KONSERTTIARVIO
|
|
|
Isojalkojen jäljillä Tuusulassa
Marjo Leinosen uusin bändi Bigfeet & La La esiintyi Krapin pajassa. Yhtyeen musiikissa blues, funk ja soul tekevät tuttavuutta kovan ja sopivasti autotallinhajuisen rokkauksen kanssa.
|
|
|
4.4.2018 Kuvagalleria
Teksti ja kuvat: Marko Aho
Marjo Leinonen kuuluu kiistatta Suomen tunnistettavimpiin laulajiin. The Ballsin keulilla 80-luvulla tutuksi tullut Leinonen laulaa tyylillä, joka ei kumartele ketään tai mitään. Se ei sulaudu taustalle. Se myös jakaa mielipiteitä: Leinosesta joko pitää tai on väärässä. Välimuodot puuttuvat.
Leinosen äänenkäyttö ja fraseeraus on ladattu täyteen tunnetta ja draamaa. Hän ei tyydy pelkästään laulamaan, vaan tulkitsee kappaleet tehden samalla laulusta kuin laulusta omansa. Keikkaoloissa heittäytyvä ja yleisöäkin tanssilattialle kannustava joraaminen tuo tulkintaan mainion lisän.
Viitisen vuotta sitten Marjo Leinonen yllätti ison Huff ’n’ Puff -kokoonpanon keulilla. Solistille ominainen rock and rollin, soulin ja bluesin sekoitus soi torvisektiolla ja taustalaulajilla maustettuna muhevasti. Bändi aikaansai ihastusta, mutta ei osoittautunut kovin pitkäikäiseksi. Nyt Marjo tulee jälleen. Tovin nimellä Car-Keys keikkaillut Bigfeet & La La on kompakti kvartetti – vieläpä peijakkaan toimiva sellainen. Toimivuuden todistaa äskettäin ilmestynyt pitkäsoitto "Pet Me". Levy on hyvä, mutta elävänä tarjoiltuina kappaleet lähtevät lentoon.
Nyt esiinmarssin toden teolla aloittaneiden isojalkojen notkeana tukirankana operoi basisti Mikko Murtomaa. Hän on aiemmin tullut tutuksi muun muassa katusoittobluesbändi Hobo Junctionista. Paletin pitää rumpujakkaralta käsin ryhdissä Sande Vettenranta.
Kitaristi Jukka Orma kantaa solistillisen vastuun Leinosen ohella. Pitkän, monipuolisen ja menestyksekkään uran tehnyt soittoniekka on viime vuosina elänyt kovan nosteen aikoja. Parin vuoden takainen soololevy ”Orman oppivuodet” siirsi rivimiehenä tunnetun soittajan keskimikin taakse ja esitteli hänessä piilevän tuotteliaan lauluntekijän. Myös Bigfeet & La La -debyyttilevyn materiaali on Orman kynästä lähtöisin. Instrumentalistina Orma on yhtä lailla tunnistettava, ilmaisuvoimainen ja mielipiteitä jakava kuin Leinonen laulajana. Tylsää tuskin heidän seurassaan tulee.
|
Yhteistyössä
Emilia Sisco & Helge Tallqvist: You Ain't Heard Elvis Concert, Tampere
Grand Blues Festival 2018, Lahti Kukonhiekka Blues 2018, Saarijärvi .
|
Krapin paja on vuoden verran toiminut, musiikkia ynnä muita esittäviä taiteita tarjoava klubi Tuusulassa. Korviini kantautuneet kehut osoittautuivat paikkaansa pitäviksi. Puinen rakennus on remontoitu yleisön viihtyvyyttä sekä ohjelmasta ja tarjoiluista nauttimista silmällä pitäen. Palvelu pelaa kiitettävästi, henkilökunta on ystävällistä ja soundimaailma oli ympäri pajaa hyvin kohdallaan. Lavan edessä ollut tanssitila oli ahkerasti hyötykäytössä. Yläkerran baarimainen parveke tarjoaa oivallisen vaihtoehdon alakerran pöytäryhmille. Epäiltyäni ääneen pajan sijainnin syrjäisyyttä sain kuulla niin Järvenpäähän kuin Keravalle olevan matkaa vain seitsemän kilometriä. Ellei polkupyöräily innosta, taksiinkaan ei suuria omaisuuksia tuolla matkalla uppoa.
|
Marjo Leinonen astui lavalle ja otti Bigfeet & La Lan komentoonsa bändin ensin avattua Freddie Kingin instrumentaalilla ”San-Ho- Zay”. Iskusävelmiä ei pantattu. Uuden pitkäsoiton ensimmäinen singlelohkaisu "Skeleton Trees" ja nimikappale "Pet Me" ovat sinnikkäästi tanssikengän alle pyrkiviä menopaloja kumpikin. Ensin mainittu on sopivan vitkaan etenevä blues. Toinen pyörittää popahtavaa sointukiertoa funkylla otteella, vaihtaen jazzikkaan oktaavisoolon ja rauhallisemman väliosan myötä yllättäen toiseen moodiin.
Bigfeet & La La toimi hienosti livenä. Soitossa oli yhtä lailla nyansseja kuin fiilistä. Välillä kaahattiin lujaa, vastapainoksi tarjottiin hiljaisempia suvantoja. Siinä missä ”Biding My Time” sisälsi pitkän, hillityn ja rauhallisen bluessoolon, lähti ”Fly High” varsin korkealentoiseksi. Pitkissäkin sooloissa korostui yhtenäinen bändityöskentely yksilösuoritusten sijaan.
Bigfeet & La La liikkuu Leinoselle tutuissa musiikillisissa maisemissa. Funk ja soul tekevät tuttavuutta kovan ja sopivasti
|
|
autotallinhajuisen rokkauksen kanssa. Myös blues on vahvasti läsnä koko ajan. Bassolle lankeaa monin paikoin iso rooli kannettavaksi. Trion sointi säilyy ryhdissä, kun kitaristille pedataan vapaammat kädet. Hienosti Murtomaa vaativan tonttinsa hoiti siitäkin huolimatta, että onnistui tauolla viiltämään yhden sormenpään auki.
Makoisat mausteet
Orman kirjoittamissa kappaleissa ei esikuvia peitellä. Ei heitä myöskään apinoida. Sovituksiin ripotellut viittaukset ovat perusteltuja, ja alkuperäinen lähde on helposti tunnistettavissa. Tuttuja elementtejä osui korviin pitkin matkaa. "Skeleton Trees" saa mausteekseen ripauksen John Lee Hookerin "Boom Boomia", vauhdikkaasti huonoille teille houkutteleva "Wasted" kumartaa The Whon suuntaan, ja tremolokitaran viemä "Dig A Hole" tuo paikoin mieleen The Beatlesin rouheimmat hetket. Mainio irrottelu ”Funk” tarjoaa nimensä mukaisesti groovaavan dueton Ormalta ja Leinoselta. ”Ground Woman Homesick Blues” luiskahti Krapin pajassa funkin sijaan miltei punkin puolelle. ”Feel Good” taas riffitteli kuusikymmenlukuisen ronskisti.
Debyyttilevy kuultiin keikalla kokonaisuudessaan. Setit täydensi nippu hyvin valittua muuta kamaa. Ballsin ohjelmistosta tuttuja poimintoja olivat ainakin ”Money (Mean Old World)” ja ”Don’t Burn Down the Bridge”. Niin ikään Balls- lähtöinen ”Raven” nousi listalle yllätyksenä Murtomaan lähdettyä kesken kaiken sormea paikkailemaan. ”There’s a Light” enteili kevään myötä lisääntyvää valoisuutta. ”I Want to Be Your Driver” teki selväksi ajovuorot. Se ei liene Chuck Berryn laulukirjan tutuinta sisältöä, mutta varsin mainio kappale. Mainio versio siitä kuultiin nytkin. ”Wang Dang Doodle” tarjoaa osaavissa käsissä perinteisesti oivallisen pohjan fiiliksen nostattamiselle. Fiilis nousi Krapin pajallakin.
Encoressa oli jälkiruoaksi klassikkoja. ”I Need Your Love So Bad” ja ”You Can’t Judge a Book By the Cover” paketoivat kaikin puolin onnistuneen illan. Soittoaikakin oli kohtuullinen. Puolenyön aikaan autoillessani kotia kohti olin hyvillä mielin. Samalla kertaa olin päässyt tutustumaan niin Bigfeet & La La - orkesteriin kuin Krapin pajaan. Molemmista jäi päällimmäiseksi mieleen, että tätä haluan toistekin.
MARKO AHO
Kuvagalleria
Linkit: Bigfeet & La La, Krapin paja
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2018 .
|