LEVYARVIO
|
25.9.2014 Sisäsiisti kahakka Brian Setzerin "Rockabilly Riot! – All Original" tuo artistin rockabilly-juuret esille. Ei sillä, että ne olisivat erityisen hyvin piilossa olleetkaan. Setzer ei petä, mutta ei kyllä yllätäkään.
Brian Setzer on yksi aikamme parhaita kitaristi-laulajia. Harvasta tusinasta löytyy ainuttakaan yhtä kovaa soittoniekkaa kuin hän. Vääntää Setzer sitten rokkia peruskombolla tai big bandin kanssa klassista musiikkia swingiksi, lopputulos kuulostaa häneltä itseltään. Ja hyvältä. Tältä pohjalta kelpaa aloittaa levyarvio.
|
|
Brian Setzerin tuoreimman pitkäsoiton "Rockabilly Riot! – All Original" tiimoilta on mediassa – etenkin sosiaalisessa – ilkamoitu paluusta rockabillyn pariin. Mielestäni Setzer ei ole missään vaiheessa kovin kauaksi siitä erkaantunutkaan. Viime vuosina lähinnä joulusesonkiin panostanut big band tietty aihepiiriä jonkin verran laventaa. Sitä voidaan kuitenkin pitää enemmän rockabillya värittävänä kuin välttelevänä toimintana. Swing-levyilläänkin Setzer innostuu tämän tästä rokkaamaan, samalla tavoin kuin jatsimmat ratkaisut hiipivät vastavuoroisesti rokkipiiseihin mukaan.
Ennen viimeisintä pitkäsoittoa on Rockabilly Riot! -nimen alla julkaistu kaksi levyä. Perinteille hattua nostava "A Tribute To Sun Records" ilmestyi vuonna 2005 ja riehakas kiertuetaltiointi "Live From The Planet" pari vuotta sitten.
Nyt tarkastelussa oleva studiolevy "Rockabilly Riot! – All Original" sisältää otsikkonsa mukaisesti vain omaa materiaalia. Promosaatteessa Setzer kertoo, että hänelle itselleen tulee tästä levystä mieleen Stray Catsin vuonna 1981 ilmestynyt debyyttialbumi. Kyseinen levy on kuitenkin epäedullinen vertailukohta miltei mille tahansa nykypäivän rokkijulkaisulle. Ei sen tasolle tälläkään kertaa nousta. Setzerin ilmaisu on vain jalostunut vuosien saatossa ja bändikin hoitaa hyvin hommansa, mutta ongelma piilee materiaalissa. Tusinan raidan joukosta ei tällä kertaa löydy uusia runawayboyseja tai rockthistowneja, uudesta straycatstrutista puhumattakaan.
Setzer oli kolme vuosikymmentä sitten yhdessä Slim Jim Phantomin ja Lee Rockerin kanssa laajentamassa rockabillyn kokonaiskuvaa. Perinteet olivat hyvin hallussa ja kotiläksyt tehtyinä. Kolmikko ei kuitenkaan nähnyt aiheelliseksi jumittua vain niiden varaan. Stray Cats ei tähdännyt musiikkiaan tiettyyn lokeroon sopivaksi, vaan nikkaroi oman lokeronsa. Heistä kuulemma tykkäsivät salaa monet punkkaritkin, vaikkeivat sitä selkäsaunan pelossa tohtineet ääneen sanoa.
Nykyisellään Setzer näyttää pitäytyvän perinteisemmissä kaavoissa. Se on aivan hyväksyttävää, sillä osa niistä on hänen itsensä luomia. Uuden levyn lauluihin on monin paikoin jätetty alleviivaavan selkeästi alkuperäisiä vaikutteita kuuluviin. Pitkin matkaa pompahtelee soiton seasta lainauksia ja viittauksia tuttuakin tutumpiin rytmimusiikin helmiin – myös Setzerin omaan tuotantoon.
On silti turha kuvitella, että tämä huono levy olisi - ei sinne päinkään!
Studiossa on lähdetty liikkeelle pitkälti livepohjalta. Soitto soi sopivan irtonaisesti, eikä mutkissakaan turhia jarrutella. Bändi muodostuu Setzerin tutuista soittokavereista. Pianisti Kevin McKendree oli mukana edellisellä Rockabilly Riot! - rundilla ja täten myös livelevyllä. Rumpali Noah Levy näyttää soittaneen useammallakin Setzerin pitkäsoitolla viimeisen viiden vuoden aikana. Mark Winchester bassotteli vuosituhannen vaihteessa muutaman vuoden Brian Setzer Orchestrassa. Sittemmin hän on soittanut myös '68 Comeback Special - kokoonpanossa ja ensimmäisellä Rockabilly Riot! -levyllä. .
|
|
”Let's Shake” avaa levyn taputusten saattelemana. Useammankin kerran olen levyä kuunnellessani havahtunut kakkosraidan kohdalla huomaamaan, että sinällään "ok" avaus on pyyhältänyt ohi jälkiä jättämättä. Tekstissä luotetaan toistoon siinä määrin runsaasti, että otsikko jämähtää toisinaan handclappien kanssa päähän sheikkaamaan, mutta eipä siitä juuri muuta mieleen jää. Yllättäen vielä McKendreen pianosoolot nappaavat isännän kitaralta pääroolin.
Seuraavassa laulussa ote kohenee kautta linjan. ”Rockabilly Blues” kertoo kitarasta, jonka Setzer hankki nuorena poikana ja jota hän on läpi uransa käyttänyt. Laulun aihe pääsee esiin heti introssa, eikä myöhemminkään sooloja puutu. Rivakasti laukkaava ralli tarjoaa näytönpaikat myös bassolle ja rummuille, mutta etualalla on Setzer kitaroineen. Parhaimmillaan soolot kirmailevat Danny Gattonin tyyliin genrevapaasti päistikkaa sinne tänne.
”Vinyl Records” on kelpoisa, joskin tutun kuuloinen rokki. ”Lemme Slide” tarjoaa sointukiertoon mukavasti koukkuja. Sen sooloissakin inspiroidutaan sukeltamaan jazzimpiin maisemiin. Myös McKendree tekee jälleen pianoineen hyvää jälkeä. Hänen soitossaan honkytonkkailu ja hallittu honkkelointi ovat ilahduttavan läheistä sukua keskenään.
”Nothing Is A Sure Thing” rokkaa hivenen muuta materiaalia bluesimpana. Sen voimariffit saavat yllättäen seurakseen ”Around And Aroundin” pysäytykset. Chuck Berryn siteeraamisen jälkeen on luontevaa nostaa etualalle Setzerin suurimpiin esikuviin lukeutuva Eddie Cochran. ”What's Her Name” on suoraan alenevassa polvessa sukua ”Summertime Bluesille”. Kitaran tremolosoundi erottaa laulun muusta materiaalista.
Vauhdikkaasti laukkaava ”Calamity Jane” nousee bluegrass-kuoroineen ja pikattuine sooloineen parhaiden osumien joukkoon. Tunnelmapala ”The Girl With The Blues In Her Eyes” laventaa preeriatunnelmaa tyylikkäästi popahtaviin maisemiin. B-osa voisi olla vaikka Paul McCartneyn sävelkynästä lähtöisin. Tehokkaan riffittelyn varassa rokkaava ja suoraviivaisempaa setzerismiä edustava ”Stiletto Cool” heittää isomman vaihteen silmään. Soolossa ei jälleen arkailla heittäytymistä.
”I Should'a Had a V-8” yhdistää ”Battle Of New Orleansin” hyvin tuloksin svengaavaan rockabillyhölkkään ja hauskaan tekstiin. ”Blue Lights, Big City” nostaa esikuvista Buddy Hollyn etualalle. Rivakka kukkoilu ”Cock-a-Doodle Don't” päättää levyn tyylillä. Kertosäkeistö lisää mukavasti mutkia ja immelmanneja kukon pikaiseen pyrähdykseen.
Nimestä huolimatta "Rockabilly Riot!" -levyllä kahakoidaan 'silleen sivistyneesti'. Meno ei missään vaiheessa äidy vallan hurjaksi. Setzer ja kumppanit soittavat kuitenkin pitkin matkaa hyvällä fiiliksellä ja hyvin. Olen kuullut kehuttavan tätä levyä ”Setzer ei petä” -kommentein. Niihin olen valmis lisäämään ”mutta eipä hän toisaalta yllätäkään.”
Ehkei sitä aina ole tarpeen yllättyä.
MARKO AHO
Brian Setzer: Rockabilly Riot! – All Original. Surfdog Records, 2014
Brian Setzer (kitara, laulu), Mark Winchester (basso), Kevin McKendree (piano), Noah Levy (rummut)
Tuottaja: Peter Collins
Linkit: Brian Setzer, Fg-Naxos (jakelu Suomessa)
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|