|
11.4.2013
|
|
Musiikkia suoraan ihmissielusta Ranskalaisen Le Chant Du Monde -yhtiön levysarja esittelee bluesin ja soulin lähihistoriaa. Annamari Lausala tekee selkoa Big Mama Thorntonin, Sam Cooken ja Aretha Franklinin merkityksestä.
Yhdysvaltalaisen perinnemusiikin ystävien iloksi on ilmestynyt uunituore levysarja. Kuunneltavakseni osuivat kolmen blues- ja soullegendan varhaiset levytykset. Alkuvuodesta julkaistut CD-boksit on nimetty yksinkertaisesti: Big Mama Thornton, The Complete 1950-61; Sam Cooke, The Complete Singles 1956-62 sekä Aretha Franklin, The Complete 1956-1962. Kyseessä ei tosiaankaan ole mikään tusinatavara, vaan kunnianosoitus mustan musiikin tiennäyttäjille. Levykokoelmat toimivat hyvin myös afroamerikkalaisen musiikinhistorian oppituntina harvemmin kuultujen levytysten muodossa.
Julkaisijana toimii ranskalainen Le Chant Du Monde, vanha ja kunnianarvoisa, alun perin klassisen musiikin julkaisemiseen erikoistunut musiikkikustantamo. Nimensä mukaisesti maailmanmusiikkiin keskittynyt yhtiö on nyttemmin laajentanut valikoimaansa myös jazzin ja nuorisomusiikin suuntaan. Le Chant Du Monde -levymerkin ”Jazz”-nimikkeen alla on julkaistu toistakymmentä afroamerikkalaisten artistien kokoelmaa, joukossa muun muassa Ray Charles ja Nina Simone (Sam Cooken kokelma löytyy nimikkeen ”International Pop” kohdalta).
Boksit ovat lähemmin tarkasteltaessa huolella koottuja ja ranskalaisen tyylikkäitä. Vakiovarusteena kaikissa on informatiivinen vihkonen, joka sisältää artistin tiivistetyn elämäkerran lisäksi tarkat tiedot kokoelman levytyksistä. Tekstit ovat ranskan- ja englanninkielisiä. Kauniisti sijoitellut valokuvat artisteista, levyjen kansista ja levyetiketeistä ilahduttavat musiikinharrastajan esteettistä silmää. Levyjen sisältö on myös täyttä tavaraa. Kokoelmien nimissä esiintyvä ”Complete” pitää todennäköisesti paikkansa: levyillä on artistien koko tuotanto tietyiltä vuosilta (Sam Cookelta siis vain singlet). Boksit sisältävät useamman eri levy-yhtiön materiaalia. Remasteroidut soundit toimivat erinomaisesti vaatimattomillakin laitteilla toistettaessa.
Big Mama – valioluokan shouter
Willie Mae ”Big Mama” Thornton kuuluu niihin bluesin puurtajiin, joka eivät elinaikanaan saaneet arvostusta suuren (valkoisen) yleisön keskuudessa. Muut laulajat ja levy-yhtiöt korjasivat suurimmat voitot hänen suurimmista rhythm 'n blues -hiteistään.
Gospel-taustan omaavana kirkkokuoron laulajana Willie Mae joutui nuoresta pitäen tienaamaan itse elantonsa. Hän liittyi 14-vuotiaana kiertävään vaudeville- show'hun. Hänestä kehittyi monilahjakkuus. Hän esiintyi komediennena, laulajana, huuliharpistina ja rumpalina. Parikymppisenä hän muutti Houstoniin, jossa hänet kiinnitettiin Peacock Recordsille. Hän levytti hittinsä ”Hound Dog” (1952), joka päätyi rhythm 'n blues -listan ykköseksi. Kappale on Elvis Presleyn laulamana aina mielestäni kuulostanut vähintäänkin omituiselta, koska juureva laulu on tehty nimenomaan naiselle, joka on lopen kyllästynyt siipeilijämieheensä. Big Maman hitti ei kuitenkaan tavoittanut valkoista yleisöä, eikä mikään muu hänen levyistään koskaan saavuttanut samanlaista suosiota. Big Mama oli kuitenkin kysytty esiintyjä. Hän eli kiertue-elämää Johnny Otis Bandin solistina ja levytti harvakseltaan kiertueohjelmistoaan.
Tämä kokoelma (2 CD:tä, yhteensä 35 kappaletta) kattaa reilun kymmenvuotiskauden ja antaa erinomaisen kuvan Big Mama Thorntonin kyvyistä laulajana. Hän on laulaessaan ”shouter” (gospel-termi, joka kuvaa välitöntä, ulospurkautuvaa tunnetta). Tyylilajiltaan kokoelma edustaa 1950-luvun kaupunkibluesia, joko klassista tai jatsahtavaa, rytmeiltään enemmän uptempoa kuin hidasta bluesia. Toisissa kappaleissa taustalla töräyttelee iso orkesteri. Mielestäni Big Mama on parhaimmillaan esiintyessään 'perusbändin' kanssa (kitara, basso ja rummut). Erinomaisena huuliharpistina hän esittelee taitojaan kappaleessa ”You Did Me Wrong” ja instrumentaalissa ”Big Mama's Blues”. Useimmat kokoelman kappaleet ovat tunnelmaltaan positiivisia, hullunkurisia tai täynnä asennetta – surkea valitus ja sielun syövereiden luotaus eivät kerta kaikkiaan kuulu Big Maman taiteilijapersoonaan.
Big Mama Thornton oli rempseä ja sanavalmis, yhteiskunnan normeista viis veisaava yksilö, joka katosi välillä pitkiksi ajoiksi näkyvistä. Hänet löydettiin sitten hämäräperäisistä kapakoista, joissa hän esiintyi tai muuten vain mielellään oleili, joskus mieheksi pukeutuneena. Arhoolie-levymerkki noukki hänet juuri tällaisesta tilanteesta ja järjesti Montereyn jazzfestivaalille vuonna 1964. Festari olikin suuri menestys.
Montereyta seurasi Euroopan-kiertue toisten blueslaulajien kanssa. Eddie Boyd, Walter Horton ja Buddy Guy olivat matkassa. Kotona Valloissa Big Mama levytti The Chicago Blues Bandin kanssa. Bändissä soittivat muiden muassa Otis Spann ja James Cotton. Vuonna 1968 hän levytti oman sävellyksensä ”Ball And Chain”, jonka Janis Joplin pian otti ohjelmistoonsa. Uusi versio tuotti mainetta ja rojaltejakin Big Mamalle. Joplin ei koskaan unohtanut mainita esikuvaansa julkisuudessa esiintyessään.
Big Mama Thornton lopetti levyttämisen 70-luvun puolivälissä. Hän kärsi tiettävästi alkoholismin aiheuttamista sairauksista ja kuoli köyhänä ja unohdettuna Los Angelesissa vuonna 1984. Jälkimaailma on sittemmin tunnustanut hänen saavutuksensa bluesin pioneerina.
Mustan yleisön kultapoika
Sam Cooke oli mustan musiikin ensimmäinen supertähti. Tuskin minkään suomalaisenkaan radioaseman kuuntelija on voinut välttyä kuulemasta Sam Cooken sielukasta ääntä. Gospel-kuorosta aloittanut ja Soul Stirrers -yhtyeestä pop-musiikin puolelle loikannut Cooke saavutti menestystä jo ensilevyillään. Hän hyppäsi kerralla musiikin valtavirtaan. Hänestä tuli yhtä lailla mustan ja valkoisen yleisön suosikki. .
|
Sam Cooken taika piilee paitsi ainutlaatuisessa äänessä myös tulkinnassa. Hän puhuttelee suoraan naiskuulijaa useimmissa varhaisissa lauluissaan, jotka kertovat tietysti rakkaudesta, kaipauksesta, teini-iän ongelmista ja välirikoista. Hänen miellyttävä ulkomuotonsa, hymynsä, käytöksensä ja pukeutumisensa vetosivat kaikenikäisiin naisiin.
Kokoelman 3 CD:tä sisältävät yhteensä 63 kappaletta. Singlediskografia on esitelty levy kerrallaan. Kustakin levystä on kirjoitettu lyhyt arvio, lisänä löytyy taustatietoja ja triviaa.
|
|
Sam Cooke levytti seitsemän vuoden aikana uskomattoman määrän hittejä, joista monet hän itse tai hänen veljensä L.C. Cooke on säveltänyt. Kokoelman helmi on tietysti ”You Send Me”, hänen läpilyöntisinglensä, joka nousi ykköseksi sekä USA:n pop- että rhythm 'n blues -listalla vuonna 1957.
Kokoelmassa on useamman levy-yhtiön singlejä, mutta Sam teki suurimmat hittinsä RCA-Victor -levymerkille. Mukaan mahtuu maailmanhittejä: esimerkiksi ”Chain Gang”, ”Cupid”, ”Wonderful World” (tunnetaan myös nimellä ”Don't Know Much About History”), ”Twistin' The Night Away”, ”Bring It On Home”, ”Having A Party”, ”Feel It” (varhaisempi versio), ”Only Sixteen”.
Sam Cookella oli myös liikemiehen vikaa; hän tiesi jo nuoresta pitäen haluavansa menestyä. Suosionsa vuoksi hän sai lopulta lähes vapaat kädet päättää omista levytyksistään RCA:lla. Tämän lisäksi hän osti takaisin laulujensa julkaisuoikeudet ja perusti oman levy-yhtiön SAR-Recordsin. Mikään ei tuntunut voivan pysäyttää häntä ennen kohtalokasta yötä, jolloin hän päätyi Los Angelesissa laitakaupungin motelliin. Hänet ammuttiin hämärissä olosuhteissa. Hän oli kuollessaan vain 33-vuotias. Sam Cooke oli yhteiskunnallinen vaikuttaja myös musiikkinsa kautta. ”Chain Gang”, ”Somebody Have Mercy” ja hänen joutsenlaulukseen jäänyt ”A Change Is Gonna Come” (levytettiin 1963 ja julkaistiin postuumisti, eikä siis sisälly tähän kokoelmaan) käsittelevät mustien sosiaalista asemaa.
Sam Cooke oli mustan yhteisön kultapoika. Hänestä tuli mustan Amerikan symboli ja ylpeyden aihe. Hänen menestyksensä antoi toivoa valkoisen yhteiskunnan alas painamalle kansanosalle. Hän ei ollut julistaja, vaan hänen musiikissaan oli ilmavaa kepeyttä ja melodisuutta, mikä selittää hänen maailmanlaajuisen suosionsa. ”Sama se, mitä laulan, kunhan tavoitan yleisöni tunteen tasolla”, hän sanoi. Tämä lause oli kuin testamentti. Tuhannet murheen murtamat ihailijat kokoontuivat hänen hautajaisiinsa jättämään viimeiset jäähyväiset suosikilleen.
Kypsyvä virtuoosi – Aretha
Monellakaan laulajalla ei ole ollut yhtä mittavaa uraa kuin Aretha Franklinilla. Kahdenkymmenen Grammy-palkinnon haltija ja kaikkialla maailmassa tunnettu taiteilija aloitti laulamisen jo polvenkorkuisena pastori-isänsä kirkossa. Äidin kuoltua hän sai oppia ja huolenpitoa gospel-laulaja Clara Wardilta ja perheystävä Mahalia Jacksonilta. Aretha siirtyi 'maallisen' musiikin pariin 60- luvun alussa. Hän alkoi levyttää Columbia-yhtiölle.
|
Käsillä oleva kokoelma (2 CD:tä, 25 kappaletta kummassakin) koostuu kahdesta singlestä, kahdesta ennen julkaisemattomasta laulusta ja neljästä alkuperäisalbumista. Paketti sisältää jazzia, bluesia, soulia ja gospelia. Kaikki sisällytetyt albumit paitsi ”Songs of Faith” ovat Columbian tuotantoa. Laulut ovat siis ajalta ennen Arethan Atlantic Recordsille siirtymistä (Atlanticilla hänen uransa lähti kansainväliseen nousuun). Varhaisissa levytyksissä Arethan tulkinta on hämmästyttävän taidokasta, vaikka hänen äänensä ei ole vielä saavuttanut sitä kypsän iän voimaa ja täyteläisyyttä, josta hänet
|
|
tunnetaan. Columbia halusi ohjailla häntä viihteellisempään suuntaan, mutta onneksi yhtiössä ymmärrettiin hänen taiteellinen ominaislaatunsa.
Kokoelman kappaleet on järjestetty kronologisesti levytyspäivän mukaan, joten välillä tuntee kuuntelevansa aikamoista sekahedelmäsoppaa. Mukana on ikivihreitä tai muuten vain tuttuja kappaleita. Esimerkiksi ”Try A Little Tenderness”, jonka jousisoittimet melkein onnistuvat pilaamaan, sielukas ”God Bless The Child” ja pianolla säestetty ”That Lucky Old Sun”. Kokoelmaan mahtuu vain yksi Arethan oma sävellys, kaihoisa ”Without The One You Love”. Henkilökohtaisia suosikkejani ovat Ray Bryant Combon kanssa levytetyt ”Today I Sing The Blues” ja ”Maybe I'm A Fool”, jotka sisältävät jo kaikuja tulevasta.
Muuta levyn kiinnostavaa antia ovat Arethan teini-ikäisenä pianon ääressä esittämät tutut gospel-kappaleet, jotka on taltioitu baptistikirkossa seurakunnan osallistuessa äänekkäästi tapahtumaan. Nuoren naisen kypsä esitystapa ja musiikin todistusvoima saavat kuulijan välittömästi kananlihalle. Monet uskovaiset ovat korostaneet jyrkkää eroa hengellisen ja maallisen musiikin välillä. Kuitenkin yhä useammat muusikot ovat halunneet kaataa moiset raja-aidat. Musiikin tulkitsijalle, yhtä hyvin kuin kuulijallekin, gospel ja soul ovat yhtä. Aretha sanoo: ”En ole koskaan jättänyt kirkkoa; kirkko on aina mukanani.”
Aretha Franklinin uran 60-luvun loppupuolen räjähdysmäistä nousua ei tarvinne eritellä. Riittää, kun toteaa, että Aretha on yleisön rakastama taiteilija: määrätietoinen, temperamenttinen, yksityisyyttään varjeleva virtuoosi, joka ei ansaitse sen vähäisempää arvonimeä kuin ”The Queen of Soul”.
Suoraan sielusta
Niin erilaisia kuin Big Mama Thornton, Sam Cooke ja Aretha Franklin keskenään ovatkin, sekä persoonaltaan että tuotannoltaan, heillä on myös paljon yhteistä. Jokainen heistä on lähtöisin baptistisaarnaajan perheestä Yhdysvaltojen etelävaltioissa. Gospelin vaikutus tuntuu vahvana heidän musiikissaan.
Kaikki ovat myös säveltäjiä ja sanoittajia, omien tuntojensa tulkitsijoita. He elivät aikana, jolloin rotuerottelu oli vielä voimissaan ja kansalaisoikeustaistelu oli kiihkeimmillään. Kaikkien elämä on ollut myrskyisää, raskaiden koettelemusten ja elämän huippukohtien aaltoliikettä.
Sam Cooke oli kuin tähdenlento, joka temmattiin pois uransa lakipisteessä. Big Mama Thornton eli ja kuoli elämän varjoisammalla puolella. Aretha Franklinin ansiokas ura jatkuu yhä.
Verinen Alabama, tuskien Mississippi ja takapajuinen Tennessee synnyttivät orjuuden sivutuotteena musiikkia, joka kasvoi suoraan ihmissielusta ja tavoitti lopulta koko maailman. Liian paatoksen lieventämiseksi on kuitenkin lisättävä, että nämä Le Chant Du Monden julkaisemat levyt on tarkoitettu viihdykkeeksi ja kuunneltavaksi, ei pyhäinjäännöksiksi. Jokainen varmasti löytää niiden joukosta omat suosikkinsa.
ANNAMARI LAUSALA
Linkit: Le Chant Du Monde, Fg-Naxos (jakelu Suomessa)
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2013 .
|
|