LEVYARVIO
|
19.3.2012 Yhden yllätyksen taktiikka Dicky James and The Blue Flamesin toinen levy "Hard Rain" ei ole järisyttävä kokemus, vaikka musiikin raja-aitoja ylitellään välillä rohkeastikin. Chicago-tyypin blues on pääosassa.
Dicky James and The Blue Flames julkaisi viime vuonna toisen levynsä ”Hard Rain”. Vaikka bändi on ollut kasassa vasta muutaman vuoden, nuorten poikien puuhastelusta ei ole kyse. Asialla on nippu aikamiehiä. Levyllä tarjoillaan kovin tutun kuuloista meininkiä, mutta mahtuupa mukaan yllätyksiäkin. .
|
|
USA:n Indianan osavaltiosta tuleva Dicky James and The Blue Flames on perustettu nelisen vuotta sitten. Suosio on näitä soittoniekkoja kaikki vuosikymmenet vältellyt, mutta viisikon jäsenet ovat tahoillaan musisoineet mitä moninaisimmissa ympyröissä. Nykyisellään he vääntävät Chicago-bluesia varsin perinteikkäin ottein. Paikoittain hommaa runnotaan aavistuksen ronskimmalla kädelläkin. Mielenkiintoista on sekin, että tämän vuoden alussa bändi osallistui suomalaisen Micke & Lefty feat. Chefin lailla Memphisin International Blues Challenge -kisaan.
Nyt käsittelyssä olevaa "Hard Rain" -levyä edelsi debyytti "The Blues Taste Good", joka ilmestyi vuonna 2009.
”Hard Rain” pitää sisällään yksitoista raitaa, joiden joukkoon mahtuu kaksi tuttuakin tunnelmapalaa. ”Rock Me” ja ”Born Under Bad Sign” eivät ehkä kekseliäisyyden ilmentymiä lainoina ole, mutta onhan hyvä piisi aina hyvä piisi. Molemmat standardit tulkitaan alkuperäisiä aavistuksen rokimpina versioina.
Muu materiaali on merkitty paria poikkeusta lukuun ottamatta koko bändin nimiin. Siitä huolimatta moni laulu on jo ensikuulemalta tutun kuuloinen. Piisit on koostettu tutuista aineksista; tekstipuolellakin pysytellään aikain saatossa kovaksi tamppautuneilla bluespoluilla. Heti avausrivinä lauletaan ”Every time I sing the blues...”, joten perusasioiden äärellä pysytellään.
Tekijämiehiä
Komppiryhmän letkeään poljentoon kiinnittää heti huomiota. ”A Real Good Bluesissa” Mark "P Funk" Fordin bassolinja mouruaa vastustamattoman maukkaasti. Se kulkee omia polkujaan, koukkailee mennessään ja paikkaa osittain komppikitaran tehtäviäkin. Homma pysyy kuitenkin aisoissa, ja piisi rullaa hienosti.
Alkurevittelyn jälkeen basso rauhoittuu ja pysyttelee omalla tontillaan. Myös Hammondien korostetun kulmikas Leslie-soundi nousee avausraidassa hallitsevaksi teemaksi. Urkumatto on hieman liian ryppyinen ja tekee kokonaisuudesta rauhattoman.
Jokainen bändin jäsen on tehtäviensä tasalla. Komppiryhmä hoitaa osuutensa kiitettävän notkeasti. Rumpali Will Coxilla on kiireettömän rento tyyli, joka toimii hyvin etenkin avausraidan bassoilottelun kanssa.
Dicky Jamesilta irtoaa Chicagon perinteitä kumartava blueskitarointi monipuolisesti ja esikuvia peittelemättä. Miehen oma tyyli ei kuitenkaan idoleiden seasta kovin selkeästi erotu. Mielenkiintoisinta jälkeä sooloissaan aikaan saavan Bob Freezen harputtelusta löytyy jazzahtaviakin sävyjä. Hänen svengaava nimikkoinstrumentaalinsa ”Icehouse Shuffle” nousee levyn huippukohdaksi. Johnny Beesonin Hammondit pysyttelevät pääosin taustalla, mutta saavat toki hetkensä.
Toisena tulevan nimiraidan myötä mukaan talkoisiin ilmaantuu myös puhallinsektio. Puolitempoista piisiä käännetään funkin suuntaan ja lopullisesti sinne päätyy levyn loppupuolella kuultava ”Game On”. Siinä basistikin ottaa hieman lempinimensä mukaisia vapauksia.
Räppiä ja reggaeta
”Bulldog Talkin'” erottuu kokonaisuudesta edukseen dobrovetoisella, akustisemmalla toteutuksella. Kokonaisuudesta todella erottuu myös ”Special To Me”. Se itse asiassa kuulostaa aivan eri bändin tuotokselta. Reggaepoljentoisen herkistelyn räppää vieraileva artisti Wes ”Dub C” Cox. Muutamalla ensimmäisellä kuuntelukerralla hämmästytti, miksi ihmeessä näin radikaalisti muusta materiaalista erottuva raita on edes laitettu levylle – semminkin kun se on piilotettu viimeistä edelliseksi. Ajan myötä tällekin näkemykselle lämpenee. Ehkä bändi tavoittelee kuulijakuntansa laajentamista rohkealla raja-aitojen ylittelyllä?
Levyn virallisena lopetuksena kuultavassa perinteikkäässä shufflessa ”We Git To Play” on torvisektiokin taas mukana kokonaisuutta tukevoittamassa. Sen jälkeen tulee yllättäen vielä kannessa nimeämätön, ylimääräinen jamittelu, jonka päälle DJ Doc Long lukee levyn tekijäkrediitit. Sinällään hauska ja toimiva idea oheistaa levylle 'lopputekstit'.
Dicky James and The Blue Flamesin ”Hard Rain” jää kokonaisuutena "ihan ookoo" - asteelle. Blues taittuu tyylin mukaisesti ja palaset ovat kohdallaan. Yhteissoitto ei yskähtele. Isoja yllätyksiä bändi ei tarjoa (paitsi sen reggaerapin), mutta eipä levyn kuuntelu varsinaisesti harmitakaan.
MARKO AHO
Dicky James and The Blue Flames: Hard Rain. Omakustanne, 2011
Dicky James (kitara, laulu), Bob ”Icehouse” Freeze (bluesharppu), Johnny ” Lightning Boy” Beeson (Hammond), Mark ”P Funk” Ford (basso), Will Cox (lyömäsoittimet)
Vierailijat: Wes ”Dub C” Cox (laulu), Norm Hanson (pasuuna), Matthew Balensuela (saksofoni), Daniel Hayes (trumpetti), John Ford (basso), Doc Long (puhe)
Linkit: Dicky James, Blind Raccoon .
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2012 .
|
|