KONSERTTIARVIO
|
|
4.9.2014 Kuvagalleria
|
Steve Cropper ja Lou Marini. Kuvat: Marko Aho
|
Aika velikultia – ja paljon! The Blues Brothers Band esitteli legendaarisen musiikki-ilmiön ohjelmistoa laajasti. Tampereen-konsertin tähdet olivat alkuperäisjäsenet, kitaristi Steve Cropper ja saksofonisti Lou Marini.
Harva asia tässä maailmassa on niin moneen kertaan kierrätetty ja ryöstöviljelty kuin The Blues Brothers. Tuhannet bilebändit ympäri maailmaa ovat riipaisseet mustat puvut, lasit ja hatut ylleen ja lähteneet tulkitsemaan ikiaikaisia klassikoita juopuvalle juhlakansalle. Olen itsekin jokusia sellaisia ryhmiä sattunut näkemään. Jotkut ovat tehneet homman paremmin kuin toiset.
Ei ole myöskään tavatonta törmätä kesäisessä kaupunkimaisemassa vaikkapa polttariseurueeseen – yleensä miespuoliseen, joka on valinnut tämän tehokkaan ja tunnistettavan pukeutumislinjan. Eikä sovi unohtaa, että täkäläinenkin teatterimaailma on ilmiötä vaihtelevalla innolla hyödyntänyt. Viimeksi menneenä suvena taisi joku kesäteatteri mainostaa kovin tutun oloisilla hahmoilla puskafarssiaan.
Mikä tässä moneen kertaan vesitetyssä kuviossa ihmisiä edelleen kiinnostaa? Miten ihmeessä pelkän kostyymin varjolla voi saada suureltakin yleisöltä anteeksi puolivillaisen esityksen?
Kaikki juontaa juurensa siihen, että alkuperäinen Blues Brothers oli yksinkertaisesti niin hyvin ja niin hyvällä fiiliksellä tehty kokonaisuus, että se kestää laimentamistakin. Siinä kohtasivat laatu ja hulluus juuri sopivassa sekoitussuhteessa. John Belushi ja Dan Aykroyd kehittivät veljesparin amerikkalaisen NBC-kanavan Saturday Night Live -viihdeohjelmaan vuonna 1976 ja keräsivät ympärilleen bändin, jossa ei ollut ainoatakaan heikkoa lenkkiä. Suosion kasvu jatkui vuonna 1978 ilmestyneellä ja hyvän vastaanoton saaneella ensilevyllä ”Briefcase Full Of Blues”. John Landisin ohjaama elokuva räjäytti pankin pari vuotta myöhemmin.
Hetikohta elokuvan ja soundtrackin perään ilmestynyt pitkäsoitto ”Made In America” ei menestynyt enää edeltäjiensä tavoin. Asiaan vaikutti varmasti turha kiirehtiminen ja se, että Belushin ote alkoi lipsua entistä enemmän ja useammin. Alkukevään 1982 yliannostus oli Belushille lopullinen niitti. Hän oli kuollessaan vain 33-vuotias.
Uuteen nousuun
Moni kuvitteli yliannostuksen olleen lopullisen niitin myös Blues Brothersille. Bändin jäsenetkin kuvittelivat niin ja alkoivat soitella kukin tahoillaan. Tilanne muuttui, kun Dan Aykroydin juhliin organisoitu yllätysesiintyminen innosti bändin uudelleen käynnistymiseen vuonna 1988.
Uudelleen aktivoitunut The Blues Brothers Band kävi Eddie Floydin ja Larry Thurstonin kanssa Pori Jazzissa kesällä 1989 ja vuotta myöhemmin Puistobluesissa. Kävin katsomassa heidän Järvenpään-keikkansa. Se oli hienoinen pettymys. Soitto soi toki hienosti, ja oli upeata nähdä lähes alkuperäinen ryhmä lavalla. Fiilispuolelta jäi kuitenkin jotain olennaista puuttumaan.
Neljännesvuosisadan loikka
The Blues Brothers Band on kaikki nämä vuodet jatkanut enemmän tai vähemmän ahkerasti kiertämistä. Vuonna 1998 ilmestyi alkuperäisen elokuvan jatko-osa, vierailevia tähtiä pursuva ”Blues Brothers 2000”. Belushin jättämää aukkoa paikkaa siinä useampikin sielun veli, muun muassa Johnin oikea pikkuveli Jim Belushi. Edeltäjäänsä järjettömämpi juonikuvio kulkee monin paikoin samoja polkuja ja siteeraa hauskasti ykkösosaa. Vaikka muuten tälle mainettaan paremmalle elokuvalle ei lämpenisikään, lopun kilpasoitto on vertaansa vailla – ja autojakin romutetaan enemmän kuin ykkösosan ennätyskohtauksessa.
Kahdenkymmenenviiden vuoden aikana bluesveljien kokoonpano on melkoisesti muuttunut. Tampereella nyt vierailleessa The Blues Brothers Bandissa olivat alkuperäisestä ryhmästä mukana kitaristi Steve Cropper ja saksofonisti Lou Marini (Puistobluesissa silloin muinoin oli alkuperäistä akkia mukana kuuden ukon verran). .
|
|
Pelkästään "The Colonel" Cropperin läsnäolo oli riittävä syy mennä Tampereen Pakkahuoneelle perjantaina 29. elokuuta. Kitarasankareiden maltillista osastoa edustavan tyyliniekan soitossa vähän on tarpeeksi. Cropper pystyy yhdellä juuri oikeaan kohtaan soitetulla maukkaalla venytyksellä sanomaan saman ja enemmänkin kuin moni innokkaampi heppu rusakkoa vikkelämmillä pyrähdyksillään. Cropperin soitto tukee kokonaisuutta jäämättä kuitenkaan sen jalkoihin. Ei olekaan ihme, että hänen pitkälle uralleen mahtuu monenlaisia huippuhetkiä.
Booker T. & The MG's -kokoonpanossa Cropper soitti 60-luvulla monilla Stax Recordsin hiteillä ja oli mukana kirjoittamassa niitä. Esimerkiksi ikivihreiden kappaleiden ”Green Onions”, ”In The Midnight Hour”, ”Knock On Wood” ja ”(Sitting On The) Dock Of The Bay” tekijäkrediiteissä hänen nimensä komeilee. Sittemmin Cropper on työskennellyt kitaristina ja tuottajana monien legendojen kanssa. Yhteistyölistalta löytyvät niin Neil Young, Ringo Starr kuin Levon Helm. Omiakin levyjä hän on julkaissut muiden kiireidensä ohella. Niistä tuorein, vuonna 2011 ilmestynyt ”Dedicated – A Salute to the 5 Royales”, tekee kunniaa tarunhohtoiselle studiobändille The 5 Royalesille. Kovan luokan nimien kanssa toteutetulla levyllä vierailevaan monenkirjavaan solistiryhmään mahtuvat B.B. King, Delbert McClinton, Buddy Miller, Lucinda Williams ja Brian May.
Hyvällä fiiliksellä
Pakkahuoneen-keikan aluksi Cropperin seurana lavalle tulivat – jo Järvenpäässä ja sittemmin Blues Brothers 2000 -elokuvassakin mukana ollut – urkuri Leon ”The Lion” Pendarvis, basisti Eric ”The Red” Udel ja rumpali Lee ”Funkytime” Finkelstein. Ei ollut suurikaan yllätys, että kokoonpanolta kuultiin ”Green Onions”, joka ei ole reilussa 50 vuodessa menettänyt tippaakaan tenhovoimastaan. ”Green Onions” on oivallinen esimerkki siitä, ettei yksinkertainen kappale ole välttämättä helppo soittaa. Tyylitajuttomampi musikantti saa sen huomaamattaankin rusikoitua sipulisilpuksi, mutta Blues Brothers ei tietenkään sellaiseen syyllistynyt. Piisin loppupuolella kokoonpanon astelivat täydentämään kitaristi John ”Smokin' John” Tropea sekä "Blue Lou" Marinin, Steve ”Catfish” Howardin ja Larry ”Trombonius Maximus” Farrellin muodostama torvisektio. Sen jälkeen oli luontevaa siirtyä käsittelemään toista klassikkoinstrumentaalia, Peter Gunn –teemaa. Kyllä sitä sitten käsiteltiinkin.
Jo avausinstrumentaalien aikana bändin soitosta paistoi läpi hyvä fiilis. Ei ole tietenkään tavatonta, että kovat kehäketut soittavat hienosti, mutta tekemisen riemu ja hyvä meininki eivät ole itsestäänselvyyksiä. Kengänkärkien tuijottelu ja suorituslähtöinen musisointi loistivat poissaolollaan. Hymyssä suin bändi tarjoili aiempaa runsaammiksi sovitetut avausinstrumentaalit. Soitannollista leikkimieltäkin oli mukana, vaikkei hommaa huumoriksi asti vietykään.
Tropea osoittautui monipuoliseksi kitaristiksi. Hän on Berklee College of Musicin käynyt jazzmuusikko, mutta silti tunne ei tukehtunut liikaan tekniikkaan bluesissakaan. Pendarvisin Hammond-urut maustoivat kokonaisuutta juuri sopivasti. Trumpetisti Howard jäi torvisektiossa ehkä aavistuksen kollegojaan vähemmälle huomiolle, mutta hyvin hänkin tonttinsa hoiti.
|
|
"The Lion" Pendarvis. Lisää kuvia galleriassa
|
Lyhyen ”Soul Finger” -katkelman turvin saatiin lavalle houkuteltua illan kolmesta laulajasta kaksi. Riehakas ”Going Back To Miami” avasi pelin. Tommy ”Pipes” McDonnell ja Rob ”The Honeydripper” Paparozzi olivat tälläytyneet asianmukaisesti. He olivat myös tehneet kotiläksynsä huolella. Etenkin McDonnellilla oli alkuperäisten veljesten ”muuvit” hyvin hallussa. Molemmat herrat osoittautuivat laulunsa ohella kelpo harpisteiksi.
Keikan alkupuolella äkkäsin eron menneeseen olevan siinä, että Järvenpäässä solistit olivat illan tähtiä ja Blues Brothers taustabändinä. Nykyisessä kokoonpanossa, kun laulajien persoonia ei nosteta esiin, kirkkaimpaan valokiilaan kohoaa koko bändi ja ennen kaikkea esitettävä materiaali. Hulluuttakin on jälleen show'ssa mukana – olkoonkin, että se monin paikoin taitaa olla ulkoa opeteltua.
”She Caught The Katy” ja ”Messin' With The Kid” eivät tunnelmaa ainakaan laskeneet. ”Flip, Flop & Fly” esitteli kolmannenkin solistin. Bobby ”Sweet Soul” Harden teki vauhdikkaan sisääntulon lauteille. Energinen solisti pyöri väkkäränä pitkin lavaa ja teki yleisön joukosta keikkaa tähtäilevän valokuvaajan hommasta todella haastavaa.
Vaikka Cropper on lisänimeltään eversti, joukkojen johtamisvastuu näytti lepäävän Leon Pendarvisin harteilla. Hän ehti oman soittonsa ohella antaa käsimerkkejä muulle bändille, ja soittajat myös huomasivat ne. 'Viittomakielisten' ohjeiden myötä lauluihin tuli rutkasti lisäsävyä. Monesti Pendarvis antoi meiningin kohota hurjaan laukkaan ja komensi sitten yhtäkkisen suvantopaikan, josta kelpasi ponnistaa uusin eväin liikkeelle. Välillä soittajat ottivat ilkikurisesti Pendarvisin suuntaan vilkuillen omia vapauksia – annetuissa rajoissa silti pysytellen. Vaikka nautinkin suuresti sellaisesta hädin tuskin koossa pysyvästä, äärirajoillaan rokkaavasta bändityöskentelystä, kyllä tätä kurinalaisesti svengaavaa soittoakin vallan mielikseen seurasi.
Materiaalia koko matkan varrelta
Piisivalinnoissa ei onneksi menty kaikkein ilmeisimmällä linjalla, vaan mukaan mahtui materiaalia laajasti Blues Brothersin uran varrelta. Alkuperäisestä elokuvasta kuultiin varsinaisessa setissä neljä laulua. ”Briefcase Full Of Blues” - debyytiltä oli mukaan valikoitunut yksi näyte enemmän. Niistä odotetuin oli varmasti "Soul Man", joka päätti 'virallisen' osuuden. Sen lopukkeena kuultiin ainoa poiminta Blues Brothers 2000:n soundtrackilta, ”Turn On Your Lovelight”.
Pitkäsoittojen ulkopuolelta olivat mukaan tulleet ”Expressway To Your Heart” (löytyy Atlantic Recordsin "Best of the Blues Brothers" -kokoelmalta) ja ”Minnie The Moocherin” jälkeisen loppukirin startannut ”Knock On Wood”. Jälkimmäiseen saatiin jo mojovat basso- ja rumpusoolot. Perinteiseen tapaan jamittelumeininki jatkui melkein kymmenminuuttisessa ”Sweet Home Chicagossa”. Sen päälle kajahti ”Play it, Steve” -huuto ja ”Soul Man/Lovelight” -potpuri jätti yleisön toviksi elämöimään.
|
|
Nykyisin on solistivoimaa kolmen miehen edestä. Lisää kuvia galleriassa
|
Encore oli itsestäänselvyys. Etenkin kun ”Everybody Needs Somebody” ja ”Gimme Some Lovin'” olivat vielä kuulematta. Bändi palasi tuota pikaa paikkaamaan puutteet. Osuuden aluksi Lou Marini piti lyhyen ja tunteikkaaan puheen, jossa hän valotti hieman bändin historiaa. Hän muisti menneitä veljiä ja esitteli nykyiset. Sitten mentiin taas.
Illan kolmas ”Made In America” –poiminta ”Who's Makin Love” avasi encoren. Sen jälkeen tuli hetki, jota valtaosa yleisöstä näytti odottaneen: ”Gimme Some Lovin'” ja ”Everybody Needs Somebody”. Rivakalla tavalla herkkien rakkauslaulujen jälkeen oli vuorossa enää illan päättävä ”Can't Turn You Loose” ja se oli siinä. Kerrassaan viihtyisä ilta!
Jokaiselle jotakin
Tampereella nähtyä kokoonpanoa markkinoidaan ajoittain nimellä The Original Blues Brothers Band. Original-termin käyttö aiheuttaa monissa melko lailla närästystä, mutta siihen löytyy luonnollinen selitys. Dan Aykroydin yhdessä ”velivainaansa” lesken Judy Belushin kanssa isännöimillä Blues Brothers - nettisivuilla on tämän bändin lisäksi tarjolla kolme muutakin esiintyjäryhmää. Homma näyttää pyörivän jokaiselle jotakin -periaatteella.
The Legacy & The Blood -nimikkeellä on mahdollista tilata Aykroyd ja Jim ”Pikkuveli” Belushi – tuttavallisemmin Elwood ja Zee Blues – erikseen määrittelemättömän taustabändin keralla keikalle. The Official Blues Brothers Revue näyttää olevan edellisen ryhmän budjettiversio, joka kierrättää alkuperäistä ideaa. Siinä Las Vegasista löytyneet viihdyttäjät Wayne Catania ja Kieron Laffery hoitavat veljesten roolin. Blues Brothers Approved on puolestaan musikaalimuotoon pakattu kokonaisuus, jonka keulilla mustissa laseissa ja puvuissaan temmeltävät herrat nimeltä Brad Henshaw ja Chris Chandler (version on määrä tulla ensi vuoden alussa muutamalle Suomen- keikallekin).
Tältä pohjalta kutsun mieluusti Cropperin ryhmää originaaliksi. Ehdotan, että turhanaikainen mussutus aiheen tiimoilta lopetetaan. Olen myös varsin tyytyväinen siitä, että juuri tämä kokoonpano valikoitui esiintymään Tampereen Pakkahuoneelle.
MARKO AHO, teksti ja kuvat
Kuvagalleria
Linkit: The Blues Brothers Band, Pakkahuone, NEM Agency
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|