|
28.5.2015 Kuvagalleria
|
Dan Baird
|
Rokin rajatonta riemua The Georgia Satellitesista tuttu Dan Baird toi Suomeen The Homemade Sin – bändinsä. Helsingin-keikalla ei fiilistä säästelty.
Turhan totinen rokkaus on tylsää ja luiskahtaa helposti junttaavan jyystön puolelle. Sen tahtiin kelpaa kyllä pomppia tai purkaa patoutumiaan vierustoveria muksimalla, mutta ei se juuri muuhun käy. Sen sijaan hyvällä fiiliksellä tarjottu rehvakas rokki on mitä parhainta viihdykettä. Kun rullaavassa rock and rollissa on mukana sopivasti virnettä, arjen murheet kaikkoavat ja kankeammankin jässikän jalka naputtaa lattiaa. Juuri sellaista musiikkia oli taannoin tarjolla Helsingin Virgin Oil Co:ssa.
Joskus silloin ”kultaisella” 80-luvulla Suomen televisiossa tavattiin näyttää taltiointeja Montreaux'n taustanauhavetoisilta pop-festivaaleilta. Juoni oli sellainen, että tuon aikaiset eturivin artistit pistäytyivät elävän yleisön edessä elehtimässä jonkun hittinsä tahtiin – tapa, joka sittemmin on yleistynyt turhankin kanssa. Minua ohjelmassa kiinnosti se, että kun jaksoi kyllin pitkään katsella puolivillaisten poppareiden kekkalointia, väliin saattoi osua juurevampaakin tarjontaa. Sellainen oli ilon aiheeksi noussut Status Quon ”Rockin' All Over The World”. Tosin sekin löysi voittajansa. Odottamatta kuin faksi pääministerille Saloraamme ilmaantui remeltämään The Georgia Satellites. ”Battleship Chains” lähti soimaan, ja minusta tuli siltä istumalta tämän entuudestaan tuiki tuntemattoman bändin fani.
Viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana Satellitesin jäsenet – erityisesti laulaja- kitaristi Dan Baird – ovat tarjonneet rehvakkaan rokkauksen ystäville lukuisia ilon aiheita. Bändit ovat vaihtuneet, mutta peruskaava on pysynyt samana. Bairdin nykyinen kokoonpano The Homemade Sin käväisi toukokuun lopulla soittamassa pari keikkaa Suomessa.
Jykevää jytää
Homemade Sinissä rumpuja soittaa jo Satellitesissa kannuttanut Mauro Magellan. Basistina toimii tuore ruotsalaisvahvistus Micke Nilsson. Nelikon täydentää (miltei kvintetiksi) Jason And The Scorchersin rivakkaotteisena kitarasankarina tunnetuksi tullut Warner E. Hodges.
Bändi asteli heti puolenyön jälkeen Virgin Oilin lavalle. Baird viritteli aluksi lyhyen tovin kitaraansa. Malttamatonta yleisöä hän opasti kertomalla, että ei ole mitenkään välttämätöntä odottaa ääneti. Siihen hiljaisuus loppuikin seuraavan parin tunnin ajaksi.
Vauhtiin päästyään nelikko pisti tuulemaan. Fiilinkiä ei säästelty. Kaiken pohjana jytäsi Magellanin kovakätinen, mutta svengaava rummutus. Hän huhki menemään tukka silmillä eikä paljon naamaansa näytellyt. Ruotsalainen Micke Nilsson liittyi viime vuonna pikahälytyksellä miehistöön, kun henkilökohtaiset ongelmat pakottivat Keith Christopherin jättäytymään sivuun juuri Euroopan-kiertueen kynnyksellä. Micke, joka muuten on Scorchersissa rummuttavan Pontus Snibbin vanha bändikaveri, sopiikin ryhmään mainiosti. Keikalla hän hoiti tonttinsa, mutta pysytteli sivummalla tapahtumien keskipisteestä. .
|
|
Baird ja Hodges operoivat kitaroineen keskipisteessä. He jakoivat virnuillen soolovuoroja ja kannustivat toisiaan entistä huimempiin suorituksiin. Hodges kantoi Gibson Les Paulillaan päällimmäisen soolovastuun. Hän soitti tuttuun tyyliinsä runsaasti. Taas saimme todistaa, miten pienimpäänkin kompin väliin ehtii heittää kipakan fillin tai kiepsauttaa kitaran selkänsä takaa. Bairdin kitarointi oli hillitympää, mutta makoisaa. Hän soitti keikan alkupuolen tyylilleen uskollisesti ykköskitarallaan, joka on Steve Marriotin vanha Fender Esquire. Jossain vaiheessa settiä Bairdin kaulaan vaihtunut toinen Telecaster oli saman oloinen kuin”Old Man”, mutta tuoreempi.
Uutta ja vanhaa
Viimeisimmän Homemade Sin -levyn ”Circus Life” (2013) avaava ”Fall Apart On Me” polkaisi homman käyntiin. Sen päälle tuli Georgia Satellitesin viimeisen pitkäsoiton (1989) avannut kipakka rokki ”I Dunno”. Uusi ja vanha materiaali vuorottelivat luontevasti. Ilmeisesti Neil Youngilta vaikutteita saanut, pitkät ja uljaat kitarasoolot keikalla tarjonnut ”Crooked Smile” (Homemade Sinin vuonna 2008 ilmestyneeltä debyytiltä) sai peräänsä ”Mon Cherin”. Tuoreimman levyn antia oleva ”Break Down And Cry” sai kantaansa puolestaan ”Hard Luck Boyn”. Erityisesti kappalepari ”Two For Tuesday” ja ”Railroad Steel” nosti tunnelmaa kattoon. Molemmista kuultiin pitkät versiot, eikä sooloja säästelty. Viimeksi mainittu starttasi hitaana bluesina, mutta rivakoitui hurjaan laukkaan.
|
|
Hodges, Magellan, Baird
|
Keikan loppupuolelle oli säästetty Bairdin isoimmat hitit. Georgia Satellitesin suureen suosioon (tai ainakin sen kynnykselle) aikoinaan nostanut ”Keep Your Hands To Yourself” tuli juuri ennen loppurypistystä paikoin yhteislaulullisena tulkintana. Muutamaa piisiä aiemmin oli jo kuultu Bairdin 90-lukuiselta soolokaudelta hitiksi kohonnut ”I Love You Period”, sekä sen kaverina notkean letkeä ”Julie And Lucky”. Warner kantoi solistillisen vastuun laulamalla viimevuotiselta levyltään (Gunslinger) löytyvän, perin jännästi nimetyn laulun ”Messwithmycraniumgirl”.
Setin päätöksenä kuultiin ”Damn Thing To Be Done” sekä Satellitesin ohjelmistosta noukittu ”Sheila”, jonka sisään oli leivottu myös ”Do You Wanna Dance”. Encorena bändi palasi vielä esittämään Dylania ja Beatlesia. Oivallisesti valitut lainarallit ”Quinn the Eskimo” ja ”Don't Pass Me By” kruunasivat hienon illan.
Lämmittelyä ja jäähdyttelyä
Virgin Oilin illan avasi yhdentoista jälkeen lavalle noussut Bryn Jones. Hänen akustisessa setissään soivat hallitsevina elementteinä rock ja country. Jones on tunnetusti osaava muusikko ja monipuolinen laulaja. Hänen osakseen jäi pitkälti sisääntulomusiikin soittaminen baariin saapuvalle juhlakansalle. Trubaduuripohjainen rokkaus irtosi mallikkaasti, vaikka sen seuraamista kuulumisten vaihto hieman häiritsikin. Päällimmäisenä setistä jäi mieleen tuttuudensa voimalla ”Talking Koskenkorva Blues”.
Ilta oli kaikin puolin onnistunut. Bändi vastasi odotuksiin ja ylitti ne. Heti keikan jälkeen pari tuntia yhteen putkeen remunneet musikantit suunnistivat oven suuhun jakamaan nimmareita, hymyilemään selfieissä ja juttelemaan yleisön kanssa. Sen pohjalta oli helppo päätellä, että esiintymisen korostunut hyväntuulisuus ei ollut show'ta. Se oli aitoa rokin riemua.
MARKO AHO
Kuvagalleria
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|