26.10.2009 Kuvagalleria Ällistyttävä äijä peltikitaroineen Bob Brozman sai tamperelaisyleisön varpailleen ja hakkaamaan villisti tahtia. Keikka Down Home Kivi -klubilla oli artistille ominainen yhdistelmä poikkeuksellisen kirjavaa musiikkia ja tarinankerrontaa.
Tampereella koettiin viime torstaina korkean tason valtiovierailu. Taannoin Acoustic Guitar -lehden äänestyksessä maailman parhaaksi akustisen slidekitaran soittajaksi valittu Bob Brozman käväisi heittämässä mainion keikan Down Home Kivi -klubilla.
Brozman korosti moneen kertaan olevansa nimenomaan bluesmies – tosin hieman laveammin ajateltuna. Settiin sisältyi paljon niin afrikkalaista kuin polynesialaistakin näkemystä aiheesta. Kannelta kokeiltuaan Brozman kertoi olevansa hyvin perillä myös suomalaisesta bluesperinteestä.
Keikasta ei vauhtia ja virtuositeettia puuttunut. Monipuolinen pikkaus yhdistettynä kitaran rummuttamiseen ja ties mihin kikkailuun toimi hienosti. Kompit jytäsivät pelkästään jalkojen poljennan ja satunnaisen kitaran rummuttamisen voimin paremmin kuin monilla kokonaisilla bändeillä.
”Jinx Blues Hop” yltyi jopa funkiksi. Brozman polki aina vauhtiin päästyään molemmin jaloin tahtia niin ettei meinannut jakkaralla pysyä ja otti välillä silmälasitkin päästään etteivät ne tärveltyisi kovassa menossa. Muutaman kerran hän innostui rummuttamaan pidemmät pätkät myös istuimenaan toiminutta cajonia ja osoittautui senkin käsittelijänä varsin taitavaksi. ”Neuro Training Boxin” ajaksi Brozman sai tamperelaisyleisön taputtamaan itselleen tahtia harvinaisen innokkaasti.
Illan avasi rivakka kuubalaishenkinen calypso ”Down the Road”. Se kuulemma toimii hyvin sormien lämmittelijänä - eikä soitto missään vaiheessa erityisen kankealta kuulostanutkaan. Seuraavaksi Brozman kaivoi sliden esiin ja soitti illan ensimmäisen bluesin nimeltä ”Rattlesnake Blues”. Saimme kuulla siitä moni- ilmeisen tulkinnan, johon oli vaikutteita poimittu laajalta skaalalta. Perusmeininki oli silkkaa deltaa, mutta kitarafillit ja tempovaihtelut yllättivät kuulijat moneen kertaan.
Illan aikana kuultiin rehellistä bluesia vielä lisääkin: muun muassa miehen oma ” Hammock Blues” ja Robert Johnsonin ”Love In Vain”. Sitä ennen Brozman kiitteli, ettei hän ole Eric Clapton, joka joutuu aina soittamaan samat hitit samalla tavoin. Rehellisyyden nimissä on todettava, että Tampereen-keikan ohjelmisto noudatteli kuitenkin melko pitkälti neljän vuoden takaisen livetallenteen piisilistaa. Brozman myös mainosti tekevänsä keikan päätteeksi jotain sellaista jota Clapton ei ole tehnyt miesmuistiin – hän lupasi roudata itse kitarat pois lavalta!
Jopa slaavilaistunnelmissa
Sen lisäksi että Brozman on ilmiömäinen muusikko, on hän myös mainio lavaesiintyjä. Hauskat välispiikit värittivät mukavasti touhua. Jutun aiheet vaihtelivat nykyisin muodikkaasta Amerikan kommentoinnista aina jokapäiväisiin, parisuhteellisiin kysymyksiin asti.
Leppoisan rupattelun ja vauhdikkaan esiintymisen myötä keikka sai humoristisia piirteitä. Niiden vastapainona muutamat vakavammat rallit, kuten ”Look At New Orleans” ja ”Death Comes Creepin´” toivat mukavasti syvyyttä kokonaisuuteen.
Tampereen illassa kuultiin kolmea eri resonaattorikitaraa, ja mukana oli luonnollisesti Brozmanin itse suunnittelema baritonimallikin. Se viritetään kolme sävelaskelta matalammalle kuin normaali kitara. Näin ollen alaääniin tulee kosolti lisää mojovuutta.
Peltikitaroiden lisäksi Brozman soitti myös havaijilaista lap steel -akustista sekä hauskaa kymmenenkielistä charangoa. Näiden kaikkien mikitys hoitui yhden etumikin kautta. Sen edessä soittopelejä liikutellen ja asentoa vaihdellen Brozmanin onnistui loihtia hyvin erilaisia soundeja akustisista työkaluistaan.
Bob Brozman on innokas antropologi. "Tutkin maailman eri kolkkien elämää melko kitaralähtöisesti", artisti kertoi. "Harrastuksen kiinnostavuutta lisää se, että kun kitara kolonialismin vaikutuksesta levisi ympäri maailman, sen mukana ei mennyt lainkaan käyttöohjeita. Joka puolella ihmiset saivat itse keksiä miten sitä soittaisi."
Eräänä omituisimmista esimerkeistä hän mainitsi meikäläisittäin yleisimmän perinteisen viritystavan. Muualla maailmassa kun luotetaan enemmän avoimiin ja 'luonnollisempiin' virityksiin.
Illan aikana käväisimme Brozmanin soittopelien kyydissä useampaankin kertaan niin Afrikassa kuin Havaijilla ja Kuubassakin. Encoressa oli vuorossa rauhallinen kotiinpaluu, kun Brozman soitti suomalaiseen makuun sopivan slaavilaisen improvisaation.
MARKO AHO, teksti ja kuvat
Kuvagalleria
Bob Brozman. Tampere, Teatterikahvila Kivi, Down Home Kivi -klubi 22.10.2009
Linkit: Bob Brozman, Down Home Kivi, Teatterikahvila Kivi .
|