Becca Langsfordin iso yllätys
 
”Big Surprise” -otsikon mukainen iso yllätys on se, että vähän päälle 20-
vuotias neitonen on tässä määrin innostunut vanhasta rytmimusiikista. Ja
ennen kaikkea se, että hän esittää sitä näin hyvin. Kuten
Becca
Langsford
oheisessa haastattelussa kertoo, hänen esikuvansa tulevat
hyvin pitkälti vuosikymmenten takaa. Sopivasti vanhahtava soundi
luonnollisesti välittyy myös laulutulkintaan.

Langsfordin "Big Surprise" -levy on kokonaisuudessaan koostettu
lainamateriaalista, mutta mitään loppuun kaluttuja ja käytössä
rispaantuneita ikivihreitä ei mukaan ole kelpuutettu. Tuoreempaa osastoa
edustavat
Bonnie Raittilta lainattu ”Love Me Like A Man” sekä Squirrel Nut
Zippersin
”Do It This Way”. Ne istuvat luontevasti vanhempien piisien
sekaan – ja onhan Raittin levytyksestäkin ehtinyt kulua jo 40 vuotta.

”Big Surprisen” taiteellinen linja ja sointimaailma nojaavat pitkälti
Vince
Leen
näkemykseen. Sehän on The Wildcardsin ja Big Combon
yhteydessä havaittu omaperäisellä tavalla toimivaksi linjaksi. Tälläkään
kertaa ei Leen panokseen tarvitse pettyä. Hän tarjoilee laulun ohella
instrumentaation täytteeksi sekalaisia kieli- ja lyömäsoittimia sekä
kazoota ja pianoa. Soitto svengaa juuri niin mukaansa tempaavasti kuin
odotin. Wildcardsin riehakkuuteen ei tällä kertaa edes pyritä, vaan
tyylillisesti pysytellään lähempänä Big Comboa.

Koska Lee urakoi useimmat soittimet levylle itse, on materiaali pitänyt
purkittaa raita kerrallaan. Siitä huolimatta lopputulos ei kuulosta yhden
miehen yksinäiseltä väkästelyltä, vaan irtonaisesti svengaavalta bändiltä.
Asiaan vaikuttaa tietenkin se seikka, että sessioissa on ollut mukana
kaksikin ilmeisen pätevää rumpalia. Raita-askartelun pohjaksi on saatu
peruskompit taltioitua livenä.

Levyä kuunnellessa ei sovi sivuuttaa torvisektion tai Big Combossakin
vaikuttavan
Paul ”Bomber” Harrisin soittaman Hammondin fiilistä
lisäävää vaikutusta. Ne maustavat kokonaisuuden muhevaksi.

Musiikillisesti levyllä liikutaan doo-wopin, swingin, Delta-bluesin,
countryn, ragtimen ja ties minkä kaikkien genrejen alueilla. Rajoja
ylitetään pelottomasti, mutta turhan kauaksi ei kuitenkaan lähdetä. On
hyvä, että kokonaisuus pysyy tekijöidensä kuuloisena.

Becca Langsfordilla on vahva ääni ja hän osaa käyttää sitä
monipuolisesti. Perinnetietoinen mutta alati omia polkujaan kulkeva Vince
Lee on oivallinen aisapari takavuosien rytmimusiikista innostuneelle
laulajalle. Näin vanhahtava materiaali tulkitaan arvoisellaan tavalla.
Samalla se myös tomutetaan ja päivitetään tälle vuosituhannelle
maukkain tuloksin.


Becca Langsford: Big Surprise. Omakustanne, 2011

Becca Langsford (laulu, lyömäsoittimet), Vince Lee (laulu, kitara, dobro,
piano, akustinen basso, lyömäsoittimet, Mandocaster, pesulauta, ruukku,
kazoo, ukulele, lapsteel, kallot), Sebastian Boleslawski (rummut,
lyömäsoittimet, huudot), Timmy Langsford (rummut, lyömäsoittimet),
Patrick James Pearson (viulu, tenorisaksofoni), Ian Pettit (trumpetti,
flyygelitorvi, kornetti), George Comer (tenorisaksofoni), Paul Harris
(Hammond-urut), Ian Langsford (huuliharppu), Esther Alexandra
(taustalaulu), Alex Hart (taustalaulu)
.
 
BLUESIA CDON.COM-VERKKOKAUPASTA
HAASTATTELUSSA BECCA LANGSFORD
28.9.2012
Beccan esikuvat juontavat vuosikymmenten taakse
Jäi naiset näkemättä
Erään viime kesän perjantai-illan ratoksi oli tarkoitus lähteä Poriin naisia
katsomaan. Matkaan ilmaantui kuitenkin yllättäviä mutkia. Reportteri Marko
Aho kertoo.

Naisten katsomisen ohella oli toki tarkoitus myös kuunnella samaisia leidejä ja
heidän bändejään. Asiat eivät kuitenkaan rullanneet suunnitelman mukaan
(syistä, joita on tässä turha eritellä). Joka tapauksessa
Honey B & The T-
Bonesin
ja ennen kaikkea Porissa Manner-Euroopan debyyttinsä tehneen britin
Becca Langsfordin
keikat jäivät allekirjoittaneelta näkemättä. Jatsimatkasta tuli
hukkareissu.

Jälkeenpäin utelin Porin-kuulumiset Becca Langsfordilta itseltään. Onneksi heidän
retkensä oli ollut huomattavasti onnistuneempi.

Blues-Finland.com, Marko Aho: Keikat Pori Jazzissa olivat ensimmäiset
esiintymisesi Suomessa. Mitä pidit niistä?

Becca Langsford
: Oli todella mukavaa tulla Suomeen esiintymään. Itse asiassa
nämä olivat ensimmäiset keikkamme Britannian ulkopuolella. Olin luonnollisesti
jännittynyt, mutta samaan aikaan innoissani, koska pääsin esiintymään tyystin
uudelle ja erilaiselle yleisölle.

Minkälaisen vastaanoton saitte täkäläiseltä yleisöltä?

Loistavan. Saimme yleisöltä hyvää palautetta ja myimme rutkasti cd-levyjä.
Erityisesti lauantaina Jazzkadulla soittamallamme Voodoo-keikalla saimme kuulla
tosipaljon kehuvia kommentteja.

Olin etukäteen hieman huolissani siitä, miten meidän juttumme menee läpi
vieraskieliselle yleisölle, mutta paikan päällä huomasin huoleni turhaksi. Oli
mahtavaa päästä näin isolle ja suositulle festivaalille, joka on oikeasti
painottunut jazziin ja bluesiin. Meitä kohdeltiin Porissa todella hyvin ja viihdyimme
mainiosti.

Jäikö Porista mikään suomalainen esiintyjä mieleesi?

Näimme paljonkin hyviä esityksiä. Esimerkkinä pitää mainita ainakin Honey B &
The T-Bones. Soitimme heidän kanssaan samassa tilaisuudessa perjantaina.
Pidin heidän keikastaan todella. Bändi tuntuu olevan ilmeisen suosittu Suomessa.
Yleisö oli hyvin mukana.

Jo' Buddy & The Upliftersin keikan näkeminen oli toinen mainitsemisen arvoinen
kohokohta Porissa. He olivat loistavia!

Miten alkujaan innostuit bluesista ja muusta "vanhahtavasta" musiikista?

Perheeni on vaikuttanut musiikkiharrastukseeni paljon. Olen koko ikäni kuullut
kotona bluesia ja muuta juurimusiikkia. Sellaiset nimet kuin
Taj Mahal, Ray
Charles
ja Aretha Franklin tulivat tutuiksi jo nuorella iällä. Kun olin
kymmenvuotias, isäni soitti minulle
Patsy Clinea ja Peggy Leetä. Jäin koukkuun
heti! En ollut aiemmin kuullut musiikkia, jossa olisi niin vahva tunnelataus
mukana. Siitä se lähti.

Kahdeksantoistavuotiaana muutin yliopisto-opiskelujeni takia Plymouthiin ja
tapasin
Vince Leen. Hän laajensi blueskäsitystäni kertaheitolla ja esitteli minulle
Ruth Brownin, Sarah Vaughnin ja Bessie Smithin kaltaisia legendoja. Huomasin
vuosikymmenten takaisen musiikin olevan juuri sitä mitä olin etsinytkin. En ollut
vain aiemmin osannut etsiä oikeista paikoista. Vincellä on musiikkitietämys vailla
vertaa, ja olen oppinut häneltä todella paljon.

Kertoisitko hieman lisää musikaalisesta perheestäsi?

Totta kai. Uravalintaani on merkittävällä tavalla vaikuttanut se, että isäni ja
veljeni ovat muusikoita. Isä soitti aikoinaan huuliharppua Plymouthissa
vaikuttaneessa
Legal Eagles Blues Bandissa. Hänen soittoharrastuksensa jäi
vuosiksi vähemmälle, mutta viime aikoina hän on jälleen aktivoitunut. Isä on
vieraillut keikoillamme ja soittaahan hän levyllänikin yhdessä piisissä. On todella
hienoa kun hän soittaa kanssamme, koska hänestähän innostukseni musiikkiin
on alkujaan lähtöisin.

Vanhin veljeni
Tim on rumpali ja hän soittaa bändissä nimeltä The Patrick James
Pearson Band
. Hän on opiskellut myös musiikkiteknologiaa yliopistossa. Hän
onkin äänittänyt osan levystäni. Studio oli hänen makuuhuoneessaan. Tim on
mainio muusikko. Hänellä on huomattavasti laajempi musiikkimaku kuin minulla.
Hän onkin esitellyt minulle monia bluesgenren ulkopuolisia bändejä.

Toiseksi vanhin veljeni
Simon on kitaristi, harpisti ja laulaja. Hän esiintyy nimellä
Thomas Ford ja on varsin suosittu Britannian lounaisosissa. Hän palasi joku aika
sitten Ranskasta keikoilta, ne olivat menneet todella hyvin. Hänen uusi albuminsa
on parhaillaan työn alla ja voin paljastaa, että se kuulostaa todella hyvältä.

Ketkä ovat tärkeimmät esikuvasi laulajana? Ja löytyykö mitään "luurankoja
kaapissa" -henkisiä suosikkeja?

Esikuvani ovat vaihdelleet aikain saatossa. Patsy Clineltä, Peggy Leeltä ja Aretha
Franklinilta opin naisäänen vahvuuden. He ovat edelleenkin tärkeitä vaikuttajia.
Heidän kauttaan koin, että oma äänenikin on iso ja voimakas, joten päätin
opetella hallitsemaan sitä mahdollisimman hyvin.

Noin viisitoistavuotiaana aloin kuunnella
Joni Mitchelliä ja Carole Kingiä.
Mitchellin "Court And Spark" on edelleen yksi suosikkialbumeistani. Myöhemmin
ovat mukaan tulleet Ruth Brown, Bessie Smith ja
Billie Holiday. Aivan viime
aikoina olen kuunnellut paljon
Blind Boy Fulleria ja JD McPhersonia.

Sinulla on melkoisen kova bändi. Kerro hieman sen historiasta!

Tapasin Vincen muutettuani Plymouthiin. Menin hänen keikalleen, ja hän pyysi
minut laulamaan
Big Combon kanssa. Sen jälkeen lauloin joitakin taustoja hänen
levylleen ja me päätimme alkaa treenailla kahdestaan. Aloitimme keikkailun
duona Plymouthin ympäristössä. Settimme täydentyi koko ajan uusilla piiseillä.

Vuonna 2009 aloitimme sitten ”Big Surprisen” äänitykset veljeni Timin kanssa.
Ennen pitkää meillä olikin albumillinen materiaalia ja menimme viimeistelemään
sen PMC-studiolle. Käytimme levyn tekemiseen kokonaisen vuoden. Olen todella
iloinen, että näin monet muusikot innostuivat mukaan. Levystä tuli paljon aiottua
isompi. Monilla raidoilla on saksofonia, trumpettia ja Hammond-urkuja sointia
täydentämässä.

Äänitysten edetessä aloimme suunnitella, että pitäisi varmaan perustaa bändi
levyn promoamista varten.
The Wildcardsin toinen kitaristi Martin Vowles oli
juuri alkanut soittaa pystybassoa. Ja koska levylläkin on pystybasso, halusin sen
myös keikkakokoonpanoon. Martin on kerrassaan oivallinen lisä bändiin. Hän
tietää valtavasti musiikista ja ymmärsi heti miltä haluan kokonaisuuden
kuulostavan.

Vuoden verran rumpalinamme toimi
Sebastian Boleslawski, joka on mukana
levylläkin. Hän on loistava rumpali, mutta jokunen aika sitten aloin kaivata
bändiin enemmän lyömäsoittajaa kuin perinteistä rumpalia. Niinpä
Chris
Wilkinson
tuli hänen tilalleen. Kokoonpano ja soitettava materiaali ovat matkan
varrella siis jonkin verran muuttuneet, mutta mielestäni bändi kuulostaa nyt
sellaiselta kuin haluankin sen kuulostavan.

Entä tulevaisuudensuunnitelmat? Koska olisi uutta levyä odotettavissa?

Pori Jazz -keikkojen innostamana haluaisin kiertää enemmänkin bändin kanssa.
On jännittävää viedä musiikkia kokonaan uudelle yleisölle ja katsoa heidän
reaktioitaan. Mieluusti kuitenkin aloittaisin uuden levyn äänityksiäkin taas
pikapuoliin. En osaa vielä sanoa onko tällä kertaa kyseessä kokonainen albumi,
vai esimerkiksi EP.

Tällä hetkellä tärkein päämääräni on säveltää omaa materiaalia. Bändi hakee
edelleen muotoaan ja settimmekin muuttuu koko ajan, joten mitä vain voi
tapahtua. Mietin tarkkaan mitä piisejä versioimme. En halua, että päädymme
blues-rockbändiksi. Kerran kun on oikean suunnan löytänyt, ei kannata liiemmälti
siitä poiketa!

MARKO AHO


Linkit:
Becca Langsford, Pori Jazz
.
.

Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit
Kuunteluhuone
 |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English
.

Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com
© Blues-Finland.com 2006-2012
.
Etusivulle
Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit  |  Kuunteluhuone  |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English