Aito chicagolaisääni turkulaisessa bluesissa Dr Dave & All Scars Blues Band on Turun alueen pidetympiä yhtyeitä. Vanhaan pääkaupunkiin asettunut laulaja-harpisti Dave Rios ihailee suomalaisia kollegoitaan ja maan asiantuntevaa yleisöä.
Dr Dave and All Scars Blues Band on niitä harvinaisia kokoonpanoja, joilla on ollut onni saada riveihinsä aito chicagolainen laulaja-huuliharpisti. Työkomennus toi David Riosin Suomeen vuonna 2008. Kuin kohtalon sanelemana, ensimmäisenä päivänään Turussa hän poikkesi sisään turkulaiseen bluesin olohuoneeseen, ravintola Gracelandiin.
Rios myöntää, että tavatessaan ensimmäisiä kertoja nykyiset bänditoverinsa Skanky Stixxin (Antti Laakkonen) ja Rami Mähkän, yhteiset kiinnostuksen aiheet löytyivät pikemminkin oluen juomisesta kuin musiikista. Mutta varsin pian tapaamisen jälkeen Gracelandissa aloitettiin jami-illat, joissa yhteinen sävel bluesin parissa löytyi nopeasti.
- Samaisessa ravintolassa tapasin myös laulaja-kitaristimme Michele Ferrarin ja basisti Esa Salmisen. En halua, että kehut kihahtavat heille hattuun, joten älä anna heidän lukea tätä... mutta he ovat kyllä kaikki mahtavia tyyppejä! Rios ylistää.
Skanky Stixx kertoo bändin perustamista edeltäneestä ensitapaamisestaan Riosin kanssa:
- Olin tsekkaamassa muistaakseni Pepe Ahlqvistin keikkaa Gracelandissa, kun kuulin baaritiskillä vieressäni erään herra Riosin puhaltelevan harppua takkinsa alla biisin tahtiin. Potkin vähän niin kuin väkisin Davidin lavalle, jossa herrat soittivat pari biisiä kimpassa. Yksi huuliharppu oli mukamas vahingossa messissä. Totuus selvisi jälkeenpäin. Takin vuorit kätkivät sisäänsä arsenaalin harppuja. Siitä lähtien törmäiltiin silloin tällöin samassa kuppilassa ja siitä se ajatus sitten lähti. All Scars Blues Band perustettiin vuonna 2009.
Yhtyeen nimi löytyi kohtalaisen helposti. All Stars -kokoonpanojahan on perustettu jos jonkinlaisia.
- Me nyt ollaan tämmöinen vähän rupisempi bluesbändi, niin ajateltiin, että nimi voi sitten olla sen mukaan, Skanky Stixx nauraa.
Vakavasti otettava harrastus
Rios on innoissaan siitä, että Suomesta löytyy oikeita bluesiin ja kunnon livemusiikkitarjontaan keskittyviä ravintoloita. Ja mikäpä on ollessa, kun hän on vuosien varrella saanut tavata ja jammailla yhdessä toinen toistaan parempien muusikkojen ja bändien kanssa: Pepe Ahlqvistin, Dave Lindholmin, Honey B & The T-Bonesin, The BluesBakersin, Erkka Makkosen, Jo' Buddyn ja niin edelleen.
Rios kertoo olleensa nuorena liian kiireinen välittääkseen varsinaisista musiikkiopinnoista. Musiikin teorian opiskelu ja pianotunnit jäivät ottamatta. Hän kuitenkin lauloi kirkkokuorossa ja monien ikätoveriensa tapaan kasvoi kuunnellen runsaasti radiota.
- Silloin The Beatles ja Rolling Stones olivat iso juttu, myöhemmin suosikkejani olivat myös Tower of Power ja Steely Dan. Kaiken kaikkiaan lopputuloksena oli se, että soitan pitkälti korvakuulolta. Se tuntuu toimivan bluesissa ja rockissa. Voisi kai sanoa, että musiikki on edelleen minulle pitkälti harrastus, koska se ei ole päätyöni. Otan sen kyllä vakavasti, mutta tykkään pitää hauskaa bändikavereiden ja yleisön kanssa. Asenteeni musiikkiin on pitkälti "Jos se ei ole hauskaa, älä tee sitä…"
Riosilla on kahdeksan sisarusta, joiden hän kertoo kaikkien olevan hyviä laulajia. Hän väittää itse olevansa yhdeksikön huonoin laulaja.
- Kaikki veljeni soittavat vähintään yhtä instrumenttia, sisareni laulavat kuin enkelit!
Omaan laulutyyliinsä Rios katsoo poimineensa eniten vaikutteita ihailemiltaan Elvikseltä, Sonny Boy Williamson II:lta ja ehkä hiukan myös Robert Plantilta. Harpisteista hän mainitsee suosikeikseen Sonny Boyn, Little Walterin, Kim Wilsonin ja Lee Oskarin.
- Olen myös saanut upean tilaisuuden esiintyä muutaman kerran Eddy "The Chief" Clearwaterin, Mike Pattersonin ja Toronzo Cannonin kanssa. He ovat inspiroineet minua valtavasti ja innostaneet jatkamaan musiikin parissa.
Suomalainen bluesyleisö on asiantuntevaa
Kysyttäessä Rios kieltää olevan mitään eroa siinä, soittaako hän bluesia Chicagossa vai Suomen Turussa.
- Blues on globaali kieli. Voin mennä minne vain, huutaa ilmoille biisin nimen ja alkaa naputtaa tahtia jalallani ja soittaa säveltä huuliharpulla, ja jengi on heti mukana! Pikku sekaannuksia tulee välillä siinä, että suomen- ja englanninkielen nimet nuoteille eroavat hieman, mutta kaiken kaikkiaan kyse on fiiliksestä.
Rios muistuttaa, ettei homma kuitenkaan aivan niin helppo ole. Hyvä blues kun syntyy vain täydellisestä kokonaisuudesta syvää tunnetta ja konkreettisia elementtejä – kuten säveliä ja tarttuvaa tempoa.
- Suomihan on ihanteellinen ympäristö bluesille pitkine, pimeine talvineen ja purevan kylmine säineen!
On ilmeisesti ollut kotoisaa liittyä bändiin myös Suomessa; kotiseuduillaan David keikkailee silloin tällöin oman The Gurus of Blues -kokoonpanonsa kanssa. Takana on festariesiintymisiä isoillakin lavoilla Chicagon ympäristössä.
Rios kiittelee suomalaisia myös intensiivisestä tavasta paneutua asioihin. Kun täällä tehdään jotain, se tehdään tosissaan. Hän väittää, ettei pysty edes luettelemaan kaikki kertoja, jolloin on ravintola Gracelandissa törmännyt johonkuhun, joka tietää noin kymmenen kertaa enemmän bluesista, artisteista, bluesin historiasta tai huuliharpputekniikoista kuin hän itse. Rios vitsailee sen olevan jopa pikkuisen noloa amerikkalaiselle bluesmuusikolle.
- On kyllä hienoa nähdä ja kuulla suomalaista bluesia livenä. Olen nähnyt uskomattomia laulajia ja soittajia täällä, erityisesti harpistit ovat todella sielukkaita.
Huuliharppuakin rakkaampi työkalu: oma ääni
Rios arvelee olleensa laulaja jo vaippaikäisestä – perhetaustansa huomioiden – mutta ensiesiintymisensä bändin ainoana vokalistina hän teki vasta lähempänä neljänkymmenen vuoden ikää.
Hän on soittanut huuliharppua 14-vuotiaasta. Dave valitsisi silti ennemmin lauluäänensä kuin huuliharppunsa, jos voisi saada vain toisen. Hän kokee, että hänen äänensä on henkilökohtaisempi työkalu ja siten enemmän hallittavissa.
- Olen ihan tyytyväinen soittotaitooni. Mutta tunnen jämähtäneeni aika perustyyliin, enkä odota oppivani hirveästi lisää enää tässä iässä. Mainitsin jo monia kuuluisia harpisteja, mutta en siis missään nimessä laittaisi itseäni samaan kategoriaan heidän kanssaan.
Harpistikollega Kim Wilson mainitsi kerran, että hänen vaimonsa on melkoinen blueskriitikko. Entäpä herra Rios, saako hän tiukkaa palautetta esiintymistensä jälkeen?
- Kim Wilson on onnekas! Minun vaimoni ei ole kovin suuri bluesfani… Luulen kuitenkin, että se tekee hänestä hyvän kriitikon, koska hän yleensä kommentoi vain jotain todella vaikuttavaa. Yleensä olemme myös samaa mieltä.
Oikea soundi löytyy oikeilla työkaluilla
- Ensimmäinen huuliharppuni? Olin 14-vuotias, kun isäni löysi vanhan Hohner Marine Bandin jostakin, ja hä antoi sen minulle. En kaiken musiikintekointoni keskellä tainnut koskaan pysähtyä miettimään, kuka oli mahdollisesti soittanut sitä ennen minua.
Rios kertoo, että vain muutamassa viikossa huuliharpun saamisen jälkeen hän oli kasannut ensimmäisen autotallibändinsä. Lempiharpukseen Rios nimeää alennetun B:n, jota Sonny Boy käytti kappaleessa "Help Me". Kyseinen kappale on sisällytetty myös All Scars Blues Bandin ohjelmistoon.
- Mielestäni oikeanlaisen tummemman ja "bluesimman" soundin tavoittaminen vaatii kyseisessä biisissä juuri niin sanotun taivutetun bluesharpun soittamista, varsinkin kun biisi itsessään menee F-mollissa. Edellisen kerran kyseinen soittotekniikka toimi mainiosti, kun olin lavalla Flat Broke Trion kanssa soittamassa "Bright Lights, Big City" -kappaletta, biisi kun menee normaalisti A: sta.
- Kyseisessä biisissä täytyy soittaa normiharppua, mutta bendata ylärekisterin äänet overblow-tekniikalla, vähän niin kuin Jimmy Reed olisi sen tehnyt. No ainakin melkein! Yleensä käytän keikalla Green Bullet -mikkiä ja vahvistimena vuoden 1971 Fender Deluxe Reverbiä. Toki tilanteen mukaan kokeilen mielelläni muitakin harpun soittamiseen soveltuvia vahvistimia. Isoilla ulkokeikoilla Fenderin Bassman on ehdottomasti paras työkalu.
Huuliharpun lisäksi Rios kertoo soittelevansa jonkun verran kitaraa, lähinnä säestääkseen laulaessaan lempikappaleitaan rentoutuakseen.
- Soitan myös jonkun verran conga-rumpuja. Joskus, kun bändi on todella epätoivoinen… tämä tarkoittaa, että 100 kilometrin säteellä ei löydy yhtäkään oikeaa rumpalia... he saattavat pakottaa minut soittamaan rumpuja setin ajaksi. Ihan vain ylläpitääkseen rytmin...
Jos on joitakin sitaatteja, jotka haluaa suomenkielisessä haastattelussa säilyttää alkuperäiskielellä, se on luonnehdinta, jonka David Rios antoi itsestään:
"I don't consider myself a real bluesman. I am more like the guy who paints the Golden Gate bridge every day. Someone else dreamed it, designed it and then some very strong dudes built that beautiful thing. And now this guy helps to preserve it by painting it. You could say I am a sort of bridge painter for the Blues!"
PIIA LEINO
Haastattelu on julkaistu myös Blues News -lehdessä. .
|