|
22.8.2013
|
Vasemmalta Flemons, Giddens, McCalla, Jenkins
|
Carolina Chocolate Drops hullaannutti Huvilan CCD ja Eric Bibb & The North Country Far täyttivät Helsingin Juhlaviikkojen keskiviikkoillan perinnetietoisella musisoinnilla. Kansoitettu Huvila-teltta nautti kokemastaan.
Suomalainen konserttiyleisökö jäyhää? Nuori amerikkalainen perinneorkesteri Carolina Chocolate Drops sai Helsingin Juhlaviikoilla kansan sellaiseen hurmaan, jota harvoin näillä leveysasteilla näkee. Täysi Huvila-teltta kiljahteli ja polki rytmiä ensitahdeista lähtien. Rohkeimmat uskaltautuivat tanssimaankin.
Keskiviikkona 21. elokuuta esiintyneen Carolina Chocolate Dropsin (CCD) nykykokoonpanossa on kaksi alkuperäisen kolmikon jäsentä. Dom Flemons on yhtyeen varsinainen epeli, jolta eivät musiikilliset ideat, jutunkerronta ja kikkailut (hän muun muassa osoitti kitaran olevan varsin mainion jonglöörausvälineen) aivan heti lopu. Rhiannon Giddens ihastutti varsinkin latautuneilla laulusuorituksillaan.
Huvilassa nelikon täydensivät Hubby Jenkins ja Leyla McCalla. Jenksinsin vastuulla olivat lähinnä kieli- ja rytmisoittimet, McCalla soitti enimmäkseen selloa.
CCD:n suurimpia esikuvia on Pohjois-Carolinan viulistilegenda Joe Thompson (1918–2012). Se tuli selväksi Huvilassakin, kun bändi avasi settinsä Thompson- numerolla. Yleisöä osallistettiin jo toisessa kappaleessa – kansa lauloi hyvin mukana kipaleen "Don't Get Trouble in Your Mind" rajusta temposta huolimatta.
Suurin osa CCD:n konsertista koostui vauhdikkaasta vanhan ajan string band - musiikista. Useat kappaleet suorastaan pakottivat polkemaan rytmiä, minkä Huvilan puiset katsomorakenteet kuitenkin kestivät hyvin.
Orkesteri kunnioittaa eritoten Yhdysvaltain itäosien (Carolinan osavaltiot, Virginia, Länsi-Virginia) musiikkiperinteitä. Toki vähän musiikkimatkailuakin harjoitettiin. Hubby Jenkins, hauska kaveri New Yorkista, vetäisi soolona Fred McDowellia aitoon Pohjois-Mississipin tyyliin. Leyla McCallan soolonumeron myötä saatiin terveiset hänen sukunsa juurilta Haitilta; miellyttävä Leyla esitti kappaleen laulaen ja banjoa soittaen. Rhiannon Giddens on walesilaisen etunimensä innoittamana kiinnostunut kelttiläisestä musiikista. Kun hän yltyi setin kelttiosuudessa hurmioituneeseen tulkintaan ja Dom Flemons vielä takoi bassorumpua kuin vimmattu, oli musiikin voima suorastaan pelottava. .
|
|
Huvila nousee vuosittain taiteen ystävien iloksi Tokoinrantaan. Kuva Simo Karisalo
|
Carolina Chocolate Dropsin instrumenttivalikoima oli upeaa nähtävää ja kuultavaa. Kitarat, banjot ja viulu olivat luonnollisesti päärooleissa. McCalla soitti selloa välillä myös kontrabassotyyliin näppäillen, mikä antoi soundiin mahtavaa pohjaa. Rhiannon esitteli 1800-luvun puolivälin malliin rakennetun, erittäin syväsointisen banjon. Flemons puhalsi quills-soitinta, jonka lähin sukulainen lienee panhuilu. Lisäksi Flemons ja Jenkins käyttivät rytmisoittimina luomutuotteita, luita.
Illan kovimmat suosionosoitukset saivat osakseen Rhiannon Giddensin lataama "No Man's Mama" sekä setin tunnetuin kappale "Jackson" (siis biisi, joka Suomessa tunnetaan paremmin nimellä "Mä lähden Stadiin"). "Going Down the Road Feeling Bad" -kappaleessa lauloi koko nelikko, ja muhkealta kuulosti. Yhdessä numerossa Flemons – joka taitaa laulajana olla joukon heikoin – innostui vetämään scat-osuuden. Se osui ja upposi yleisöön. Samoin Rhiannonin hauska tanssiesitys setin loppupuolella.
CCD:n ilmaisua kuvaillaan usein perinteikkääksi modernilla otteella. Huvila-keikan jälkeen modernia otetta jäi tosin kaipaamaan. Lahjakas nelikko varmasti lisää vanhoihin kansansävelmiinkin omaa panostaan, mutta viitteet nykyaikaiseen afroamerikkalaiseen musiikkiin pysyivät piilossa. Ennemmin tuntui olevan kyse hauskanpidosta vanhan ajan malliin. Nelikko olisi helppo kuvitella mustavalkoiseen, poukkoilevaan ja vähän liian nopeasti etenevään filmiin, siksi autenttiselta heidän soitantansa kuulosti ja asunsa näyttivät. Entä jos bändi sonnustautuisi vaikka tämän vuosituhannen tyyliin lippiksiin, verkkareihin tai lököfarkkuihin ja bling bling -koruihin? Siinä sitä vasta kontrastia syntyisi!
Carolina Chocolate Drops vaikutti hyvin tyytyväiseltä konserttiinsa Helsingin Juhlaviikoilla. "Meillä ei ole tapana valehdella. Te lauloitte mukana mahtavasti, suorastaan täydellisesti. Harvoin kuulee vastaavaa", Rhiannon Giddens kiitti. Dom Flemonsista taisi saman tien tulla Suomi-fani. "Tehän vasta upeaa porukkaa olette. Ei ihme, että Eddie Boyd muutti tänne aikanaan."
Bibb maalaili tunnelmakuvia
Harvan yhtyeen ensimmäinen keikka on samalla levynjulkaisukeikka. Näin on Eric Bibb & The North Country Far -bändin laita. Levyn valmiiksi saanut trio avasi Huvilan illan keskiviikkona 21. elokuuta. Bibbin (laulu, kitara) soittokaverit olivat Petri Hakala (mandoliini) ja Olli Haavisto (erilaiset slide-putkella soitettavat kielisoittimet).
|
|
Haavisto, Bibb ja Hakala
|
Jos tietokilpailuissa joskus kysytään, mikä oli Eric Bibb & The North Country Farin ensimmäinen koskaan livenä vetämä biisi, oikea vastaus on "New Home". Bibbin soololevyltä "Booker's Guitar" tuttu kappale asetti setin standardin korkealle – ja siellä se myös pysyi. Yksittäisistä kappaleista ilahduttivat myös "Needed Time" ja "Don't Ever Let Nobody Drag Your Spirit Down". Ensin mainitun Bibb kertoi oppineensa Taj Mahalilta (joka muuten esiintyi samaisella Huvila-lavalla kuusi vuotta aikaisemmin). Jälkimmäisessä on rajua gospel-huumaa; hengen tavoitti yleisökin, joka yltyi illan ensimmäiseen rytminpoljentaharjoitukseensa. Pirteästi rakkauden pyyteettömyydestä tarinoiva uutuuskappale "I'll Farm for You" ihastutti myös.
"Going Down the Road Feeling Bad" oli illan yhdistävä tekijä. Bibb tulkitsi kappaleen USA:n pääkaupunkiseudun legendan John Cephasin (1930–2009) opein, siinä missä Carolina Chocolate Drops luotti (yllätys, yllätys) Joe Thompsonin malliin.
Joitain vuosia sitten Suomeen asettunut Eric Bibb maalaili välispiikeissään kivoja maisemia. "Tykkään säveltää uusia biisejä, jotka kuulostavat vanhoilta", hän esitteli tuoreen kappaleensa "Turner Station". Matkastaan Länsi-Afrikan Maliin hän kertoi: "Matkustaminen Helsingistä Maliin oli kuin siirtyminen mustavalkoisesta valokuvasta värilliseen. Molemmat ovat kauniita omalla tavallaan."
|
|
Bibb on blues-musiikin Mister Nice Guy. Samettinen lauluääni ja tyylikäs kitaran pikkailu ovat aina kuulemisen arvoiset. Jokaiselle fanille on aina sananen ja ystävällinen hymy. Aurinkoisuudella on kääntöpuolensa – rajumpaa menoa etsivät suuntaavat nopeasti muiden artistien ja bändien pariin.
Eric Bibb & The North Country Farin kanssa 45 minuutin setti kuitenkin kului miellyttävästi. Petri Hakala esiintyi turhia ujostelematta, ja hänen mandoliininsa tarjosivatkin kuulijoille paljon nannaa. Olli Haavisto oli jälleen kerran umpiluotettava itsensä. Muuten erinomaisesti toteutetuissa soundeissa hänen slide-soittopelinsä (kitara, dobro, Weissenborn) tosin jäivät ajoittain vähän Bibbin ja Hakalan alle, ei häiritsevissä määrin kuitenkaan. Jos mukana olisi vielä kontrabasso, kuinka hyvältä bändi kuulostaisikaan?
Huvila-ilta oli Helsingin Juhlaviikoilta mainio veto. Yoko Onon äänihäiriköinti on saanut isoimman mediahuomion ja herättänyt kysymyksiä; keskiviikkoilta 21. elokuuta taas antoi vastauksia. Kun yleisö viihtyi, artistit olivat vireessä ja järjestäjät nauttivat täyteen myydystä teltasta, oli kaikilla osapuolilla syytä tyytyväisyyteen.
PASI TUOMINEN
Linkit: Carolina Chocolate Drops, Eric Bibb, Helsingin Juhlaviikot
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2013 .
|
|