Sapelitanssia odotellessa Dave Edmunds isännöi rennosti rokkaavaa iltapuhdetta pääsiäissunnuntaina Tampereen Klubilla. Suosittua brittikitaristia säesti nelikko ruotsalaisia muusikoita.
Dave Edmunds käväisi pääsiäisenä Suomessa kolmella keikalla ja näytti olevansa kovassa iskussa. Seitsemänkympin rajapyykin lähestyminen on luonnollisesti sävyttänyt hieman ilmaisua. Se ei ole silti vienyt tenhoa laulusta, eikä etenkään soitosta. Fender Telecaster taipuu hänen käsissään moneen tunnelmaan.
Tampereen Tullikamarin Klubin Dave Edmunds Band täytti ääriään myöten pääsiäissunnuntaina. Yleisön joukossa polttavin ennakkopohdinnan aihe tuntui olevan, mahtaako hän soittaa ”Sabre Dancea” enää nykyään. Arvuuttelu nousi esiin useammankin pöytäkunnan keskusteluissa.
Iltakymmeneltä Dave Edmunds kapusi bändeineen lavalle ja rykäisi turhia aikailematta rokettirollit käyntiin. Heti startissa päästiin mukavasti vauhtiin, kun Bruce Springsteenin kirjoittaman "From Small Thingsin" perään tuli Fats Dominon takuuvarma meiningin nostattaja "I'm In Love Again".
Klassikoiden varaan rakennetussa setissä kuultiin Edmundsin tutuiksi tekemistä hiteistä "You Ain't Nothin' But Fine", "I Hear You Knockin'" ja virallisen osuuden päättänyt, Nick Lowen kirjoittama "I Knew The Bride When She Used To Rock And Roll". Niiden lisäksi iltaan mahtui useampikin Chuck Berryn laulukirjasta valikoitu makupala (Don't Lie To Me, Little Queenie, Carol), Little Richardin yltiötunteikas "I Can't Belive You Wanna Leave" sekä Lazy Lesterin ”Sugar Coated Love”. Rankkana 'countrybillynä' tarjoiltu "Lover Not A Fighter" yllätti Edmundsin itsensäkin rivakkuudellaan. ”Bring It On Home To Me” tarjosi puolestaan hempeämpiä sävyjä iltaan.
Dave Edmunds Bandina soittanut ruotsalaiskvartetti hoiti hommansa pääosin tyylillä. Ingemar Dunkerin rummut svengasivat jämäkästi, mutta turhia kolaamatta. Tommy Cassemarin peukaloima sähköbasso toi soinnillaan mieleen huomattavasti isomman veljensä. Pianisti Calle Brickmanin piano kuljetti piisejä letkeästi ja hoiti kohdalle osuneet soolotkin mallikkaasti. Brickmanin näytönpaikaksi oli settiin sisällytetty myös yksi pianovetoinen instrumentaali.
Bändin nokkamiehen, saksofonisti-kitaristi-laulaja Mikael Finellin osuus jätti hieman toivomisen varaa. Kun hän soitti fonia ja lauloi, kaikki oli ok. Soitto rullasi ja kokonaisuus oli balanssissa. Välillä hän tarttui kuitenkin sähkökitaraan ja peitti aivan liian lujaa huutaneella, kulmikkaasti rokkaavalla komppauksellaan Edmundsin alleen. Miksaaja ei voinut asialle mitään, koska vahvistin oli lavalla niin turkasen kovalla, että komppikitara tuskin tuli talon kovaäänisistä lainkaan. Asian harmillisuutta lisää se, ettei bändissä ollut edes tarvetta toiselle kitaralle.
Piisit rokkasivat todella hyvin Finellin soittaessa fonia. Kun rock & roll kulkee omillaan, on rokkausta täysin tarpeetonta lähteä erikseen alleviivaamaan. Sillä saavutetaan harvoin mitään etua. Sen sijaan kokonaisuuden kannalta tuikitärkeä rollaus saatetaan helposti polkea jalkoihin. Tällöin musiikista tulee paljon iskevämpää, mutta samalla tylsempää.
Noin tunnin mittaisen virallisen osuuden jälkeen bändi soitti ylimääräisinä numeroina ”Johnny B Gooden” ja ”Sabre Dancen”. Monien odottama instrumentaali irtosi Edmundsilta kepeästi ja vaivattoman oloisesti; eiköhän se jatkossakin hänen repertoaarissaan pysy.
Encoren jälkeen yleisö jatkoi vielä hyvän tovin raivoisaa taputtamista. Siitä ei kuitenkaan seurannut kipeytyneitä käsiä kummempaa. Orkesterin ruotsalaisjäsenet palasivat ennen pitkää kyllä takaisin, tosin vain roudaamaan.
Vaikka Dave Edmundsin tutumpaa tuotantoa olisi mieluusti kuunnellut illan aikana enemmänkin, toki tämä kelpasi. Meininki oli kohdallaan ja rennosti rokkaava iltapuhde kruunasi useammankin ihmisen pääsiäissunnuntain. Komppikitaran äänenpaineen ryöstäytymisen lisäksi illasta onkin hankala löytää muuta purnaamisen aihetta.
MARKO AHO, teksti ja kuvat
Kirjoittaja lähettää kiitokset Jyrki Kalliolle avusta jutunteossa.
Linkit: Dave Edmunds, Klubi, Nem Agency .
|