|
|
28.5.2013 Kuvagalleria
|
John Lee Hooker Jr-
|
San Francisco – koti kaukana kotoa Länsirannikon bluesin mekka sykkii musiikin tahdissa. Ääntä riittää klubeilla ja kaduilla, mutta myös yllättävämmissä ympäristöissä.
Joku on punonut värikkäistä kukista sydämen muotoisen seppeleen. Moottoritien ylittävän sillan kaiteeseen viritetty sydän tervehtii San Franciscoon saapumaisillaan olevia autoilijoita. Ensivaikutelma on lievästi ilmaistuna erilainen, kun takana ovat eteläisen Los Angelesin karut kulmakunnat jengigraffiteineen ja rujoine tyyppeineen.
Blues-Finland.comin länsirannikonmatka saapui San Franciscoon perjantai- iltapäivänä. Ajoitus ei suinkaan ollut sattumaa, sillä viikonloppu tarjoaa parhaat mahdollisuudet nautiskella aidosta ja elävästä West Coast Bluesista. Ja San Franciscossa – sekä sen naapuripaikkakunnilla – sitä totisesti piisaa.
San Francisco on antanut bluesille kodin 3 000 kilometriä musiikinlajin sydänmailta Yhdysvaltain etelässä. Etelän perinteistä muistuttaa parhaiten Friscon keskustassa sijaitseva klubi Bisquits and Blues ("bisquit" ei viittaa "keksiin" kuten voisi ehkä kuvitella, vaan USA:n etelässä tyypilliseen keksin, pullan ja sämpylän risteytykseen). Bisquits and Bluesiin löytävät tiensä bluesin mittakaavassa tunnetut nimet. Kuten klubin nimi lupaa, on tarjolla lisäksi etelän eväitä: ruokalistalta löytyvät niin bisquit, catfish kuin grits (lue herkuista lisää Mississippi-sarjastamme).
Kuinka ollakaan, Bisquits and Bluesissa tavataan vanha tuttu John Lee Hooker Jr. Haastattelussamme vuonna 2008 Hooker nuorempi korosti hyviä suhteita yläkerran isäntään. Sittemmin hengellinen kutsumus on vain vahvistunut; keikalla Bisquits and Bluesissa saatiinkin todistaa pienimuotoista bluesin historiaa, sillä keikka oli Hooker Jr:n viimeinen blues-veto San Franciscossa. Bluesmies aikoo siirtyä lopullisesti kirkonmieheksi.
"Siirryn stagelta saarnastuoliin", Hooker vahvisti. "Kaikki eivät sitä tiedä, mutta olen täysinoppinut pappi. Tästä lähtien esitän ainoastaan gospelia ja levitän herran sanaa. Olen varma, että isäni olisi ylpeä", legendaarisen John Lee Hookerin poika sanoi.
Hooker nuoremman uusi levy – luonnollisesti gospelia – ilmestyy ensi vuonna; samoin hänen omaelämäkertansa, jonka nimi kertoo paljon mutkaisesta elämänpolusta: "John Lee Hooker Jr – Out of the Belly of Hell".
Boom Boom!
John Lee Hooker Jr & The Hooker Bandin konsertti San Franciscon Bisquits and Bluesissa oli kuitenkin edelleen puhtaasti sitä itseään. Sopivan kokoisella, yökerhomaisesti valaistulla kellarikerroksen klubilla orkesteri paiski tiskiin energisen parituntisen bluesia. Ohjelmisto sisälsi vinon pinon omakohtaisia, rajuja tarinoita. Jos ei istuttu linnassa tai vähintään juteltu ehdonalaisvalvojan kanssa, ainakin näpisteltiin kaupasta makkarapötköjä.
Hooker Jr on sananmukaisesti ilmeikäs esiintyjä, joten häntä seuratessa ei tylsiä hetkiä tule. Varsinaista satakielen ääntä hänelle ei ole siunattu. Mielenkiintoisuus piileekin persoonallisuudessa, eläytymisessä, tulkinnassa ja show-miehen elkeissä. Vaikutuksen tekivät myös värikäs basisti-laulaja Frank "Tebo" Thibeaux ja kuin viimeistä päivää töitä huhkinut rumpali Mike Rogers. Hooker syntyi isänsä Detroit-aikoina, mutta koti on ollut pitkään Kaliforniassa. Niinpä saatiin kuulla West Coast Bluesia puhallinsektioineen ja pianoineen.
"Suurinta esikuvaani ei tarvitse rautalangasta vääntää. Se on John Lee Hooker. Hän oli minun elämäni päämies", Junior korosti. Hooker Band kunnioitti mestarin muistoa versioimalla biisit "Boom Boom", "Dimples" ja "I'm in the Mood". "'Boom Boom' oli aikoinaan sen verran suuri hitti, että sen ansiosta isäni pääsi muuttamaan kahden makuuhuoneen kämpästä kolmen makuuhuoneen kämppään", Hooker Jr lohkaisi.
Kalamajan blues-herkkuja
San Franciscossa vallitsee eräänlainen kahden keskustan asetelma. Varsinaisen kaupunkikeskustan lisäksi Fisherman's Wharf vetää ihmisiä puoleensa. San Franciscon lahden satama-alueen ympärille on vuosien saatossa kehittynyt kiintoisa huvikeskus: meren herkkuja tarjoilevia ravintoloita, kahviloita, puoteja, katusoittajia.
|
Mitä elävään bluesiin tulee, Lou's Fish Shack lienee Fisherman's Wharfin merkittävin kuppila. Ravintola (joka tunnettiin aiemmin nimellä Lou's Pier 47) keskittyy merelliseen ruokaan, mutta elävää musiikkiakin on tarjolla viikonloppuisin. Ja useimmiten nimenomaan bluesia.
Hämyisässä kakkoskerroksessa kohdalle sattui paikallisen Blind to Reason -bändin soittovuoro. Kitaristi Steve Studebakerin johtaman trion lavatyöskentely oli varsin maltillista, mutta soitosta löytyi rutkasti ideaa. Rumpali Christopher Ruizilta irtosivat hienot kuviot, vaikkei miehelle ole suotu käsivarsia kuin puolitoista kappaletta.
Blind to Reasonin musiikki on länsirannikon bluesin perinteiden mukaisesti sekoitus amerikkalaisen rytmimusiikin tyylejä. Kipaleessa "She's Pretty" on kiva jazz-tunnelma, "Sorrow" kulkee Bo Diddley -rytmeissä, ja "How Did It All Slip Away"
|
|
Lou's Fish Shack
|
edustaa rehellistä 12 tahdin bluesia. Soulia löytyy laulusta "Soul Supplier" – se on myös bändin hiljattain ilmestyneen levyn nimi.
"Olen kotoisin Oregonin osavaltion Portlandista, mutta nykyisin vaikutan näillä seuduin. Bändimme kotipaikat ovat eri puolilla San Franciscon lahden itäpuolta", Studebaker jutteli. Muusikkona ja DJ:nä vuodesta 1968 uraa tehnyt mies on melko tyytyväinen West Coast Bluesin tilaan. "Skene on San Franciscossa ihan hyvä, vaikka varsinaisia klubeja ei ole paljon. Oaklandissa ja Berkeleyssä on kivasti toimintaa. Mutta yksi paikka, missä todella tapahtuu, on San Jose. Siellä on monta hyvää klubia."
Konkaribändi kullan hohteessa
Gold Dust Lounge perustettiin San Franciscon Union Squarelle vuonna 1933, mutta 80-vuotissyntymäpäiväänsä se ei koskaan päässyt viettämään. Ei ainakaan alkuperäisessä sijainnissaan. Paikka suljettiin keväällä 2012. Se sai onneksi pian uuden elämän. Uusi sijainti on Fisherman's Wharfissa.
Gold Dust Loungen – tapeteista ja miltei kaikesta muusta kantautuva kullanhohde antaa nimelle katetta – pitkulaisen salin päässä soittaa bändi, jonka syntymävuodet ovat todennäköisesti itse ravintolan luokkaa. Stagelle ei ole ulkopuolisilla asiaa, sillä bändi soittaa hassun pöytäbarrikadin takana. Ja turha on yrittää soittotaitoisienkaan: seinään on kiinnitetty kyltti "No sit-ins" eli "Ei vierailevia soittajia". Rumpalilla ja kitaristilla on edessään pörssiyhtiön kvartaalikirjanpidon vetoiset mapit – ja on syytäkin olla, sillä bändi lupaa toteuttaa toiveen kuin toiveen.
Tällainen orkesteri on Johnny Z and The Camaros.
Rytmibluesin klassikot kuten "Key to the Highway" ja "Route 66" kajahtavat viihdyttävästi ilmoille. Kuten talon yhtyeiden pitkiin setteihin kuuluu, mukaan mahtuu myös vitsailua ja yleisön kanssa juttelua. "Gold Dust Lounge on kyllä todella historiallinen paikka. Tuli tuolla alkuperäiselläkin klubilla aika paljon soitettua", basson varressa ollut herra juttelee muina miehinä biisin välissä.
|
|
Johnny Z. Lisää kuvia galleriassa
|
Varsinaiseksi vääräleuaksi osoittautuu kuitenkin rumpali, ahavoitunutta merikarhua muistuttava, valkohapsinen ja -partainen mies. "Meillähän on täällä ihan oikea paparazzi tänään. Tätä päivää onkin odotettu!" patteristi ihmettelee kameran kanssa hyörivää muukalaista. "Viime viikolla täällä kävi ryhmä psykiatreja. He kyllä tietävät, mitä muusikon mielessä pyörii. Ja eilen täällä oli porukka, joka oli tullut matkan takaa meitä kuuntelemaan. Mistäs nyt oikein tuulee", hän äimisteli bändin yhtäkkisesti kasvanutta mainetta.
Kuin sadusta
San Francisco pursuaa musiikin historiaa. Rokkiklubi Fillmoressa (tunnettiin nimellä Fillmore West) äänitettiin monia legendaarisia livelevyjä. Tänä päivänä The Fillmore -niminen paikka kunnioittaa 70-luvun alussa suljettua legendaarista klubia samaisessa paikassa, Fillmore Streetin ja Geary Boulevardin kulmassa.
Parin korttelin päässä Fillmoren alkuperäisestä sijainnista seisoi ennen vanhaan Winterland, paikka, jossa The Bandin originaalikokoonpano juhli uransa päätöstä The Last Waltz -konsertilla. Winterlandin kunniaksi paikalla komeilee nyt taiteilija Santie Huckabyn tekemä seinämaalaus "The Blues Evolution". Siihen on ikuistettu paljon alan sankareita kuten T-Bone Walker, John Lee Hooker, B.B. ja Albert King sekä Etta James.
Seinämaalauskulttuuri kukkii San Franciscossa laajemminkin. Siinä missä kyseinen Winterland-maalaus on melko tehokkaasti suurelta yleisöltä piilossa, turisteja vetävässä keskustassa, Broadwayn ja Columbus Streetin risteyksessä, on toinen sitäkin paremmin esillä. Bluesin ystävälle nousee ylpeyden tunne, kun yksi teoksen merkittävistä henkilöistä on Tommy Castro, todennäköisesti nykypäivän suosituin West Coast Blues -artisti.
San Franciscoa käsitellessä voisi luetella loppumattomasti nimiä ja vuosilukuja, mutta ehdottomasti parhaat vibat saa ottamalla kaiken irti seudun tämän päivän elävästä elämästä. Kaupunki on kuin sadusta. Elokuvista tutut käsittämättömän jyrkät mäet, sykähdyttävät maisemat sinivihreänä liplattavalle lahdelle, mahtavat sillat, upean vanhanaikainen cable car -raitiovaunu, Fisherman's Wharf, Chinatown. Ja ne ihmiset: San Franciscossa voi tavata vertaansa vailla olevan sekoituksen sydämellisiä ihmisiä, bailaajia ja friikkejä. Pelkän bluesin perässä ei San Franciscoon ehkä kannata lähteä. Tosin elävästä West Coast Bluesista nauttiminen oikeassa ympäristössään antaa matkalle mojovan säväyksen.
|
PASI TUOMINEN San Francisco
Kuvagalleria
West Coast Blues -sarjan kolmannessa osassa matkataan Los Angelesiin. Ensimmäisessä jaksossa rakenneltiin aasinsiltoja ja käytiin Fenderin tehtailla.
Blues-Finland.com teki matkan Kaliforniaan huhtikuussa 2013. Opetus- ja kulttuuriministeriö tuki matkaa. Vastaava matka tehtiin vuonna 2012 Teksasiin ja 2011 Mississipiin. .
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2013 .
|
|