonokin artistia jututtamaan.
Soittaminen Helenassa oli Jukalle erityisen kova juttu, sillä hän on ihaillut King Biscuit -ilmiötä (kaikki alkoi King Biscuit Time -radio-ohjelmasta) jo 70-luvulta asti. ”Aika hurjaa nyt soittaa täällä, jonkinlainen täyttymys. Kauan olen suuresti ihaillut King Biscuitia, ja yhtenä päivänä sitten soitan täällä. Huh huh, ei tätä kaikki voi ymmärtää.”
|
|
Ja kas, matkassa on mukana myös Viron blueslahjakkuus Andres Roots. Andresille Amerikan-matka oli ensimmäinen. Hänen sofistikoitunut kitaratyönsä ja hillitymmät rytmit (rummuissa taas Robert) kerryttivät kenkäpuodin edustalle erilaista yleisöä. Parvi nuoria kavereita – mitä ilmeisimmin kuusikielisen harrastajia – ihmetteli lähietäisyydeltä, miten yksi kitaristi teki ovelalla tekniikallaan vähintään kahden hommat.
Andres kertoi, etteivät New Yorkin kaltaiset suurkaupungit häntä juuri kiinnosta, mutta Yhdysvaltain etelä teki vaikutuksen. ”Mississipissä ja Clarksdalessa oli mahtavaa käydä. Puolet elämästäni olen lukenut tarinoita näistä paikoista. Lisäksi sain kuunnella aitoa paikallista musiikkia ja nauttia ihmisten ystävällisyydestä”, Andres sanoi. ”Isoimmaksi ongelmaksi osoittautui se, että mistään ei tahtonut saada hyvää kahvia… En uskonut, että se voisi olla vaikeampaa kuin Britanniassa, mutta kylläpä oli, varsinkin sunnuntaiaamuisin!”
King Biscuit Blues Festivalin lisäksi Black River Bluesman ja Andres Roots esiintyivät Memphisissä ja Deep Blues Festivalilla Clarksdalessa. Kuskina ja järjestelijänä heillä oli mukava kaveri Pohjois-Wisconsinista, Jeff Eaton, joka vetää muun muassa bluesohjelmia radiossa. WXPR-kanavaa voi kuunnella netissäkin.
|
|
Black River Bluesman, Ground Zero Blues Club, Clarksdale
|
|
Andresin tyylinäyte Cherry Streetin ja York Streetin kulmassa
|
Helenassa oli esillä bluesin koko spektri, sillä esiintyjiä oli katusoittajista aina kansainvälisiin tähtiin. Päästagella soittivat muiden muassa Kenny Wayne Shepherd, Delbert McClinton ja Ruthie Foster. Useimmat isot nimet on nähty moneen kerran Suomessakin, joten kiinnitän huomioni muille lavoille. Ehkä vastaan tulee joku ihan uusi talentti?
Sisätiloissa, kerhohuonetta muistuttavassa tilassa rumpali Kenny ”Beedy Eyes” Smith johti bändiään klassikkohengessä. Kenny kuuluu vielä bluesin nuoreen kaartiin. Tanakkaa kokemusta edustivat kitaristi Bob Margolin ja basisti Bob Stroger. Mainio hetki koitti, kun Stroger lähti käppäilemään pitkin huonetta ja lauloi standardia ”Key to the Highway” ilman mikkiä.
Samaisessa tilassa soitti myös Bill ”Howl-n-Madd” Perry yhtyeineen. Bill tapaa seniorikansalaisen oikeudella soittaa istualtaan, siinä missä tytär Shy Perry hoitaa lavaliikunnan. Hän soittaa kosketinsoittimella bassoa, ja paljon jää energiaa muuhunkin. Hänen tanssikuvionsa (joku saattaisi niitä kutsua vääntelehtimiseksi) ovat totisesti originellit. Shy Perry, joka on varsin mukiinmenevä laulaja, on julkaissut juuri ensimmäisen soololevynsä.
Ja löytyihän se uusi talentti. Kannattaa painaa mieleen nimi Rachel Ammons. Nuori nainen pani rauniolavalla kunnon bileet pystyyn. Tällä keikalla hänen instrumentaatioonsa kuuluivat sähkökitara sekä virveli, bassorumpu ja hi-hat, joita hän soitti jaloillaan. Rachelilla on väkevähkö, soiva lauluääni, joka täydentää one-woman bandin vetävän soundin.
|
|
Rachel kertoi, että Smilin’ Bob Lewis on hänen musiikillinen mentorinsa. He soittivat yhdessäkin duona nimeltä Tyrannosaurus Chicken. Bob, joka menehtyi taannoin, antoi Rachellille johdatuksen. ”Juuri Bob esitteli minulle Delta-bluesin. Kun kuulin Delta-bluesia ensimmäisen kerran, sanoin, että mitä ihmettä tämä onkin, on se paras soundi, mitä olen ikinä kuullut”, sanoi Rachel.
Musiikillisia vaikutteita on kaikkialta klassisesta musiikista (Rachel on koulutettu viulisti) punkiin. ”Jos joku tietää, mitä genreä musiikkini edustaa, kertokaa minullekin”, Rachel Ammons tokaisee.
Aurinko on laskenut mailleen King Biscuit Blues Festivalilla. Yllätyksekseni Jeep odottaa siellä, minne sen jätin, vieläpä ilman parkkisakkoa. Helenan tuppukylässä ovat vähäiset majoituspaikat loppuun buukatut. Otankin suunnan Mississipin Clarksdaleen, joka sijaitsee vajaan 50 kilometrin päässä. Tunnelmallinen ilta- ajelu pimenneellä Highway 61:llä. Ohitan crossroadsin, mutta silmäluomi painaa jo sen verran, ettei riitä tarmoa jäädä myymään sielua paholaiselle. Hotellilla epäystävällinen virkailija komentaa minut huoneeseeni käytävän perälle. Lauantai on niin mukava, ettei edes tv:stä tulviva, umpisurkea Saturday Night Live pysty sitä tärvelemään.
|
|
Sunnuntaiaamu koittaa. En ole kova pyhiinvaeltaja saati haudanpalvoja, mutta yksi paikka on muodostunut minulle kummallisen pyhäksi: Stovallin maatilan pläntti, jolla Muddy Waters aikoinaan asui ja työskenteli sharecropperina (torpparina). Siellä on taas käytävä ennen kuin paluumatka alkaa.
Paikka sijaitsee lähellä Clarksdalen kylää, Stovall Roadilla. En tiedä, monennenko kerran käyn Muddylla kylässä, mutta nyt on ensimmäinen kerta, kun puuvillapellot ovat kukassa. Muddyn kabiinia ei ole paikalla ollut pitkään aikaan. Sen jäännökset on museoitu Clarksdaleen. Mutta henki on jäänyt. Pysähdyn vain kuuntelemaan tuulenvirettä; samaa hiljaisuutta, jonka nuori McKinley Morganfield halusi täyttää musiikilla. Sen hän vei rohkaistuttuaan Chicagoon, synnytti Chicago-bluesin ja antoi pontimen rock and rollille. Nyt ollaan ytimessä.
|
|
Tässä asui Muddy Watersin naapurinmies. Ehkä
|
|
Kun paluu kohti Memphisiä alkaa, navigaattori puuttuu jälleen peliin. Clarksdalen keskustan kautta matka Highway 61:lle olisi lyhyt, mutta laite vie minut taas maisemareitille. Se koituu onnekseni.
Kiemurtelen pitkin pikkuteitä ihmetellen rähjäisiä bensa-asemia, Deltan aitoja maatiloja ja kyläpahasia. Radioasemat, jotka vielä eilen pauhasivat bluesia, täyttyvät hurmoshenkisestä gospelista – onhan sunnuntai. Tunnelma on haikea. En nyt millään jättäisi Deltaa taakseni.
|
Blues-Finland.com matkalla
Mississippi
Teksas
West Coast
Reportaasit
Wentus Blues Band Woodstockissa
Micke Björklöf & Blue Strip New Orleansissa
|
Memphisissä jää vielä pieni hetki tallustella Mississippijoen töyräällä. W.C. Handy -puiston lavalla bändi soittaa iltapäiväsettiä sopivan alavireiseen sävyyn. Vielä ajopelille lopputankkaus Riverside Drivella. Kun palautan Jeepin autovuokraamoon Memphisin lentokentällä, ympyrä tuntuu sulkeutuvan. Lento-, bussi- ja subway-matkat ovat enää muodollisuus. Mies palasi kotiin, mutta Deltalle jäi mieli.
Kotona New Yorkissa tummapaahtoinen kahvi maistui taivaalliselta.
PASI TUOMINEN
|
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2019 .
|
|