BLUESIA CDON.COM-VERKKOKAUPASTA
LEVYARVIO
21.9.2011
Lisää spagettibluesia: Dirty
Trainloadin paluu!
Dirty Trainload -bändi tekee huomattavan
edistysaskeleen toisella levyllään
"Trashtown". Bob Cillon visioiman yhtyeen
kiekolla vaikutuksen tekee erityisesti
uudempi jäsen Livia Montelone.

"Trashtown", Dirty Trainloadin debyytin
"Rising Rust" (2007) seuraaja, on eri maata
kuin edeltäjänsä. Blues-rock -vaikutteiden
asemesta kuullaan Americanaa; teollisen
äänimaailman tilalla on hädin tuskin
kaupunkimaisia näkymiä. Mutta musiikki on yhä
vahvempaa juuri siksi.
.
Bob Cillon alkuperäiseen visioon kuuluivat särökitarat ja analogiset luupit. Visio
elää edelleen, vaikka kokoonpanoon on tullut muutoksia. Laulaja
Marco Del Noce
on nyt poissa. Kun tilalla on
Livia Montelone (laulu, rummut, banjo,
baritonikitara), koko homma kuulostaa lämpimämmältä, bluesimmalta ja paljon
musikaalisemmalta.

Cillo ja Montelone ovat kirjoittaneet yhdessä levyn 13 kappaleesta yksitoista. Del
Noce vierailee huuliharpussa ja pesulaudassa; vaikutelma kuitenkin kertoo siitä,
että Montelone kuljettaa Cillon junaa.

Jukka "Black River Bluesman" Juhola tapasi amerikanitalialaisen Montelonen
Minneapolisissa vuonna 2009. "Livia on lahjakas tyttö ja upea laulaja", Jukka
sanoo. "Hän oli rumpalinani Deep Blues Festivalilla, taisimme tehdä kolme keikkaa
yhdessä. Juttelimme pikkaisen kappaleista etukäteen ja menimme lavalle
harjoittelematta. Hänellä oli homma heti hanskassa! Halusin hänen myös laulavan
jotakin, joten hän veti biisin "Baby Please Don't Go"..."

Livia Montelonen laulu on vaikuttavimmillaan kappaleilla kuten "Lullaby", joka
muistuttaa
CCR:ää. Hänen äänensä ei ole liian säröinen tai kellariin asti kaiutettu.
Ei sillä, että Cillon ja
Fabio Magistralin tuotannossa olisi jotakin vikaa. Välillä tosin
harmittaa, että todellinen lahjakkuus jää keinotekoisten efektien jalkoihin – olivat
ne sitten miten analogisia tahansa.

Bob Cillon aina vaikuttava kitaratyö on kypsynyt selkeälinjaiseksi, tämän päivän
blues-ääneksi. Soittimet, luupit ja efektit sekoittuvat hämmästyttävällä tavalla
orgaaniseksi kokonaisuudeksi nimeltä Dirty Trainload.

Ja cooleimmat biisit? Niitä on vaikea valita, mutta minuun teki vaikutuksen
"Wigdance". Kitaran ja banjon kaksintaistelu, hienovaraiset tempovaihtelut,
lintujen viserrykset sekä lyömäsoittimet erottivat sen joukosta.

Varma tapa saada arvioijien huomio on tietenkin myös valita levylle
henkilökohtaisia suosikkibiisejä. Sellaisia, jotka on tehty tunnistettavasti mutta
silti omalla soundilla, kosketuksella ja fiiliksellä. Dirty Trainload on tehnyt juuri näin
biiseillä "Stranger Blues" (Elmore James) ja "Forty Four" (Howlin' Wolf).

Dirty Trainload on aito tämän vuosisadan bändi ja "Trashtownin" myötä he ovat
tehneet erittäin hyvän albumin.

ANDRES ROOTS


Dirty Trainload: Trashtown, 2011

Noisance a.k.a. Livia Monteleone (laulu, rummut, lyömäsoittimet, banjo,
baritonikitara, tinapilli), Bob Cillo (kitara, analogiset rytmiboksit, bassoluupit,
jalkatamburiini)

Vierailija: Marco Del Noce (huuliharppu, juutalaisenharppu, pesulauta)

Tuottajat: Fabio Magistrali, Bob Cillo


Linkit: Dirty Trainload
kotisivu ja MySpace
.
.

Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit
Kuunteluhuone
 |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English
.

Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com
© Blues-Finland.com 2006-2011
.
Etusivulle
Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit  |  Kuunteluhuone  |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English